Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009-10
UVT Alm.del Bilag 39
Offentligt
758489_0001.png
758489_0002.png
758489_0003.png
758489_0004.png
758489_0005.png
758489_0006.png
758489_0007.png
758489_0008.png
758489_0009.png
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
Udvalget for Videnskab og TeknologiFolketingetChristiansborg1240 København K
Til udvalget fremsendes hermed til orientering:./.Kopi af regeringens positionspapir om en ny europæisk IKT-strategi oversendt tilFolketingets Europaudvalg.17. november 2009
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 43
Med venlig hilsen
1260 København KTelefonTelefax3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Helge Sander
E-postNetstedCVR-nr.
Dok. nr.
1112539
Side
1/1
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
Notat

Den danske regerings position vedrørende en ny europæisk IKT-strategi fra

2010

EU kan fortsat drage stor konkurrencemæssig fordel af at opretholde en digitalførerposition på globalt plan, men det kræver, at der løbende opstilles ambitiøsemålsætninger for digitaliseringen af Europa. Der kan med fordel fokuseres påfem nøgleområder for den videre udvikling af det europæiske informationssam-fund:1. Europa skal have en

elektronisk kommunikationsinfrastruktur i verdens-

klasse.

Vi skal blandt andet have højere bredbåndshastigheder, udviklingenaf mobilt bredbånd skal fremmes, og nye typer af indhold skal kunne håndte-res, også på tværs af forskellige teknologiske platforme.2. Den europæiske befolkning skal have de nødvendige

IKT-færdigheder, der

er vigtige for at kunne begå sig i en digital verden. Samtidig skal det sikres,at der skabes

åbne og tilgængelige IKT-løsninger,

så alle kan få fuldt ud-bytte af de digitale muligheder samt aktivt bidrage til at skabe vækst og værdii alle dele af informationssamfundet.3. Et sammenhængende europæisk informationssamfund forudsætter

høj sik-

kerhed og tryghed.

Ellers vil Europa ikke kunne realisere potentialerne vedde digitale løsninger.4. Udviklingen af det digitale Europa kræver

relevant digitalt indhold og digi-

tale tjenester,

som skaber værdi for og efterspørges af borgere, virksomhe-der og myndigheder.5. Europa skal sætte en

grøn digital dagsorden

og derigennem fremme en bæ-redygtig europæisk videnøkonomi. Anvendelsen af IKT skal være grønneresamtidig med, at Europa bruger IKT til at løse miljø- og klimaudfordringernei andre sektorer.Med Europas hidtidige IKT-strategi, ”i2010”, er der blevet lagt et godt funda-ment for et moderne europæisk informationssamfund. EU står nu over for vigtigeudfordringer i forhold til at opbygge en sammenhængende digital økonomi. I englobal konkurrencesituation er det afgørende for Europa at indtage førerpositio-nen på det digitale område.
2. oktober 2009
IT- og TelestyrelsenHolsteinsgade 632100 København ØTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3545 00003545 0010[email protected]www.itst.dk2676 9388
I den kommende europæiske strategi bør der i særligt grad fokuseres på følgendeområder:Digitale færdighederDet vil i fremtiden være en helt afgørende parameter i den globale konkurrenceom udviklingsmuligheder, investeringer og beskæftigelse, at den europæiske be-folkning har digitale kompetencer på et højt niveau. Færdigheder bidrager til atsikre hele befolkningen bedre beskæftigelsesmuligheder og bedre mulighed for atdeltage aktivt i samfundsudviklingen. Det drejer sig dermed i høj grad om at sik-re Europas konkurrenceevne i forhold til USA og de fremadstormende økonomieri blandt andet Asien. Det er derfor påkrævet med et betydeligt fokus på såvelgrundlæggende brugerfærdigheder som på mere skaberorienterede og kreativefærdigheder.Det digitale indre markedBarrierer og begrænsninger for et velfungerende indre marked skal minimeres ogfjernes. Det drejer sig blandt andet om forbrugerbeskyttelsestiltag, som kanfremme e-handel på tværs af landegrænser, eksempelvis en fælleseuropæiskmærkningsordning og forstærket fokus på beskyttelse af persondata. Men det dre-jer sig også om mulighederne for skabelse og distribution af digitalt indhold, be-talingssystemer, sikre systemer til udveksling af e-handelsdokumenter, digitaleidentifikationssystemer, digital forvaltning på tværs af landegrænser og andre eu-ropæiske initiativer, som kan fremme interoperabilitet, innovation og samhandel idet indre marked. Koordination på tværs af alle sektorer er i den forbindelse alt-afgørende. Endelig vil et styrket EU-samarbejde om standardisering på IKT-området også være med til at fremme virksomhedernes konkurrenceevne og sikrebedre services for borgerne.Udnyttelse af mulighederne i et åbent informationssamfundEn stadig større udfordring for Europa er mangel på en kvalificeret arbejdsstyrkemed essentielle kompetencer til at skabe fremtidens teknologiske løsninger. Vi-dendeling, uddannelse og kompetenceopbygning er derfor vigtige og nødvendigeredskaber for at styrke EU’s konkurrenceevne. Flere og flere virksomheder base-rer hele eller dele af deres forretningsmodel og innovationsprocesser på en aktivanvendelse af det åbne internet. Nettet udgør en afgørende platform for iværksæt-teri og for udvikling af moderne og effektive offentlige tjenesteydelser. Ydelserder ofte er kreative løsninger med internationalt forretningspotentiale, tilpassetborgernes og virksomhedernes behov.Velfærd og offentlige tjenesteydelserForventningerne til antallet af og niveauet for offentlige tjenesteydelser, blandtandet på sundheds- og ældreområdet, er generelt stigende samtidig med, at deneuropæiske arbejdsstyrke bliver mindre. Det er derfor afgørende, at Europakommer i front med at udvikle og implementere teknologiske løsninger, som kanbidrage til bedre velfærd.EffektivitetsforbedringerIKT-løsninger bør fremmes på områder, der giver mærkbare gevinster og mer-værdi som følge af effektivitetsforbedringer. Dette gælder ikke blot inden foradministration, men også inden for eksempelvis sundheds- og velfærdsområdet.
IT- og Telestyrelsen
Side
2/2
Udviklingen og brugen af nye innovative IKT-løsninger vil bidrage til at hjælpeøkonomierne ud af krisen og til at opfylde de langsigtede målsætninger for vækstog beskæftigelse, som er formuleret i Lissabon-strategien.For så vidt angår de ni konkrete områder, som Europa-Kommissionen har identi-ficeret som relevante i en kommende IKT-strategi for Europa, kan der fra danskside peges på følgende forhold:(1) Frigørelse af IKT som drivkraft bag den økonomiske genopretning og somhovedbidragyder til Lissabondagsordenen for vækst og beskæftigelse.I rapporten ”The Impact of Broadband on Growth and Productivity”, der er udar-bejdet for EU-Kommissionen i 2008, fremhæves, at der er en tæt sammenhængmellem etablering af højhastighedsinfrastruktur på den ene side og vækst og pro-duktivitet på den anden side.IT- og Telestyrelsen
Det er helt afgørende, at der sættes fokus på gevinstrealisering som følge af IKT,særligt i lyset af den nuværende finansielle krise. Resultatet af, at nye innovativeinformations- og kommunikationsteknologier udvikles og tages i anvendelse vilkunne give en positiv fremdrift og genopretning fra den økonomiske krise samtbidrage til at opfylde Lissabon-målsætningerne for vækst og beskæftigelse.Det er nu, at Europa skal arbejde sig ud af krisen, fremme sin globale konkurren-ceevne og udvikle nye innovative løsninger. Samtidig skal der stilles konkretekrav til miljøforbedringer og en fremadrettet bæredygtig udvikling.Et grundvilkår for anvendelsen af IKT i samfundene er, at borgere og virksomhe-der har vished for, at infrastrukturen er robust og sikker. Flere og flere virksom-heder baserer hele eller dele af deres forretning på anvendelse af nettet, det of-fentliges betjening af borgerne er i stigende grad afhængig af, at nettet er til ste-de, og endelig forventer borgerne i stigende grad, at nettet altid fungerer.(2) Styrkelse af IKT’s rolle i forbindelse med overgangen til en mere bæredygtigøkonomi med lavt kulstofforbrug.FN’s Klimatopmøde, COP15, holdes i København i december 2009 med henblikpå at drøfte en ny bindende aftale for reduktion af drivhusgasser. Klimaforan-dringerne er en af nutidens største globale udfordringer, og der er behov for, atalle midler tages i brug for at bidrage til en effektiv reduktion af CO2-udledningen.Anvendelsen af informations- og kommunikationsteknologi kan spille en ganskebetydelig rolle i forhold til, hvordan nye ambitiøse mål for miljø- og klimaområ-det kan nås. Anvendelsen af IKT skal være betydeligt mere energieffektivt end idag. Endvidere skal IKT anvendes aktivt til intelligente miljø- og energi-effektiviseringsløsninger inden for alle sektorer.Der er derfor behov for at forstærke indsatsen inden for grøn it både på europæ-isk plan og i medlemsstaterne. Det drejer sig blandt andet om forskning og udvik-
Side
3/3
ling, udarbejdelse af retningslinjer og vejledninger, fremme af nye forretnings-modeller samt benchmarkinginitiativer.Gennem digitalisering og effektivisering af offentlige tjenesteydelser samt gen-nem erstatning af traditionel møde- og rejseaktivitet med nye teknologiske løs-ninger, som for eksempel video-konferencer og web 2.0-værktøjer, er der mulig-hed for at opnå betydelige miljømæssige og rationaliseringsmæssige gevinster –både nationalt og på europæisk plan.(3) Forbedring af EU’s præstationer inden for IKT-forskning og -innovation.Europa skal sikres et industrielt og teknologisk førerskab inden for informations-og kommunikationsteknologi med henblik på at tiltrække flere investeringer ogmere ekspertise til IKT-området. Dette vil være med til at løfte økonomien ud afden nuværende recession og sørge for, at Europa får fuldt udbytte af IKT-udviklingen fremover. Målrettede investeringer i intelligente IKT-baserede løs-ninger bør spille en afgørende rolle i løsningen af store samfundsmæssige udfor-dringer som for eksempel klimaforandringer, bæredygtig udvikling og demogra-fiske forandringer.I den forbindelse er det vigtigt at sikre de nødvendige økonomiske midler ogmenneskelige ressourcer til at løfte opgaven. Danmark støtter det nuværendestærke fokus på IKT-forskning og -innovation i det syvende rammeprogram forforskning og teknologisk udvikling (FP7) og opfordrer til, at Kommissionen ersærlig opmærksom på, at der også tilvejebringes de nødvendige menneskeligeressourcer i medlemslandene til at udmønte midlerne i rammeprogrammet.Sidst er det vigtigt, at forskere inden for andre områder end IKT-området ogsåkan understøtte deres forskningsarbejde med brug af den mest avancerede IKT-infrastruktur. Nye forskningsmetoder, der udnytter avancerede elektroniske data-behandlingsressourcer og infrastrukturer har potentialet til at revolutionere denvidenskabelige opdagelsesproces og skabe nye banebrydende indsigter på alleforskningsområder. Udviklingen af e-videnskab bør være et afgørende aktiv ogredskab i de europæiske politikker for forskning og innovation.(4) Oprettelse af en økonomi, som er 100 % sammenkoblet via et højhastigheds-internet, der er åbent for alle.Det er centralt for den økonomiske genopretning i Europa, at etableringen af eneffektiv og konkurrencebaseret højhastighedsinfrastruktur prioriteres højt. Det erydermere væsentlig, at infrastrukturen til stadighed udvikles således, at den kansikre, at Europa er godt rustet til at klare sig i den globale konkurrence.I Danmark har udbredelsen af bredbåndsinfrastrukturen været markedsdrevet,hvor det offentlige gennem en aktiv bredbåndstrategi har sikret gode rammebe-tingelser for udrulning af bredbåndsinfrastruktur. Denne tilgang til bredbåndsud-vikling uden brug af statslige subsidier har været en stor succes, som blandt andethar medført, at Danmark har verdens højeste udbredelse af bredbånd.
IT- og Telestyrelsen
Side
4/4
Reguleringen bør være teknologineutral, og markedet bør bestemme, hvilke tek-nologier der er bedst til at opfylde et givet behov i konkrete områder. Den infra-strukturbaserede konkurrence bør understøttes yderligere. Dette vil give bådebedre og billigere højhastighedsforbindelser til europæiske borgere og virksom-heder.Det er helt centralt, at der er gode rammebetingelser, som giver incitamenter til atinvestere i højhastighedsinfrastruktur, samtidig med, at der sikres balance melleminfrastrukturbaseret og tjenestebaseret konkurrence. Det er i den forbindelse afstørste betydning, at der på europæisk niveau løbende sikres adgang til de nød-vendige frekvensressourcer til brug for især mobile bredbåndstjenester.Det er samtidigt vigtigt, at alle kan få adgang til højhastighedsinfrastrukturen.Den skal kunne understøtte kreativitet, innovation og økonomisk vækst, ligesomdet er væsentligt, at der er gennemsigtighed med henblik på, at forbrugerne ikkelades i stikken.(5) Konsolidering af det indre onlinemarked.Der er behov for en større koordination af det indre onlinemarked på tværs aflandegrænser, således at indhold kan tilgås uafhængigt af, hvilket land det er ud-budt i. Digitalt indhold skal ikke begrænses af nationale grænser, men bør væretilgængeligt i hele EU. Dette vil medvirke til at styrke den kulturelle mangfoldig-hed samt et åbent globalt informationssamfund. Samtidig skal det sikres, at op-havsretten respekteres, og at rettighedshaverne dermed sikres en rimelig honore-ring.Generelt er det den danske regerings holdning, at rammerne for udbud af lovligtindhold skal understøttes markant. Det vil være et væsentligt element i bekæm-pelsen af den omfattende piratkopiering.Anvendelsen af avanceret indhold er væsentlig for vækst og fremgang i Europa.Men det er en central forudsætning for, at borgere og virksomheder vil udnytte dedigitale muligheder fuldt ud, at indholdet er sikkert at bruge, og at der er tillid tildenne sikkerhed. Derfor er det helt centralt, at der på europæisk og internationaltplan samarbejdes om de globale udfordringer, herunder sikkerhed, spam, forvalt-ningen af internettet, bekæmpelse af piratkopiering, beskyttelse af privatlivetsfred med videre.Et særligt område er mulighederne for at udbrede betalinger, for eksempel viamobiltelefonen, men også på tværs af forskellige teknologiske platforme, Hertiler der behov for et sæt af standarder på tværs af medlemsstaterne. Det bør væremarkedet, som træffer valget om, hvilke standarder, der er bedst at benytte.(6) Opmuntring af brugernes kreativitet. Det nye digitale habitatInternettet har givet mulighed for at brugeren kan udfolde sig kreativt. Brugerneer i dag i højere grad selv aktivt med til at skabe indholdet på internettet frem forpassive modtagere af information. Internettet har udviklet sig til et velegnetværktøj til at fostre innovation og udvikling. Det er positivt, at Kommissionen
IT- og Telestyrelsen
Side
5/5
sætter fokus på forbrugernes rolle i forbindelse med skabelse og distribution afbrugerskabt indhold.Den danske regering opfordrer Kommissionen til at analysere, hvorledes man idet ophavsretlige regelværk kan understøtte udviklingen af brugerskabt indholdtil gavn for alle interessenter i videnøkonomien.Det er en væsentlig forudsætning for at fremme udviklingen af brugerskabt ind-hold, at IKT-kompetenceniveauet generelt styrkes i befolkningen.Det er også vigtigt, at der etableres klare rammebetingelser, som kan fremme lan-ceringen af nye forretningsmodeller for distribution af kreativt indhold via nettet.Det er samtidig et væsentligt element i denne udvikling, at brugerne respektererandres rettigheder til indholdet på internettet.IT- og Telestyrelsen
(7) Styrkelse af EU’s position som en central medspiller på den internationaleIKT-arena.EU’s position på den internationale IKT-arena bør styrkes. Åbenhed og samar-bejde på internationalt plan er væsentlig for internettets fortsatte succes.Der er behov for styrket udveksling af de bedste erfaringer på området, frem forat området underlægges regulering på europæisk niveau. Derved kan internettetbevares som en åben platform for innovation. Eventuelle indgreb bør være fuld-stændig gennemsigtige og på ingen måde forvride konkurrencen eller hindremarkedsadgang. Der bør arbejdes for, at alle har lige adgang til indhold, at køreprogrammer og bruge tjenester samt at tilslutte it-udstyr til internettet.Den danske regering tillægger en samlet EU-tilgang til forvaltningen af internet-tet stor betydning med henblik på bedst muligt at kunne varetage fælleseuropæi-ske interesser i et forum som Internet Governance Forum samt i den løbende dia-log med tredjelandes regeringer. Samme tilgang bør endvidere tages i forbindelsemed arbejdet i den private organisation Internet Corporation for Assigned Namesand Numbers (ICANN), som varetager en række opgaver i forhold til drift ogforvaltningen af internettet, herunder administration af internetdomæner. Dendanske regering lægger vægt på gennemsigtighed og ansvarlighed i beslutnings-processerne, samt at sikkerheden og stabiliteten i infrastrukturen sikres.Der skal være ytringsfrihed på internettet, som dermed skal være fri for censur ogrestriktioner. Samtidig skal der findes en balance imellem den uhindrede brug afinternettet og muligheden for at gribe ind overfor ulovligheder.(8) Moderne og effektive offentlige serviceydelser stilles til rådighed og gøres til-gængelige for alle.En tidssvarende og effektiv digitalisering af offentlige serviceydelser, der mod-svarer borgernes og virksomhedernes behov, er i dag et centralt fokusområde i enmoderne offentlig forvaltning. Det er afgørende at fastholde dette fokus – bådemed henblik på at øge anvendelsen af eksisterende services, udbrede digitalise-
Side
6/6
ringen til nye serviceområder og at udnytte den teknologiske udvikling til at ska-be nye typer af services.Der findes i dag en række af forskellige strategier, som regeringer kan bruge forat øge anvendelsen af digitale services, eksempelvis markedsføring, lovgivning(om obligatorisk brug af digitale kanaler), skabelses af incitament (gennem be-sparelse af tid og penge), standardisering (herunder fremme af åbne standarder)samt øget sikkerhed, tryghed, tilgængelighed og brugervenlighed. Den danske re-gering mener, at alle disse strategier er vigtige og kan tages i anvendelse på for-skellig vis ud fra en konkret vurdering af den serviceydelse, der skal digitaliseres.Digital forvaltning handler ud over mere effektiv administration, også om at se pådigitaliseringen af det offentlige som et middel til at skabe nye former for velfærdog serviceproduktion over for borgere og virksomheder, da der bruges mangeressourcer i serviceproduktionen. Digital forvaltning skal således både beskæftigesig med effektiv sagsbehandling og fokusere på den offentlige sektors service-produktion – eksempelvis inden for sundhed, ældrepleje og i folkeskolerne.Udviklingen af teknologier til håndtering af brugergeneret digitalt indhold – po-pulært kaldet web 2.0 – tilbyder også helt nye måder at designe offentlige ser-viceydelser. En web 2.0-tilgang i digitaliseringen af den offentlige forvaltningkan give yderligere effektiviseringsgevinster og værdi for borgere og virksomhe-der, men præsenterer også række nye udfordringer.(9) Udnyttelse af IKT til at forbedre EU-borgernes livskvalitet.Det en afgørende forudsætning, at alle borgere har de grundlæggende IKT-færdigheder. Undersøgelsen "The Economic and Social Impact of eInclusion" framarts 2009, som blev foretaget på vegne af Kommissionen, dokumenterer enganske tæt sammenhæng mellem digitale færdigheder og økonomiske parametresom vækst, beskæftigelse og konkurrenceevne. At sikre borgerne de fornødneIKT-færdigheder er således en afgørende forudsætning for at sikre et endnu høje-re niveau af borgernes innovation, kreativitet og deltagelse med henblik på over-gangen til en digital økonomi.Endelig kan innovative IKT-løsninger give borgere med forskellige typer af funk-tionsnedsættelser mulighed for at blive mere selvhjulpne. Disse løsninger kan så-ledes bidrage til at højne borgernes livskvalitet, samtidig med at menneskeligeressourcer i for eksempel pleje- og sundhedssektoren kan frigøres til andre opga-ver.EU bør derfor også fremover have stor fokus på disse særlige typer af teknologi-er, som på samme tid giver øget livskvalitet til den enkelte borger, forbedrer ad-gangen til arbejdsmarkedet for potentielt marginaliserede grupper, giver mulig-hed for en bedre udnyttelse af offentlige ressourcer, og som har stor forretnings-potentiale.
IT- og Telestyrelsen
Side
7/7
IT- og Telestyrelsen
Side
8/8