Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009-10
UVT Alm.del Bilag 37
Offentligt
758463_0001.png
758463_0002.png
758463_0003.png
758463_0004.png
758463_0005.png
758463_0006.png
758463_0007.png
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
Udvalget for Videnskab og TeknologiFolketingetChristiansborg1240 København K
Til udvalget fremsendes hermed til orientering:./.Grundnotat vedrørende Kommissionens meddelelse omdigitaliseringsdividen-17. november 2009
den som kilde til sociale goder og økonomisk vækstMinisteriet for Videnskab
- KOM (2009) 586 endelig.Materialet er ligeledes sendt til Europaudvalget via Udenrigsministeriet
Teknologi og UdviklingBredgade 431260 København KTelefonTelefax3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Med venlig hilsen
E-postNetstedCVR-nr.
Helge Sander
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg og Udvalget for Videnskab ogTeknologi
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, DetEuropæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og RegionsudvalgetDigitaliseringsdividenden som kilde til sociale goder og økonomiskvækstKOM (2009) 586

Resumé

Overgangen fra analog til digital teknik i tv-stationernes jordsendeneti Eu-ropa vil frigøre værdifulde radiofrekvenser, som følge af digitalteknikkens bedrefrekvenseffektivitet. Disse frekvenser benævnes ”den digitale dividende” og kanbenyttes til andre formål end tv, herunder avancerede kommunikationstjenester.Europa-Kommissionen påpeger i meddelelsen, at en optimeret udnyttelse af dendigitale dividende på europæisk plan giver mulighed for væsentlige socioøkono-miske gevinster blandt andet ved mere bredbånd i yderområderne og en størreudbredelse af nye avancerede kommunikationstjenester.Kommissionen foreslår i meddelelsen en fælles tilgang til en koordineret anven-delse af den digitale dividende for at sikre et maksimalt udbytte heraf. Dette kanbidrage væsentligt til Lissabon-målene om bedre konkurrence og økonomiskvækst samt dække vigtige sociale, kulturelle og økonomiske behov for europæiskeborgere.Af umiddelbare presserende tiltag foreslår Kommissionen:1) Fuldstændig afvikling af jordbaseret analogt fjernsyn overalt i Europainden 1. januar 2012.2)Fælles harmoniserede tekniske anvendelsesvilkår for frekvensbåndet790-862 MHz for at modvirke en fragmentering af det indre marked.Herudover foreslår Kommissionen en række strategiske tiltag, der kræver politiskstillingtagen.Meddelelsen forventes sat på dagsordenen for rådsmødet (transport, telekommu-nikation og energi) den 18. december 2009 med henblik på vedtagelse afrådskonklusioner.

1. Baggrund

Kommissionen har ved KOM (2009) 586 den 3. november 2009 fremsendt med-delelse om udmøntningen af den digitale dividende til velfærd og økonomiskvækst.Meddelelsen er fremsendt til Rådet i dansk sprogversion den 3. november 2009.Meddelelsen bygger videre på konklusioner vedtaget på rådsmødet(transport, te-lekommunikation og energi)den 1. december 2005, hvor Kommissionen opfor-drede medlemsstaterne til at gennemføre overgangen til jordbaseret digitalt tv in-den 2012. Dette skete for Danmarks vedkommende den 31. oktober 2009. Fremxx. november 2009
IT- og TelestyrelsenHolsteinsgade 632100 København ØTelefonTelefaxE-postNetsted3545 00003545 0010[email protected]www.itst.dk
Side
1/1
til 2012 sendes de danske public service-kanaler i de to kompressionsformaterMPEG2 og MPEG4, hvorefter sendingen i MPEG2 ophører.I Danmark er der truffet politisk beslutning om, at 800 MHz-frekvensbåndet(MUX7) i fremtiden skal anvendes til andre formål end tv, herunder særligt mo-bilt bredbånd.Meddelelsen ligger desuden i forlængelse af Kommissionens tidligere meddelelseom den digitale dividende1, der angav behovet for en fælles koordineret strategipå området de efterfølgende rådskonklusioner fra rådsmøde den 12. juni 2008samt Europa Parlamentets beslutning af 24. september 2008.

2. Formål og indhold

Overgangen fra analog til digital teknik i tv-stationernes jordsendenet i Europavil frigøre værdifulde radiofrekvenser, som følge af digitalteknikkens bedre fre-kvenseffektivitet. Disse frekvenser benævnes ”den digitale dividende”, og kanbenyttes til andre formål end tv, herunder avancerede kommunikationstjenester.I forbindelse med frigørelsen af den digitale dividende vil Kommissionen sikre,at der sker en passende grad af koordinering inden for EU med henblik på at hø-ste det fulde sociale og økonomiske udbytte af, at disse frekvenser bliver ledige.Det er derfor vigtigt, at man i EU når til enighed om en fælles køreplan, der ko-ordinerer de hensigtsmæssige tiltag og samtidig tager højde for, at medlemssta-terne bevæger sig frem i forskellige tempi på grund af forskellige nationale om-stændigheder.Kommissionen anfører i meddelelsen, at den digitale dividende repræsenterer enenestående chance for at imødekomme den stigende efterspørgsel efter radiofre-kvenser til nye trådløse digitale tjenester, og ikke mindst at benytte dem til atskaffe landdistrikterne trådløst bredbånd for at slå bro over den digitale kløft2.Herudover er der mulighed for at stimulere et hurtigere optag af nye trådløse tje-nester som følger med næste generation af mobilt bredbånd.Realiseringen af den digitale dividende giver også nye muligheder for at afhjælpeden økonomiske krise igennem udviklingen af innovative teknologier og tjene-ster, der er afgørende forudsætninger foryderligere effektivitetsgevinster ogomkostningsbesparelser i samfundsøkonomien som helhed. Meddelelsen skalendvidere ses i sammenhæng med Kommissionens målsætninger om at udvikleen bredbåndsbaseret højhastighedsinfrastruktur, hvilket er afgørende for over-gangen til en videnintensiv, kulstoffattig digital økonomi.De forslag, der opstilles i Kommissionens meddelelse er blandt andet udarbejdetpå baggrund af bidrag fra relevante interessenter og en større økonomisk analyse
IT- og Telestyrelsen
Side
2/2
1 KOM(2007) 700 - Meddelelse fra Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg ogRegionsudvalget - At drage fuld nytte af digitaliseringsdividenden i Europa: en fælles strategi for anvendelsen af det frekvensområde,der frigives ved overgangen til digitalt tv2 Forskellen i mulighederne for adgangen til digitale kommunikationstjenester mellem land og by.

2

af mulige samfundsøkonomiske gevinster. Dette arbejde er efterfølgende blevetfulgt op af en offentlig høring om de forslag, der indgår meddelelsen.I meddelelsen sondrer Kommissionen mellem tiltag, der haster, og som alleredehar en bred tilslutning fra Europa-Parlamentet og Rådet samt tiltag, som krævervidere diskussion og opnåelse af enighed med Europa-Parlamentet og Rådet.Kommissionen foreslår to tiltag af mere hastende karakter:1) Fuldstændig afvikling af analogt fjernsyn i hele EU senest i 2012.Den strategiske beslutning er allerede blevet truffet, men denfuldstændige gennemførelse af udfasning af analog tv-sending er ikkeumiddelbart forestående. Kommissionen foreslår, at frekvensernefrigøres så hurtigt som muligt med henblik på at bidrage tilafhjælpning af den økonomiske situation i EU. Kommissionen sergerne, at alle medlemsstater forpligter sig til fuldstændigt at afvikleanalog tv-sending inden 1. januar 2012.2) Fælles harmoniserede tekniske anvendelsesvilkår for frekvensbåndet790-862 MHz.Hvis den fremtidige anvendelse af den digitale dividende til elektro-niske kommunikationstjenester ikke sker efter en samordnet frem-gangsmåde, er der risiko for en fragmentering af det indre marked.Kommissionen foreslår derfor at gennemføre teknisk harmoniseredeanvendelsesvilkår for frekvensbåndet 790-862 MHz. Beslutningenskal ikke tvinge medlemsstaterne til at åbne op for anvendelsen affrekvensbåndet til andre formål end tv, men hvis en medlemsstat be-slutter sig herfor, vil det skulle ske i overensstemmelse med de fællestekniske vilkår. Medlemsstaterne bør således afstå fra enhver hand-ling, der ville hindre gennemførelsen af den tekniske harmoniserings-foranstaltning, der er under planlægning på EU-niveau.Kommissionen anfører, at der inden fastlæggelse af de tekniske vil-kår bør tages højde for passende foranstaltninger, der kan forebyggeforstyrrelser af eksisterende tjenester og driften af udstyr.Kommissionen fremfører, at der ud over de mere tekniske tiltag, skal foretagespolitiske beslutninger om mere strategiske tiltag. Disse tiltag bør indgå i dekommende flerårige frekvenspolitiske rammeprogrammer:1) Fastlæggelse af et fælles EU-standpunkt med henblik på en mereeffektiv grænseoverskridende samordning med tredjelande.Det er af afgørende betydning for anvendelsen af den digitale divi-dende, hvorledes nabolande til EU anvender de samme frekvenser.Dette skyldes risiko for grænseoverskridende interferens. Forhand-lingerne på den verdensomspændende radiokommunikationskonfe-rence (WRC) i 2012 vil være af afgørende betydning for de fremtidi-ge strategiske frekvenspolitiske tiltag, der skal tages i tredjelande.Kommissionen foreslår derfor, at der vedtages et fælles EU-
IT- og Telestyrelsen
Side
3/3

3

standpunkt om nøgleaspekter af den digitale dividende forud forWRC-forhandlingerne.2) Åbning af frekvensbåndet 790-862 MHz for elektroniskekommunikationstjenester i hele EU.For at opnå det fulde udbytte af EU-harmoniseringen, vil Kommissi-onen eventuelt foreslå, at alle medlemsstater skal ophøre med at an-vende frekvensbåndet 790-862 MHz til højeffektsendere på tv-området og gennemføre EU’s tekniske harmonisering, inden en visdato, som skal vedtages på EU-niveau. Dette vil endvidere sikre bed-re nabolandskoordinering imellem medlemsstater.3) Minimumskrav til frekvenseffektivitet ved fremtidig anvendelse af dendigitale dividendes frekvenserDa frekvenserne i den digitale dividende udgør en værdifuld og knapressource bør der stilles fælles minimumskrav til anvendelsen for atsikre en effektiv brug af den digitale dividende.Udover de tiltag der har mere hastende og strategisk karakter, peger Kommissio-nen på flere fremadrettede initiativer, der yderligere kan forøge størrelsen og an-vendeligheden af den digitale dividende. Denne potentielle ekstra kapacitet vilgøre det muligt i EU at være forberedt til fremtidige udfordringer i forhold tiluforudset efterspørgsel på frekvenser og nye uforudsete anvendelser.Kommissionen udpeger i meddelelsen de mest lovende initiativer som:-------Fremme af samarbejdet mellem medlemsstater om fælles planer forudrulning af fremtidige radio- og tv-net.Krav om, at alle tv-modtagere solgt i EU efter en nærmere fastsat datokan anvende de nyere kompressionsstandarder H264/MPEG4.Minimumsnormer for digitale tv-modtageres evne til at kunne modståforstyrrelser.Overvejelse om udbygning af Single Frequency Networks (SFN-net)Støtte til forskning af mere frekvenssmidige mobilkommunikations-systemer.Sikre den fremtidige anvendelse for trådløse mikrofoner eller tilsvarendeudstyr ved at udpege harmoniserede frekvenser til brug herfor.Vedtagelse af et fælles standpunkt til den potentielle brug af”mellemrum” (hvilket vil sige ledige frekvensmuligheder i tv-båndene,som ikke kan anvendes til tv-formål) for kognitivt radioudstyr påbaggrund af fælles tekniske betingelser.
IT- og Telestyrelsen
Side
4/4
Det videre forløb omkring indarbejdelse af Kommissionens forslag til tiltag i fre-kvensprogrammerne forventes at ske i løbet af 2010, men afhænger af Europa-Parlamentets og Rådets responsum.Kommissionen vil i mellemtiden hurtigst muligt anmode Frekvensudvalget om enudtalelse efter forvaltningsproceduren om forslaget til en teknisk harmoniseringaf frekvensbåndet 790-862 MHz med henblik på elektroniske kommunikations-tjenester.

4

3. Europa-Parlamentets udtalelser

Der foreligger ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.

4. Nærhedsprincippet

Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en meddelelsefra Kommissionen.

5. Gældende dansk ret

Bekendtgørelse nr. 680 af 23. juni 2004 af lov om radiofrekvenser, der afløses afen ny lov om radiofrekvenser, som er vedtaget af Folketinget og træder i kraftden 1. januar 2009, bekendtgørelse nr. 664 af 10. juli 2003 af lov om standarderfor transmission af tv-signaler m.v. samt bekendtgørelse nr. 827 af 26. august2009 af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed.

6. Konsekvenser

Meddelelsen har ikke i sig selv konsekvenser for dansk lovgivning.Meddelelsen har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenserfor EU’s budget. De foreslåede tiltag vurderes dog af Kommissionen at kunne bi-bringe betydelige afledte samfundsøkonomiske gevinster i EU på op til 50 milli-arder euro over en årrække på 15 år, hvis tilgangen til udnyttelse af den digitaledividende bliver koordineret og gennemført inden 2015.Meddelelsen har ikke i sig selv administrative konsekvenser for det offentlige el-ler for erhvervslivet.Meddelelsen skønnes i sig selv ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.

7. Høring

Meddelelsen har endnu ikke været sendt i høring i EU-specialudvalget for it ogtelekommunikation.

8. Generelle forventninger til andres landes holdninger

Det forventes, at et flertal af medlemsstaterne vil udtrykke støtte til Kommissio-nens meddelelse. I lighed med Danmark er flere medlemsstater allerede overgåettil jordbaseret digitalt tv og har truffet den principielle beslutning om, at frekven-serne i båndet 790-862 MHz skal anvendes til andre formål, herunder mobiltbredbånd.Enkelte medlemsstater har dog fastsat en slukningsdato efter 2012, hvilket kanvise sig problematisk i forhold til gennemførsel af Kommissionens første tiltagom analogt sluk inden 2012.

5

IT- og Telestyrelsen
Side
5/5

9. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen støtter generelt Kommissionens hensigt om at optimere udnyttelsenaf den digitale dividende, herunder mulighederne for at en del af den digitale di-vidende også kan anvendes til forskellige trådløse og mobile formål.Regeringen støtter, at Kommissionen fastlægger de harmoniserede tekniske an-vendelsesvilkår for anvendelsen af 790-862 MHz, såfremt frekvenserne skal an-vendes til udbud af elektroniske kommunikationstjenester.Fra regeringens side anses det for særligt væsentligt, at der på europæisk niveauidentificeres harmoniserede frekvenser til trådløse mikrofoner til erstatning for defrekvenser, der i dag anvendes inden for frekvensbåndet 790-862 MHz.Der bør fra dansk side lægges vægt på, at der på EU-niveau arbejdes for en løs-ning på eventuelle problemer i forhold til forstyrrelser af andre tjenester, herun-der særligt kabel-tv i forbindelse med den fremtidige anvendelse til den digitaledividende.Regeringen anser det for væsentligt, at Kommissionen hurtigst muligt iværksæt-ter initiativer, der kan forbedre digitale tv-modtageres evne til at modstå forstyr-relser gennem mandater til de europæiske standardiseringsorganisationer.Endelig anser regeringen det for vigtigt, at der på EU-niveau arbejdes for at un-derstøtte initiativer, der stimulerer og fremmer anvendelsen af fortsat forbedredestandarder. I sammenhæng med det foreslåede krav om, at alle tv-modtageresolgt i EU efter en bestemt dato kan anvende de nyere kompressionsstandarderH264/MPEG4, bør Kommissionen derfor overveje at foreslå krav om, at alle tv-modtagere skal understøtte DVB-T2 efter en bestemt dato.

10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
IT- og Telestyrelsen
Side
6/6

6