Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009-10
UVT Alm.del Bilag 33
Offentligt
756604_0001.png
756604_0002.png
756604_0003.png
Notat
Modtager(e):
Kopi:
Udviklingskontrakterne og kvalitet i uddannelserneDen 9. april 2008 behandlede StatsrevisorerneBeretning nr. 11/2007 om sikringog udvikling af kvaliteten af universitetsuddannelserne.Statsrevisorerne fandt detmindre tilfredsstillende:At Videnskabsministeriet ikke har sikret en tilstrækkeligudmøntning af universitetslovens bestemmelser om, at de udviklingskontrakter,som universiteterne indgår med videnskabsministeren, indeholder mål for univer-siteternes kvalitetsarbejde, planer for evalueringer mv.Notatet giver en faktuel gennemgang af processen med indgåelse og opfølgningpå udviklingskontrakterne for perioden 2008-2010 med særligt fokus på mål forkvalitet i uddannelserne.Videnskabsministeren indgik ultimo 2007 nye udviklingskontrakter for perioden2008-2010 med Aalborg Universitet, Aarhus Universitet, Danmarks TekniskeUniversitet, Handelshøjskolen i København, Københavns Universitet, RoskildeUniversitet og Syddansk Universitet. IT-Universitetet indgik ny udviklingskon-trakt med videnskabsministeren primo 2009 for perioden 2009-2010.Udviklingskontrakten beskriver universitetets strategiske mål, midler og indsats-områder og er centreret om universitetets fire kerneopgaver, jf. universitetslovens§ 2, forskning, uddannelse, videnspredning og forskningsbaseret myndighedsbe-tjening.Udviklingskontrakten skal indeholde både kvalitative og kvantitative mål foruniversitetets aktiviteter. Derudover skal den med udgangspunkt i universitetetsprofil beskrive og synliggøre universitetets vision og indsatsområder og dannerammen om de overordnede strategiske forsknings- og uddannelsesplaner.Sigtet er således, at udviklingskontrakten afspejler det enkelte universitets særli-ge identitet, profil og mål. Da universiteterne i vid udstrækning opstiller mål forde samme aktiviteter, tillader udviklingskontrakterne en vis tværgående sammen-ligning af universiteterne.Indkaldelse af udkast til udviklingskontraktVed brev af den 25. juni 2007 anmodede Universitets- og BygningsstyrelsenAalborg Universitet, Aarhus Universitet, Danmarks Tekniske Universitet, Han-delshøjskolen i København, Københavns Universitet, Roskilde Universitet og30. september 2009

Universitets- og

Bygningsstyrelsen

Bredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3395 12003395 1300[email protected]www.ubst.dk2090 5808
SagsbehandlerMette MikkelsenTelefonTelefaxE-post3395 12843395 1300[email protected]
Sagsnr.Dok nr.Side
09-07088110361821/1
Syddansk Universitet om at medvirke til, at der inden udgangen af 2007 kunneindgås nye udviklingskontrakter med videnskabsministeren.Universiteterne havde frist for indsendelse af udkast til udviklingskontrakt for pe-rioden 2008-10 den 12. oktober 2007.Med udgangspunkt i lovbemærkningerne til universitetsloven fandt Universitets-og Bygningsstyrelsen, at alle universiteters virksomhed med fordel kunne beskri-ves i relation til en fælles kerne af aktiviteter, bl.a. for at muliggøre en vis tvær-gående sammenlignelighed af de opstillede mål. På den baggrund havde Univer-sitets- og Bygningsstyrelsen udarbejdet en liste over aktiviteter, som skønnedesrelevante ved opstillingen af grundlæggende mål for universiteternes præstationerjf. tabel 1Tabel 1: De 16 aktiviteter foreslået af Universitets- og BygningsstyrelsenForskningsproduktionForskningInternationalisering af forskningTiltrækning af eksterne, ikke-statslige midlerPh.d.-aktivitetUddannelseOptagFrafaldGennemførselstidUddannelser tilpasset samfundets behovIværksætteriInternationalisering af uddannelserneKvalitet i uddannelserneSamarbejde med professionshøjskolerneEfter- og videreuddannelseDeltagelse i den offentlige debatSamarbejde med erhvervslivet(en aktivitet i sig selv)

Universitets- og

Bygningsstyrelsen

Side
2/2
Videnspredning
Forskningsbaseret myn-dighedsbetjening
Universiteternes udkast til udviklingskontrakter for perioden 2008-2010De udkast til udviklingskontrakter, Universitets- og Bygningsstyrelsen modtog ioktober 2007 indeholdt en række kvantitative indikatorer for universiteterneskvalitetsarbejde. Universiteterne havde for eksempel opstillet følgende indikatorerfor kvalitet i uddannelserne’andelen af udbudte fag, hvor undervisningsevaluerin-gerne offentliggøres på nettet’, antal kursustimer inden for pædagogisk efterud-dannelse modtaget af universitetets undervisere’, ’antal afsatte årsværk til at styrkeuni versitetspædagogik og fagdidaktik’, ’antal årsværk afsat til studie- og karriere-vejledning’og’andelen af vejledere med vejlederuddannelser’.Præcisering af kvalitet i uddannelserneVidenskabsministeriet præciserede i november 2007 i et brev til universiteterne, atudviklingskontrakterne burde indeholde oplysninger om evalueringsform, evalue-ringshyppighed og planer for opfølgning på evalueringerne.
Præciseringen skete dels på baggrund af de verserende forhandlinger om universi-teternes udviklingskontrakter dels på baggrund af de samtidige drøftelser medRigsrevisionen om Rigsrevisionens undersøgelse af Videnskabsministeriets under-støttelse af universiteternes kvalitetssikring og -udvikling på uddannelsesområdet.Universiteterne fulgte gennemgående Videnskabsministeriets forslag.Orientering af Udvalget for Videnskab og Teknologi om indgåelsen af nyeudviklingskontrakterI notat af 3. april 2008 om udviklingskontrakterne for 2008-2010 orienterede Vi-denskabsministeren Udvalget for Videnskab og Teknologi (UVT) om indgåelsenaf de nye udviklingskontrakter.Det fremgår af notatet til UVT, at der i universiteternes udviklingskontrakter bå-de indgår kvalitative og kvantitative mål for kvaliteten i uddannelserne.Orientering af UVT om målrapporteringen for 2008I notat af 10. september 2009 om universiteternes målrapportering for 2008 ori-enterer Videnskabsministeren UVT om universiteternes samlede afrapporteringpå udviklingskontrakternes delmål for 2008.Af notatet fremgår, at universiteterne har afrapporteret på målene, der indgår iudviklingskontrakterne for at understøtte universiteternes kvalitetssikring og -udvikling på uddannelsesområdet. Generelt viser afrapporteringen, at universite-ternes arbejde med kvalitetssikring og -udvikling på uddannelsesområdet er enproces, hvor der successivt bliver udarbejdet strategier for forskellige dele af destuderendes uddannelsesforløb, strategierne bliver implementeret, evalueret ogfulgt op i relevante organer på universiteterne.Den fremtidige implementeringI forbindelse med udarbejdelsen af de kommende udviklingskontrakter for perio-den 2011-13, som udarbejdes i løbet af 2010, agter Universitets- og Bygningssty-relsen at medtage målepunkter for universiteternes kvalitet i uddannelserne på til-svarende måde som de mål, der er sat i indeværende periode.

Universitets- og

Bygningsstyrelsen

Side
3/3