Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009-10
UVT Alm.del Bilag 273
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5600Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 492 (alm. del):I brev af 1. september 2010 har Uddannelsesudvalget stillet mig følgendespørgsmål:Spørgsmål 492:”Ministerens kommentarer udbedes til henvendelsen af 13/8-10 fra pro-jektudvikler Daniel Madié vedrørende projektet børn- og ungebevis, jf.UDU, alm. del - bilag 299, hvad er ministerens vurdering af projektet, ogvil ministeren overveje initiativer i forhold til støtte op om projektet overfor skolerne?”Svar:Det er vigtigt, at børn og unge lærer at begå sig i den digitale verden, såde kan færdes sikkert i de forskellige virtuelle sammenhænge og socialenetværk, som de indgår i.Det er i den sammenhæng relevant at se på mulighederne for, at tekniskeløsninger, herunder digitale ungdomsbeviser og lignende, kan bidrage tilat styrke sikkerheden for børn og unge på internettet. Vi bør her samti-dig indtænke de muligheder for digital identifikation, der er i UNI-login,som ca. 96 pct. af alle skolebørn allerede har i dag.Spørgsmålet om digitale ungdomsbeviser er derfor også inddraget i ar-bejdet i det tværministerielle kontaktudvalg til bekæmpelse af it-relaterede seksuelle krænkelser af børn, der er forankret i Videnskabsmi-nisteriet, og som herudover har deltagelse af Undervisningsministeriet,Justitsministeriet og Socialministeriet.Daniel Madié har præsenteret sit projekt om et digitalt børnebevis (Certi-fiedKid) for kontaktudvalget ved et møde den 22. marts 2010, og udval-get har efterfølgende undersøgt et konkret ønske fra Daniel Madié om atfå overført skolernes elevdata fra UNI-C, hvilket udvalget har vurderet,at der ikke er hjemmel til.
15-09-2010
2Jeg kan hertil oplyse, at en drøftelse af digitale ungdomsbeviser vil værepå dagsordenen ved udvalgets næstkommende møde.Jeg vil samtidig pege på, at det vil være op til skolerne, som led i denkonkrete tilrettelæggelse af undervisningen, at træffe beslutning om even-tuel inddragelse af ungdomsbeviser i undervisningen.På denne baggrund ser jeg ikke anledning til at fremme det konkreteprojekt i forhold til skolerne.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard