Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009-10
UVT Alm.del Bilag 253
Offentligt
880416_0001.png
880416_0002.png
880416_0003.png
880416_0004.png
880416_0005.png
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
Udenrigsminister Lene EspersenUdenrigsministerietAsiatisk Plads 21448 København K
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 106-112 stillet af Europa-udvalget ef-ter ønske fra Bjarne Laustsen (S) den 13. juli 2010.12. august 2010Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 43
Med venlig hilsen
1260 København KTelefonTelefax3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Charlotte Sahl-Madsen
E-postNetstedCVR-nr.
Sagsnr.Dok nr.Side
09-07370714786561/1

Spørgsmål nr. 106 -112 (alm. del) stillet af Europaudvalget efter ønske fra

Bjarne Laustsen (S) den 13. juli 2010 til udenrigsministeren.

Spørgsmål 106

Fra hvornår og for hvilket tidsrum er udnyttelsen af forskningsreaktoren ITERforudset?

Svar

Ifølge det senest opdaterede scenarie – foretaget af den europæiske ITER organi-sation (F4E) i marts 2010 - regner man med, at der fra 2020 kan foretages forsøgmed almindelig brint og at der fra midten af 2026 kan foretages mere avanceredeforsøg på en fuldt udviklet maskine. Derefter skal der køres forsøg frem til 2040.Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 43

Spørgsmål 107

Er Danmark indtrådt i den planlagte EU-task-force, som skal gennemgå økono-mien og styringen af ITER?

Svar

På foranledning af det spanske EU-formandskab blev der i slutningen af maj2010 etableret en task force med deltagelse af alle medlemslande. Task Forcenhavde til formål at identificere bæredygtige finansielle løsninger for EU’s delta-gelse i ITER projektet.Task forcen har afholdt 4 møder i juni 2010. Det sidste den 25. juni 2010.Efter det sidste møde i task forcen den 25. juni 2010 fremlagde det spanske for-mandskab et forslag til rådskonklusioner, som vedrører 1) omkostningskontrol oginddæmning af udgifter, 2) Styring og ledelse, 3) Rapportering og review, 4) Fi-nansiering. Rådskonklusionerne blev vedtaget den 12. juli 2010 med dansk støtte.Et væsentligt element er, at F4E mindst en gang om året skal rapportere til Mini-sterrådet om, hvilke ”cost containment” foranstaltninger og andre spareplaner,der er gennemført.Rådskonklusionerne indeholder endvidere en opfordring til Kommissionen om atfremkomme med forslag på november mødet om, hvordan samspillet mellemmedlemslandene, Kommissionen og F4E kan forbedres, ligesom man anmoderF4E om snarest at komme med oplæg til en bedre organisationsstruktur og andrenødvendige tilpasninger til en succesfuld gennemførelse af projektet.
1260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Sagsnr.Dok nr.Side
09-07370714786561/1

Spørgsmål 108

Vil ministeren bedømme omkostningsniveauet for ITER, idet ITER handler om etforehavende, som ligger inden for grundforskningens område, og idet ITER fo-reløbig må anses for en tvivlsom succes?

Svar

ITER projektet er et meget ambitiøst, perspektivrigt og vanskeligt projekt. Detbetyder, at der er tale om et meget stort projekt med et stort budget. Og der ersamtidig tale om et projekt som, hvis det lykkes, vil kunne have en meget stor ef-fekt på verdens samlede energiforbrug. Derfor er det et projekt som kun kan ladesig gøre gennem et internationalt samarbejde i EU og med en lang række andrelande i verden.Regeringen finder det naturligvis yderst utilfredsstillende med den voldsommeudvikling i omkostningerne til ITER, og den danske regering forudsætter fremad-rettet, at opførelsen af ITER skal hvile på en realistisk finansiering, en effektivomkostningskontrol og en forsvarlig tidsplanlægning.Ministeriet for Videnskab
Oprindeligt var de samlede opførelsesomkostninger efter 2001-designet beregnettil 5,9 mia. Euro (2008-priser), hvoraf den europæiske del udgjorde 2,7 mia. Euro(2008-priser) svarende til 5/11 eller 45,5 pct. af de totale ITER-konstruktionsom-kostninger.Ifølge det nye design er de totale ITER konstruktionsomkostninger for EU senestblevet estimeret til 7,2 mia. Euro (2008-priser), idet medlemslandene efterføl-gende er blevet enige om at sætte et loft på 6,6 mia. Euro.De meromkostninger, som ikke er afledt af revurderingen – altså primært stignin-ger i lønomkostninger og på energi samt råvarer er skønnet til at udgøre 38 pct afsamtlige meromkostninger.Jeg kan i øvrigt henvise til svaret på spørgsmål 105.
Teknologi og Udvikling
Side
2/2

Spørgsmål 109

Støtter regeringen muligheden for en finansiering af udgiftsstigningerne til ITERgennem et lån i den Europæiske Investeringsbank eller gennem en omprioriteringaf de eksisterende midler?

Svar

Regeringen anser det ikke for realistisk med en meget massiv anvendelse af denEuropæiske Investeringsbank (EIB) til finansieringen af ITER, da en sådan lån-givning (langsigtet) i sagens natur skal tilbagebetales på et tidspunkt. Derimod vilEIB kunne bidrage med et kassekredit-lignende arrangement (kortsigtet) til finan-sieringen af de 1,4 mia. Euro, som skal findes i 2012 og 2013.

Spørgsmål 110

Hvilke optimeringsbehov ser ministeren i forbindelse med det europæiske fælles-foretagende for ITER og fusionsenergi, Fusion for Energy, (F4E)?

Svar

Med hensyn til ledelse mener jeg, at F4E organisationen skal ændres så den bli-ver i stand til at opfylde dens mål, som primært er at være et ”procurement agen-cy”, dvs. at placere og indgå kontrakter med den europæiske industri.Topledelsen skal være koncentreret om denne opgave og samtidig styrke samar-bejdet med den internationale ITER organisation og de andre parters nationaleITER organisationer.Procedurereglerne skal modificeres og tilpasses industriens forhold og behov.Hidtil har man anvendt Kommissionens regler, som er meget stive og bureaukra-tiske. Derfor er sigtet med de nye regler, at det skal være procedurer, standarderosv. som har vist sig at virke i industri og privat anlægsvirksomhed.Ministeriet for Videnskab
Desuden skal dialogen mellem F4E, bestyrelsen og Kommissionen styrkes.Hvad angår styringen, skal F4E både styrkes operationelt og strategisk, således atder skabes en stærk og sammenhængende styring.
Teknologi og Udvikling
Side
3/3

Spørgsmål 111

Eksisterer der nationale underorganisationer til det europæiske fællesforetagendefor ITER, Fusion for Energi, (F4E)?

Svar

Der findes ikke nationale underorganisationer til F4E.Forsknings- og Innovationsstyrelsen er i Danmark ansvarlig for den danske ad-ministration og er repræsenteret i F4E’s bestyrelse. Hvert land og Kommissionener repræsenteret i bestyrelsen. Beslutninger kan træffes ved afstemninger, hvorlandene har forskellige ”vægte”. De fleste lande, inkl. Danmark har 2 stemmer.De fire store lande og Euratom (Kommissionen) har 5 stemmer. Der afholdesnormalt 3- 4 bestyrelsesmøder om året.Bestyrelsen har også udpeget en ”Executive Committee” på 13 medlemmer, somRisø DTU er medlem af. Komiteens hovedopgave er at sikre, at F4E overholderalle formaliteter i forbindelse med tildeling af kontrakter. Det vil primært sigeoverholdelse af EU’s udbudsregler ved indgåelse af kontrakter med den europæi-ske industri.

Spørgsmål 112

Hvilke følger har EU-revisionens kritik af økonomistyringen for ITER-program-met haft ud over direktør Didier Gambiers afgang?

Svar

Der vil fremadrettet blive indført det paradigme, at ITER designet skal tilpassesbudgettet og ikke omvendt. F4E skal udarbejde en plan for inddæmning af ud-gifter, der både skal sikre tilstrækkelige reserver og gennemføre yderligere bespa-relser, hvor det er muligt. Planen skal forelægges Konkurrencerådet så hurtigtsom muligt og senest på rådsmødet den 26. november 2010.Desuden vil Rådet anmode F4E om at implementere overvågning og kontrolsy-stemer, der skal certificeres af eksterne revisorer. Bl.a. med henblik herpå harF4E’s bestyrelse på mødet den 9. og 10. juni 2010 etableret en ”Audit Commit-tee”, som løbende skal rapportere til bestyrelsen fra juli 2010.Endelig skal nævnes, at den japanske generaldirektør for den internationale ITERorganisation er fratrådt, og en ny er udpeget.Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
4/4