Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009-10
UVT Alm.del Bilag 245
Offentligt
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
Udvalget for Videnskab og TeknologiFolketingetChristiansborg1240 København K
Til udvalget fremsendes hermed til orientering:28. juli 2010
./.
Grundnotat vedrørende Europa-Kommissionens foreløbige rapport om udviklin-gen inden for roamingtjenester i EU – KOM (2010) 356 endelig.Materialet er ligeledes sendt til Europaudvalget via Udenrigsministeriet medhenblik på orientering.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 431260 København KTelefonTelefax3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 54081449053
Med venlig hilsen
E-postNetstedCVR-nr.
Charlotte Sahl-Madsen
Dokid:
Grundnotat til til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg forTeknologi og Udvikling
Kommissionens foreløbige rapport om udviklingen inden forroamingtjenester i EUKOM (2010) 356 endelig
21. juli 2010
ResuméKommissionen har i henhold til roamingforordningen offentliggjort en foreløbigstatusrapport om udviklingen inden for roamingtjenester i EU.Statusrapporten indeholder ingen håndfaste konklusioner, men det erKommissionens vurdering, at forordningens gennemførelse i medlemsstaterneforløber tilfredsstillende. Prislofterne og gennemsigtighedstiltagene sikrer et højtniveau af forbrugerbeskyttelse.Kommissionen ser dog ingen indikationer på øget konkurrence påroamingmarkedet, idet de faldende priser i al væsentlighed samler sig omkringde indførte prislofter.Kommissionen vil senest den 30. juni 2011 forelægge sin endelige evaluering afroamingforordningen samt eventuelt forslag til revision heraf.1. BaggrundEuropa-Parlamentet og Rådet vedtog den 27. juni 2007 forordning nr. 717/2007om roaming på offentlige mobilnet i EU. Forordningen indførte prislofter formobiludbydernes takster for taletjenester både mellem hinanden (engrosniveau)og over for forbrugerne (detailniveau). Desuden fastsatte forordningen regler medhenblik på at øge prisgennemsigtigheden på roamingtjenester.Forordningen var en reaktion på vedvarende bekymring over den manglendekonkurrence på markedet for internationale roamingtjenester og de heraffølgende høje priser, som de europæiske forbrugere måtte betale forroamingtjenester på rejser i EU.Den 8. juni 2009 vedtog Europa-Parlamentet og Rådet en revision afforordningen, som betød fortsatte prislofter for taletjenester samt indførelse afprislofter for sms-tjenester på både engros- og detailniveau samt prislofter fordatatjenester på engrosniveau.Revisionen af forordningen skete i erkendelse af, at prislofterne på taletjenesterikke havde bidraget til at styrke konkurrencen på roamingmarkedet, og at dehidtil uregulerede priser på sms- og datatjenester generelt var for høje, herunderfordi de lå markant over omkostningerne forbundet med at udbyde tjenesterne ogpriserne for tilsvarende nationale tjenester.
IT- og TelestyrelsenHolsteinsgade 632100 København ØTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3545 00003545 0010[email protected]www.itst.dk2676 9388
Med revisionen introduceredes udover flere prislofter også tiltag med henblik påat sikre gennemsigtighed og forbrugerbeskyttelse, herunder et forbrugsloft fordatatjenester med henblik på at undgå uventet høje regninger.Forordningen gælder indtil 30. juni 2012, hvorefter den udløber, med mindreEuropa-Parlamentet og Rådet beslutter at revidere og/eller forlænge den. Afsamme grund er Kommissionen i mellemtiden forpligtet til at udarbejde tostatusrapporter. Disse er henholdsvis en foreløbig rapport den 30. juni 2010 og enendelig rapport samt eventuelt forslag til revideret forordning senest den 30. juni2011.2. Formål og indholdKommissionen har i henhold til roamingforordningen offentliggjort en foreløbigstatusrapport om udviklingen inden for roamingtjenester i EU.Kommissionens foreløbige statusrapport indeholder i sagens natur ikke nogenklare konklusioner, men indikerer tydeligt, at forordningens mål om at skabekonkurrence på roamingmarkedet ikke ser ud til at være indfriet på nuværendetidspunkt. Baggrunden herfor er, at de fleste priser stadig samler sig omkring de iforordningen indførte prislofter, hvilket indikerer et fortsat fravær af enkonkurrencedynamik i roamingtjenesternes struktur.Kommissionen har ikke observeret nogen væsentlige problemer medmobilselskabernes overholdelse af forordningen. Dermed konstatererKommissionen, at delmålet om at sikre en tilstrækkelig forbrugerbeskyttelse i højgrad er blevet indfriet.For taletjenester konstateres det, at priserne er faldet betragteligt (omkring 50procent) siden ikrafttrædelsen af den første roamingforordning. Medvirkende tildette prisfald har blandt andet været den reviderede forordnings bestemmelser omafregning per sekund frem for per minut, hvilket har reduceret overtaksering(forskellen mellem faktisk og faktureret forbrug) i betydeligt omfang.Kommissionen observerer dog samtidigt, at de faldende gennemsnitspriser påbåde engros- og detailniveau fortsat ligger samlet omkring de gældendeprislofter. Det samme gør sig gældende for de såkaldte alternative (uregulerede)takster, som selskaberne også har lov til at udbyde ved siden af de reguleredetakster eksempelvis i form af et produkt med en særlig prisstruktur. Der erimidlertid betydelige variationer mellem medlemsstaterne på dette punkt.For sms-tjenester konstaterer Kommissionen også et højt fald igennemsnitspriserne (omkring 60 procent) som følge af de indførte prislofter.Men ligesom taletjenesterne ligger priserne samlet omkring de gældendeprislofter. Desuden er de alternative (uregulerede) takster i gennemsnit højere endprisloftet, hvormed de ikke udgør noget konkurrencedygtigt alternativ.For datatjenester observerer Kommissionen også et stort prisfald (over 50procent) på de regulerede engrospriser, og i modsætning til tale- og sms-tjenesterligger de gennemsnitlige engrospriser et godt stykke under det indførte prisloft.2
IT- og Telestyrelsen
Kommissionen konstaterer ligeledes et fald i de gennemsnitlige detailpriser, somikke er underlagt prisregulering. Det konstateres dog også, at detailpriserne ikkeer faldet lige så meget som engrospriserne, hvorfor det er usikkert, om faldet isidstnævnte er slået fuldt igennem til forbrugernes fordel.Desuden dækker faldet i detailpriser over på den ene side uændredestandardpriser og på den anden side visse forbrugeres bedre udnyttelse afeksempelvis pakkeløsninger og ’flatrate’-aftaler. Således observererKommissionen stadig tilfælde af uventede høje regninger for forbrugerne.Sidstnævnte tilfælde forventes dog minimeret efter indførelsen af det automatiskeforbrugsloft per 1. juli 2010.Med hensyn til udviklingen af roamingtrafikken i EU kan Kommissionenkonstatere, at den grænseoverskridende anvendelse af mobiltjenester vokser påtrods af de seneste års generelle økonomiske afmatning. Således har mankonstateret en stigning på omkring 20 procent fra 2008 til 2009 i brugen af tale-og sms-tjenester, mens data-tjenester i samme tidsrum er steget omkring 40procent. Kommissionen ser denne udvikling som et udtryk for forbrugernes tillidtil roamingforordningen og dennes tiltag frem mod lavere priser og øgetgennemsigtighed.Som tidligere angivet vil Kommissionen senest den 30. juni 2011 forelægge sinendelige evaluering af roamingforordningen samt eventuelt forslag til revisionheraf. Udover at gennemgå de ovenfor gennemgåede elementer af forordningen,vil Kommissionen også undersøge udbuddet af eventuelle alternative tjenester ilyset af den teknologiske udvikling samt vurdere, om der eksisterer alternativertil prisregulering med henblik på at sikre konkurrence på roamingmarkedet.3. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres, da der er tale om en statusrapport fraKommissionen.4. NærhedsprincippetNærhedsprincippet ikke relevant.5. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforDer er tale om en statusrapport, som ikke får konsekvenser for dansk ret.6. KonsekvenserStatusrapporten har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser ellerkonsekvenser for EU´s budget.Statusrapporten har heller ikke i sig selv administrative konsekvenser for detoffentlige eller erhvervslivet. Endelig vil statusrapporten ikke påvirkebeskyttelsesniveauet.7. HøringNotatet vil blive sendt i høring i EU-specialudvalget for it og telekommunikation.
IT- og Telestyrelsen
3
8. Generelle forventninger til andre landes holdningerDe øvrige medlemsstaters holdning til statusrapporten er ikke kendt, og det er pånuværende tidspunkt for tidligt at udtale sig om deres holdninger til en eventuelforlængelse og revision af roamingforordningen.Forhandlingerne i Rådet om vedtagelsen af den første roamingforordning i 2007og revisionen heraf i 2009 viste dog, at der var mange forskellige holdninger tilregulering af roamingtjenester i medlemsstaterne. Særligt har et mindretal afmedlemsstater tidligere udtalt sig meget imod prisregulering på detailniveau.9. Regeringens foreløbige generelle holdningDet er regeringens holdning, at problemet med de høje priser for internationalroaming ikke kan løses på nationalt niveau. De konkurrenceproblemer, der knyttersig til international roaming, kræver derfor en indsats på fællesskabsniveau.Regeringen hilser derfor Kommissionens løbende evaluering af den eksisterendeforordning velkommen.Regeringen ser frem til Kommissionens endelige evaluering af forordningensfunktion og effekt i 2011.10. Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.I forbindelse med behandlingen af den tidligere sag om revision afroamingforordningen forelagde regeringen sagen for udvalget med henblik påforhandlingsoplæg den 21. november 2008.
IT- og Telestyrelsen
4