Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009-10
UVT Alm.del Bilag 244
Offentligt
877804_0001.png
877804_0002.png
877804_0003.png
877804_0004.png
Modtager(e):Folketingets Europaudvalg
Kopi:Folketingets Udvalg for Videnskab og TeknologiMeddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæi-ske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget - Forenkling af Gen-nemførelsen af Rammeprogrammerne for ForskningKOM (2010) 187 endelig1. ResuméFor at kunne opfylde de mål, som er fremsat i Europa 2020-strategien, hvoriforskning og innovation er et vigtigt element, herunder tiltrækning af internatio-nalt højt kvalificerede forskere, er der fokus på forenkling af deltagelse i EU’sforskningsprogrammer. I det lys har Europa-Kommissionen vedtaget en medde-lelse om forenkling af rammeprogrammerne den 29. april 2010.Europa-Kommissionens meddelelse indeholder følgende forslag til forenkling: 1)et kortsigtet forslag til forbedringer og forenklinger af processer og værktøjer,som Europa-Kommissionen kan gennemføre under det nuværende rammepro-gram, 2) forslag til ændringer af regelgrundlaget, som dog fortsat er i henhold tilden nugældende omkostningsbaserede støttemodel og 3) forslag til mere vidtræk-kende ændringer, så rammeprogrammet for fremtiden skal sigte mod en resultat-baseret forskningsstøtte med anvendelse af udbetaling af engangsydelser.1. juli 2010

Forsknings- og

Innovationsstyrelsen

Bredgade 401260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3544 62003544 6201[email protected]www.fi.dk1991 8440
SagsbehandlerMette BallebyeTelefonTelefaxE-post[email protected]3395 5270
2. BaggrundForskning og innovation er et centralt emne i Europa-Kommissionens initiativ’Europa 2020 – En strategi for intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst’. EfterDet Europæiske Råds godkendelse af hovedelementerne af strategien på Det Eu-ropæiske Råds møde den 25.-26. marts 2010, arbejder Europa-Kommissionen nufor at konkretisere de forskellige flagskibsinitiativer og herunder flagskibsinitia-tivet ”Innovation i EU”, hvori målsætningen er ”at skabe bedre rammer og finan-siering for forskning og innovation, så det sikres, at innovative idéer kan omdan-nes til nye varer og tjenester, som skaber vækst og beskæftigelse”. For at opfylde2020-strategiens målsætninger er det vigtigt at kunne tiltrække de internationaltbedste forskere, hvorfor adgangen til forsknings- og innovationsinitiativer skalvære attraktiv og lettilgængelig.I sensommeren 2009 foretog Europa-Kommissionen en konsultationsproces medhenblik på at indsamle idéer og forslag til forenkling. Europa-Kommissionen harsom opfølgning herpå vedtaget meddelelse om forenkling af rammeprogrammer-ne torsdag den 29. april 2010.
Sagsnr.Dok nr.Side
10-08254414302651/1
3. HjemmelsgrundlagSpørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.4. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.5. Formål og indholdSammenlignet med sine forgængere har det nuværende 7. rammeprogram forforskning, teknologisk udvikling og demonstration (FP7) afstedkommet en langrække forenklinger. De konkrete tiltag under FP7 har allerede medført en visnedbringelse af kontraktforhandlingsperioden og en reducering af de administra-tive byrder forbundet med administrationen af forskningsprojekterne.På baggrund af blandt andet en høring blandt interessenterne er det dog en erken-delse, at det fortsat er svært at få adgang til forskningsprogrammerne. Således erselve forberedelsen af en ansøgning, især for nytilkomne, fortsat besværlig, for-handlingsperioderne er for lange, procedurerne i forbindelse med et projekts ad-ministration er for tunge, og Europa-Kommissionens udbetalinger kan være for-sinkede.Meddelelsen har til formål at forenkle det nuværende samt kommende ramme-programmer yderligere.Europa-Kommissionens forslag til yderligere forenklinger er opdelt i tre indsats-områder.Et første, mere kortsigtet indsatsområde indeholder forslag til forbedringer ogforenklinger af processer og værktøjer, som Europa-Kommissionen kan gennem-føre under det nuværende rammeprogram, og som Europa-Kommissionen allere-de er startet med at implementere. Herunder arbejder Europa-Kommissionenblandt andet for at:- udarbejde mere forståelige dokumenter- sikre adgang til brugervenlige IT-systemer med proces- og onlinehjælp- optimere processer, der kan reducere tiden fra ansøgningsfristens udløbtil indgåelse af endelig aftale (time-to-grant)- forkorte perioden fra aftaleindgåelse til udbetaling af tilskud (time-to-pay) med flere måneder- sikre ensartet fortolkning og brug af regler og procedurer på trods af Eu-ropa-Kommissionens organisatoriske set-up- optimere struktur og timing af indkaldelser efter projektforslagEt andet indsatsområde indeholder forenklingsforslag, der indebærer tidskræven-de ændringer af regelgrundlaget; fx grundet behov for at anvende ”Co-decisionProcedure”. Forenklingsforslagene er dog fortsat baseret på den nugældende om-kostningsbaserede støttemodel. Forslagene omfatter blandt andet:---en større accept af interessenternes almindeligt anvendte regnskabsmeto-deren større anvendelse af gennemsnitlige personaleudgifteret fælles sæt af grundlæggende principper frem for skræddersyede tilgan-ge for hvert enkelt program og projekttype
----
frafald af krav til åbning af rentebærende konto samt til tilbagebetaling afrenter opnået i forbindelse med udbetaling af præfinansieringsbeløbetøget brug af udbetaling af engangsbeløb for så vidt angår personaleom-kostningermulighed for udbetaling af engangsbeløb til enkelmandsfirmaerfremrykket projektudvælgelse
Et tredje indsatsområde indeholder langsigtede forslag til mere vidtrækkende æn-dringer. Således foreslås det, at rammeprogrammet for fremtiden skal sigte imoden resultatbaseret forskningsstøtte med anvendelse af udbetaling af engangsydel-ser. Dette kræver en grundig definition af de forventede projektresultater. Euro-pa-Kommissionen foreslår tre tilgange til resultatbaseret forskningsstøtte:1) Projektspecifikke faste beløb dækker en del af projektomkostningerne,som anslås i forbindelse med bevillingsvurderingen/forhandlingen, ogudbetales ud fra det aftalte output/resultat2) Offentliggørelse af forslagsindkaldelser med forud fastsatte beløb perprojekt inden for et givet emneområde og udvælgelse af de forslag, derkan forventes at give det højeste videnskabelige output i forhold til detfaste beløb3) En tillidsbaseret tildelings-tilgang, hvor der tildeles forud fastsatte fastebeløb per projekt uden yderligere kontrol fra Kommissionens sideForslagene som nævnt i indsatsområde to og tre forudsætter ændringer af selvelovgrundlaget i rammeprogrammet for forskning.Ethvert tiltag til forenkling skal vejes op imod prisen for dets implementering.Forenkling er nært forbundet med EU’s forpligtelse til at handle ansvarligt ogherunder sikre en sund finansforvaltning af programmernes og projekternes gen-nemførelse og kontrollen hermed.6. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet har ikke udtalt sig endnu.7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforKommissionens meddelelse har ikke konsekvenser for gældende dansk ret.8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøeteller sikkerhedsniveauetMeddelelsen har ingen direkte konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.9. HøringSagen har været behandlet i EF-Specialudvalget for ForskningDanske Universiteter støtter overordnet et ønske om at simplificere procedurer ogadministration ifm. EU’s forskningsprogrammer og øvrige virkemidler. Den vi-dere udfoldning af Kommissionens meddelelse samt regeringens holdning hertilbør ske med stor åbenhed og dialog med forskningsinstitutionerne.DI finder:
-
--
-
at en forenkling af rammeprogrammerne og især omkring regnskabsprak-sis og manglende brug af gennemsnitlige personaleomkostninger er vig-tig, da dette har voldt virksomhederne problemerat der bør arbejdes for, at fejlmargin forhøjes til mere end 2 pct.at meddelelsen ikke tilstrækkeligt imødekommer behovet for en mereåben indgang til midlerne med en større grad af bottom-up, som giver an-søgerne mulighed for at definere projekter og har kvalitet som eneste sor-teringsmekanismeat forslaget om projektspecifikke engangsbeløb er problematisk, da en forstram målstyring kan betyde at projekternes mulighed for udvikling ogfrembringelse af ny viden under forløbet hæmmes
10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen hilser Europa-Kommissionens meddelelse velkommen. Regeringener enig med Europa-Kommissionen i, at en forenkling af procedurerne ved delta-gelse i rammeprogrammerne er væsentligt for at kunne tiltrække de internationaltbedste forskere og opfylde Europa 2020-målene og støtter derfor op om en for-enkling.Den danske regering støtter en koordineret og konsekvent indsats for at forenkleprocedurerne i forbindelse med deltagelse i rammeprogrammet. Den danske rege-ring er enig i, at brugervenligheden skal sættes i fokus, og at der herunder skalarbejdes med en yderligere forenkling af regelsættet samt en nedbringelse af tids-rummet fra accepteret EU-ansøgning til aftaleindgåelse med Europa-Kommissionen (time-to-grant).Af hensyn til brugerne af rammeprogrammet mener den danske regering, at det erafgørende at sikre stabilitet i de nuværende regler for deltagelse. Derfor bør for-enklingsforslag, der kræver grundlæggende og tidskrævende ændringer i regel-grundlaget først implementeres i det kommende rammeprogram.Endvidere støtter den danske regering, at udbuddet af forskellige EU-instrumenter med særskilte regler for deltagelse reduceres.Endelig lægger regeringen vægt på, at forenklingstiltag bør kunne bidrage til atformindske risikoen for fejl med finansielle følger ved gennemførelsen af pro-grammer og projekter og dermed også behovet for kontrol.11. Generelle forventninger til andre landes holdningerForenkling vil være på dagsordenen under det belgiske formandskab forud forrådsmødet (Konkurrenceevne) den 12. oktober 2010, hvor rådskonklusioner omforenkling forventes vedtaget.12. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen er tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering i forbindelsemed rådsmødet (Konkurrenceevne) den 26. maj 2010.