Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009-10
UVT Alm.del Bilag 240
Offentligt
875636_0001.png
875636_0002.png
875636_0003.png
875636_0004.png
875636_0005.png
Samlenotat
Folketingets Europaudvalg
Kopi:Folketingets udvalg for videnskab og teknologi
Samlenotat til punkt 5 ITER- vedtagelse af rådskonklusioner på et kommende rådsmøde
2. juli 2010
Ministeriet for Videnskab
ITER- Vedtagelse af rådskonklusioner
Teknologi og UdviklingBredgade 431260 København K

1.

Resumé

TelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.
3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Den 27. juli 2010 afholdes der møde i ITER Styrelsesrådet, hvor de syv ITER-parter (EU, USA, Rusland, Japan, Kina, Indien og Sydkorea) skal fastlægge denendelige tidsplan for bygningen af ITER. Da Europa-Kommissionen repræsentererEU (Euratom) i Styrelsesrådet, har den brug for et politisk mandat fra Rådet.Det tidligere spanske formandskab nedsatte efter Konkurrenceevnerådsmødet(forskning) den 26. maj en ITER Task Force, der har holdt fire møder i juni. Efterdet sidste møde den 25. juni 2010 fremlagde formandskabet et kompromisforslag,som generelt nyder bred opbakning blandt medlemsstaterne. Fra dansk side harman taget et parlamentarisk forbehold.Udkastet til rådskonklusioner indeholder forhold vedrørende 1) Omkostningskon-trol og inddæmning af udgifter, 2) Styring og ledelse, 3) Rapportering og review,4) Finansiering.2.BaggrundI november 2006 blev den internationale aftale om at bygge ITER i Sydfrankrigindgået mellem de syv parter. Aftalen var baseret på et 2001-design. Man havdeoprindeligt beregnet de samlede opførelsesomkostninger (efter 2001-designet) til5,9 mia. euro (2008-priser), hvoraf den europæiske andel udgjorde 2,7 mia. euro.2001-designet skulle imidlertid revurderes på basis af dels den stedfundne udvik-ling i priser (herunder råvarepriser) samt lønninger og dels fremkomsten af nyforskning og viden. Revurderingen fandt sted i 2007-2008 og førte til anbefalin-ger om 80 designændringer. Disse ændrede forhold vil føre til væsentlige stig-ninger i konstruktionsomkostningerne.I perioden 2007-2011 finansieres ITER via det 7. Euratom-rammeprogram. Forårene 2012 og 2013 er der inden for de finansielle perspektiver afsat 0,7 mia. eu-ro til ITER. Beslutninger vedrørende dette program skal tages med enstemmig-
SagsbehandlerJohn IsaksenTelefonTelefaxE-post[email protected]3392 9716
Sagsnr.Dok nr.Side
09-07370714348561/1
hed. Programmet hører, bl.a. sammen med det 7. rammeprogram for forskning,teknologisk udvikling og demonstration (FP7), Programmet for Livslang Læring,Transport- og Energinet, under EU-budgettets kategori 1A.Kommissionen har den 4. maj 2010 vedtaget en meddelelse med titlen: ”ITERstatus and possible way forward”. Det fremgår heraf, at der i 2012 og 2013 mang-ler finansiering på i alt 1,4 mia. euro, hvilket udgør det aktuelle problem.I meddelelsen foreslår Kommissionen, at der enten kommer supplerende finansie-ring fra medlemslandene eller at Rådet hæver loftet for de finansielle perspekti-ver.På Konkurrenceevnerådsmødet (forskningsdelen) den 26. maj 2010 blev beggeløsninger afvist af Rådet. Det viste sig endvidere, at der ikke kunne opnås enig-hed om et forslag til rådskonklusioner, hvorfor formandskabet i sin opsummeringforeslog, at der blev nedsat en ITER Task Force, der skulle fremkomme med for-slag til løsning på de finansielle problemer. Forslaget skal derefter spilles ind iRådets beslutningsstruktur.3.HjemmelsgrundlagIkke relevant.4.NærhedsprincippetIkke relevant.5.Formål og indholdUdkastet til rådskonklusioner indeholder forhold vedrørende 1) Omkostningskon-trol og inddæmning af udgifter, 2) Styring og ledelse, 3) Rapportering og review,4) Finansiering.Ad 1. Omkostningskontrol og inddæmning af udgifterDet seneste udgiftsskøn fra den europæiske ITER organisation (F4E) udgør 7,2mia. euro. Dette skal reduceres med 600 mio. euro til 6,6 mia. euro. F4E vil bliveanmodet om at præsentere en plan for, hvorledes denne besparelse kan gennem-føres, samtidig med at der sikres tilstrækkelige reserver.Der vil fremadrettet blive indført det paradigme, at ITER skal tilpasses budgettet– og ikke omvendt. F4E skal udarbejde en plan for inddæmning af udgifter, derbåde sikrer tilstrækkelige reserver og gennemfører yderligere besparelser, hvordet er muligt. Planen skal forelægges Konkurrenceevnerådet så hurtigt som mu-ligt – senest på rådsmødet den 26. november 2010.Ad 2. Styring og ledelseRådet hilser ændringerne i ledelsen af F4E velkommen sammen med de forven-tede ændringer af ITER organisationen. Rådet anerkender samtidig at styringenaf ITER forskningsprojektet skal forbedres yderligere. I denne forbindelse anmo-der Rådet om, at samarbejdet mellem parternes nationale ITER organisationerstyrkes, således at der sikres en balance mellem den videnskabelige dimension ogbehovet for inddæmning af omkostninger.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
2/2
For så vidt angår den europæiske styring af ITER vil Rådet:Anmode Kommissionen om, i tæt samarbejde med medlemsstaterne, atfremlægge et forslag på Konkurrenceevnerådet den 6. november 2010 for,hvorledes Kommissionen, medlemsstaterne og F4E implementerer ansvar ogopgaver.Anmode F4E om at overveje muligheder for en passende organisatoriskstruktur for F4E, der er i overensstemmelse med kravene fra ITER forsk-ningsprojektet.Anmode F4E om at vedtage og implementerer overvågning og controller-systemer, der skal certificeres af eksterne revisorer.Opfordre medlemsstaterne og Kommissionen til at tage fuldt ansvar i besty-relsen for F4E.Ad 3. Rapportering og reviewF4E skal mindst én gang om året rapportere til Rådet om fremskridt i omkost-ningskontrol og besparelser samt om ledelse og fremskridt inden for F4E ogITER forskningsprojektet. Det skal samtidig én gang om året rapportere for gen-nemførelse af de planlagte aktiviteter inden for det årlige budget. Rådet vil tagedisse rapporter i betragtning i den årlige budgetprocedure. Hvert år vil en del afbudgettet kunne blive afsat til reserve, hvis budget myndighederne beslutter det-te.F4E bestyrelsen vil udpege en uafhængig ekspert, der vil vurdere projektetsfremskridt på grundlag af eksisterende rapporter og årligt fremlægge en vurderingfor bestyrelsen og Konkurrenceevnerådet.Ad 4. FinansieringPå det korte sigt skal der inden for rammerne af det samlede budget på 6,6 mia.euro afsættes maksimalt 1,4 mia. euro i 2012 og 2013 til ITER fra et miks af fi-nansieringskilder. Med henblik på at imødekomme dette behov vil Kommissio-nen præsentere et forslag inden for de gældende finansielle rammer, der skal væ-re baseret på primært omprioriteringer inden for kategori 1A. Der skal først an-vendes uforbrugte midler og herefter en forholdsmæssig reduktion af de øvrigeudgiftsposter.De præcise beløb og områder vil blive besluttet gennem budgetproceduren.Samtidig kan mulighederne for at reducere omkostninger i 2012 og 2013 ogsåovervejes, så længe de er i overensstemmelse med den endelige tidsplan for opfø-relsen af ITER forskningsprojektet6.Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke udtale sig om udkastet til konklusioner.7.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforIkke relevant.8.Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,miljøet eller beskyttelsesniveauet
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
3/3
De forventede omkostninger i 2012 og 2013 i forbindelse med bygningen afITER er skønnet til i alt 2,1 mia. euro. Heraf er der ifølge Kommissionens med-delelse afsat 0,7 mia. euro på de finansielle perspektiver for 2012 og 2013 tilformålet.Med hensyn til finansiering af det resterende beløb på 1,4 mia. euro i 2012 og2013 foreslår formandskabet, at beløbet kommer fra et miks af finansielle kilder.Kommissionen vil fremsætte et forslag inden for de gældende finansielle rammer,der skal være baseret på primært omprioriteringer inden for heading 1A. Der skalførst anvendes uforbrugte midler og herefter en forholdsmæssig reduktion af deøvrige udgiftsposter.De præcise beløb og områder vil blive besluttet gennem budgetproceduren.Samtidig kan mulighederne for at reducere omkostninger i 2012 og 2013 ogsåovervejes, så længe de er i overensstemmelse med den endelige tidsplan for opfø-relsen af ITER forskningsprojektet.Da Danmarks andel af EU's budget udgør ca. 2 pct. vil omprioriteringsbeløbet for2012 og 2013 svare til ca. 210 mio. kr.Spørgsmålet om finansiering efter 2013 vil indgå i de kommende drøftelser omde finansielle perspektiver for perioden 2014-2021.9.HøringSagen har været behandlet i EF-specialudvalget for forskning(skal i skriftlig hø-ring).10. Regeringens foreløbige generelle holdningFormålet med forskningsprojektet ITER er at påvise, at det er videnskabeligt ogteknologisk muligt at udnytte fusionsenergi til fredelige formål og skabe en sik-ker og bæredygtig energikilde i fremtiden ved at udvinde energi af vand oglithium.Den danske regering har støttet opførelsen af ITER og ønsker, at ITER skal fort-sætte på trods af de nuværende vanskeligheder under forudsætning af, at der kanfindes realistiske finansieringsmuligheder, sikres en effektiv omkostningskontrolog en realistisk tidsplanlægning for projektet.Danmarks deltagelse i programmet sker ud fra det synspunkt, at der er behov foralle de energikilder, som er til rådighed, men at de enkelte lande tilrettelæggerderes egen energipolitik og vælger de energikilder, de hver for sig ønsker at an-vende.Fremadrettet vil man fra dansk side arbejde for at begrænse udgifterne i 2012-2013 mest muligt, samt lægge vægt på en finansieringsløsning for perioden 2012-13 bestående af et miks af kilder, hvor FP7 under alle omstændigheder vil udgøreen væsentlig andel.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
4/4
Regeringen forventer på denne baggrund at kunne støtte formandskabets udkasttil rådskonklusioner.10. Generelle forventninger til andre landes holdningerDet forventes, at samtlige øvrige medlemsstater vil kunne støtte formandskabetsudkast.12. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgITER-sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg senest i sam-rådet forud for Rådsmøde (Konkurrenceevne) den 25. – 26. maj 2010.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
5/5