Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009-10
UVT Alm.del Bilag 229
Offentligt
868637_0001.png
868637_0002.png
868637_0003.png
868637_0004.png
Udvalget for Videnskab og TeknologiFolketingetChristiansborg1240 København K
Til udvalget fremsendes hermed til orientering:23. juni 2010
./.
Kopi af dansk høringssvar til Europa-Kommissionen om forsyningspligt på tele-ydelser, som også er sendt til Folketingets Europaudvalg.Det bemærkes, at høringssvaret er forberedt inden offentliggørelsen af regerin-gens bredbåndsmålsætning den 1. juni 2010. Kommissionen er efterfølgende ble-vet orienteret om regeringens nye bredbåndsmålsætning om, at alle borgere skalhave adgang til mindst 100 Mbit/s i 2020.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.Dokid:3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 54081408556
Med venlig hilsen
Charlotte Sahl-Madsen
Notat om dansk høringssvar i forbindelse med Kommissionens høring omprincipperne for forsyningspligt på teleydelserKommissionen iværksatte den 2. marts 2010 en offentlig høring om princippernefor forsyningspligt på teleydelser.Kommissionen udsendte i 2008 en meddelelse om forsyningspligten(KOM(2008) 572) og efterfølgende en erklæring til Europa-Parlamentet i 2009.Høringen er en opfølgning på dette arbejde.De gældende EU-regler om forsyningspligt på teleområdet blev indført i 2002 oggaranterer, at EU-borgere har adgang til en række basale teletjenester, for eksem-pel basal taletelefoni. Direktivet blev senest revideret i 2009. Formålet med hø-ringen er ifølge Kommissionen at konstatere, om disse regler og definitioner skaltilpasses, og om de bør udvides til at omfatte internet med bredbåndshastigheder.IT- og Telestyrelsen
./.
Danmark afgav den 2. juni 2010 vedlagte høringssvar. Af det danske høringssvarfremgår det bl.a.:-at Danmark bakker op om en grundig debat om metoderne til at sikre ud-bredelse af bredbånd i Europa, samtidig med at hovedprincippet om enmarkedsdrevet udvikling tilgodeses.at det er Danmarks opfattelse, at det bør være op til de enkelte medlems-stater at vurdere ud fra nationale behov, om der er brug for forsynings-pligt på visse tjenester.at det er Danmarks holdning, at det som udgangspunkt fortsat er vigtigt atsikre en kompensationsordning i forhold til varetagelse af forsyningsplig-ten, og at det er nyttigt at afklare fordele og ulemper ved forskellige fi-nansieringsmekanismer.at kompensationsordninger navnlig bør overholde principperne om trans-parens, mindst mulig konkurrenceforvridning, ikke-diskrimination ogproportionalitet.
Side
2/2
-
-
-
Det forventes, at resultatet af høringen vil danne grundlag for et forslag til æn-dringsdirektiv vedrørende forsyningspligt, der ventes fremsat ultimo 2010.
Den danske regerings høringssvar vedrørende Kommissionens offentlige hø-ring om fremtidens forsyningspligt i EuropaDanmark hilser generelt Kommissionens høring og den igangværende debat omfremtidens forsyningspligt velkommen.Reguleringen af telemarkedet i Europa bygger på et hovedprincip om en mar-kedsbaseret udrulning af elektroniske kommunikationstjenester. Danmark hargode erfaringer med en markedsbaseret og teknologineutral udrulning. Den dan-ske regering arbejder for at sikre gode vilkår for både infrastrukturbaseret og tje-nestebaseret konkurrence. Det er vigtigt, at erhvervslivet fortsat finder det inte-ressant at investere i bredbåndsinfrastruktur.Regeringen i Danmark har en målsætning om, at alle i Danmark skal have mulig-hed for at få en bredbåndsforbindelse inden udgangen af 2010.IT- og Telestyrelsen
Danmark er i dag meget tæt på at opfylde målet om bredbånd til alle, idet over 99procent af alle husstande og virksomheder medio 2009 havde adgang til en bred-båndsforbindelse med en markedsført hastighed på mindst 512 kbit/s. På sammetidspunkt havde Danmark en bredbåndspenetration på over 37 procent. Endviderehavde 77 procent af befolkningen mulighed for en internetforbindelse med enmarkedsført hastighed på mindst 10 Mbit/s.I Danmark foregår der også en aktiv politisk debat om, hvordan alle borgere kanfå adgang til hurtige internetforbindelser i fremtiden, blandt andet affødt af etuafhængigt komitéarbejde (Højhastighedskomiteens anbefalinger ”Danmark somHøjhastighedssamfund” fra januar 2010).Danmark bakker derfor op om en grundig debat om metoderne til at sikre udbre-delse af bredbånd i Europa, samtidig med at hovedprincippet om en markedsdre-vet udvikling tilgodeses. At sikre en fornuftig balance imellem disse hensyn er enaf de store politiske udfordringer i de kommende års telepolitik.Kompetencefordelingen imellem medlemslande og EUEU-reglerne om forsyningspligt opererer med en vis fleksibilitet for de enkeltemedlemslande. Danmark anerkender, at forsyningspligten i nogle medlemslandekan være et middel til at sikre udrulningen af internet med bredbåndshastigheder,hvor markedet ikke dækker behovet for bredbånd.Det er Danmarks opfattelse, at det bør være op til de enkelte medlemsstater atvurdere ud fra nationale behov, om der er brug for forsyningspligt på visse tjene-ster. Denne vurdering bør foretages blandt andet ud fra en betragtning om, at derikke må ske konkurrenceforvridning på markedet. Reglerne på fællesskabsniveaubør derfor også fremadrettet give mulighed for nationalt råderum.FinansieringDet er Danmarks holdning, at det som udgangspunkt fortsat er vigtigt at sikre enkompensationsordning i forhold til varetagelse af forsyningspligten, og at det ernyttigt at afklare fordele og ulemper ved forskellige finansieringsmekanismer.Kompensationsordninger bør navnlig overholde principperne om transparens,
Side
3/3
mindst mulig konkurrenceforvridning, ikke-diskrimination og proportionalitet.Det er også Danmarks holdning, at samme principper må finde anvendelse i for-bindelse med en eventuel fastsættelse af regler om offentlig finansiering underhensyntagen til statsstøttereglerne.
IT- og Telestyrelsen
Side
4/4