Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009-10
UVT Alm.del Bilag 215
Offentligt
860464_0001.png
860464_0002.png
860464_0003.png
860464_0004.png
860464_0005.png
860464_0006.png
Orientering fra videnskabsministeren til Udvalget for Videnskab ogTeknologi vedrørende implementering af regeringens handlingsplanfor terrorbekæmpelse2010
I forbindelse med folketingsbehandlingen af lov nr. 545 af 8. juni 2006 om æn-dring af lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, lov om radio-frekvenser og lov om radio- og teleterminaludstyr og elektromagnetiske forhold(opfølgning på regeringens handlingsplan for terrorbekæmpelse) har viden-skabsministeren lovet at give Udvalget for Videnskab og Teknologi en oriente-ring om erfaringerne med reglerne tre år efter lovforslagets gennemførelse.Kravene til indretning af udstyr og systemer i forhold til indgreb i meddelelses-hemmeligheden trådte endeligt i kraft 1. januar 2008.Videnskabsministeren har i forbindelse med den aftalte status vedrørende lov nr.545 lovet ligeledes at følge op på reglerne om udstyrskrav i forhold til registre-ring og opbevaring af oplysninger om teletrafik (logning), som blev gennemført ilov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet (teleloven) ved lov nr.200 af 6. marts 2007. Opfølgningen vedrørende logning vedrører alene de tekni-ske aspekter af registrering og opbevaring af oplysninger om teletrafik.Videnskabsministeren lovede desuden at give Udvalget for Videnskab og Tekno-logi en årlig status vedrørende centrale problemstillinger under Videnskabsmini-steriets ansvarsområde de første år efter lovens ikrafttræden.Formålet med denne orientering er for så vidt angår Videnskabsministeriets om-råde at give udvalget en afsluttende orientering om myndighedernes praktiske er-faringer med implementeringen af regeringens handlingsplan for terrorbekæm-pelse tre år efter lovforslagenes gennemførelse.Videnskabsministeriet har til brug for orienteringen indhentet bidrag fra Justits-ministeriet om politiets erfaringer med den tekniske implementering. Der er des-uden indhentet bidrag fra branchen om praktiske erfaringer med reglerne. Derhenvises til vedlagte høringsliste i bilag 1.BaggrundVidenskabsministeren oversendte den 13. juni 2008 den første årlige orienteringvedrørende centrale problemstillinger under Videnskabsministeriets ansvarsom-råde i relation til loven samt vedrørende reglerne om udstyrskrav i forhold til re-gistrering og opbevaring af oplysninger om teletrafik (logning).
Ministeriet for Videnskab,Teknologi og UdviklingBredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3592 97003532 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Sagsnr.Doknr.
10-0873281376206
Side
1/1
I denne status blev implementeringsprocessen og det praktiske arbejde og samar-bejde mellem myndighederne beskrevet. Særligt i forbindelse med teleobservati-on blev det oplyst af Rigspolitiet, at de store teleoperatører arbejdede med at til-vejebringe de nødvendige tekniske løsninger herfor.Konklusionen på rapporten var, at initiativerne på Videnskabsministeriets områdei regeringens handlingsplan for terrorbekæmpelse nu var indført og implemente-ret i dansk ret. Reglerne havde på daværende tidspunkt kun været i kraft kort tid,og erfaringerne med implementeringen var derfor begrænsede.Videnskabsministeren valgte at følge særskilt op på den tekniske håndtering afindgreb i form af teleobservation i form af en rapport, som udvalget modtog den18. december 2008. I denne rapport blev teleobservation beskrevet, og Rigspoli-tiet oplyste at have kendskab til, at der siden reglernes ikrafttræden den 1. januar2008 var blevet afsagt kendelser om teleobservation i medfør af retsplejelovens §791a, stk. 5. Det blev endvidere oplyst, at teleobservation håndteres direkte mel-lem teleudbyderen og den politikreds eller afdeling i Rigspolitiet, der rekvirererindgrebet.Det blev desuden oplyst, at Rigspolitiet i samarbejde med de berørte teleudbyde-re på daværende tidspunkt gennemførte en afklaring af relevante spørgsmål i re-lation til etablering af en central it-understøttelse af teleobservation.Videnskabsministeren oversendte den 15. maj 2009 den anden årlige status ved-rørende centrale problemstillinger under Videnskabsministeriets ansvarsområde irelation til loven samt vedrørende reglerne om udstyrskrav i forhold til registre-ring og opbevaring af oplysninger om teletrafik (logning).Det blev konkluderet i orienteringen, at politiet generelt havde gode erfaringer irelation til samarbejdet med telebranchen i forbindelse med indgreb i meddelel-seshemmeligheden, idet samarbejdet i det væsentligste beskrives som værendepositivt og velfungerende.Det blev konkluderet, at der i politikredsene har været foretaget teleobservation,og at der hos Rigspolitiet var blevet implementeret en central løsning til under-støttelse af teleobservation.Det blev ligeledes konkluderet, at der er løbende dialog mellem relevante myn-digheder og mellem politiet og telebranchen om den tekniske gennemførelse afantiterrorlovgivningen i relation til indgreb i meddelelseshemmeligheden.TilsynIT- og Telestyrelsen fører tilsyn med overholdelse af telelovens § 15, stk. 1, §15a og eventuelle regler udstedt i medfør af § 15, stk. 2. IT- og Telestyrelsen kanudstede påbud, såfremt udbydere ikke opfylder forpligtelsen, samt udstedetvangsbøder med henblik på at gennemtvinge en efterkommelse af reglerne.IT- og Telestyrelsen har løbende dialog med Justitsministeriet, Rigspolitiet ogPolitiets Efterretningstjeneste vedrørende telelovens § 15.
IT- og Telestyrelsen
Side
2/2
IT- og Telestyrelsen har desuden været i dialog med mobiloperatørerne vedrø-rende telelovens § 15.Branchens praktiske erfaringer med implementeringenIT- og Telestyrelsen har den 3. marts 2010 til brug for denne orientering foretageten høring af branchen.Høringen om de praktiske erfaringer drejede sig specifikt om:Erfaringerne med indretning af det tekniske udstyr og de tekniske syste-mer således, at politiet kan få adgang til oplysninger om teletrafik (log-ning).Erfaringerne med at foretage indgreb i meddelelseshemmeligheden iform af historisk teleoplysning, udvidet teleoplysning, fremadrettet tele-oplysning, aflytning og teleobservation.Erfaringerne med en fælles database, registrering af virksomhed hosRigspolitiets Telecenter samt på begæring at udlevere oplysninger, deridentificerer en slutbruger.Videnskabsministeriet har indsamlet oplysninger om de praktiske erfaringer iforhold til, hvordan systemindretningen fungerer, om erfaringer med samarbejdetmed politiet og eventuelle praktiske problemstillinger i relation til politiets an-modninger om indgreb i meddelelseshemmeligheden, om forpligtelsernes propor-tionalitet og om virksomheders omkostninger ved indretning af systemerne.I forhold til omfanget af forpligtelserne i bekendtgørelse nr. 988 af 28. september2006 (logningsbekendtgørelsen), indgår det ikke i redegørelsen, da logningsbe-kendtgørelsen hører under Justitsministeriet. Dog vil bemærkninger i relation tilde tekniske aspekter i forhold til logning indgå.IT- og Telestyrelsen har modtaget høringssvar fra Telekommunikationsindustrien(TI), Telenor og Hi3G ApS. DI ITEK, IT Branchen og Dansk Energi har tilsluttetsig konklusionerne i TI’s høringssvar.I høringen er nævnt følgende forhold:Indretning af teknisk udstyr til opfyldelse af logningsbekendtgørelsen
IT- og Telestyrelsen
Side
3/3
TI bemærker, at processen til indretning af det tekniske udstyr til opfyldelse aflogningsbekendtgørelsen har været lang og dyr.TI bemærker, at udgifterne til udvikling af systemerne ikke står mål med antalletaf dommerkendelser fra myndighederne, og at teletrafikdata primært benyttes tilefterforskning af mildere former for kriminalitet, således at logningsbekendtgø-relsen ikke i væsentligt omfang er blevet benyttet af myndighederne til bekæm-pelse af terror og andre meget alvorlige forbrydelser.
TI bemærker, at politiets centrale systemer til modtagning af logningsdata førstblev implementeret i 2009 og således for sent i forhold til, at udbyderne skulleopfylde lovkravet pr. 15. september 2007.Erfaringer med at foretage indgreb i meddelelseshemmeligheden i formaf historiske teleoplysninger, udvidet teleoplysning, fremadrettet teleop-lysning og aflytning.
TI bemærker, at fremadrettede teleoplysninger sjældent benyttes af myndighe-derne.Erfaringer med at foretage indgreb i meddelelseshemmeligheden i formaf teleobservation.IT- og Telestyrelsen
TI og Telenor bemærker, at teleobservation har givet anledning til væsentlige ud-fordringer, idet der ikke hos Rigspolitiet var implementeret et system til modta-gelse af oplysningerne. TI og Telenor anfører, at Rigspolitiet anbefalede Erics-sons ”PoLIS”-system som værende det bedst mulige system til at opfylde krave-ne for teleobservation, hvilket gjorde, at flere operatører investerede et to-cifretmillionbeløb i dette system.TI bemærker dog, at der efter implementeringen af systemet har vist sig noglepraktiske problemer med systemet.Erfaringerne med en fælles database, registrering af virksomhed hosRigspolitiets Telecenter samt på begæring at udlevere oplysninger, deridentificerer en slutbruger.
Side
4/4
TI bemærker, at der har været eksempler på problemer ved registrering af nye ogmindre udbydere. TI forventer dog, at problemerne fremadrettet er løst, baseretpå en løsning med Rigspolitiets Telecenter.Generelt
TI bemærker, at det praktiske samarbejde mellem politimyndighederne og udby-derne i det væsentlige forløber problemfrit, og at de problemstillinger, der opstår,løbende bliver afklaret.TI bemærker, at der vedrørende bistand til indgreb i meddelelseshemmelighedenfor så vidt angår indgreb, som myndighederne også inden udstedelsen af log-ningsbekendtgørelsen havde mulighed for at indhente, ikke oplever problemer.Myndighedernes praktiske erfaringer med implementeringenJustitsministeriet har til brug for denne afrapportering oplyst følgende om politi-ets erfaringer med den tekniske implementering:Politiet har generelt gode erfaringer i relation til samarbejdet med telebrancheni forbindelse med indgreb i meddelelseshemmeligheden, og særligt samarbejdet
med de store selskabers specialenheder til håndtering af samarbejdet med politi-et er effektivt.I forhold til Rigspolitiets samarbejde med telebranchen kan det ligeledes oplyses,at samarbejdet generelt er godt og konstruktivt. Rigspolitiet er løbende i dialogmed de store teleoperatører vedrørende tilvejebringelse af de nødvendige tekni-ske løsninger i forhold til implementeringen af tiltagene i medfør af antiterror-lovgivningen.For så vidt angår historiske teleoplysninger kan det oplyses, at teleoperatørernefortsat leverer teleoplysningerne direkte til de enkelte politikredse. Rigspolitiethar - med henblik på at lette politikredsenes arbejde - etableret en central løs-ning til håndtering af historiske teleoplysninger. Rigspolitiet har i den forbindel-se rettet henvendelse til de fire store teleoperatører, der er positive i forhold til atovergå til levering af data til det nye centrale system. Rigspolitiet er i øjeblikket igang med at teste det nye system.Med hensyn til teleobservation kan det oplyses, at Rigspolitiets anskaffelse af etcentralt it-system til understøttelse af teleobservation forudsatte, at Rigspolitietmodtog oplysninger om bl.a,. i hvilke formater teleoperatørerne forventede at le-vere oplysninger om teleobservation. Rigspolitiet modtog først disse oplysningeri efteråret 2008, og Rigspolitiet har efterfølgende etableret en central løsning tilunderstøttelse af teleobservation, der var implementeret i april 2009.Rigspolitiet har endvidere oplyst, at der i forhold til den praktiske håndtering afindgreb i meddelelseshemmeligheden fortsat udestår enkelte uafklarede problem-stillinger af teknisk karakter, herunder bl.a. i relation til levering af data til dencentrale understøttelse af teleobservation.Justitsministeriet kan herudover oplyse, at det samlet set er Rigspolitiets opfattel-se, at de eksisterende regler om registrering og opbevaring af oplysninger om te-letrafik er af væsentlig betydning for politiets opklaring af alvorlige forbrydelser,herunder sager vedrørende drab, narkotikakriminalitet, røveri mv. Politiets Ef-terretningstjeneste har endvidere oplyst, at efterretningstjenesten anvender op-lysninger om teletrafik i betydeligt omfang navnlig i forbindelse med længereva-rende efterforskninger inden for terrorområdet.KonklusionInitiativerne på Videnskabsministeriets område i regeringens handlingsplan forterrorbekæmpelse er nu fuldt ud implementeret og har samlet været trådt endeligti kraft siden 1. januar 2008.Videnskabsministeriet har ad flere omgange fulgt op på de praktiske erfaringermed implementeringen i form af de årlige orienteringer om myndighedernespraktiske erfaringer med implementeringen af regeringens handlingsplan for ter-rorbekæmpelse til Folketingets Udvalg for Videnskab og Teknologi. Til brug fordenne orientering er også de praktiske erfaringer fra branchen indhentet.
IT- og Telestyrelsen
Side
5/5
Justitsministeriet oplyser, at reglerne om registrering og opbevaring af oplysnin-ger om teletrafik er af væsentlig betydning for politiets opklaring af alvorligeforbrydelser, herunder sager vedrørende drab, narkokriminalitet, røveri m.v.Justitsministeriet oplyser, at Politiets Efterretningstjeneste anvender oplysningerom teletrafik i betydeligt omfang navnlig i forbindelse med længerevarende efter-forskninger indenfor terrorområdet.Der er et godt samarbejde mellem myndighederne og telebranchen i forbindelsemed indgreb i meddelelseshemmeligheden. Samarbejdet beskrives som positivtog velfungerende.Der er løbende dialog mellem myndighederne i mødeforum mellem Justitsmini-steriet, Politiets Efterretningstjeneste, Rigspolitiet og IT- og Telestyrelsen blandtandet med henblik på løbende opfølgning og dialog i forhold til regeringenshandlingsplan for terrorbekæmpelse og herunder i forhold til konkret konstatere-de problemer på området. Dette mødeforum vil fremover mødes efter behov.Der udestår stadig enkelte uafklarede problemstillinger af teknisk karakter vedrø-rende indgreb i meddelelseshemmeligheden, blandt andet i form af teleobservati-on. De relevante myndigheder er i dialog med telebranchen med henblik på atdrøfte de aktuelle problemstillinger.
IT- og Telestyrelsen
Side
6/6