Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009-10
UVT Alm.del Bilag 200
Offentligt
853836_0001.png
853836_0002.png
853836_0003.png
853836_0004.png
853836_0005.png
853836_0006.png
853836_0007.png
853836_0008.png
853836_0009.png
853836_0010.png
853836_0011.png
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
Folketingets Udvalg for Videnskab og TeknologiFolketingetChristiansborg1240 København K
Hermed fremsendes til udvalgets orientering kopi af min besvarelse den 24. maj2010 af spørgsmål 74 og min besvarelse af 25. maj 2010 af spørgsmål 75 – 77 fraFolketingets Europaudvalg om ITER.
26. maj 2010
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 431260 København K
Med venlig hilsen
TelefonTelefaxE-post
3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Charlotte Sahl-Madsen
NetstedCVR-nr.
Dok nr.Side
13777221/1
Modtager(e):Folketingets Europaudvalg
Kopi:
Udvikling og status for ITER forskningsprojektetFolketingets Europaudvalg har stillet følgende spørgsmål 74 (EUU alm del):"Ministeren bedes, som lovet på Europaudvalgets møde d. 21. maj 2010, oplyseom indhold, dato og rækkevidde af det oprindelige mandat afgivet af Europaud-valget på ITER, samt om ministeren mener, et nyt mandat er påkrævet mhp. dekommende beslutninger i styrelsesrådet og om finansieringen. Endvide-re bedes ministeren redegøre for den videre proces for forhandlingerneom kompromisforslaget i Rådet (i henholdsvis konkurrence og ØKOFIN)."Svar:Den europæiske forskning i kontrolleret termonuklear fusion foregår under Eu-ratom-traktaten og er organiseret under de europæiske rammeprogrammer forforskning og udvikling. Europæisk fusionsforskning er koordineret i et samletprogram. En væsentlig del af forskningen har hidtil været udført på det fællesforsøgsanlæg JET (Joint European Torus) i England. EU har besluttet at gå videremed næste fase gennem deltagelse i det internationale samarbejde om bygning afet nyt forsøgsanlæg – kaldet ITER (International Thermonuclear ExperimentalReactor) – sammen med Rusland, Kina, Japan, Sydkorea, USA og Indien.Formålet med ITER er at påvise, at det er videnskabeligt og teknologisk muligt atudnytte fusionsenergi til fredelige formål og skabe en sikker og bæredygtig ener-gikilde i fremtiden. Visionen er at nå frem til en emissionsfri energiproduktion istor skala fra en i praksis uudtømmelig energikilde med begrænsede og håndter-bare miljøpåvirkninger.Udvikling af en fusionsenergibaseret energiproduktion har desuden et væsentligtsikkerhedspolitisk og forsyningspolitisk aspekt, idet brændslet udgøres af deute-rium, som kan udvindes af vand, og tritium, som kan fremstilles af lithium. Beg-ge stoffer er relativt tilgængelige globalt set. Begge disse aspekter er set meddanske øjne af stor betydning.Industriens udbytte af ITER vil både være i form af leverance- og serviceordrer,og i form af teknologiudvikling via udfordrende kontraktopgaver. Dansk industrivil kunne bidrage til ITER på adskillige områder, såsom effektelektronik, instru-mentering, materialeteknologi, magnetteknologi, robotteknologi, bearbejdning,software, design, konstruktion, udviklingsarbejde, ingeniørarbejde, infrastrukturm.m. Omfanget og karakteren af videnskabelig og teknologisk spin-off i form afny viden, nye produkter og nye processer kan i sagens natur ikke fastlægges.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Dok nr.Side
1377722
1. Om indhold, dato og rækkevidde af forhandlingsoplæg i Folketingets Europa-udvalgRegeringen har forelagt sagen vedrørende det 7. rammeprogram for FolketingetsEuropaudvalg to gange med henblik på forhandlingsoplæg, nemlig 25. november2005 og 24. maj 2006. ITER forskningsprojektet har været behandlet som en delaf 7. rammeprogram. På det første møde den 25. november 2005 blev der givetforhandlingsoplæg vedrørende indholdet af det 7. rammeprogram med undtagelseaf budgettet, da man afventede forhandlinger om de finansielle perspektiver. Pådet andet møde den 24. maj 2006 blev der givet forhandlingsoplæg på budgettet.Indholdet i de to forelæggelser var følgende:Møde i Folketingets Europaudvalg den 25. november 2005For så vidt angår Euratom-rammeprogrammet indeholdt samlenotatet følgendebeskrivelse:”Denne del af rammeprogrammet dækker de nukleare aktiviteter vedrørendeforskning, teknologisk udvikling, internationalt samarbejde, formidling og nyt-tiggørelse samt uddannelse.Kommissionen foreslår, at beslutningen om et flerårigt rammeprogram for nukle-are forsknings- og uddannelsesaktiviteter tager udgangspunkt i seks artikler.I artikel 1 foreslås et femårigt rammeprogram for forskning og uddannelse på detnukleare område, for perioden 1. januar 2007 til 31. december 2011.I artikel 2 nævnes mål og forskningsaktiviteter. Aktiviteterne er specificeret i tosærprogrammer, dels fusionsenergiforskning og nuklear fission og strålingsbe-skyttelse, dels Det Fælles Forskningscenters nukleare aktiviteter.I artikel 3 foreslås et budget for perioden 2007-2011 på 3.092 mio. EUR. Forde-lingen på de tre delaktiviteter er: Forskning i fusionsenergi: 2.159 mio. EUR,Nuklear fission og strålingsbeskyttelse: 394 mio. EUR og Det Fælles Forsknings-centers aktiviteter på det nukleare område: 539 mio. EUR. Regler for Fællesska-bets finansielle deltagelse er anført i bilag II.I artikel 4 henvises der til, at de aktiviteter, der finansieres under rammepro-grammet, skal overholde forordninger, der har til hensigt at beskytte Fællesska-bets finansielle interesser.Ifølge artikel 5 skal alle aktiviteter udført under Euratom-programmet overholdegrundlæggende etiske principper.Kommissionen skal ifølge artikel 6 senest i 2010 med bistand fra eksterne eks-perter gennemføre en midtvejsevaluering af rammeprogrammet og dets særpro-grammer. Desuden skal Kommissionen efter rammeprogrammets afslutning gen-nemføre en ekstern evaluering ved hjælp af uafhængige eksperter om program-mets rationale, gennemførelse og resultater. Kommissionen skal meddele konklu-sionerne, ledsaget af dens bemærkninger, til Europa-Parlamentet, Rådet, DetØkonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
Forskning i fusionsenergiFormålet med samarbejdet om fusionsenergiforskning er at udvikle videnbaseninden for fusionsenergi og realisere ITER (International Thermonuclear Experi-mental Reactor) som vigtige skridt hen imod skabelsen af prototypereaktorer.Forskningsindsatsen vil omfatte:Virkeliggørelse af ITERForskning og udvikling til forberedelse af ITER’s driftTeknologiaktiviteter som forberedelse til DEMOLangsigtede forsknings- og udviklingsaktiviteterPersonale og uddannelseInfrastrukturerNuklear fission og strålingsbeskyttelseFormålet med samarbejdet er at skabe en videnskabelig og teknologisk basis forsikker håndtering af radioaktivt affald, fremme sikker og mere ressourceeffektivog konkurrencedygtig udnyttelse af nuklearenergi samt sikre et robust og socialtacceptabelt system for beskyttelse af mennesker og miljø mod effekterne af ioni-seret stråling. Forskningsindsatsen vil omfatte:Håndtering af radioaktivt affaldReaktorsystemerStrålingsbeskyttelseInfrastrukturerPersonale og uddannelseDet Fælles Forskningscenters nukleare aktiviteterFormålet med Det Fælles Forskningscenters nukleare aktiviteter er at stille viden-skabelig og teknisk støtte til rådighed for politikudvikling på det nukleare områdesamtidig med at sikre stabilitet i støtten til implementeringen af eksisterende poli-tikker og tilpasning til ændring i den politiske efterspørgsel. Forskningsaktivite-terne vil omfatte:Håndtering af radioaktivt affald og miljøpåvirkningNuklear sikkerhedNuklear sikkerhedskontrolInstrumenterInstrumenter inden for fusionsenergiforskningPå grund af fusionsenergiforskningens særlige karakter kræver implementeringenaf aktiviteterne på dette område særlige foranstaltninger baseret på procedurerbeskrevet under:Associeringskontrakter mellem Kommissionen, medlemslandene ellerfuldt associerede tredjelande ellen enheder inden for medlemslandene el-ler fuldt associerede tredjelande, som varetager gennemførelse af en delaf EU’s forskningsprogram for fusionsenergi.Den europæiske fusionsudviklingsaftale (EFDA).Det fælles europæiske foretagende for ITER.Internationale aftaler mellem Euratom og tredjelande inden for fusions-energiforskning, især ITER-aftalen.Andre multinationale aftaler indgået mellem Fællesskabet og associeredeorganisationer, især aftalen om udveksling af medarbejdere.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
Omkostningsdelingsaktioner med henblik på at fremme fusionsenergi-forskning med enheder i medlemslandene og lande associeret med Eura-tom-rammeprogrammet.
Udover de ovennævnte instrumenter vil der kunne blive igangsat følgende andreaktiviteter: udvikling af menneskelige ressourcer, stipendier, integrerede infra-struktur initiativer og specifikke støtteaktioner.Instrumenter på andre områderEuratom-rammeprogrammets aktiviteter på andre områder end fusionsenergi fi-nansieres gemme en række finansieringsordninger. I de enkelte særprogrammer,arbejdsprogrammer og forslagsindkaldelser vil det være anført, hvilke typer fi-nansieringsordninger der finder anvendelse, hvem der kan deltage, samt hvilkeaktivitetstyper der kan ydes støtte til.Der er tale om følgende finansieringsordninger (jf. beskrivelse af finansierings-ordninger under rammeprogrammet for forskning, teknologisk udvikling og de-monstration):SamarbejdsprojekterEkspertisenetSamordning og støtteTiltag til fremme og udvikling af menneskelige ressourcer og mobilitet.”Regeringen havde følgende holdning vedrørende Euratom-rammeprogrammet:”Danmark kan acceptere, at der af formelle grunde gennemføres et femårigt pro-gram med en planlagt forlængelse på to år, så beslutning om rammeprogrammernetræffes samtidigt.Kommissionen foreslår et samlet budget på 3.092 mio. EUR. Danmark vil arbejdefor, at det samlede budget begrænses mest muligt, idet vi respekterer de indgåedeaftaler om gennemførelsen af ITER.De samlede aktiviteter inden for fusion skal tilrettelægges med udgangspunkt i denye internationale forpligtelser i forhold til ITER. Der vil derfor være behov for enrevurdering af støtten til de nationale støtteprogrammer og andre aktiviteter på fu-sionsområdet, så det sikres, at de samlede investeringer i fusion udnyttes optimalt iforhold den samlede målsætning for ITER.På området fission lægger man fra dansk side særlig vægt på områderne håndteringaf radioaktivt affald og strålingsbeskyttelse.Vedr. fission vil Danmark arbejde for at reducere omfanget af aktiviteter, der har tilformål at videreudvikle fissionsteknologi, jf. målsætning. Endvidere vil Danmarkvære meget restriktiv med hensyn til omfanget af midler til fission.”Regeringen fik på mødet forhandlingsoplæg for så vidt angår indholdet af forsla-get til program.Møde i Folketingets Europaudvalg den 24. maj 2006
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
For så vidt angår Euratom-rammeprogrammet indeholdt samlenotatet samme fak-tuelle beskrivelse af programmet indhold som i samlenotatet til mødet den 25.november 2006.Regeringen havde følgende holdning til Euratom-rammeprogrammet:”Danmark kan acceptere, at der af formelle grunde gennemføres et femårigt pro-gram med en planlagt forlængelse på to år, så beslutning om rammeprogrammernetræffes samtidigt.Kommissionen foreslår et samlet budget på 3.092 mio. EUR. Danmark vil arbejdefor, at det samlede budget begrænses mest muligt, idet vi respekterer de indgåedeaftaler om gennemførelsen af ITER.De samlede aktiviteter inden for fusion skal tilrettelægges med udgangspunkt i denye internationale forpligtelser i forhold til ITER. Der vil derfor være behov for enrevurdering af støtten til de nationale støtteprogrammer og andre aktiviteter på fu-sionsområdet, så det sikres, at de samlede investeringer i fusion udnyttes optimalt iforhold den samlede målsætning for ITER.På området fission lægger man fra dansk side særlig vægt på områderne håndteringaf radioaktivt affald og strålingsbeskyttelse. Danmark vil arbejde for at reducereomfanget af aktiviteter, der har til formål at videreudvikle fissionsteknologi.”For så vidt angår de statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser var deri samlenotat anført følgende:”Konsekvenserne for EU's budget vil afhænge af udfaldet af de generelle for-handlinger om de finansielle perspektiver for 2007-2013, som det 7. rammepro-gram er en integreret del af.Kommissionen har foreslået, at EU-budgettet til 7. rammeprogram, herunder detnukleare energiprogram bliver på 6.120 mio. EUR i 2007 stigende til 16.200 mio.EUR i 2013, jf. tabel 1.Tabel 1: Kommissionens forslag fordelt på år i mio. euro2007200820092010201120122013Total 2007-135.661,937 7.171,102 8.664,398EF-10.303,11511.968,40113.592,13615.364,74672.725,871ramme-programgram-metEura-458,419549,172675,653696,520711,748(807,453)(835,665)(4.734,63)tompro-gram-metI alt6.120,356 7.720,274 9.340,04310.999,63512.680,149(14.399,589)(16.200,411)(77.460,501)Note: Budgettallene for Euratom-programmet i 2012 og 2013 er indikative, da programmet kun løber til 2011, dog med mu-lighed for forlængelse til 2013. ”
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
Regeringen havde følgende holdning til Euratom-rammeprogrammet:”Danmark kan acceptere, at der af formelle grunde gennemføres et femårigt pro-gram med en planlagt forlængelse på to år, så beslutning om rammeprogrammernetræffes samtidigt.Kommissionen foreslår et samlet budget på 3.092 mio. EUR. Danmark vil arbejdefor, at det samlede budget begrænses mest muligt, idet vi respekterer de indgåedeaftaler om gennemførelsen af ITER.
De samlede aktiviteter inden for fusion skal tilrettelægges med udgangspunkt i denye internationale forpligtelser i forhold til ITER. Der vil derfor være behov for enrevurdering af støtten til de nationale støtteprogrammer og andre aktiviteter på fu-sionsområdet, så det sikres, at de samlede investeringer i fusion udnyttes optimalt iforhold den samlede målsætning for ITER.På området fission lægger man fra dansk side særlig vægt på områderne håndteringaf radioaktivt affald og strålingsbeskyttelse. Danmark vil arbejde for at reducereomfanget af aktiviteter, der har til formål at videreudvikle fissionsteknologi.BudgetKommissionens forslag til budget for rammeprogrammet er i lyset af forhandlin-gerne om de finansielle perspektiver 2007 - 2013 reduceret til et samlet budget forrammeprogrammet på 52.934 mio. EUR. Formandskabet har på denne baggrundfremlagt forslag til følgende fordeling af beløbene på rammeprogrammets enkeltedele:EF 7. Rammeprogram (2007-13)Kommissionens Formandskabetsrev. forslagforslag 8.5.2006 (*)i mio. €i mio. €32.3156.0001.9359.1203.5052.3001.9004.1956101.3201.4307.4604.7284.2671.9001.33612637028070185
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
Samarbejde32.202Sundhed5.984Fødevarer, landbrug og bioteknologi1.935Informations- og kommunikationstekno-logi9.080Nanovidenskab, nanoteknologier, materia-ler og ny produktionsteknologi3.467Energi2.235Miljø (herunder klimaændringer)1.886Transport (herunder luftfartsteknik)4.150Samfundsøkonomi og humaniora607Sikkerhed1429Rummet1429IdeerMennesker7.4604.577
Kapacitet4.193Forskningsinfrastruktur2.008Forskning til fordel for små og mellemsto-re virksomheder1.228Videnbaserede regioner126Forskningspotentiale320Forholdet mellem videnskab og samfund 329Støtte til en sammenhængende udviklingaf forskningspolitikkerInternationalt samarbejde182
Det Fælles Forskningscenter- ikke-nukleare aktiviteterI alt EF
1.75150.183
1.75150.521
EURATOM 7. Rammeprogram (2007-11) Kommissionens Formandskabetsrev. forslagforslag 8.5.2006 (*)i mio. €i mio. €Forskning i fusionsenergiNuklear fission og strålingsbeskyttelseDet Fælles Forsningscenter - nukleare ak-tiviteterI alt EURATOMTOTAL EF + EURATOM(*) inkl. 338 M€ fra IIA1.9472875172.75152.9341.9472875172.75153.272Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Danmark kan som udgangspunkt støtte formandskabets forslag til fordeling, idetman foreslår følgende ændringer, der gennemføres som en omfordeling inden forden samme overordnede ramme:Beløbet til Ideer (ERC) forøges.Beløbet til energiforskning omfordeles, idet beløbet til fission reduceres,og beløbet til ikke nuklear energi forøges.Beløbet til Det Fælles Forskningscenter reduceres, idet Danmark læggervægt på, at midlerne til Det Fælles Forskningscenter i højere grad i højeregrad skal opnås i konkurrence.Beløbet til transport (herunder luftfartsteknik) reduceres.Beløbet til sikkerhed reduceres, da det det er et nyt forskningsområde irammeprogrammet.”
Side
Regeringen fik på mødet forhandlingsoplæg for så vidt angår indholdet af bud-gettet til programmet. Det skal anføres, at ovennævnte budget er i 2004-prisniveau.Som tidligere meddelt Folketingets Europaudvalg er der for så vidt angår Eura-tom-rammeprogrammet indtil nu kun anvendt midler til ITER, der ligger indenfor den budgetterede ramme. Dette vil også være tilfældet for 2010 og 2011 og erselvsagt i overensstemmelse med mandatet.For så vidt angår 2012 og 2013 anfører Kommissionen, at der mangler 1,4 mia.euro (2008-prisniveau) til konstruktion af ITER. Det er regeringens forventning,at dansk stillingtagen til Kommissionens forslag vil indebære forelæggelse af etforhandlingsoplæg for Folketingets Europaudvalg.2. Processen frem til møde i ITER Styrelsesrådet den 16. - 17. juni 2010Situationen vedrørende udviklingen i konstruktionsomkostningerne for ITER eralvorlig og stærkt utilfredsstillende, og regeringen ser med bekymring på pro-blemerne.Regeringen har derfor understreget, at forudsætningen for regeringens fortsattestøtte til ITER er, at der skal findes realistiske finansieringsmuligheder, sikres en
effektiv omkostningskontrol og en realistisk tidsplan for projektet.Som nævnt på samrådet i Europaudvalget den 21. maj 2010, har formandskabetfremlagt forslag til Rådskonklusioner.I udkastet udtrykker Rådet sin principielle støtte til ITER, samt noterer sig denendelige evaluering af de samlede omkostninger for Europa til konstruktion afITER. Desuden opfordrer man ITER organisationen til at gøre alt for at reducereudgifterne med 600 mio. euro.Derudover hilser Rådet ændringer i ledelsen af den europæiske ITER organisati-on velkommen, samt at denne skal arbejde for en reduktion af omkostninger.Desuden opfordres bestyrelsen til inden 6 måneder at rapportere til Rådet om deændringer, der understøtter en sådan udvikling.Ministeriet for Videnskab
Endelig hilser Rådet de forventede ændringer i ledelsen af hele ITER organisati-onen velkommen.I et bilag til rådskonklusionerne noterer Rådet sig Kommissionens meddelelse,herunder at Europa vil dække 5/11 af omkostningerne i konstruktionsfasen, hvor-af Frankrig vil dække 20 pct.Desuden understreges det, at der skal findes en finansiering af ITER i 2012 og2013 inden for rammerne af de finansielle perspektiver før mødet i ITER Styrel-sesrådet i Kina i juni.Kommissionen opfordres derfor i udkastet til at udarbejde et forslag til finansie-ring af den europæiske del af ITER projektet. Det skal ske inden mødet i Kina.Som allerede nævnt er konklusionsudkastet stadig under forhandling i Bruxelles.Det forventes, at det endelige konklusionsudkast vil indebære, at Kommissionenanmodes om at komme tilbage med et egentligt finansieringsforslag. Dette for-slag vil så blive behandlet af Rådet.På Rådsmødet den 26. maj 2010 vil Kommissionen således ikke få mandat tilmødet i ITER Styrelsesrådet.Når regeringen modtager Kommissionens budgetforslag vedrørende ITER, vilforslaget blive behandlet efter de normale retningslinjer, hvilket forventes at in-debære forlæggelse af et fornyet forhandlingsoplæg for Folketingets Europaud-valg.Det er ikke muligt at fremkomme med yderligere oplysninger inden mødet iKonkurrenceevnerådet den 26. maj 2010, men regeringen vil straks efter mødetfremsende en skriftlig orientering om drøftelserne vedrørende ITER til udvalget.
Teknologi og Udvikling
Side
Modtager(e):Folketingets Europaudvalg
Kopi:
Besvarelse af spørgsmål 75 – 77 fra Folketingets EuropaudvalgMinisteriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Spørgsmål 75Vil ministeren oplyse, i hvilken rådsformation, der skal træffes beslutning om denfremtidige finansiering af ITER, samt hvornår denne beslutning tidligst kan træf-fes? Vil ministeren desuden bekræfte, at der vil blive reelle forhandlinger i rådsregivedr. den fremtidige finansiering af ITER, forud for rådsmødet, hvor den endeligebeslutning skal træffes?SvarDet er det til enhver tid siddende formandskab, der tilrettelægger Rådets arbejde,herunder udarbejder udkast til dagsordener for rådsmøderne. Det spanske for-mandskab har endnu ikke oplyst, hvornår og hvorledes den ønsker ITER optagetpå dagsordenen.Det kan oplyses, at der forventes afholdt følgende rådsmøder i perioden 27. maj2010 til 16. juni 2010:31. maj 2010: Transport, telekommunikation og energi3. – 4. juni 2010: Retlige og indre anliggender7. – 8. juni 2010: Beskæftigelse, social politik, sundhed og forbrugerpolitik8. juni 2010: Økonomi og finans14. juni 2010: Almindelige anliggender og eksterne forbindelserDet er regeringens forventning, at punktet behandles som et B-punkt på rådsmø-det.
Side
Spørgsmål 76Kan ministeren bekræfte, at det ikke er den danske regerings politik, at en øget fi-nansiering af ITER kan ske ved at skabe besparelser på det ikke-nukleare forsk-ningsbudget.SvarSom regeringen oplyste i svar på spørgsmål 74 til Folketingets Europaudvalg, så erden videre proces således, at Kommissionen på rådsmødet den 26. maj 2010 vil fåtil opgave at udarbejde et egentligt finansieringsforslag.
Når regeringens modtager Kommissionens finansieringsforslag, vil regeringen tagestilling til forslagets indhold, herunder de enkelte finansieringskomponenter. Somanført i svar på spørgsmål 74, så vil forslaget herefter blive behandlet efter de nor-male retningslinjer, hvilket forventes at indebære forelæggelse af et fornyet for-handlingsoplæg for Folketingets Europaudvalg.
Spørgsmål 77Ministeren bedes redegøre for, hvilke tanker regeringen gør sig om en eventuelexitstrategi for ITER-projektet, som ministeren nævnte på Europaudvalgets møded. 21. maj 2010.SvarRegeringen har ikke drøftet muligheden for en exit-strategi.Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side