Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009-10
UVT Alm.del Bilag 173
Offentligt
837577_0001.png
837577_0002.png
837577_0003.png
837577_0004.png
837577_0005.png
837577_0006.png
837577_0007.png
837577_0008.png
837577_0009.png
837577_0010.png
ForbrugermobiltelefoniVed forbrugerombudsmand Henrik Øe
Videnskabsudvalgets høring om forbrugermobiltelefoniMandag den 20. april 2010 i Landstingssalen
Indgåelse af aftale om mobilabonnementJuridiske udfordringer:AbonnementsaftalenPrisoplysningerGebyrerBrug af mobiltelefonen sombetalingsmiddel
Aftale om mobilabonnementAbonnementsaftalenHvad er aftalt om vilkår og priser?reklamemateriale, oprettelsesblanket,standardvilkår
Er vilkårene klare? (koncipistreglen)Er vilkårene rimelige? (aftalelovens § 38c, jf.§ 36 og markedsføringslovens § 1)BindingsperiodeForbrugeren må maksimalt være bundet i 6 mdr.Forbrugeren må ikke indirekte bindes i længere tid
Markedsføringslovens prisoplysningsreglerMarkedsføringslovens § 13:Ved udbud af varer eller tjenesteydelser skal dergives tydelige oplysninger om den samlede prisinkl. gebyrer, omkostninger, moms og alle andreomkostninger.Oplysningerne skal gives første gang, der givesoplysning om prisen.Reglerne gælder, hvad enten ydelsen udbydespå nettet, i en butik, i en reklamebrochure, i tvel.lign.
Prisoplysninger ved markedsføring afmobilabonnementer
Der skal gives oplysning om den samlede mindsteudgifti bindingsperiodenDvs. summen af de omkostninger forbrugeren somminimum kommer til at betale i bindingsperioden.Fx telefonens pris, oprettelsesafgift,minimumsforbrug eller abonnement ogfaktureringsgebyr de første 6 måneder.Der skal herudover gives tydelige oplysninger om allefaste og variable priser og prisvilkår, der er væsentligefor forbrugerens vurdering af tilbuddet.
Nokia2730 Classic1,-Min. pris 2.594,- / 6 mdr. med[abonnementstype]Læs mere
NokiaX3 blå/sølv1,-Min. pris 434,- / 6mdr. med[abonnementstype]Læs mere
GebyrerMarkedsføringslovens § 15Et gebyr kan kun opkræves, hvis det er aftalt.Ændring af et gebyrBetingelserne for ændring af gebyret skal væreklart fremhævet i kontrakten.Ændring af gebyrer (til ugunst for forbrugeren) ellerindførelse nye gebyrer skal varsles, så kunden kannå at opsige aftalen, inden ændringen får virkning.Væsentlige gebyrændringer skal ske ved individuelkommunikation til kunden med oplysning om, underhvilke betingelser opsigelse kan ske.
Brug af mobiltelefonen som betalingsmiddelEn abonnent kan bruge mobilen til køb af ydelser,der faktureres på mobiltelefonregningen som enovertakseret sms - fxKøb af enkeltstående eller abonnementslignendetjenester via nettet• Til brug på nettet (fx spil)• Til levering på mobilen (fx nyheder, ringetoner, vittigheder)
Køb af busbilletter, biografbilletter, deltagelse ikonkurrencer, betaling af parkering.
3. mands misbrug af mobiltelefonenNår en mobiltelefon anvendes til betaling aftjenesteydelser og varer, gælderbetalingstjenestelovens ansvars- og hæftelsesregler.Teleudbyderen hæfter for 3. mands misbrug aftelefonen, hvis der ikke er brugt en personlig hemmeligkode ved hvert enkelt køb.Kunden hæfter med op til 1.100 kr., hvis en personlighemmelig kode er anvendt.
Børn og unges brug af mobiltelefonen sombetalingsmiddelTeleudbyderne har givet tilsagn over forForbrugerombudsmanden om at indføre en ordningfor overtakserede tjenester:• Saldooplysning ved forbrug på 250 kr. pr. måned• Spærring ved forbrug på 750 kr. (uge), 1.500 kr. (14dage) og 2.500 kr. måned.• Klagemulighed til teleselskabet.• Kreditering af opkævede beløb, nårFortrydelsesretten er udnyttet rettidigtAftalegrundlaget ikke er i orden”ond tro” om en umyndigs overskridelse af sinbeføjelse.