Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009-10
UVT Alm.del Bilag 173
Offentligt
Tilsagn over for ForbrugerombudsmandenPå baggrund af følgende betragtninger:Mobiltelefonen anvendes i stigende omfang af forbrugere som be-talingsinstrument for bestilling af indholdstakserede tjenester.Når man som forbruger bestiller/køber en indholdstakseret tjene-ste, benytter man sig af en 4-cifret kode, der kaldes et applikati-onsnummer. Teleselskaberne har udviklet et system, der gør detmuligt for et teleselskab at indgå aftale med en tjenesteudbyderom brug af retten til disse applikationsnumre. En sådan brugsretkan videreoverdrages gennem flere led til underliggende tjeneste-udbydere uden forudgående kontrol fra teleselskabets side.Når forbrugeren har bestilt en indholdstakseret tjeneste hos en tje-nesteudbyder, opkræves beløbet for bestillingen på kundens tele-fonregning af forbrugerens teleselskab. Teleselskabet modtagerprovision af de beløb, der opkræves for deres kunders bestilling afindholdstakserede tjenester.Set i lyset af at det er teleselskaberne, der har udviklet og skabtrammerne for dette system, at de modtager provision af beløbene,og at de i sidste ende opkræver beløbene på forbrugerens telefon-regning, har teleselskaberne ansvaret for, at systemet er indrettetpå betryggende og forsvarlig vis, så der fx ikke opkræves uret-mæssige beløb på telefonregningen.Forbrugerombudsmanden har på baggrund af en række klager,hvor forældre fx er blevet opkrævet store beløb for deres børnsbestilling af indholdstakserede tjenester, eller hvor der løbende eropkrævet større beløb for abonnementslignende aftaler, uden atder foreligger et klart aftalegrundlag, indledt forhandlinger medtelebranchen med henblik på at finde en tilfredsstillende løsningpå problemerne.Forbrugerombudsmanden ønsker at sikre, at der ikke uretmæssigtopkræves beløb på kundernes telefonregninger, og at forældre, dertegner et mobilabonnement, som deres mindreårige børn gør brugaf, ydes en beskyttelse mod uforvarende at komme til at hæfte forstore beløb.
2/5
Afgiver teleselskabet ……….i medfør af markedsføringslovens § 23tilsagn over for Forbrugerombudsmanden om fremover:1. At indføre vilkår i abonnementsaftaler med forbrugere om en ob-ligatorisk forbrugskontrolordning for tillægstakserede mobile ind-holds- og betalingstjenester via sms, mms eller lignende (herefter”indholdstakserede tjenester”) for teleselskabets nuværende ogkommende abonnenter (herefter ”kunderne”), der som minimumlever op til følgende krav:a) Forbrugskontrolordningen skal overholde beløbsgrænsernei enten litra i eller i litra ii:i. Ordningen skal indeholde fastsatte beløbsgrænser,der maksimalt lyder på 2.500 kr. pr. måned, 1.500kr. pr. uge og 750 kr. pr. døgn. Beløbsgrænserneoverskrides, når det samlede forbrug pr. måned, pr.uge eller pr. døgn overskrider de nævnte beløb.ii. Ordningen skal indeholde fastsatte beløbsgrænser,der maksimalt lyder på 2.500 kr. for en periode på30 dage, 1.500 kr. for en periode på 7 dage og 750kr. pr døgn. Beløbsgrænserne overskrides, når detsamlede forbrug i de foregående 30 dage hen-holdsvis 7 dage eller pr. døgn overstiger beløbene.b) Hvis en beløbsgrænse i pkt. 1 a overskrides, skal telesel-skabet spærre for muligheden for at bestille indholdstakse-rede tjenester med meddelelse herom til kunden. Spærrin-gen ophører automatisk ved udgangen af de i pkt. 1, a), lit-ra i, nævnte perioder og det i pkt. 1, a), litra ii, nævntedøgn. Ved valg af forbrugskontrolordningen efter pkt. 1,a), litra ii), vil der være mulighed for at bestille indholds-takserede tjenester på ny, i det omfang forbruget i de for-udgående 30 dage, henholdsvis 7 dage ligger under be-løbsgrænserne. Teleselskabet hæfter for forbrug udoverbeløbsgrænsen, hvis der ikke er sket spærring. Teleselska-bet må ikke spærre for muligheden for at telefonere ellerskrive almindelige tekstbeskeder (SMS, MMS eller lig-nende).c) Når kundens forbrug af overtakserede tjenester for en må-ned overskrider 250 kr., skal teleselskabet meddele kundendette pr. sms.d) Kunden skal med teleselskabets accept kunne ophæve be-løbsgrænserne nævnt under pkt. a og c, og genåbne formuligheden for at bestille indholdstakserede tjenester, nåradgangen hertil spærres. Teleselskabet skal sikre sig, atanmodningen hidrører fra kunden.e) Hvis kunden gør gældende, at spærringen ikke er ophævet,ændret eller genåbnet af kunden selv, hæfter teleselskabetfor forbrug af indholdstakserede tjenester, der ligger efter
3/5
ophævelsen mv., og som overstiger de under pkt. a nævntebeløbsgrænser, medmindre teleselskabet kan godtgøre, atanmodningen om ophævelse mv. er afgivet af kunden – fxved at fremlægge en skriftlig samtykkeerklæring fra den-ne. Teleselskabet hæfter dog ikke for forbrug, der har fun-det sted efter, at kunden har modtaget en ordrebekræftelse,hvoraf det fremgår, at spærringen er blevet ophævet, æn-dret eller genåbnet.f) Teleselskabet forpligter sig til af egen drift at undersøge,om det lov- og aftalemæssige grundlag for opkrævningenaf indholdstakserede tjenester hos de enkelte indholdsud-bydere er i orden, når selskabet ved sin administration,kontrol, test m.v. samt selskabets såvel mundtlige somskriftlige klagebehandling af indholdstakserede tjenesterbliver opmærksom på forhold, hvor der er en særlig mis-tanke om, at dette ikke er tilfældet. Må opkrævningen an-ses for uretmæssig, forpligter teleselskabet sig til at kredi-tere det opkrævede beløb eller, hvis der allerede er sket be-taling, at tilbagebetale beløbet. Herudover forpligter tele-selskabet sig til at sanktionere en eventuel overtrædelse afRammeaftalen efter Rammeaftalens punkt 5.g) Ordningen skal være omkostningsfri for teleselskabetskunder.h) Ordningen skal være implementeret af teleselskabet senestden 1. september 2010.
2. At give kunden mulighed for på anmodning, nemt og omkost-ningsfrit at få oplysninger om de fakturerede indholdstakseredetjenester. Teleselskabet skal som minimum oplyse følgende:a) Navnet på indholdsudbyderen, hvorfra den indholdstakse-rede tjeneste er bestilt,b) beløbet pr enkelt transaktion samtc) dato og tidspunkt (klokkeslæt) for bestillingen.3. Inden den 1. januar 2011 ved fakturering eller på anden måde, atgive kunden en nem og omkostningsfri adgang til oplysninger ominden for hvilke af de 13 nedenfor nævnte tjenestekategorier, defakturerede tjenester hører.1. Ringetoner, baggrundsbilleder m.v.2. Videoklip og tv3. Erotik og voksenindhold4. Musik sange og albums5. Lydbøger og podcasts6. Mobil spil7. Chat og dating8. Afstemning og konkurrencer9. Mobil betaling
4/5
10. Nyheder og information11. Donationer12. Telemetri og service sms13. DiverseKan teleselskabet specificere oplysningerne på et højere detalje-ringsniveau, bør dette tilstræbes frem for ovennævnte kategorise-ring.4. At behandle alle klager fra kunder vedrørende bestilling af og be-taling for indholdstakserede tjenester, medmindre klagen omhand-ler det forhold, at tjenesten er behæftet med en mangel. I disse til-fælde vil teleselskabet kunne henvise klageren til indholdsudbyde-ren af tjenesten.5. Hvis kunden anmoder herom at kreditere opkrævede beløb - ellertilbagebetale beløbet, hvis der allerede er sket betaling - for ind-holdstakserede tjenester i følgende tilfælde:a) Kunden har udøvet sin lovbestemte fortrydelsesret i over-ensstemmelse med reglerne i forbrugeraftaleloven.b) Det må antages, at der ikke foreligger tilstrækkelig aftale-retlig hjemmel til at opkræve det pågældende beløb, idetindholdsudbyderen fx ikke i sit markedsføringsmaterialehar gjort det tilstrækkeligt klart for kunden, at der indgåsen aftale om modtagelse af en ydelse mod betaling og stør-relsen heraf.c) En mindreårig har handlet åbenlyst uden for sin bemyndi-gelse, således at der ikke foreligger en gyldig aftale medindholdsudbyderen – fx hvor der er aftaget en tjeneste, derklart retter sig mod børn og unge, eller en tjeneste som ilyset af dens karakter må forventes i overvejende grad atblive benyttet af børn og unge, og hvor vederlaget for bru-gen af tjenesten overstiger, hvad børn og unge må forven-tes at kunne råde over til brug for en sådan tjeneste.I øvrigt skal teleselskaberne kreditere kunderne, hvor det følger aflovgivningen. Eksempelvis indeholder betalingstjenesteloven reg-ler om, at teleselskabet skal kreditere en kunde i følgende tilfælde:1) Kunden har ikke bestilt den pågældende tjeneste (uautori-seret betalingstransaktion). (§ 61),2) Kunden har bestilt tjenesten, men er blevet opkrævet ethøjere beløb, end det oplyste (§ 74, stk. 1, nr. 1)3) Tjenesten er slet ikke blevet leveret (§ 74, stk. 1, nr. 2)4) En mindreårig har handlet åbenlyst uden for sin bemyndi-gelse, uden at forholdet er omfattet er pkt. c ovenfor, i ensådan størrelsesorden, at det må antages, at der foreligger
5/5
misbrug i betalingstjenestelovens forstand, hvorved dergælder særlige ansvarsregler, jf. lovens §§ 62 og 63.
Teleudbyderen kan begære tilsagnet genforhandlet, hvis forudsætninger-ne for de under pkt. 1 a nævnte beløbsgrænser ændres i ikke uvæsentliggrad. Tilsagnets pkt. 1 a til 1 d udløber uden fornyet forhandling den 1.maj 2011.
Dato
___________________________
Tilsidesættes dette tilsagn, kan Forbrugerombudsmanden meddele denødvendige påbud for at sikre tilsagnets overholdelse, jf. markedsførings-lovens § 23, stk. 2. Tilsidesættelse af påbud meddelt af Forbrugerom-budsmanden i medfør af § 23, stk. 2, kan straffes med bøde, jf. markeds-føringslovens § 30, stk. 1.