Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009-10
UVT Alm.del Bilag 173
Offentligt
Priser på mobiltelefoniMartin SalamonChefkonsulentForbrugerrådet26. April 2010
Priser på mobiltelefoni1.2.3.4.5.6.International Data Roaming – priserneTerminering i mobilnet – generøsitetGebyrfeberen – innovationBetalingsgebyrer – dobbelt op på regningenMinutpriser og opkaldsafgifter – tal rentTeleguiden - opgradér
3. maj 2010
Priser på mobiltelefoni
2
1. International Data Roaming – priserne•Alt for mange kedelige sager•Inden for EU trægt med konkurrencebaseredeprisfald– Stram op på regulering ved næste revision (i danskehænder)
•Uden for EU stigninger eller manglende fald (gælderogså minutpriser)– Global løsning, bl.a. OECD
3. maj 2010
Priser på mobiltelefoni
3
2. Terminering i mobilnet – generøsitet
•Hvert sit monopol•Dansk model for beregning afmobiltermineringstaksten er generøs•Bagud Norge og Sverige•Har fastnetkunderne reelt fået udbytte af reguleringen– er priserne for opkald fra fastnet til mobil faldetmindst ligeså meget som mobiltermineringspriserneer faldet?
3. maj 2010
Priser på mobiltelefoni
4
3. Gebyrfeberen – innovation
•Gebyrer kan give mening, men for visse rammer•Betalingsgebyrer er dobbelt op på regningen – vibetalte allerede for det, men hvorfor så ikke opkrævedet en gang til….•Lukningsgebyr holder forbrugerne fra at lukke ogdermed beskytte sig selv
3. maj 2010
Priser på mobiltelefoni
5
4. Betalingsgebyrer – dobbelt op påregningen1.Der skal altid være en gebyrfri måde at betale påsom er nem at anvende for forbrugeren2.Opkræves et betalingsgebyr fra forbrugeren skal detafspejle omkostningsforskellen på den gebyrfribetalingsform og den alternative betalingsform somforbrugeren vælger
3. maj 2010
Priser på mobiltelefoni
6
5. Minutpriser og opkaldsafgifter – tal rent
•Over 50% forskel mellemsekundtakseretogminuttakseret med opkaldsafgift– usynligt imarkedsføringen•Løsninger:– Forbudsmodel– Norsk model: udeluk fra teleguide– Krav til markedsføring: Kun når der er tale omsekundtakserede samtaler kan minutprisen stå alene – ellersskal det fremgå at der er opkaldsafgift/minuttakseringminutpriser3. maj 2010Priser på mobiltelefoni7
6. Teleguiden - opgradér
•Velfungerende guide med forbedringspotentiale•Gør teleguiden mere retvisende for den enkelteforbruger og for det enkelte selskab:– Giv forbrugerne adgang til deres kaldsdata i sammenligneligtelektronisk format, så det kan lægges ind i teleguiden ellersendes til et andet selskab forbrugeren ønsker tilbud fra. Detkunne være i form af en fil med de sidste tre månedersopkald (f.eks. tidspunkt, længde, til fastnet/mobilnet, til egetnet/andre net ….)
3. maj 2010
Priser på mobiltelefoni
8
Konsekvenser af bedre regulering•Monopolgevinster barberes væk•Lettere at sammenligne priser – mere konkurrence•Slut med ubehagelige overraskelser•Virksomheder konkurrerer på pris og kvalitet – ikkepå gebyrer og uigennemsigtighed
3. maj 2010
Priser på mobiltelefoni
9