Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009-10
UVT Alm.del Bilag 173
Offentligt
837575_0001.png
837575_0002.png
837575_0003.png
837575_0004.png
837575_0005.png
837575_0006.png
837575_0007.png
837575_0008.png
837575_0009.png
Priser på mobiltelefoniMartin SalamonChefkonsulentForbrugerrådet26. April 2010
Priser på mobiltelefoni1.2.3.4.5.6.International Data Roaming – priserneTerminering i mobilnet – generøsitetGebyrfeberen – innovationBetalingsgebyrer – dobbelt op på regningenMinutpriser og opkaldsafgifter – tal rentTeleguiden - opgradér
3. maj 2010
Priser på mobiltelefoni
2
1. International Data Roaming – priserneAlt for mange kedelige sagerInden for EU trægt med konkurrencebaseredeprisfald– Stram op på regulering ved næste revision (i danskehænder)
Uden for EU stigninger eller manglende fald (gælderogså minutpriser)– Global løsning, bl.a. OECD
3. maj 2010
Priser på mobiltelefoni
3
2. Terminering i mobilnet – generøsitet
Hvert sit monopolDansk model for beregning afmobiltermineringstaksten er generøsBagud Norge og SverigeHar fastnetkunderne reelt fået udbytte af reguleringen– er priserne for opkald fra fastnet til mobil faldetmindst ligeså meget som mobiltermineringspriserneer faldet?
3. maj 2010
Priser på mobiltelefoni
4
3. Gebyrfeberen – innovation
Gebyrer kan give mening, men for visse rammerBetalingsgebyrer er dobbelt op på regningen – vibetalte allerede for det, men hvorfor så ikke opkrævedet en gang til….Lukningsgebyr holder forbrugerne fra at lukke ogdermed beskytte sig selv
3. maj 2010
Priser på mobiltelefoni
5
4. Betalingsgebyrer – dobbelt op påregningen1.Der skal altid være en gebyrfri måde at betale påsom er nem at anvende for forbrugeren2.Opkræves et betalingsgebyr fra forbrugeren skal detafspejle omkostningsforskellen på den gebyrfribetalingsform og den alternative betalingsform somforbrugeren vælger
3. maj 2010
Priser på mobiltelefoni
6
5. Minutpriser og opkaldsafgifter – tal rent
Over 50% forskel mellemsekundtakseretogminuttakseret med opkaldsafgift– usynligt imarkedsføringenLøsninger:– Forbudsmodel– Norsk model: udeluk fra teleguide– Krav til markedsføring: Kun når der er tale omsekundtakserede samtaler kan minutprisen stå alene – ellersskal det fremgå at der er opkaldsafgift/minuttakseringminutpriser3. maj 2010Priser på mobiltelefoni7
6. Teleguiden - opgradér
Velfungerende guide med forbedringspotentialeGør teleguiden mere retvisende for den enkelteforbruger og for det enkelte selskab:– Giv forbrugerne adgang til deres kaldsdata i sammenligneligtelektronisk format, så det kan lægges ind i teleguiden ellersendes til et andet selskab forbrugeren ønsker tilbud fra. Detkunne være i form af en fil med de sidste tre månedersopkald (f.eks. tidspunkt, længde, til fastnet/mobilnet, til egetnet/andre net ….)
3. maj 2010
Priser på mobiltelefoni
8
Konsekvenser af bedre reguleringMonopolgevinster barberes vækLettere at sammenligne priser – mere konkurrenceSlut med ubehagelige overraskelserVirksomheder konkurrerer på pris og kvalitet – ikkepå gebyrer og uigennemsigtighed
3. maj 2010
Priser på mobiltelefoni
9