Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009-10
UVT Alm.del Bilag 173
Offentligt
837574_0001.png
837574_0002.png
837574_0003.png
837574_0004.png
837574_0005.png
837574_0006.png
837574_0007.png
Telekommunikationsindustrien (TI)ved formand Jesper Hansen
Høring om prisfastsættelse af forbrugermobiltelefoniUdvalget for Videnskab og Teknologi26. april 2010
Agenda
1.2.3.4.5.
Hvem er TelekommunikationsindustrienBetydningen af telebranchen for DanmarkManglende erhvervspolitik på teleområdetOmdømme og forbrugertillidIndsats for øget transparens og kundetilfredshed
1. Hvem er Telekommunikationsindustrien• TI erdannet af en række danske teleoperatører i september1996som en naturlig følge af den danske teleliberalisering• TI ermedlem af Dansk Industri,men har en selvstændigbestyrelse og sekretariat• TI repræsenterer televirksomheder med en samletomsætning påover 40 mia. kroner og mere end 16.000 medarbejdere• TI’s prioriteter:– Danmark skal være et mereattraktivt telemarked at investere i– Sikreforståelse for og anerkendelse af telebranchens positivebetydning for samfundet– Skabeet bedre omdømme og øget forbrugertillidtil branchen
2. Betydningen af telebranchen for Danmark• Fakta om telebranchen (2008 tal):• Omsætning på 41 mia. kr.• Investeringer på 9,6 mia. kr.• Over 17.000 ansatte
• Telesektoren er en vækstmotor for Danmark– Telebranchens investeringer har siden 2000 været tre til femgange højere end i resten af økonomien (23% af omsætningenreinvesteres)– Telekommunikation øger effektivitet og fleksibilitet, mindskeromkostninger og sikrer klimavenlig vækst i resten af samfundet– En forudsætning for målsætningerne om Danmark som verdensmest konkurrencedygtige videnssamfund
3. Manglende erhvervspolitik på teleområdet• Økonomiske resultater i telebranchen, bliver ikke setsom en gevinst for samfundet, der har positivefølgevirkninger mht. arbejdspladser og vækst• Rammevilkårene for telebranchen er præget afuforudsigelighed og ”hovsaløsninger”• Uforudsigeligheden er et resultat af stærkdetailregulering styret af en udpræget forbrugerpolitisktilgangsvinkel• Et nødvendigt skridt i retning af forbedrede vilkår er enforbedring af branchens omdømme
4. Omdømme og forbrugertillidTelebranchen står overfor en betydelig udfordring i relation til omdømme ogforbrugertillid – herunder ikke mindst ifm. gennemsigtighed og sammenlignelighedFlere eksempler på kundeoplevelser hos de enkelte selskaber, der ikke er gode nok
Telebranchens succes er også en del af udfordringenEt stærkt konkurrencepræget markedTeknisk komplicerede tjenesteydelser og højt tempo i udviklingenEt marked, som næsten alle danskere er i berøring med flere gange om dagen(mere end 12 millioner kundeforhold)
Er der altid overensstemmelse mellem omdømme og virkelighed?Forbrugerredegørelsen for 2009 afslørede, at kunderne dumper telebranchen på prisniveauDanmark har de billigste mobilpriser i OECDFor mobiltelefoni faldt prisen med 28-30 pct. fra 2008 til 2009. Prisen på bredbånd med 32 pct.Konkurrencestyrelsens redegørelse viser at kommunikation er det ene af kun to områder, hvorpriserne i Danmark er lavere end i de øvrige lande i EU9Antallet af klager i Teleankenævnet er faldet med 68,3 procent siden 2004Af de mere end 12 millioner abonnementsforhold blev der i 2008 givet helt eller delvist medhold tilkunderne i 36 klager ved Teleankenævnet
Generel opfattelse af en mangelfuld behandling af kundernes klager
5. Indsats for øget transparens og kundetilfredshedTæt dialog med Forbrugerombudsmanden om forbedringer– Aftale om retningslinjer for god markedsføringsskik på teleområdetBranchen arbejder med en række områder, der skal øge transparens og kundetilfredshed– Gebyrer• Dialog mellem TI og Videnskabsministeren• Behov for bedre overblik og mulighed for at sammenligne selskabernes gebyrer, afgifterog priser• Begrebet gebyr skal forbeholdes udgifter, som kunden kan undgå ved ændret adfærd– Opkaldsafgifter• Er ikke et gebyr, men et selvstændigt prissat element i ydelsen• Kunderne oplyses herom og har mulighed for at vælge alternativer uden opkaldsafgifter– Abonnementstyper• Øget gennemsigtighed og sammenlignelighed mellem abonnementstyper i markedet –fx med sammenlignelige ”faktaark” på selskabernes hjemmesider– Hastigheder• Brancheaftale om hastighedsangivelser på bredbånd og mobilt bredbånd i 2H 2010- Utilsigtet dataforbrug• Øget indsats iværksat mhp. at vejlede kunderne om risiko for utilsigtet dataforbrugTI bakker op om ITST’s teleprisguide. Skal være et værktøj som kunderne med tillid kan gørebrug af