Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009-10
UVT Alm.del Bilag 171
Offentligt
835587_0001.png
835587_0002.png
835587_0003.png
835587_0004.png
835587_0005.png
835587_0006.png
835587_0007.png
835587_0008.png
835587_0009.png
835587_0010.png
835587_0011.png
835587_0012.png
835587_0013.png
835587_0014.png
835587_0015.png
835587_0016.png
It- og telepolitiskredegørelse 2010
RegeringenApril 2010
Indhold
Ministerens forord .................................................................................................................. 51. Større politiske udfordringer og sager på IKT-området ..................................................... 62. Regeringens politik på IKT-området.................................................................................. 92.1 Digitale infrastrukturer i verdensklasse ..................................................................... 102.2 Fremtidens digitale færdigheder ................................................................................ 142.3 Værdifuldt digitalt indhold og nye muligheder ......................................................... 152.4 Sikker og tryg anvendelse af IKT .............................................................................. 172.5 En grøn digital dagsorden .......................................................................................... 18
Kildeangivelser: Med mindre andet er anført, er Videnskabsministeriet kilde til de tal og statistikker, derindgår i redegørelsen.
Ministerens forordVi står i dag over for en række store udfordringer. I lyset af den økonomiske situation er detvigtigere end nogensinde, at vi fokuserer på at skabe økonomisk vækst, så vi også i fremti-den kan leve i et samfund præget af velstand og velfærd. Regeringen har blandt andet ned-sat et vækstforum, som netop skal analysere og forholde sig til de fremtidige udfordringerfor at sikre dansk økonomis vækstmuligheder.Informations- og kommunikationsteknologi (IKT) er et vigtigt redskab til at opfylde måletom vækst og velstand – og teknologien er der allerede. Nu handler det om at udnytte den.Vi skal turde tænke nyt og være innovative, så vi kan omsætte de teknologiske landvindin-ger til social og økonomisk udvikling. Løsningerne ligger ofte lige for – som når skolefri-tidsordninger indfører simple sms-tjenester til forældre, så pædagogerne kan koncentreresig om børnene i stedet for telefoner. Tilsvarende kan forældrene sende og modtage prakti-ske oplysninger om deres børn. Det er ikke blot smart, men til gavn for både børn, forældreog pædagoger – og for samfundet som helhed.Vi skal sikre vores konkurrenceevne gennem en kombination af forskning og udvikling afny viden, en veluddannet arbejdsstyrke, innovativ brug af IKT og udbredelse af nye digitaletjenester. Heri er et stort potentiale for at skabe vækst, øge effektiviteten, generere nyearbejdspladser og udvikle grønne løsninger.Investeringer i IKT har allerede bidraget betydeligt til væksten i arbejdsproduktiviteten frastarten af 1980’erne og frem til i dag. IKT spiller derfor en central rolle i, at vi også kom-mer sikkert gennem den nuværende økonomiske krise og får skabt en solid platform for denfremtidige samfundsudvikling.IKT’s betydning for samfundsudviklingen er også et emne, som har fået en fremtrædendeplads på den internationale dagsorden. I EU-Kommissionens udspil til en ny langsigtetvækststrategi, ‘Europa 2020’, fremhæves IKT netop som et af syv flagskibe, der skal med-virke til at bringe Europa ud af den økonomiske krise og frem i den globale konkurrence.It- og telepolitisk redegørelse 2010 gør status på nogle af de centrale initiativer og resultaterpå IKT-området i 2009. Det er resultater, som skal være med til at bære os igennem krisenog videre.
Charlotte Sahl-MadsenMinister for videnskab, teknologi og udvikling
5
1. Større politiske udfordringer og sager på IKT-områdetDanmark står i disse år over for store udfordringer. Den finansielle krise er kommet på ettidspunkt, hvor Danmark sammen med resten af Europa er udfordret af konkurrencen fravækstøkonomier som for eksempel Kina og Indien. Hertil kommer håndteringen af klima-forandringerne og den demografiske udvikling med flere ældre og færre erhvervsaktive.Udfordringerne skærpes af, at Danmark i en årrække har haft lavere vækst i den økonomi-ske velstand end de fleste andre OECD-lande.Informations- og kommunikationsteknologi (IKT) spiller en stor rolle i de økonomiske gen-opretningsplaner rundt om i Europa. Investeringer i IKT bliver set som et af de væsentligstemidler til at øge produktiviteten og skabe ny vækst. Andre europæiske lande som Sverige,Finland og Frankrig fokuserer i deres strategier især på at udrulle bredbånd og styrke IKT-infrastrukturen. Flere undersøgelser peger dog på, at IKT først for alvor bidrager til produk-tivitetsforbedringer, når teknologien tages i anvendelse og bliver en integreret del af ar-bejdsprocesser og organisationer. Således viser tal fra USA, at de virksomheder, der bedsthar integreret IKT i deres organisation, også hører til blandt de mest produktive.Regeringen har de seneste år både arbejdet for at udvikle IKT-infrastrukturen og for at øgeden brede anvendelse af IKT hos borgere og virksomheder. Det har givet gode resultater. I2009 indtog Danmark en førsteplads i både The Economist’s E-readiness Index og WorldEconomic Forums Networked Readiness Index, der begge måler landes evne til at omsættedigitale muligheder til social og økonomisk udvikling. Andre internationale sammenlignin-ger viser dog også, at Danmarks position er kraftigt udfordret af lande, der i disse år halerhastigt ind på det danske digitale forspring.Som et led i de overordnede overvejelser om hvordan Danmark bedst omsætter IKT tilvækst, velfærd og øget produktivitet, nedsatte videnskabsministeren i marts 2009 en højha-stighedskomité. Højhastighedskomiteen blev bedt om at komme med forslag til, hvordanborgere, virksomheder og offentlige myndigheder kan få adgang til internethastigheder, derkan håndtere de mest avancerede bredbåndstjenester, samt hvordan anvendelsen af digitaleløsninger kan fremmes.Højhastighedskomiteen afleverede sin rapport i januar 2010. I rapporten fremlægges bredeovervejelser om IKT’s bidrag til konkurrenceevne, vækst, velfærd og udvikling af et bære-dygtigt samfund. Endvidere belyser rapporten, hvordan alle danskere får de nødvendigefærdigheder til at deltage i den digitale udvikling. Rapporten peger på, at Danmarks mulig-heder for at udnytte IKT optimalt kræver, at der fortsat både udvikles en avanceret bred-båndsinfrastruktur og fremmes en bred anvendelse af IKT i samfundet.Den danske IKT-politik skal også ses i lyset af EU. Formanden for EU-Kommissionen,José Manuel Barroso, har for nylig sat særlig fokus på IKT som kilde til vækst i sit udspiltil en ny europæisk vækststrategi, den såkaldte Europa 2020-strategi for vækst og job. EU-Kommissionen har desuden annonceret en opdatering af EU’s bredbåndsstrategi i løbet af
6
2010. I 2010 skal Danmark også i gang med forberedelserne til det danske EU-formand-skab i 1. halvår af 2012. I den kommende tid skal danske prioriteter på IKT-området derforformuleres som en del af en ny europæisk digital dagsorden med den nye EU-Kommission ispidsen.Aftale om fordeling af UMTS-midlerne for 2010-2012Regeringens målsætning er, at Danmark skal være et af verdens mest idérige og innovativesamfund. Derfor indgik regeringen i november 2009 en aftale med partierne bag teleforligetom fordeling af UMTS-midlerne for perioden 2010-2012. Aftalen betyder, at der over denæste tre år vil blive udmøntet 552 millioner kroner til forskning, innovation og IKT.Med udmøntningen af UMTS-midlerne har regeringen fastholdt sit fokus på at stimulereforskning og innovation i samfundet til trods for den svære økonomiske situation. Aftalenunderstreger desuden, at der er bred politisk enighed om at prioritere IKT-området som etaf de væsentlige områder, der skal medvirke til at øge vækst og produktivitet i Danmark.
Tabel 1: Udmøntning af UMTS-midlerne (millioner kroner i 2010-priser)
I aftalen er der afsat 125 millioner kroner til forskning og udvikling i IKT samt 120 millio-ner kroner til andre IKT-formål. Det gør det muligt at gennemføre en række initiativer, derbåde understøtter udviklingen af den digitale infrastruktur på IKT-området og udbrederanvendelsen af konkrete digitale løsninger.
7
Midlerne til IKT-forskning skal være med til at sikre en mere effektiv udnyttelse af voresmaterielle og menneskelige ressourcer samt bidrage til udvikling af nye løsninger inden foroffentlig serviceproduktion og velfærdydelser. Især på social- og sundhedsområdet eksiste-rer der store potentialer for udvikling af løsninger, der kan frigøre arbejdskraft og hæve ser-viceniveauet.Med UMTS-aftalen vil forskning i grøn IKT og cloud computing også blive styrket. Isærinden for energi-, miljø-, transport- og sundhedsområdet skal mere intelligent ressourcesty-ring være med til at reducere belastningen af miljøet. Desuden skal der tilvejebringes mereviden om fordele og risici ved brug af cloud computing, herunder udvikling af forretnings-og sikkerhedsmodeller, der kan være med til at fremme brugen.Midlerne til IKT-forskning skal også være med til at opbygge dansk forskningskapacitet påIKT-området. Der eksisterer især et stort potentiale for at øge det danske hjemtag af IKT-midler fra EU’s rammeprogrammer for forskning og udvikling, som i perioden 2011-2012forventes at udmønte over tre milliarder euro alene til forskning i IKT.Midlerne til andre IKT-formål skal blandt andet være med tilat fremme et konkurrencepræget softwaremarked med leverandøruafhængighed gen-nemåbne standarder og open source,at styrke befolkningens IKT-færdigheder,at styrke overvågningen af trusler mod internettets infrastruktur, styrke arbejdet medprivacy samt gøre den digitale signatur anvendelig for nye målgrupper som foreksempel udenlandske borgere og virksomheder, ogat fremme anvendelsen af grønne IKT-løsninger.Åbne standarderRegeringen har i en længere årrække arbejdet for at skabe bedre sammenhænge i offentligeit-systemer og udbrede nyttige, borger- og virksomhedsnære digitale løsninger. Regering-ens indsats har fokuseret både på den digitale infrastruktur og udbredelsen af det digitaleindhold.Åbne standarder er nogle af de væsentligste byggeklodser i den digitale infrastruktur. Åbnestandarder bidrager til, at forskellige it-systemer kan udveksle data og dermed ’tale sam-men’. Samtidig er åbne standarder med til at øge konkurrencen på markedet for software,da afhængigheden af enkelte softwareleverandører begrænses.Åbenheden er med til at sænke barriererne for, at nye virksomheder kan levere løsninger tileksisterende it-systemer. Dermed skabes der mulighed for hurtigere og billigere udviklingaf nye, innovative løsninger til gavn for samfundet.Siden folketingsbeslutning B103 om åbne standarder i juni 2006 har regeringen været i dia-log med Folketingets partier om anvendelsen af åbne standarder. I slutning af 2007 indgik
8
regeringen en aftale med KL og Danske Regioner om brug af syv sæt af obligatoriske, åbnestandarder i det offentlige. Aftalen trådte i kraft 1. januar 2008 og er med til at sikre ensammenhængende og effektiv digitalisering af den offentlige sektor. Standarderne omfatterblandt andet standarder til dataudveksling mellem offentlige myndigheder, elektronisk fak-turering i det offentlige, tilgængelighed, digital signatur, it-sikkerhed og dokumentudveks-ling.Det seneste år har især åbne standarder for dokumentformater været genstand for politiskbevågenhed. I januar 2010 blev alle Folketingets partier enige om et konklusionspapir omanvendelse af standarder for software i det offentlige. Målet er at fremme konkurrencen påkontorsoftware samt at sikre, at borgere og virksomheder ikke er afhængige af bestemtekontorpakker i deres kommunikation med det offentlige.Den løbende debat om valg af dokumentformater har blandt andet medført, at der i dag erbred politisk konsensus om, at åbne standarder er essentielle for at understøtte konkurren-cen på IKT-markedet og styrke den digitale innovation. Den politiske konsensus om vigtig-heden af åbne standarder blev også understreget ved forhandlingerne om UMTS-midlernefor 2010-2012, hvor der var enighed om at afsætte midler til oprettelse af et videncenter foropen source og åbne standarder.
2. Regeringens politik på IKT-områdetDet er regeringens målsætning, at så mange danskere som muligt har adgang til at udnytteinformations- og kommunikationsteknologi i deres hverdag. Det skaber nye muligheder forden enkelte, det skaber værdi i form af produktivitetsgevinster for samfundet og bidrager tilinnovation, vækst og velfærd.En undersøgelse fra Verdensbanken viser, at hvis højindkomstlande opnår en stigning iudbredelsen af bredbånd på 10 procentpoint, medfører det en stigning på op til omkring énprocent i bruttonationalproduktet.Tilsvarende fremhæver andre undersøgelser for eksempelat omkostningerne ved en digital henvendelse til offentlige myndigheder kun er enbrøkdel af omkostningerne ved en personlig henvendelse, ogat personer med gode IKT-færdigheder både tjener mere og har større sandsynlig-hed for at være i beskæftigelse end folk med svage eller slet ingen IKT-færdigheder.Det er derfor essentielt at integrere og udnytte IKT i alle dele af samfundet. Regeringensindsats bygger fortsat på fem strategiske mål for digitalisering:Digitale kommunikationsinfrastrukturer giver os mulighed for at udveksle digitalt indholdvia computere og ’smarte’ telefoner, hvad enten det er i form af almindelig tale, offentlige
9
selvbetjeningsløsninger, e-handel, digitalt tv eller noget helt andet. Som tidligere omtaltudfordres Danmarks digitale forspring af lande, der blandt andet satser massivt på udrul-ning af nye kommunikationsinfrastrukturer. Det er derfor afgørende for vores evne til atudnytte den fortsatte digitale udvikling, at vi har som mål at etableredigitale infrastruktu-rer i verdensklasse,der kan håndtere det mest avancerede indhold – nemt, hurtigt og billigt– og som kan tilgås hvor som helst og når som helst.For at kunne begå sig i en digital verden og sikre en bred anvendelse af digitale løsninger erdet en forudsætning, at danskerne også har denødvendige IKT-færdigheder.Samtidig medudviklingen af befolkningens IKT-færdigheder skal vi sikre, at der skabes åbne og tilgæn-gelige digitale løsninger, så alle borgere kan få fuldt udbytte af de digitale muligheder. Detvil samtidig være med til at øge produktiviteten.Udentryghed og tillid til sikkerheden i digitale løsningerfår vi ikke det fulde udbytte afdigitaliseringen. Beskyttelse af privatliv og personoplysninger bør være en integreret del afdigitaliseringsprojekter. Med en udvikling, hvor IKT indgår i flere og flere af vores hver-dagsting fra kreditkort til køleskabe, er det vigtigt, at danskerne føler sig trygge ved at fær-des i den digitale verden og har tillid til de tjenester, der tilbydes. Sikkerhed handler ikkeblot om at skabe sikre it-systemer, men i lige så høj grad at skabe en bevidsthed hos dan-skerne om, hvor man skal være opmærksom, og hvordan man undgår misbrug, når manbruger nettet.Den enkelte borger eller virksomhed skal også opleve, at det giver værdi at anvende digi-tale tjenester. Regeringen arbejder for, at der skabesrelevant digitalt indhold og digitaletjenestertil alle grupper i samfundet. Det vil bidrage til at øge anvendelsen af IKT i befolk-ningen.Det er vigtigt, at de kommende års værdiskabelse også understøttes af en bæredygtig udvik-ling. IKT spiller en væsentlig rolle i udviklingen af et bæredygtigt samfund. IKT er i dagansvarlig for omkring to procent af den samlede CO2-udledning, men er samtidig en cen-tral del afløsningen på miljø- og klimaudfordringerne.Vi skal sikre, at brugen af IKTbliver ‘grønnere’, men det er mindst ligeså vigtigt, at vi udnytter mulighederne ved IKT tilat reducere vores energiforbrug på andre områder og skabe grøn vækst. Regeringensmålsætning er derfor, at grønne digitale løsninger skal være det naturlige valg.Med de ovenstående fem strategiske mål sigtes mod at udbygge IKT-infrastrukturen, samti-dig med at anvendelsen af IKT øges på sikker og miljøvenlig vis. I de følgende kapitlergennemgås arbejdet i 2009 for hver af de fem strategiske mål.

2.1 Digitale infrastrukturer i verdensklasse

Regeringen har en målsætning om, at bredbånd skal være for alle danskere. Strategien forudvikling af digitale infrastrukturer er baseret på en markedsdrevet og teknologineutral til-
10
gang. Bredbåndsdækningen består i dag af en kombination af teknologier baseret på fiber,kabel, kobber og trådløse teknologier. Selv om teknologierne har forskellige karakteristika,gælder det for dem alle, at de har gennemgået en markant udvikling, der har øget deresbåndbredde. Ved at overlade teknologivalget og -udviklingen til markedet skabes rammer-ne for en infrastrukturudvikling, der matcher konkrete forhold og behov. Dette udgangs-punkt har været gældende gennem en lang årrække og har bred opbakning i Folketinget.Dækning, hastigheder og udbredelse af bredbåndI dag har mere end 99 procent af alle husstande og virksomheder i Danmarkadgang tilbredbånd.Bredbåndskortlægningen for2009 viser, at der nu vurderes at være knap9.000 husstande og virksomheder tilbage,der ikke har adgang til bredbånd.Kortlægningen viser desuden en stigning iadgangen til fiberforbindelser fra 18 procent2008 til 28 procent i 2009. Mobilt bredbånder tilgængeligt i 97 procent af landet mod87 procent i 2008.Samtidig med at flere og flere får adgang til bredbånd bliverhastighederneogså højere. Imidten af 2009 havde 98 procent af danske husstande og virksomheder mulighed for at fåen forbindelse på 2 Mbit/s mod 96 procent i 2008. 77 procent kunne få en forbindelse på 10Mbit/s mod 68 procent året før, jf. nedenstående tabel.
Tabel 2: Nøgletal for bredbåndsudviklingen, 2008-2009Udbredelsen af bredbåndi Danmark ligger fortsat højt, om end væksten er mindre endtidligere. Danmark er blandt verdens førende lande og har den næsthøjeste udbredelse affaste bredbåndsforbindelser i både EU og OECD-regi med 37,1 abonnementer per 100indbyggere (juni 2009).Hvis man ser på fordelingen af bredbåndsforbindelser, betyder det, at 76 procent af allehusholdninger og 80 procent af alle virksomheder med over 10 ansatte har en bredbåndsfor-
11
bindelse. Hvor udbredelsen til danske husholdninger ligger højt internationalt set, er udbre-delsen af bredbåndsforbindelser til danske virksomheder stagneret de seneste år. Danmarkplaceres her på en 19. plads i en europæisk sammenligning fra 2008. Mens væksten i fastebredbåndsforbindelser er aftagende, bliver mobile bredbåndsabonnementer stadig mereudbredte. Antallet af mobile bredbåndsabonnementer, som udelukkende anvendes til data-trafik, er fra medio 2008 til medio 2009 fordoblet fra 209.000 til 419.000 abonnementer.Konkurrence og priser på teleområdetReguleringen afkonkurrencenpå teleområdet er vigtig for at sikre et stort og varieret udbudaf højhastighedstjenester. Et sådant udbud forudsætter både, at teleselskaberne kan gørebrug af eksisterende infrastruktur på rimelige vilkår, og at der er incitament til, at selskaber-ne selv investerer i udvikling af nye infrastrukturer. For at understøtte konkurrencen er kra-vene til de vilkår, som TDC skal tilbyde de konkurrenter, der udbyder bredbåndstjenestervia TDC’s kobbernet, blevet skærpet. TDC er desuden blevet pålagt at give andre selskabermulighed for at tilbyde bredbåndstjenester via TDC’s kabel-tv-net. Nødvendigheden af enlignende åbning af fibernettet, som TDC købte af DONG i 2009, vil blive undersøgt i 2010.Det vurderes løbende, om konkurrencesituationen på telemarkedet forbedres så meget, atreguleringen af markedet kan fjernes. I 2009 blev det afgjort, at dette var tilfældet på dele afmarkedet for mobiltelefoni.Prisudviklingenpå bredbåndsmarkedet i 2009 betød et fald i priserne på bredbåndsforbin-delser med højere hastigheder, mens priserne på bredbåndsforbindelser med lavere hastig-heder var stabile. I oktober 2009 kostede den billigste bredbåndsforbindelse, som blevudbudt landsdækkende med en downloadhastighed på mindst 10 Mbit/s, 249 kroner ommåneden. Prisen for samme forbindelse et år tidligere var på 299 kroner – et fald på 17 pro-cent.
Figur 1: Prisudviklingen for bredbåndsabonnementer, oktober 2008 til oktober 2009
12
Udviklingen på telemarkedet i 2009 har budt på en række eksempler på gebyr- og prissæt-ninger på teletjenester, der har svækket gennemsigtigheden på markedet. Øget transparensog forbrugerinformation er essentielt for konkurrencen på telemarkedet, og det er et emne,som regeringen også vil have fokus på i 2010.I 2009 vedtog EU en revision af teledirektiverne, der sikrer en større grad af ensartethed ireglerne for teleselskaberne på tværs af EU-landene. Revisionen medfører også en tætterekoordinering af telereguleringen i EU gennem oprettelsen af en sammenslutning af de euro-pæiske telemyndigheder. De nye direktiver tilgodeser flere danske mærkesager blandt andetom forbrugerinformation og øget forudsigelighed hvad angår de reguleringsbetingelser,som gælder for de europæiske internet- og teleselskaber. Lovforslag til implementering afdirektiverne forventes fremsat til behandling i Folketinget i den sidste halvdel af 2010.I 2009 reviderede EU også sine bindende regler om roamingpriser. Roamingpriser er deudgifter, forbrugerne betaler ved at bruge deres mobiltelefoner i udlandet. Med revisionenblev reglerne om roamingpriser for taletjenester forlænget indtil 2012, mens sms- og data-tjenester nu ligeledes er omfattet. Dette betyder, at prisen for at sende en sms i et andet EU-land er faldet fra 2,50 krone til cirka 1 krone. Ud over at skabe lavere priser for forbrugerneer prisreguleringen af roamingpriserne også med til at øge bevægeligheden i det indre mar-ked.Udvikling af nye trådløse bredbåndsinfrastrukturerDen stadigt stigende efterspørgsel efter mobilt bredbånd har i 2009 medført en fordoblingaf antallet af mobile bredbåndsabonnementer til datatrafik i forhold til 2008. Derfor er detvigtigt, at der fortsat skabes gode rammer for udvikling af trådløse infrastrukturer tilbredbånd.Med enstemmighed vedtog Folketinget i maj 2009 en ny frekvenslov der styrker en nem ogfleksibel adgang til frekvenser og opbygning af trådløse infrastrukturer. Loven trådte i kraft1. januar 2010 og understøtter en markedsdrevet frekvensanvendelse, herunder udvidetadgang til at handle med frekvenstilladelser eller dele heraf. Med loven gives også øgetmulighed for, at indehaverne af frekvenstilladelser selv kan bestemme, hvilke teknologierde ønsker at anvende. På sigt skønnes de samlede velfærdsgevinster ved den nye frekvens-lov at blive på op til 1 milliard kroner, blandt andet i form af øget innovation og hurtigereudvikling af nye trådløse tjenester.I midten af 2009 blev det desuden besluttet, at 800 MHz-frekvensbåndet (MUX 7) ifremtiden skal anvendes til andre formål end tv, herunder særligt til mobilt bredbånd. Be-slutningen er vigtig for regeringens strategi om bredbånd til alle, da frekvenserne ersærdeles velegnede til udbud af mobilt bredbånd i de mere tyndt befolkede områder. Der-med kan frekvenserne bidrage til at lukke huller i den eksisterende bredbåndsdækning.Den trådløse bredbåndsinfrastruktur understøtter også udviklingen af Danmark til et høj-hastighedssamfund. EU vedtog i efteråret 2009 en ændring af det såkaldte GSM-direktiv,der betyder, at de frekvenser, som hidtil kun har måttet bruges til almindelig mobiltelefoni
13
(2G-mobiltelefoni - GSM), nu også må bruges til 3G-mobiltelefoni og mobilt bredbånd.Derudover er 4G-auktionen over frekvenser, der er særlig attraktive at anvende til mobilthøjhastighedsbredbånd, blevet forberedt i 2009. Auktionen afholdes i foråret 2010. Vedauktionen får budgiverne størst mulig fleksibilitet til selv at sammensætte de frekvenstilla-delser, der passer til deres individuelle forretningsplaner.Kommunerne har en vigtig opgave med at behandle de byggesager, der følger af behovetfor opsætning af nye master til udbygning af trådløse bredbåndsinfrastrukturer. Det betyderogså, at kommunerne har stor indflydelse på den hastighed, som den trådløse udvikling ilokalområderne foregår i. I oktober 2009 opfordrede videnskabsministeren sammen medKL’s formand kommunerne til at yde en aktiv indsats for, at borgere, virksomheder ogoffentlige institutioner får hurtigere adgang til mobilt bredbånd inden for kommunensområde.Internettets infrastrukturInternettets popularitet skaber nye udfordringer omkring håndteringen af dets infrastruktur.Den øgede registrering af domænenavne medfører flere tvister mellem parter, der ønskerretten til at benytte de samme domænenavne. Samtidig er antallet af ledige internetproto-koladresser (IP-adresser), som fungerer som internettets telefonnumre, ved at udløbe. Der-med er der risiko for, at den ellers hastige udvikling i brugen af internettet svækkes. Påinternationalt plan er der enighed om, at problemet kan løses ved at overgå til en ny proto-kol, kaldet IPv6, med mange flere tilgængelige IP-adresser. I 2009 iværksatte Videnskabs-ministeriet en høring om overgang til IPv6. På baggrund af høringen fremlægges i 2010 enstrategi og handlingsplan for, hvordan Danmark bliver parat til IPv6.

2.2 Fremtidens digitale færdigheder

En styrkelse af befolkningens generelle IKT-færdigheder er et væsentligt indsatsområde forregeringen. En spørgeskemaundersøgelse fra analysevirksomheden IDC foretaget blandt1370 europæiske arbejdsgivere viser, at andelen af arbejdspladser, der ikke kræver IKT-færdigheder, forventes at falde til omkring ti procent i løbet af de næste fem år. Derfor erdet vigtigt at arbejde for, at danskerne kanudnytte mulighederne ved IKT optimalt ogikke marginaliseres på arbejdsmarkedet og iinformationssamfundet generelt.IKT-færdighederIt-barometeret måler hvert år borgernes IKT-færdigheder. I 2009 viste målingen, at derfortsat er en gruppe borgere, der endnu ikkehar taget IKT til sig. I 2010 vil it-barometeretblive tilpasset, så der sikres internationalsammenlignelighed og afspejles relevant ogaktuel teknologibrug i målingen.
14
I 2009 blev de sidste initiativer i strategien ’Danskernes it-færdigheder – en målrettetindsats’ gennemført. I alt er der udviklet 17 e-læringsmoduler med grundlæggende under-visning i emner som brug af e-mail, internet og borger.dk. Desuden blev oplysningskam-pagnen ’Til tasterne’ gennemført i samarbejde med Danmarks Radio i radio og på tv medhenblik på at motivere de svageste IKT-brugere til at lære mere om IKT.Det landsdækkende samarbejdsnetværk om IKT-undervisning, ’Lær mere-netværket’, ervokset og omfattede ved udgangen af 2009 16 organisationer. Målet med netværket er atgive borgerne i Danmark mulighed for at lære mere om IKT i deres lokalområde. Lærmere-netværket har på sit virtuelle samlingspunkt og bibliotek, it-formidler.dk, udviklet ogoffentliggjort cirka 60 undervisningsmaterialer om IKT, som frit kan benyttes.Videnskabsministeriet igangsatte i slutningen af 2009 et samarbejde med Undervisnings-ministeriet, Beskæftigelsesministeriet, Kulturministeriet og Økonomi- og Erhvervs mini-steriet om en kortlægning af mulighederne for IKT-færdighedsudvikling for voksne iDanmark. Kortlægningen blev offentliggjort i marts 2010 og viser, at der findes et omfat-tende og varieret udbud af IKT-kurser målrettet voksne på alle niveauer og i alle prisklas-ser. I 2010 vil kortlægningen danne grundlag for initiativer til øget synliggørelse af mulig-hederne for IKT-færdighedsudvikling for voksne i Danmark.TilgængelighedTilgængelige hjemmesider er en forudsætning for, at alle borgere – uanset handicap – kananvende og få fuldt udbytte af digitale løsninger. I januar 2009 blev der iværksat en infor-mationskampagne om tilgængelighed målrettet webmastere og chefer i offentlige myndig-heder. I tillæg hertil blev der i 2009 offentliggjort en skabelon til en IKT-tilgængeligheds-politik, som de enkelte myndigheder kan tilpasse og indføre i deres organisationer medhenblik på at sikre, at der skabes åbne og tilgængelige IKT-løsninger.

2.3 Værdifuldt digitalt indhold og nye muligheder

Det er regeringens målsætning, at al relevant kommunikation mellem virksomheder, borge-re og den offentlige sektor skal kunne foregå digitalt senest i 2012 (også kaldet e2012-mål-sætningen). Arbejdet med målsætningen skal flytte borgere og virksomhederne over på dedigitale kanaler og øge anvendelsen af digitale løsninger. Ved at udbrede digital kommuni-kation til alle områder skabes ikke blot nye services og tjenester til gavn og glæde for bor-gere og virksomheder, men også væsentlige effektiviseringsgevinster for de myndighederog virksomheder, der udbyder dem.I 2009 besluttede regeringen, KL og Danske Regioner at afholde en ’eDag3’ i slutningen af2010. Under overskriften ’Nem adgang til det offentlige på nettet’ skal alle borgerrettede ogvirksomhedsrettede selvbetjeningsløsninger med national udbredelse senest den 1. novem-ber 2010 leve op til en række målsætninger, der understøtter brugervenligheden af løsnin-gerne og gør det nemmere at få adgang til dem.
15
Afholdelsen af eDag3 er et vigtigt skridt irealiseringen af e2012-målsætningen. Sammenmed kommunerne og regionerne vil regeringen i2010 fremlægge en endelig handlingsplan forrealisering af målsætningen.De fællesoffentlige borgerportaler, borger.dk ogVirk.dk, er væsentlige elementer i såvel eDag3som realiseringen af e2012-målsætningen. I2009 havde borger.dk omkring fem millioner ogVirk.dk omkring 8,5 millioner besøgende.Dermed er de to portaler blandt de mest besøgte offentlige hjemmesider i Danmark.Som en fælles indgang til det offentlige på nettet er borger.dk med til at sikre en sammen-hængende og personaliseret brugeroplevelse af digitale løsninger og services fra det offent-lige. I 2009 blev det blandt andet muligt for kommunerne at overføre indhold fra borger.dktil egne hjemmesider i eget design, og det blev ligeledes muligt at tilgå portalen i en versiontilpasset mobile enheder på adressen m.borger.dk.Virk.dk er virksomhedernes fælles indgang til det offentlige. På Virk.dk kan virksomhederfinde indberetninger til det offentlige samlet ét sted. Portalen giver adgang til over 1.300indberetningsløsninger. Der blev i november 2009 gennemført 226.000 indberetninger,hvilket er det største indberetningstal for en måned nogensinde.På virksomhedssiden blev der i 2009 vedtaget nye love og lovændringer vedrørende obliga-torisk digital kommunikation mellem virksomheder og det offentlige. Lovene medfører, atman i løbet af 2010 og 2011 vil kunne pålægge krav om brug af obligatorisk digital kom-munikation for cirka halvdelen af de indberetninger, virksomhederne samlet set foretager idag. For de resterende indberetningers vedkommende er myndighederne blevet opfordret tilselv at sørge for den nødvendige lovgivning inden 2012.Den nationale infrastruktur til udveksling af elektroniske forretningsdokumenter,NemHandel, har gjort det muligt for virksomheder at sende elektroniske fakturaer og andredokumenter direkte fra deres egen pc via internettet til offentlige myndigheder og andre pri-vate virksomheder. I løbet af 2009 voksede anvendelsen af NemHandel kraftigt, og vedårets udgang havde mere end 70.000 virksomheder anvendt NemHandel. Alene i decembermåned modtog den offentlige sektor knapt 250.000 elektroniske dokumenter viaNemHandel. De danske erfaringer med NemHandel spiller en væsentlig rolle i EU-projek-tet PEPPOL, som skal etablere en lignende fælles infrastruktur til e-handel på tværs af EU-landene.Initiativet ’Offentlige Data I Spil’ fokuserer på at gøre det nemmere for den private sektorat bruge offentlige data som råstof i udviklingen af innovative tjenester og digitalt indhold.På EU-plan vurderer EU-Kommissionen, at der eksisterer et vækstpotentiale på op til 27
16
milliarder euro ved at fritstille offentlige data for den private sektor. Som en del af initiati-vet har der været afholdt en projektkonkurrence for forslag til digitale tjenester baseret påoffentlige data, og der er etableret et åbent datakildekatalog på den sociale platform fordigitalisering, digitaliser.dk. En række fremtidige aktivitetsområder er desuden blevet defi-neret, herunder en generel vejledningsindsats over for offentlige myndigheder, som skaludstille deres data.Digitaliser.dk er i løbet af 2009 blevet udbygget med mere funktionalitet, som understøttersamarbejde, dialog og deling af indhold om digitalisering. I løbet af 2009 voksede digitali-ser. dk til at have mere end 2.600 registrerede brugere. Brugerne er IKT-professionelle iden offentlige og private sektor. Digitaliser.dk er et debatforum, et samarbejdsværktøj og etlager for indhold, hvor brugerne aktivt deltager i arbejdet med at skabe et digitalt Danmark.

2.4 Sikker og tryg anvendelse af IKT

Regeringen har på vegne af stat, regioner og kommuner indgået en aftale med det PBS-ejede selskab DanID om en ny digital signatur, som har fået navnet NemID. Danmark bli-ver dermed det første land i verden, der lancerer én samlet digital signatur til både offentli-ge selvbetjeningsløsninger, netbankerne og andre private tjenester. Løsningen, som udvik-les og markedsføres sammen med finanssektoren, bliver lanceret medio 2010 og forventes iløbet af 2010 udbredt til alle netbankkunder. Alle borgere vil endvidere kunne få den nyesignatur gratis i borgerservicecentre, i skattecentre eller på hjemmesiden NemID.nu. MedNemID får borgere og virksomheder en brugervenlig, sikker og fleksibel adgang til atafvikle deres forretninger på nettet. Den nye signatur til erhvervsmæssig anvendelselanceres ultimo 2010.Regeringen har i maj 2009 besluttet at etablereen statslig varslingstjeneste for internettrusler,en såkaldt GovCERT (Government ComputerEmergency Response Team). Formålet er atsikre, at der i staten er overblik over trusler ogsårbarheder i produkter, net og it-systemer.GovCERT’en skal foretage en løbendevurdering af it-sikkerheden og varsle statsligemyndigheder om it-sikkerhedsmæssigehændelser og trusler på internettet. GovCERT’en er nu i en etableringsfase og forventes atvære fuldt funktionsdygtig i løbet af 2010. I november 2009 er det som led i UMTS-aftalenbesluttet, at GovCERT også skal overvåge og informere om truslerne mod kritisk infra-struktur på internettet.Videnskabsministeren drøfter løbende sikkerhedsspørgsmål med It-sikkerhedskomiteen, derblev nedsat i april 2008 med det formål at styrke informationssikkerheden i Danmark.Komiteen har i 2009 blandt andet drøftet privatliv i informationssamfundet og it-sikker-hedsrelaterede aspekter ved digital forvaltning.
17

2.5 En grøn digital dagsorden

I 2007 estimerede analysevirksomheden Gartner, at cirka to procent af den samlede globaleCO2-udledning stammer fra brugen af IKT-udstyr. Med en stadig stigende udbredelse oganvendelse af IKT i vores hverdag er det vigtigt at være bevidst om den belastning, IKT harpå miljøet, og arbejde for at reducere den. Men mindst ligeså vigtigt er det, at IKT indehol-der nøglen til at reducere de resterende 98 procent af CO2-udledningen, der stammer fraandre områder. Grønne IKT-løsninger skal medvirke til at reducere vores generelle forbrugaf energi og andre ressourcer. En grøn digital dagsorden er dermed ikke kun godt for miljø-et – den giver også effektiviseringsgevinster og sorte tal på bundlinjen.I maj 2009 var Videnskabsministeriet vært foren OECD-konference om grøn IKT i Helsingør,hvor politiske beslutningstagere, repræsentanterfra erhvervslivet og forskere fra hele verdendrøftede IKT’s rolle i og bidrag til at forbedremiljøet og bekæmpe klimaforandringer.I forbindelse med OECD-konferencen blev deroffentliggjort et idé- og videnskatalog om grønIKT til virksomheder. Kataloget indeholderbåde råd og forslag til, hvordan virksomheder kan gøre deres brug af IKT grønnere samtopnå besparelser og få en grønnere profil ved hjælp af IKT. Kataloget blev til i etsamarbejde mellem Videnskabsministeriet, IT-Branchen og DANSK IT.Børn og unge udgør den største gruppe af private IKT-forbrugere og er samtidig dengruppe, som hurtigst tilegner sig ny teknologi. Derfor er det vigtigt at formidle betydningenaf energirigtig teknologi og adfærd til denne gruppe. Videnskabsministeriet gennemførte i2009 informationskampagnen, Tænk Grønt, målrettet børn og unge og deres brug af ny tek-nologi.Det Strategiske Forskningsråd uddelte i 2009 bevillinger på i alt 25,3 millioner kroner tilforskning inden for grøn IKT. Bevillingerne er med til at sikre, at grøn IKT-forskningudvikler sig i nært samspil med de potentielle aftagere af forskningen i både den offentligeog private sektor. Bevillingerne blev givet til tre forskellige forskningsprojekter om intel-ligent overvågning af afgrøder og energibesparende teknologier til fladskærme og trådløskommunikation.I forbindelse med UMTS-forhandlingerne i november 2009 blev der afsat 8 millioner kro-ner årligt i perioden 2010-2012 til et videncenter for grøn IKT med henblik på at videreføreregeringens eksisterende arbejde på området. I samarbejde med relevante interessenterarbejder videncentret blandt andet med at etablere en videnbank med anbefalinger ogeksempler på best practice om grøn IKT.
18