Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009-10
UVT Alm.del Bilag 161
Offentligt
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
Udvalget for Videnskab og TeknologiFolketingetChristiansborg1240 København K
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed mit talepapir fra samrådet i Viden-skabsudvalget torsdag den 15. april 2010 vedrørende digitalisering af det offent-lige.
15. april 2010
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-post3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Med venlig hilsen
NetstedCVR-nr.
Charlotte Sahl-Madsen
Sagsnr.Dok nr.Side
10-08209113202841/1
Samråd (åbent) i Folketingets Udvalg for Videnskab og Teknologi torsdag
den 15. april 2010 om digitalisering af det offentlige – UVT – alm. del
spørgsmål Q-S
Spørgsmål Q:
Hvad vil ministeren gøre for, at befolkningen ikke lades i stikken med hensyn tildigitaliseringen af det offentlige – set i lyset af at hele 40% af befolkningen kandefineres som it-analfabeter?Svar på spørgsmål Q:
Jeg kan ikke genkende det billede, som spørgeren tegner, at 40 procent af befolk-ningen kan defineres som it-analfabeter.Jeg er opmærksom på, at Socialdemokraterne altid gerne finder en ny gruppe, derkan udpeges som svage, men det er et alt for unuanceret billede at tegne af de di-gitale danskere.Ministeriet for Videnskab
Danskerne har som få andre taget internettet og de digitale muligheder til sig.De nyeste tal fra Danmarks Statistik fra 2009 viser, at86 procent af befolkningen har adgang til internet i hjemmet.Næsten tre ud af fire anvender internet dagligt eller næsten dagligt.66 procent af danskerne har brugt netbank de seneste tre måneder.64 procent, der har handlet på internettet inden for det seneste år.Sidste år var der 3,1 mio. danskere på SKATs hjemmeside for at se selv-angivelsen eller andet.
Teknologi og Udvikling
Side
2/2
At omtale en stor del af danskerne som it-analfabeter på den baggrund mener jegsimpelthen ikke er et retvisende billede at tegne.Det betyder dog ikke, at vi ikke har en masse initiativer i støbeskeen. Tværtimod.Vi vil blandt andetStyrke samarbejdet med industriens parter (DI/ITEK, Dansk Metal, 3F ogHK/Privat) og øvrige relevante ministerierAfholde en national konference om it-kompetencer med fokus på kompe-tencernes betydning blandt andet for innovationOpdatere it-barometeret, så vi får en bedre sammenlignelighed i voresmålinger af danskernes it-færdigheder ogOpdatere it-tjek, som er et værktøj til afklaring af it-færdigheder ogStyrkelær mere-netværketsaktiviteterNår det så er sagt, så mener jeg, at det er vigtigt, at ingen borgere lades i stikken itakt med den øgede digitalisering af det offentlige.Lad mig slå helt fast, at borgerne med e2012-målene ikke tvinges til digitalkommunikation med det offentlige.
Det bliver blot en ret for borgerne at al relevant kommunikation skal kunne fore-gå digitalt.Borgerne vil altså fortsat kunne møde op i borgerservicecentret på kommunen, rin-ge til hospitalet eller sende et brev til statsforvaltningen i 2012.Det er derimod en målsætning, som stiller krav til myndighederne om at sikre, atde borgere, som ønsker digital kommunikation, kan få det.Spørgsmål R:
Hvilke initiativer vil ministeren igangsætte for at løse problemet med, at hele 40procent af Danmarks befolkning kan defineres som it-analfabeter?Svar på spørgsmål R:
Igen må jeg understrege, at jeg mener, at det er et meget unuanceret billede, at 40procent af danskerne skulle være it-analfabeter.Når det er sagt, så mener jeg, at vi skal satse yderligere på at udvikle og styrkebefolkningens it-færdigheder.Det har stor betydning for vores samfund og for vores innovationskraft, at vi kanudnytte de mange digitale muligheder. Og det har stor betydning for den enkeltesinddragelse i samfundet og for vores demokrati.Der arbejdes allerede på en bred front for at forbedre befolkningens it-færdigheder.It-færdigheder grundlægges allerede i folkeskolen og videreudvikles i hele ud-dannelsessystemet. Desuden er der aftenskoleundervisning, øget digitalisering,forskning i nye it-læringsmetoder og meget andet.Samlet set anvendes der ganske mange offentlige kroner på bredt at styrke dan-skernes it-kompetencer.Desuden er det sådan, at it-færdighederne øges i takt med efterspørgslen og bru-gen. Det er ligesom med alt andet her i livet. Man bliver bedre til noget af at gøredet ofte.Så med tanke på de tal, jeg nævnte tidligere, så er der ingen tvivl om, at it-færdighederne styrkes dagligt.I Videnskabsministeriet har vi over de sidste par år igangsat en række initiativer.For eksempel har vi taget initiativ til etablering af det landsdækkendeLær mere-netværk, som vi forventer os meget af.Netværket består af pt. 16 organisationer, blandt andet en række oplysningsfor-bund, KL, bibliotekerne og ældreorganisationerne.De gør hver især en rigtig stor og god indsats for at tilbyde undervisning til dendel af befolkningen, der har svage eller ingen it-færdigheder.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
3/3
I et af vores andre initiativer har vi også haft netop det fokus.KampagnenTil tasterne,der blev gennemført af Danmarks Radio i efteråret2009, var rettet mod den del af befolkningen, der har svage eller ingen it-færdigheder.Kampagnen omfattede blandt andet tv- og radioudsendelser og en hjemmeside,og den er kendt af mere end hver tredje dansker over 30 år, og hver tredje af deit-svage, som kender kampagnen, er blevet mere opmærksom på fordelene ved itog computer.Herudover har vi blandt andet stillet gratis e-læring til rådighed på internettet.Her kan borgere med svage it-færdigheder selv lære mere på egen hånd, og un-dervisere kan bruge materialet til deres kursister.I løbet af i år, får vi udviklet e-læring til en række selvbetjeningsløsninger påvirk.dk, så på den måde støtter vi op om de virksomhedsansattes digitale kom-munikation med det offentlige, der fra 2012 jo er obligatorisk.Spørgsmål S:
Hvordan vil regeringen sikre, at vi ikke får en it-underklasse i Danmark, der hæg-tes af samfundsudviklingen pga. af dårlige it-kundskaber?Svar på spørgsmål S:
Som nævnt i besvarelsen af de foregående spørgsmål, gøres der allerede meget påmange planer for at sikre, at alle danskere får gode it-færdigheder.Jeg er derfor ikke så bekymret for danskernes muligheder for at benytte de digita-le tilbud, som spørgeren er på dette område.Det, der forestår nu, er at tjekke, om vores aktiviteter har den ønskede effekt, ogom vi får de danskere i tale, som vi gerne vil.Hvis det ikke er tilfældet, skal vi naturligvis tilpasse vores aktiviteter.Jeg vil dog gerne understrege, at vi jo ikke kan påtvinge befolkningen it-kompetencer.Der er også et element af eget ansvar eller egen lyst, som skal være til stede.Man skal altså have retten til at sige, at man ikke gider lære noget om it.Men for at målrette den videre indsats så godt som muligt, så er det næste, jeggør, at opdatereIt-barometeret,som er vores årlige måling af danskernes it-færdigheder.Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
4/4
Der er behov for en moderniseret udgave, som afspejler den aktuelle brug af tek-nologi – herunder forskellige platforme som mobiltelefoner og computer – ogsom er internationalt sammenligneligt.Det vil blandt andet kunne give os nye oplysninger om, danskere, der for eksem-pel bruger mobiltelefonen til avancerede tjenester, men som ikke bruger alminde-lige computere.Med det nye it-barometer vil vi også i langt højere grad kunne få et billede af,hvem det specifikt er, der mangler it-færdigheder. Det vil give os et rigtig godtudgangspunkt for en langt mere målrettet indsats fremover.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
5/5