Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009-10
UVT Alm.del Bilag 149
Offentligt
820244_0001.png
820244_0002.png
820244_0003.png
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
Udvalget for Videnskab og TeknologiFolketingetChristiansborg1240 København K
26. marts 2010
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed mit talepapir fra samrådet i Viden-skabsudvalget onsdag den 24. marts 2010 vedrørende It- og Telestyrelsens tele-guide.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-post3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Med venlig hilsen
NetstedCVR-nr.
Charlotte Sahl-Madsen
Sagsnr.Dok nr.Side
10-07850612880581/1

Samråd (åbent) i Folketingets Udvalg for Videnskab og Teknologi onsdag

den 24. marts 2010 vedr. teleguiden – UVT – alm. del – spørgsmål M, N og

O.

DET TALTE ORD GÆLDER

Spørgsmål M:

Ministeren bedes i et kommende samråd redegøre for, hvorfor Telestyrelsens Te-leguide ikke fungerer efter hensigten?

Svar:

Lad mig indledningsvis fremhæve, at formålet med teleguiden er at skabe gen-nemsigtighed for forbrugerne på et marked, hvor der er meget konkurrence, oghvor branchen udviser stor opfindsomhed med prisstrukturen, og hvor det derforofte kan være svært for forbrugeren at få overblik over hvilket abonnement, sompasser bedst til behovet.Ministeriet for Videnskab
Ministeriet driver denne guide for at tilbyde forbrugerne en brugervenlig tilgangtil prisoplysninger om telemarkedet og dets mange produkter. En sådan omfat-tende guide tilbydes ikke af andre.Derudover er der på EU-niveau fastlagt regler, som forpligter Danmark til atfremme formidlingen af oplysninger, der sætter forbrugerne i stand til at dannesig overblik over markedet. Guiden er et initiativ, der bidrager til dette.Teleguiden indeholder tæt på tusind forskellige abonnementer. På et marked medså mange valgmuligheder er det svært for forbrugerne at få overblik over marke-det. Teleguiden er en værdifuld og nødvendig hjælp til at skabe overblik.Teleguiden gør det muligt for forbrugerne at sammenligne priser for fastnet, mo-bil, bredbåndstelefoni og bredbånd ét og samme sted.Telebranchen bidrager kun beskedent til at skabe gennemsigtighed på markedet.Dette kommer også til udtryk ved, at teleområdet nyder meget lav forbrugertillid.Telebranchen placerer sig som nummer 48 ud af 51 mulige markeder i forbruger-forholdsindekset for 2009.Teleguiden har i gennemsnit 500 besøg om dagen.Der er derfor efter min opfattelse behov for teleguiden. Det vidner besøgstalleneom, og jeg mener, at den fungerer efter hensigten.

Spørgsmål N:

Ministeren bedes i et kommende samråd redegøre for, i hvilket omfang ministe-ren er blevet informeret om kritikken af Telestyrelsens Teleguide?

Svar:

Jeg er orienteret om, at der ved teleguidens relancering i 2007 blev rejst en rækkekritikpunkter. De er alle løst.
Teknologi og Udvikling
Side
2/2
Konkret kan nævnes, at der er blevet bedre søgefunktionalitet for ikke landsdæk-kende selskaber. Guidens forbrugsprofiler, der danner grundlag for teleguidensberegninger, er blevet opdateret. Fibernet udbyderne er blevet optaget i guiden,og det er blevet muligt at foretage en regionalsøgning på bredbånd ved at indtastesit postnummer.Den kritik af guiden, som selskaberne Telmore og Telia har fremført i pressen,har IT- og Telestyrelsen ikke være orienteret om forud.Det, synes jeg, er ret underligt, når IT- og Telestyrelsen så åbent inviterer til dia-log om guiden.IT- og Telestyrelsen har straks efter kritikken i pressen kontaktet de pågældendeselskaber og har også efterfølgende holdt møde med selskaberne med henblik påat få uddybet kritikken og få alle gode ideer til forbedringer på bordet.Jeg er også bekendt med, at nogle af de fejl, som selskaberne har fremført, er rig-tige. Den leverandør, som hjælper IT- og Telestyrelsen med teleguiden, arbejderintensivt på at rette de fejl, der er fundet.IT- og Telestyrelsen mødes med repræsentanter for telebranchen, Forbrugerrådetog Dansk IT i et dialogmøde i morgen med det formål at drøfte erfaringer og mu-lig videreudvikling af teleguiden.

Spørgsmål O:

Ministeren bedes i et kommende samråd redegøre for, hvorfor den kritik, der harværet af Telestyrelsens Teleguide, ikke har ført til de nødvendige justeringer?

Svar:

Jeg vil understrege, at ethvert forslag om ændringer af teleguiden, som telebran-chen, forbrugerorganisationer eller andre interessenter stiller til IT- og Telestyrel-sen, vil blive modtaget positivt og givet en seriøs overvejelse. Vi har en megetstor interesse i, at teleguiden fungerer efter hensigten.Jeg er lidt usikker på, om det er spørgerens holdning, at vi skal nedlægge guiden.Hvis der er politisk enighed blandt alle om, at guiden bør nedlægges, vil jeg somny minister på området ikke stille mig hindrende herfor.Men det er jo meget vigtigt med gennemsigtighed og forbrugervejledning, så igivet fald hører jeg gerne forslag til, hvordan der så kan skabes gennemsigtighedog forbrugervejledning på telemarkedet, således at Danmark kan leve op til EU-forpligtelserne på området.Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
3/3