Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009-10
UVT Alm.del Bilag 133
Offentligt
d c drDanish Centre for Design Research
mind design
Netmagasin for designforskning
Mind Design #26. Februar 2010
Design skaber fremtidenGennem påvirkning af folks værdier og adfærd erdesignerne med til at skabe fremtidens samfund. Detmener Arkitektskolen Aarhus’ nyligt tiltrådte professori design, Peter Gall Krogh. Han peger på designforsk-ningens viden om, hvilken kulturel kontekst, design bli-ver til i og skal virke i, som en afgørende forudsætningfor designfagets evne til at berige samfund og erhvervmed fremtidsorienterede produkter og services.Af Hans Emborg Bünemanntet 2010, kan designforskningen give den dybe forståelse af nu-tiden, både kulturelt, teknisk og samfundsmæssigt, der sætterdesignerne i stand til at skabe de fremtidsorienterede løsninger,samfundet har brug for. Designforskerne trækker både på hu-manioras og samfundsvidenskabernes analytiske tilgang og påden viden om målbarhed og konstruktion, som de tekniske vi-denskaber tilbyder.”Derfor vil de andre videnskabelige områder se designforsk-ningen som tværfaglig,” siger Peter Gall Krogh. ”I vores egen op-tik er designforskningen et felt i sig selv, omend det stadig er re-lativt umodent. Men det er interessant at iagttage, hvordan voresfelt i de seneste år har opnået stadig større bevågenhed fra andreforskningsområders forskere. De ser noget, de kender, men ogsåelementer, som ligger uden for deres traditionelle videnskabelig-hed. De er ved at få øjnene op for perspektiverne i designforsk-ningens helhedsorienterede måde at betragte verden på.”Forskning fastholder videnI kraft af designforskningen begynder designfagets gamle prak-sisviden at foreligge i et videnskabeligt format, dvs. nedfældet ogdokumenteret, så den kan formidles og udvikles på tværs af insti-tutionelle og faglige grænser. Fremover vil designforskerne stadigoftere publicere i andre fagområders tidsskrifter, forudser PeterGall Krogh, der i sit professorat netop har til opgave at udvikletværfaglige netværk med andre forskningsmiljøer.”Det tværfaglige samarbejde handler om at skærpe sin op-mærksomhed på andres udfordringer. Når vi gør det respektfuldtog med lydhørhed, kan vi identificere fælles udfordringer. Vi le-
Design kan påvirke fremtidens samfund ved at udvirke ændringeri folks vaner. Designforskningen afdækker og analyserer hvilkeværdier, vanerne bygger på og producerer dermed en uundvær-lig viden for designerne og for erhvervslivet generelt. For PeterGall Krogh, nyudnævnt professor i design ved ArkitektskolenAarhus, er denne forståelse af design som en forandringsorien-teret disciplin et kardinalpunkt.”Designerne har fokus på fremtiden. De designer produkterog services for at ændre det, der findes nu,” forklarer Peter GallKrogh. ”Derfor har de brug for at forstå, hvordan kulturen ogmenneskene kan tage forandringer til sig, og netop den viden til-byder designforskningen.”Tværfaglig forståelse af nutidenIfølge Peter Gall Krogh, der tiltrådte professoratet ved årsskif-
DEsiGn sKABER FREMTiDEn
d c dr
MinD DEsiGn #26
2
Musik er i dag en service, vi har adgang tiluden at behøve eje den i materiel form. Deter TDC play og Rhapsody eksempler på.Kilde: www.rhapsody.com.
ver i en foranderlig verden med udfordringer, der ikke holder siginden for snævre faggrænser,” siger han og tilføjer, at designfor-skerne efterhånden skal vænne sig til, at det på nogle områder erdem, der er de erfarne. Dette gælder ikke blot i tværdisciplinærtforskningssamarbejde, men også i samarbejdet med erhvervslivet.Her kan designforskningens viden ifølge Peter Gall Krogh f.eks.bidrage til at udvikle potentialet inden for serviceydelser.At påvirke værdierUanset om målet er at reducere folks forbrug af energi, at for-bedre arbejdsgangene på en hospitalsafdeling eller at fremmemotionsdyrkelse, handler det ifølge Peter Gall Krogh om at på-virke adfærd. Designs potentiale som forandringsorienteret di-sciplin styrkes af designforskeres analyser af den kulturelle kon-tekst, som design bliver til i og skal virke i, siger han. Design kansåledes være både værdibekræftende og værdiforandrende.”Tag boformer som eksempel. Ved at designe huse ud fra detkendte parcelhuskoncept bekræfter man eksisterende værdier omlivsformer og social interaktion. Hvis man designer andre måderat bo på – f.eks. bofællesskaber – og kommunikerer det ud, så folkforstår det glade liv, der ligger i et bofællesskab, inviterer man til
en værdiforandring,” forklarer Peter Gall Krogh.Han tilføjer musikbranchen som et eksempel på, hvordan designog fokus på serviceydelser har virket værdiforandrende.”Indtil for få år siden var musik et produkt, forbrugeren måtteeje i form af en plade. Men takket være design og teknologi –f.eks. software somTDC PlayogRhapsody– er musik i dag enservice, vi har adgang til uden at behøve eje den i materiel form.På den måde har design skubbet til den værdi, der handler omvores behov for at eje ting. Gennem designløsningen er vi gåetfra en ejerskabsøkonomi til en adgangsøkonomi. Et skift, der aføkologiske, økonomiske og logistiske årsager også er relevant påen række andre områder. Men det er designet, der afgør om detbliver en succes.”Peter Gall Krogh forklarer, at designforskningen dels kan ana-lysere det sæt af værdier, der kendetegner den kultur og det sam-fund, som udviklingen af produkter og services foregår i, delsudvikle og beskrive metoderne for dette analysearbejde. Der-til kommer forskernes udvikling af teknikker til, hvordan værdi-erne kan indlejres i produkter og services. Denne viden kan de-signerne bruge i deres arbejde med at forandre det bestående og
Design og livsformer. Bofællesskaber,hvor beboerne dagligt spiser sammen,henter post og vasker tøj i fælleshuset,styrker den sociale interaktion. Bofæl-lesskabet Bakken i Humlebæk, derbestår af 25 familieboliger, en gård medto lejligheder og hestestald, er desig-net med et landsbyinspireret stræde, etellipseformet sydtorv (nederst t.v.) oget fælleshus med tilhørende torv (t.h.)Foto: Jørgen skielboe
DEsiGn sKABER FREMTiDEn
d c dr
MinD DEsiGn #26
3
for eksempel gøre det attraktivt for forbrugerne at ændre hand-lemønstre. På den måde bliver designforskningen ifølge PeterGall Krogh det nødvendige vidensgrundlag for produkt- og ser-viceinnovation.spirende forskningDerfor slår Arkitektskolen Aarhus’ nyudnævnte professor i de-sign til lyd for mere og bedre designforskning i Danmark, gernekoordineret på tværs af forskningsinstitutionerne.”Center for Designforskning har gennem de senere år vist sigsom en effektiv fødselshjælper og et samlingspunkt for udveksling afviden i hele designforskningsmiljøet. Til at kvalificere designforsk-ningen og sikre, at den viden, vi skaber, kommer ud – ikke mindstinden for Danmarks grænser – er det vigtigere end nogensindemed et nationalt center. Der er sået gode frø i miljøet, men de småspirer, der nu stikker hovedet op over jorden i form af forsknings-projekter, mangler stadig robusthed. De skal have sol og varme forat udfolde det potentiale, der spirer frem,” siger Peter Gall Krogh.Han mener, at både forskningsmiljøet og erhvervslivet harbrug for projekter i større skala, som kan udnytte mulighedernefor at integrere flere discipliners viden og tilgange og dermedskabe løsninger på fremtidens udfordringer.
“Center for Design·
forskning har gennem
de senere år vist sig
som en effektiv fødsels·
hjælper og et samlings·
punkt for udveksling
af viden i hele design·
forskningsmiljøet”
Forside: Peter Gall Krogh blev professor i design i januar 2010.Foto: PlotPoint Film.
DAnisH CEnTRE FOR DEsiGn REsEARCHDanish Centre for Design Research - Center for Designforskning er Kulturminister-iets paraplyorganisation for designforskningen ved Arkitektskolen Aarhus, Dan-marks Designskole, Designskolen Kolding og Kunstakademiets Arkitektskole.Danish Centre for Design Research bidrager til at opbygge og styrke danskdesign-forskning, til at formidle viden og til netværksdannelse nationalt og inter-nationalt mellem forskningsinstitutioner, virksomheder og offentligheden.
MinD DEsiGnDanish Centre for Design Research - Center for Designforskning udgiverhver måned netmagasinet Mind Design på dansk og engelsk. netmagasinetbringer artikler om udviklingen inden for designforskningen og formidlerforskningens resultater til såvel forskere som praktikere og andre interesse-rede. Magasinet er gratis. se mere på www.dcdr.dk/dk/minddesignDanish Centre for Design ResearchPhilip de Langes Allé 101435 København K+45 32 68 63 68[email protected]www.dcdr.dk