Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009-10
UVT Alm.del Bilag 133
Offentligt
812989_0001.png
812989_0002.png
812989_0003.png
d c drDanish Centre for Design Research
mind design
Netmagasin for designforskning
Mind Design #26. Februar 2010
Innovation skal forankres
Når virksomheder arbejder med udviklings- og inno-vationsprocesser, låser de sig ofte fast på en bestemttilgang ud fra en antagelse om, hvilket resultat der skalopnås. Ny forskning i strategisk design viser imidlertid,at der kan være fordele ved at forskyde interessen fradet konkrete problem til hele det problemfelt, der lig-ger bag problemet, samt at se på, hvordan udviklings-processen grundlægges. Samtidig er det afgørende,hvordan innovationsprocessen strategisk bliver for-ankret i virksomheden. Det er en række af de centraleindsigter, industriel designer Brett Patching er kommetfrem til i sit ph.d.-projekt på Arkitektskolen Aarhus.Af Mads Nygaard Folkmann
– og om at afklare dem, så de kan optimeres. Under overskrif-ten strategisk design stiller Brett Patchings ph.d.-projekt skarptpå den fase af virksomheders udviklingsarbejde, hvor projekterigangsættes med en forestilling om f.eks. et produkt, men hvorder også mangler redskaber til at give udviklingsprocessen denrigtige retning.Fordele for virksomhederBrett Patchings udgangspunkt er, at både virksomheder og de-signere kan opnå fordele ved at fokusere på, hvad der sker til enstart, når udviklingsarbejdet grundlægges.”Det er en relativt ny tilgang til udviklingsprocessen, somder først fra 1990’erne er blevet arbejdet med,” forklarer BrettPatching.”Samtidig er der en del forvirring inden for feltet med mangeuklarheder og forskellige formuleringer. Der bruges f.eks. udtryksomearly phase innovation, fuzzy front end of innovation, scena-rio planning, strategisk innovation, preject, konceptdesignogstra-
Designforskning handler i mange tilfælde om at gå bag om præ-misserne for, hvorfor design og designprocesser er, som de er
iNNovAtioN SkAl FoRANkReS
d c dr
MiND DeSigN #26
2
en vigtig indsigt i Brett Patchings ph.d.-projekt er, at komplekse problemerikke kan løses lineært som i model-lens ubrudte vandfald, men i en kon-stant vekslen mellem at spørge til pro-blemet og give mulige svar i form afdelløsninger. Samtidig er det en fordelstrategisk at holde problemfeltet åbentlængst muligt i udviklingsprocessensforløb, da man derved ikke udelukkermulige retninger for projektet, mensteamet stadig får nye indsigter.Model fra Conklin, J. (2006).DialogueMapping.london: John Wiley
tegisk design.Samtidig står der bag hver betegnelse som regel enaktør med en bestemt dagsorden om at markere et begrebsligtterritorium.”En af de vigtige ambitioner i ph.d.-projektet er derfor at gå bagomordene og ud fra konkrete iagttagelser i en lang række danske ogudenlandske virksomheder se på de mekanismer, der er på spil iden tidlige fase, og som kan sikre udviklingsprojektets succes.”Hvis virksomheder skal tackle komplekse, åbne strategiskespørgsmål, der vedrører fremtiden for dem og deres produkter,kræver det en åbenhed, og her er det vigtigt at træde et skridttilbage og stille nogle helt fundamentale spørgsmål,” fortællerBrett Patching.”Hvis tilgangen virkelig er åben, ved teamet ikke, hvor det en-der. Det er afgørende, om man så er villig til at tage et skridt til-bage og åbent spørge: ’hvor går vi hen herfra?’. Min erfaring er,at virksomheder er interesserede i at lære mere om, hvordan manstiller dette spørgsmål.”Brug af forskellige metoderI sit projekt forbinder Brett Patching metoder fra både design- ogorganisationteori, som dermed kommer til at berige hinanden.”Jeg arbejder på at udtrykke den viden, der skal til for at befor-
dre projekters dynamik og udvikling,” forklarer Brett Patching.”Jeg ser bl.a. på den dynamik, der er mellem problem og løs-ning, når man netop arbejder med en type af problemer, der er sååbne, at de er svære at definere. Designteoretikeren Horst Rittelkaldte den type af problemer ’wicked problems’, hvilket kan bru-ges af virksomheder til en forståelse af de rutiner og manøvrer,der skal til for at navigere i en uvis fremtid. Man skal hele tidenvære åben for at revurdere sin forståelse af problemet og nyfor-mulere sine søgeoptikker i forhold hertil. På den måde er det af-gørende at gå efter delløsninger som et værktøj til at forstå pro-blemfeltet bedre – frem for at gå efter den endelige løsning meddet samme,” siger Brett Patching.Samtidig ser Brett Patching på teamets rolle i virksomheders ud-viklingsprojekter og ikke mindst på, hvordan disse projekter for-ankres i organisationen.”I mit ph.d.-projekt ser jeg også på, hvordan processen i teameter, hvordan praksis er, og hvilke redskaber teamet har. Det er iteamet, samarbejdet om udviklingsprocessen finder sted, ligesomethvert team kan definere sin egen metode for innovation. Sam-tidig kan man igennem tværfagligheden og dens integration afforskellige tilgange til viden arbejde ud over sin videnshorisontog dermed opnå ny viden,” siger Brett Patching.
et udviklingsprojekt dør, hvis det ikkeforankres strategisk i organisationen.Forankringen starter med kommunika-tion opad i organisationen. Men jo læn-gere op i niveau, man kommer, destosjældnere bliver mulighederne for atrapportere om projektet og dets ind-sigter. Brett Patchings forskning pegerpå, at der skal investeres mere tid i dia-log om projektet op gennem organisa-tionen, så både projektsponsoren ogledelsen kan forstå og dernæst handleud fra teamets indsigter.Model udviklet af Brett Patching i sam-arbejde med Jacob Jaskov i forbindelsemed laboranova co-creative work-shoppen Managing Strategic innova-tion, 2009.www.managingstrategicinnovation.com
iNNovAtioN SkAl FoRANkReS
d c dr
MiND DeSigN #26
3
Den strategiske forankring af projektetDen helt store øjenåbner for Brett Patching har været, at udvik-lingsprojektets overlevelse sikres gennem dets strategiske forank-ring i organisationen.”Man kan have nok så godt et udviklingsprojekt med nok såmange gode idéer og nye perspektiver, men hvis man ikke kan fåindsigterne fra sit team forankret i organisationen, er der en retlille chance for, at det går igennem,” forklarer Brett Patching.”Dette er en tilgang til udviklingsprocesser, som designereikke uddannes inden for, men som der er et stort behov for atvide noget om. Den viden, mit ph.d.-projekt opbygger her, kanderfor belyse et vigtigt perspektiv på innovationsprocessen, sombåde erhvervslivet og uddannelsesinstitutioner burde være mereopmærksomme på.”Brett Patching har arbejdet med at afdække, hvordan der fødesinformation om udviklingsprojekter opad i organisationen.”Typisk er der flere niveauer, man skal op igennem, før man fårforankret et udviklingsprojekt,” siger Brett Patching.”Ofte får man fra projektets side ikke så meget taletid opad ivirksomhedens organisation, så man skal strategisk vælge, hvadman vil sige om det. Man skal opnå en form for strategisk samtalemed projektets sponsor og derfra til ledelsen i organisationen.”Forståelse op igennem organisationenAt den strategiske forankring skal prioriteres, anskueliggør BrettPatching ved, at software-producenten SAP’s Design ServicesTeam typisk bruger mindst 25 procent af ressourcerne i et udvik-lingsprojekt på politisk at håndtere dets placering i organisationen.Men nogle gange kan forankringen opstå ved en tilfældighed.”I en af de virksomheder, jeg arbejder med, skete der en stra-tegisk forankring af et udviklingsprojekt ved et tilfældigt mødemellem projektlederen og direktøren i en helt anden sammen-hæng end projektet. Men det gav projektlederen lejlighed til atforklare om det aktuelle projekt og den helt nye tilgang, det lagdeop til,” forklarer han.”Det handler i sidste ende om forståelse – om op igennem orga-nisationen at få forståelse for de nye perspektiver, man gennemprojektet er nået frem til,” siger Brett Patching.
Brett Patchings ph.d.-projekt afvikles på Arkitektskolen Aarhus i regi af Cen-ter for Designforskning.i projektet arbejder Brett Patching sammen med en række virksomheder: viADeSigN (Dk), Radarstation (Uk), SAP Design Services team (USA), Workz(Dk) og Novo Nordisk (Dk).
”Man kan have nokså godt et udviklings·projekt med nok såmange gode idéerog nye perspektiver,men hvis man ikkekan få indsigterne frasit team forankret iorganisationen, er deren ret lille chance for,at det går igennem”
Forsideillustration: Pilot-strategiworkshop i 2009 hos Danmarks Radio, hvor del-tagerne eksperimenterer med nye metoder udviklet i løbet af Brett Patchingsph.d.-projekt.Foto: gert Sterner
DANiSH CeNtRe FoR DeSigN ReSeARCHDanish Centre for Design Research - Center for Designforskning er kulturminister-iets paraplyorganisation for designforskningen ved Arkitektskolen Aarhus, Dan-marks Designskole, Designskolen kolding og kunstakademiets Arkitektskole.Danish Centre for Design Research bidrager til at opbygge og styrke danskdesign-forskning, til at formidle viden og til netværksdannelse nationalt og inter-nationalt mellem forskningsinstitutioner, virksomheder og offentligheden.
MiND DeSigNDanish Centre for Design Research - Center for Designforskning udgiverhver måned netmagasinet Mind Design på dansk og engelsk. Netmagasinetbringer artikler om udviklingen inden for designforskningen og formidlerforskningens resultater til såvel forskere som praktikere og andre interesse-rede. Magasinet er gratis. Se mere på www.dcdr.dk/dk/minddesignDanish Centre for Design ResearchPhilip de langes Allé 101435 københavn k+45 32 68 63 68[email protected]www.dcdr.dk