Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009-10
UVT Alm.del Bilag 133
Offentligt
812988_0001.png
812988_0002.png
812988_0003.png
d c drDanish Centre for Design Research
mind design
Netmagasin for designforskning
Mind Design #26. February, 2010
Foto: xxxxxxx
Konsortier åbner døreCenter for Designforskning har støttet fire konsortierinden for tekstil, mode, møbler og strategisk designpå design- og arkitektskolerne. Konsortierne dannerrammerne for samarbejde mellem designforskere,forskningsinstitutioner og virksomheder, og bidragerherved til at skabe synergi og fremme vidensdelingenmed erhvervslivet. De gøder jorden for fremtidensdesignforskning ved at skabe værdifulde netværk forudveksling af viden og ideer og medvirker til at identifi-cere nye indsatsområder for designforskningen.Af Trine VuKonsortium gavner innovationenVæven og de japanske fibre er langt fra de eneste eksempler på,hvordan et konsortium kan gavne designforskningen og inno-vationen.”Vi har fået genereret en helt ny viden via det netværk, som erskabt i Tekstilkonsortiet. Vi bliver inviteret med i tværfaglige sam-arbejder, og når erhvervslivet får øjnene op for, at de kan brugevores forskning, skabes der grundlag for nye projekter. For ek-sempel har tekstilvirksomheden Kvadrat udtaget et patent fra etaf vores projekter, som de deltog i. Konsortiesamarbejdet er engod ramme for vidensudveksling og formidling af dansk og inter-national tekstilforskning til industrien, designere og uddannel-serne. Samtidig giver konsortiet en masse inspiration og good-will,” siger Vibeke Riisberg.Forskning giver seriøsitet til et feltOg netop den synergi, der opstår, når designforskere, erhvervslivog studerende inden for samme felt får en platform for udveks-ling af viden, er vigtig.Julie Sommerlund, lektor på Danmarks Designskole, er lederaf modekonsortiet MOKO, og hun oplever også synergieffektensom en af de helt store gevinster ved konsortiet.”Ideen med MOKO er at formidle vores forskningsresultatertil blandt andet modebranchen, og vi har opdaget en meget positivsidegevinst ved det arbejde. Modeverdenen kan være meget sværat dykke ind i, når man kommer udefra, og derfor bliver det særligvigtigt med personlige relationer. Når vi formidler vores viden på
For et par år siden fik Joy Boutrup og Vibeke Riisberg, begge lek-torer ved Designskolen Kolding, mulighed for at afprøve en heltny materialebesparende væv hos Lindauer-Dornier i Tyskland, oglidt senere at eksperimentere med et nyt plantebaseret polyester-garn, Biofront, udviklet af den japanske fiberproducent Teijin.Begge eksperimenter var led i forskningsprojektetRegulering afdagslys i offentlige rum,der skal finde metoder til at udnytte dags-lyset bedre i kontormiljøer og på den måde medvirke til at redu-cere energiforbruget. Begge eksperimenter lod sig gøre, fordiTekstilkonsortiet, som Vibeke Riisberg er en af drivkræfternebag, har åbnet dørene til nye samarbejdspartnere i både ind- ogudland for hende og hendes kolleger.
KonsoRTieR åbneR DøRe
d c dr
MinD Design #23
2
Hvilke mekanismer er det, der gør, at enbestemt accessory eller kjole bliver etsåkaldtmust have?og hvorfor bliver énstil en trend og en anden ikke?Det er blot noget af den viden, sommodekonsortiet MoKo formidler, ogifølge lektor Julie sommerlund er efter-spørgslen efter viden om mode så stor,at konsortiet ikke kan mætte behovet.Foto: MoKo
for eksempel seminarer med paneldebatter og internationale gæ-ster, får vi ofte skabt netop de personlige kontakter, der gør, at visenere kan ringe op og for eksempel få de interviews, vi har brugfor - og det betyder meget,” siger Julie Sommerlund.”Der er stor sult efter den mere videnstunge modekommu-nikation. Folk vil gerne høre om mode på et højere plan end idamebladene, og branchen er meget interesseret i at blive un-dersøgt og vist den samme interesse som for eksempel kunst-historikere viser kunsten. Det opgraderer jo et felt, når forskereinteresserer sig for det. Det gør det mere seriøst, og det har enstrategisk interesse,” fortæller Julie Sommerlund og tilføjer, atder naturligvis også er stor interesse for den del af designforsk-ningen, som branchen mere direkte kan bruge i forhold til resul-tatet på bundlinjen.Det gælder for eksempel ph.d.-studerende Maria Mackinney-Va-lentins projekt om trendmekanismer. Også forskningsadjunkt ErikHansen-Hansens ph.d.-afhandling om luksusmode og de globalemodebyer fik stor opmærksomhed fra branchen.”Forskningen gør branchen i stand til at se sig selv med andreøjne og giver den et nyt perspektiv på her-og-nu-hverdagen,” for-klarer Julie Sommerlund.Modstand og hjælpDer er udbytte hele bordet rundt, når et konsortium samler kræf-terne inden for et bestemt område.Professor på Kunstakademiets Arkitektskole, Anders Brix, stårbag Møbelkonsortiet, som blev etableret i 2008. ”Det, at man sam-ler sig omkring bordet i et samarbejde, giver både mere modstandog mere hjælp - og design skal altid have modstand, det er godt forinnovationen,” siger Anders Brix og forklarer, at Møbelkonsortiet
har to spor: Et akademisk spor og et virksomhedsspor.På virksomhedssporet har Anders Brix i forskningsprojektetInnovation og design i den danske møbelbranche,som er støttet afCenter for Designforskning, interviewet syv af de mest design-orienterede møbelvirksomheders direktører, og en rapport erunder udarbejdelse.
”Det, at man samlersig omkring bordet iet samarbejde, giverbåde mere modstandog mere hjælp - og de-sign skal altid havemodstand, det er godtfor innovationen””En af konklusionerne i rapporten er, at man er nødt til også atturde stole på sine sanser, når man vurderer design på højt ni-veau, fordi det i sidste ende er kunstnerisk kvalitet, der konkur-reres på. En anden konklusion er, at selv om virksomhederneer internationale i tankegangen, er de samtidig meget bevidsteom at være danske virksomheder, der hviler på en nordisk tra-dition,” siger han.
når solen stråler ind ad kontorvindu-erne, ruller man ofte persiennerne ned.Men så bliver der for det meste så mørkti rummet, at man er nødt til at tændelamperne. i forskningsprojektet “Regu-lering af dagslys i offentlige rum” ekspe-rimenterer lektor Joy boutrup og lektorVibeke Riisberg bl.a. med lysafskærm-ninger i nye materialer - her et tekstilvævet af garn sponseret af det italien-ske spinderi Torcitura Padana og denjapanske fiberproducent Teijin. Teksti-let lader dagslyset diffundere, så manikke bliver generet af dagslyset, menheller ikke bliver nødt til at tænde lam-perne - og på den måde kan man sparepå energien.Foto: Vibeke Riisberg
KonsoRTieR åbneR DøRe
d c dr
MinD Design #23
3
Konsortiets akademiske spor er en international arbejdsgruppe,Interior, hvor foreløbig 10-14 designforskere fra universiteter ibl.a. Sverige og Australien udveksler viden og ideer om møblerog rum, og Anders Brix’ vision på det felt er, at møbler og rum ifremtiden vil smelte mere sammen.”I dag ser for eksempel møbelfabrikkerne snævert på tingene:Et bord er et bord. Men måske kan selve vores måde at leve i rum-mene på blive anderledes, og det er møbelbranchen også inte-resseret i, for der er et stort potentiale her. Vi bliver flere og fleremennesker på planeten, men i den vestlige verden bliver der flereog flere husholdninger, som bruger fantastisk meget plads - etalmindeligt hus står jo tomt det meste af dagen, så måske skullevi lægge nogle nye strategier for, hvordan vi indretter os,” sigerAnders Brix.strategisk designPå Arkitektskolen Aarhus er et konsortium for strategisk designgodt på vej; skolen fik sidste år bevilget midler til en forunder-søgelse, og leder af Institut for Design, lektor Jørgen Rasmus-sen, siger:”Målet er at få opgraderet dette område. Første skridt er atdefinere begrebet strategisk design set fra designerens vinkel. Vier ligeledes begyndt at se på, hvilke samarbejdspartnere vi skalhave, og vi er begyndt at identificere fokusområder. For eksem-pel forventer vi, at et af de nye områder i strategisk design bliverforandringsdesign - det vil sige organisatoriske forandringspro-cesser. Et af målene i konsortiet er at arbejde med begrebsafkla-ringen som en almindelig forskningsproces. Det overordnede måler at samarbejde med forskningsinstitutioner og spændende virk-somheder, både producerende virksomheder og designvirksom-heder, men også NGO’er, da disse arbejder med ydelser og harsærlige tilgange til selvorganisering.””Et fokusområde er uddannelsen. Der findes ikke i dag uddan-nelsesmateriale i strategisk design. Vi skal opbygge et materiale,der kan ligge til grund for uddannelserne og opbygge dette felt,”fortæller Jørgen Rasmussen.
Modekonsortiet MoKo er et samarbejde mellem Designskolen Kolding ogDanmarks Designskole i regi af Center for Designforskning samt Kunstin-dustrimuseet. MoKo blev grundlagt i 2006 og har 8-10 forskere er tilknyt-tet. Leder af MoKo er lektor og centerleder Julie sommerlund. Formåleter at samle, generere og formidle viden om mode via forskning, konferen-cer, medier og web. MoKo var sidste år bl.a. vært for to store internatio-nale seminarer. Andre konkrete resultater af konsortie-arbejdet er rappor-ter - bl.a.

Dansk mode: Historie, Design, Identitet

af Marie Riegels Melchiorog nikolina olsen-Rule, som nu er undervisningsmateriale på flere uddan-nelsesinstitutioner. en rapport om samarbejder mellem modeuddannelserog –erhverv er på vej.Modekonsortiet MoKose artiklen Fortællingen giver modeprodukter værdi, Mind Design #17.
Møbelkonsortiet har base på Kunstakademiets Arkitektskole og ledes af pro-fessor Anders brix. Konsortiet blev dannet i 2008 og har et virksomhedssporog et akademisk spor. en rapport med konklusioner fra virksomhedsprojektetom kreativitet og innovation i møbelbranchen er under udarbejdelse.se artiklen Forskning fremmer innovation i dansk møbelbranche, MindDesign #11.
Tekstilkonsortiet udspringer fra Designskolen Kolding. Konsortiet har eksi-steret siden 2005 og er ledet af institutleder Mathilde Aggebo. Formålet er atudvikle tekstilforskning som satsningsområde ved Designskolen Kolding, ogkonsortiet har blandt andet været med til at igangsætte uddannelsen af treph.d.’er på tekstilområdet, holdt seminarer. studierejser til sverige og eng-land har givet viden om, hvordan andre uddannelsesinstitutioner arbejdersammen med industrien. Projektet

Regulering af dagslys i offentlige rum

erstøttet af Center for Designforskning, KVADRAT og Kulturministeriet.Tekstilkonsortietse artiklen Regulering af dagslyset som designfelt, Mind Design #2.
Konsortiet for strategisk design er placeret på Arkitektskolen i Aarhus, deri november 2009 fik bevilget midler til en forundersøgelse af et konsortiumfor strategisk design. Forskningsleder ved institut for Design, lektor JørgenRasmussen er leder af konsortiet. irene Lønne, der netop har skrevet ph.d.-afhandling om strategisk designs potentiale, er ansat på forprojektet.se artiklen Redskaber til strategisk design, Mind Design #18.
Forsideillustration: Vibeke Riisberg
DAnisH CenTRe FoR Design ReseARCHDanish Centre for Design Research - Center for Designforskning er Kulturminister-iets paraplyorganisation for designforskningen ved Arkitektskolen Aarhus, Dan-marks Designskole, Designskolen Kolding og Kunstakademiets Arkitektskole.Danish Centre for Design Research bidrager til at opbygge og styrke danskdesign-forskning, til at formidle viden og til netværksdannelse nationalt og inter-nationalt mellem forskningsinstitutioner, virksomheder og offentligheden.
MinD DesignDanish Centre for Design Research - Center for Designforskning udgiverhver måned netmagasinet Mind Design på dansk og engelsk. netmagasinetbringer artikler om udviklingen inden for designforskningen og formidlerforskningens resultater til såvel forskere som praktikere og andre interesse-rede. Magasinet er gratis. se mere på www.dcdr.dk/dk/minddesignDanish Centre for Design ResearchPhilip de Langes Allé 101435 København K+45 32 68 63 68[email protected]www.dcdr.dk