Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009-10
UVT Alm.del Bilag 113
Offentligt
799548_0001.png
799548_0002.png
799548_0003.png
799548_0004.png
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
Udvalget for Videnskab og TeknologiFolketingetChristiansborg1240 København K
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed mit talepapir fra samrådet i Viden-skabsudvalget torsdag den 11. februar 2010 vedrørende frafald på universiteterne.
12. februar 2010
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 431260 København KTelefonTelefax3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Med venlig hilsen
E-postNetstedCVR-nr.
Helge SanderSagsnr.Dok nr.Side10-07668912282931/1

Samråd (åbent) i Folketingets Udvalg for Videnskab og Teknologi torsdag

den 11. februar 2010 om frafald på universiteterne – UVT – alm. del –

spørgsmål G-I

DET TALTE ORD GÆLDER

Spørgsmål G:

Hvad vil ministeren gøre for at nedbringe det store frafald på de videregåendeuddannelser, hvor hver tredje studerende falder fra inden bachelor er afsluttet?

Svar:

Jeg vil gerne indlede med at slå fast, at når vi sammenligner internationalt, så erfrafaldet på de danske universitetsuddannelser faktisk ikke stort.Samtidig ved vi, at mange af de frafaldne studerende vender tilbage til uddannel-sessystemet igen.Studieskift betyder således, at kun var otte procent af tilgangen af studerende i2001, som ikke var i gang med en videregående uddannelse et år efter påbegyndel-sestidspunktet.I 2007 er tallet altså efter seks år faldet til seks procent.Så uddannelsesinstitutionerne er gode til at holde fast på de studerende.Når det er sagt, så er frafald til stadighed en problemstilling på en række uddan-nelser. Det er et problem vi tager alvorligt.Hvis vi skal nå målsætningen om, at 50 procent af en ungdomsårgang skal haveen videregående uddannelse i 2015, skal vi have nedbragt frafaldet yderligere.Derfor har regeringen også allerede gennemført en række tiltag, der har til formålnetop at nedbringe frafaldet på universitetsuddannelserne.Vi har for eksempel i fællesskab indført skærpede adgangskrav til uddannelsernemed virkning fra sommeren 2008.Vi skal være sikre på, at de studerende har tilstrækkelige faglige forudsætninger,når de starter på en universitetsuddannelse.Og med globaliseringsaftalen i 2006 blev der jo afsat 205 mio.kr. til at styrkekvaliteten af undervisningen på universiteterne.Midlerne gik blandt andet til en styrket pædagogisk indsats, bedre vejledningsamt undervisningsformer tilpasset de studerendes behov.Senest har vi med globaliseringsaftalen fra efteråret 2009 vedtaget at hæve taxa-meteret til de humanistiske og samfundsvidenskabelige uddannelser.Allerede i år hæver vi taxameteret med godt 4.000 kr. per årsstuderende. Fra2012 bliver det hævet til 5.000 kr.De ekstra penge skal sikre mere og bedre undervisning på universitetsuddannel-serne.Jeg håber, at det også vil have en positiv effekt, så flere studerende gennemførerderes uddannelse.Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
2/2
Men det er vigtigt at være opmærksom på, at der kan være mange årsager til, atstuderende falder fra en uddannelse.Og der er af samme grund heller ikke en enkel løsning på problemet.Universiteterne skal hele tiden have fokus på udfordringen med at nedbringe fra-faldet, og jeg er derfor også i løbende dialog med universiteterne om, hvordan vinår 50 procent målsætningen.Nu talte Kirsten Brosbøl om de nyeste tal.Jeg har fået helt friske tal her umiddelbart før samrådet.I dag kl. 12 offentliggjorde Danske Universiteter 2009-tal for frafaldet.Jeg har netop set tallene. Tendensen er det samme.Der er et mindre fald i frafaldet, og der er en stigning i andelen af studerende, dergennemfører en uddannelse på normeret tid plus et år.Så jeg er glad for at kunne konstatere, at den gode udvikling fortsætter.Når det er sagt, har vi jo endnu ikke set hvilken indflydelse det har haft, at viskærpede de specifikke adgangskrav ved optaget i 2008.Disse bachelorer bliver jo tidligst færdige i 2011.Netop dette tiltag har jeg – som jeg har sagt i mange sammenhænge – store for-ventninger til, så det bliver spændende at se, hvordan det udvikler sig.Allerede nu kan vi dog se, at frafaldet for de studerende, der blev optaget i 2008(hvor de nye specifikke adgangskrav trådte i kraft) er mindre efter første årsstudier.Samlet set faldt frafaldet således efter et år mellem 2008 til 2009 – fra 17 procenttil 16.Så det er altså noget der tyder op, at de skærpede adgangskrav har en positiv ef-fekt.De helt præcise tal skal I nok få senere på dagen.

Spørgsmål H:

Hvilke konsekvenser har det store frafald for målsætningen om, at mindst halvde-len af alle unge skal have en videregående uddannelse?

Svar:

Jeg vil gerne igen påpege, at frafaldet er faldet de seneste år – og som de nye talviser, så fortsætter den gode udvikling. Tendensen er den samme.Isoleret set betyder det, at flere unge får en videregående uddannelse, og at viderfor kommer tættere på at opnå 50 procent målsætningen.Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
3/3
Meget af frafaldet er jo studieskift. Som det jo også fremgår af den artikel somKirsten Brosbøl henviser til.Hvis den studerende skifter til en anden videregående uddannelse og senere fuld-fører den, får det ikke konsekvenser for 50 procent målsætningen.Det er imidlertid fortsat afgørende, at vi får nedbragt frafaldet på uddannelserne,hvis vi skal nå målsætningen om, at 50 procent af en ungdomsårgang skal haveen videregående uddannelse i 2015.Da ungdomsårgangens størrelse stiger frem mod 2015, er en indsats mod frafaldmeget afgørende.Vi skal også have flere til at påbegynde en videregående uddannelse.Det er jeg i øjeblikket i dialog med universiteterne om.Ministeriet for Videnskab
Senest i forrige uge, hvor jeg havde en drøftelse med bestyrelsesformændene foruniversiteterne.

Spørgsmål I:

Hvilken betydning mener ministeren, at henholdsvisoptagelsessamtaler og gruppearbejde har for indsatsen mod frafald på universite-terne, og vil ministeren tage initiativ til at fremme disse?

Svar:

Som jeg sagde i mit svar på spørgsmål G, kan der være mange grunde til, at enstuderende falder fra en uddannelse.Derfor vil der også være mange veje til at nedbringe frafaldet.Universiteterne har jo i dag allerede mulighed for at benytte både optagelsessam-taler og gruppearbejde, hvis de vurderer, at det vil have en positiv effekt på fra-faldet.Universiteterne kan søge Universitets- og Bygningsstyrelsen om godkendelse tilat afholde optagelsessamtaler med ansøgere til en uddannelse.Vi ved fra Syddansk Universitet, at de har gode erfaringer med optagelsessamta-ler, og at de vurderer, at det kan bidrage til at nedbringe frafaldet.Med hensyn til gruppearbejde er det universiteterne selv, der bestemmer, hvordande vil tilrettelægge undervisningen, herunder om der skal indgå gruppearbejde iuddannelserne eller ej.Der hvor det fagligt giver mening, kan gruppearbejde være en god undervisnings-form – som vi jo også fra regeringen støtter varmt – der også kan fremme fagligog social integration af de studerende.Og for endnu engang at slå det helt fast, så indebærer afskaffelse af gruppeeksa-men ikke en afskaffelse af gruppearbejdet.
Teknologi og Udvikling
Side
4/4