Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2009-10
UUI Alm.del Bilag 77
Offentligt
NOTATDato:Kontor:J.nr.:Sagsbeh.:3. februar 2010Internationalt Kontor10/00599MDS
Samenotat til brug for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 25. – 26. februar2010Dagsordenspunkt 9): Bekæmpelse af ulovlig indvandring via Middelhavet.............................................2Dagsordenspunkt 10): Status vedrørende EU’s grænseagentur (FRONTEX) ........................................6Dagsordenspunkt 11): Forslag til forordning om ændring af Schengen-reglerne om visumtil længerevarende ophold (KOM(2009)90 og KOM(2009)91). ................................................................9Dagsordenspunkt 12): Status for gennemførelsen af visuminformationssystemet (VIS) ......................14Dagsordenspunkt 13) Forslag til forordning til ændring af forordningen om oprettelse af etnetværk af indvandringsforbindelsesofficerer (IFO’er) KOM (2009)322 ................................................17
Dagsordenspunkt 9): Bekæmpelse af ulovlig indvandring via MiddelhavetNyt notatResumé:Problematikken vedrørende ulovlig indvandring via Middelhavet drøftes løbende i rådsregi,ligesom emnet indgår i Det Europæiske Råds konklusioner fra dets møder den 18.-19. juni2009 og den 29. – 30. oktober 2009 samt i Stockholm-programmet, der blev vedtaget i de-cember 2009. Det kan ikke udelukkes, at sagen vil blive drøftet på ny på det kommenderådsmøde. Sagen vurderes ikke at have hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansiellekonsekvenser. Nærhedsprincippet er ikke relevant for sagen. Regeringen støtter en effektivopfølgning på Det Europæiske Råds konklusioner.1. BaggrundSom følge af stort pres på de ydre grænser grundet mange ulovlige indrejser ad søvejen harCypern, Grækenland, Malta og Italien siden starten af 2009 løbende bragt problematikkenop i EU-regi og anmodet om yderligere solidaritetstiltag og byrdefordeling i bestræbelsernepå at dæmme op for tilstrømningen.Sagen er blevet drøftet i Rådet (retlige og indre anliggender) henholdsvis den 15.-16. januar2009 på Rådets uformelle møde, den 26.-27. februar 2009, den 4.-5. juni 2009 og den 21.september 2009 samt af EU’s udenrigsministre på rådsmødet for almindelige anliggender ogeksterne forbindelser den 27. – 28. april 2009.Problematikken indgår endvidere i Det Europæiske Råds konklusioner fra dets møder hen-holdsvis den 18.-19. juni 2009 og den 29.-30. oktober 2009, ligesom der i Stockholm-programmet, der blev vedtaget af Det Europæiske Råd i december 2009, er stort fokus påeffektive politikker til bekæmpelse af ulovlig indvandring.Forud for det uformelle rådsmøde den 21.-22. januar 2010 fremsendte Frankrig og Græken-land et fælles brev til det spanske formandskab med anmodning om at sagen blev sat pådagsordenen for mødet. Det skete imidlertid ikke, men navnlig Middelhavslandende benytte-de lejligheden til at præcisere et behov for en øget indsat til bekæmpelse af problemet.Det kan ikke udelukkes, at sagen bliver drøftet på ny på rådsmødet den 25.-26. februar2010.2. Formål og indholdAf konklusionerne fra mødet i Det Europæiske Råd den 18.-19. juni 2009 fremgår, at denseneste tids hændelser i Middelhavet er en understregning af, at det haster med at øge be-stræbelserne på at forhindre og bekæmpe ulovlig indvandring på en effektiv måde ved EU’ssøgrænser mod syd og dermed forhindre fremtidig menneskelige tragedier, samt at en be-Side 2
slutsom europæisk reaktion baseret på fasthed, solidaritet og fælles ansvar og i overens-stemmelse med den europæiske pagt om indvandring og asyl og den samlede migrations-strategi må fremmes.Det fremgår endvidere, at alle aktiviteter i den vestlige del af Middelhavet og ved grænsernemod øst og sydøst må fortsætte, at Det Europæiske Råd opfordrer til koordinering af frivilligeforanstaltninger til intern fordeling af personer, der nyder international beskyttelse, og sombefinder sig i de medlemsstater, der er udsat for et specifikt og uforholdsmæssigt stort pres,samt at Kommissionens hensigt om at tage initiativ hertil, herunder i første omgang med etpilotprojekt på Malta, hilses velkommen.Det Europæiske Råd tilskynder endvidere i konklusionerne til en hurtig oprettelse af Det Eu-ropæiske Asylstøttekontor, til forstærkede grænsekontroloperationer, koordineret af FRON-TEX (det europæiske grænsekontrolagentur), og til en betydelig styrkelse af samarbejdetmed de vigtigste oprindelses- og transitlande.I konklusionerne fra dets møde den 29.-30. oktober 2009 understreger Det Europæiske Rådvigtigheden af, at arbejde videre med initiativerne indeholdt i juni-konklusionerne, og opfor-drer til en styrkelse af FRONTEX baseret på udarbejdelse af klare regler for deltagelse i fæl-les operationer til søs, øget operativt samarbejde med oprindelses- og transitlande og un-dersøgelse af muligheden for regelmæssige FRONTEX finansierede tilbagesendelses-operationer.I Stockholm-programmet understreges vigtigheden af en effektiv og bæredygtig udsendel-sespolitik og i denne forbindelse vigtigheden af integreret grænseforvaltning og samarbejdemed oprindelses- og transitlande, herunder i form af kapacitetsopbygning.Af det fransk-græske brev til det spanske formandskab fremgår, at de to lande ønsker udar-bejdelse af en præcis køreplan for implementering af konklusionerne fra Det EuropæiskeRåd. I den forbindelse nævnes øget samarbejde mellem FRONTEX og oprindelses- og tran-sitlande, herunder særligt Libyen og Tyrkiet, samt fokus på fælles FRONTEX finansieredetilbagesendelsesoperationer. Ulovlige indrejser fra Tyrkiet til Grækenland fremhæves somsærlig problematisk.Efterfølgende har Frankrig, den 28. januar 2010, fremsendt yderligere et brev til det spanskeformandskab med opfordring til handling og hurtig igangsættelse af disse initiativer medhenblik på at bekæmpe tilstrømningen og det fremgår, at der også bør rettes fokus mod dekriminelle netværk, der faciliteter den ulovlige indvandring.Ifølge FRONTEX viser 2009, efter store stigninger i indrejsetallene på de maritime grænser i2008 i forhold til 2007, en faldende tendens i forhold til 2008, Dette gælder dog særligt i for-hold til Italien som følge af de italienske myndigheders samarbejde med Libyen. Om endulovlige indrejser til Grækenland ser ud til at ende på et lavere niveau end i 2008 er der sta-dig tale om et massivt pres på grænserne. Den faldende tendens i forhold til Spanien er fort-sat i løbet af 2009.
Side 3
Der er i løbet af efteråret sket en opfølgning på en lang række af Det Europæiske Råds kon-klusioner, herunder er der opnået politisk enighed om oprettelsen af Det Europæiske Asyl-støttekontor, der er etableret et pilotprojekt på Malta om genbosætning på frivilligt grundlagaf personer med behov for international beskyttelse, hvor en række medlemsstater har op-lyst at være villige til at overtage personer – ifølge de seneste oplysninger op til ca. 150 per-soner, og der er vedtaget retningslinjer for FRONTEX-koordinerede operationer til søs.Herudover har Kommissionen kontaktet myndighederne i Tyrkiet og Libyen med henblik påat indgå i en dialog om et eventuelt kommende samarbejde herunder vedrørende udsendel-sesspørgsmålet.Kommissionens kommende forslag om en revision af FRONTEX-forordningen, forventesendvidere fremlagt i begyndelsen af 2010.3.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforDa der alene er tale om en drøftelse, er spørgsmålet om gældende dansk ret ikke relevant.4.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen støtter en effektiv opfølgning på Det Europæiske Råds konklusioner.5. Generelle forventninger til andre landes holdningDet forventes, at de andre lande vil støtte fortsat fokus på bekæmpelse af ulovlig indvan-dring, herunder en effektiv opfølgning på Det Europæiske Råds konklusioner.6. HøringSagen har været sendt i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandrings-samarbejdet (SPAIS).7. Europa-ParlamentetEuropa-Parlamentet skal ikke høres om sagen.8. NærhedsprincippetDa der er tale om en drøftelse, har nærhedsprincippet ikke relevans for sagen.9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenserSagen har hverken statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljømæssige eller forbrugerbe-skyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark.
Side 4
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg forUdlændinge- og IntegrationspolitikSpørgsmålet vedrørende bekæmpelse af ulovlig indvandring via Middelhavet har tidligereværet forelagt for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og In-tegrationspolitik senest forud for møderne i Rådet for retlige og indre anliggender den 26.-27.februar, den 4.-5. juni, den 21. september og den 23. oktober 2009.
Side 5
Dagsordenspunkt 10): Status vedrørende EU’s grænseagentur (FRONTEX)Nyt notat.Resumé:EU’s grænseagentur, FRONTEX, er forpligtet til at fremsende agenturets godkendte ar-bejdsprogram til Europa-Parlamentet og Rådet hvert år. Arbejdsprogrammet for 2010 skalvedtages af FRONTEX i overensstemmelse med Fællesskabets årlige budgetprocedure ogFællesskabets lovgivningsprogram inden for de områder, der er relevante for forvaltning afde ydre grænser. Arbejdsprogrammet har isoleret set hverken statsfinansielle eller lovgiv-ningsmæssige konsekvenser for Danmark. Nærhedsprincippet er ikke relevant for sagen. Pårådsmødet (retlige og indre anliggender) den 25.- 26. februar 2010 forventes det, at Rådet viltage en generel drøftelse om FRONTEX og tage FRONTEX’ arbejdsprogram for 2010 til ef-terretning. Regeringen tager FRONTEX’ orientering af Rådet om arbejdsprogrammet for2010 til efterretning.1. BaggrundDet fremgår af artikel 20, stk. 2c, i Rådets forordning (EF) Nr. 2007/2004 af 26. oktober 2004om oprettelse af et europæisk agentur for forvaltning af det operative samarbejde ved EU-medlemsstaternes ydre grænser, at bestyrelsen i FRONTEX hvert år inden den 30. septem-ber, efter at have modtaget Kommissionens udtalelse, med et flertal på tre fjerdedele af sinestemmeberettigede medlemmer vedtager agenturets arbejdsprogram for det kommende årog sender det til Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen til orientering.Arbejdsprogrammet for 2010 vil herefter blive inddraget i Fællesskabets årlige budgetproce-dure og Fællesskabets lovgivningsprogram inden for de områder, der er relevante for for-valtning af de ydre grænser.På FRONTEX’ bestyrelsesmøde den 23.- 24. september 2009 fremlagde FRONTEX udkasttil arbejdsprogram for 2010 for FRONTEX’ bestyrelse. Kommissionen havde imidlertid ikkeafgivet bemærkninger til arbejdsprogrammet på daværende tidspunkt, hvorfor vedtagelsen afarbejdsprogrammet blev udskudt.FRONTEX modtog Kommissionens bemærkninger den 4. januar 2010.Det forventes, at arbejdsprogrammet vedtages på bestyrelsesmødet i FRONTEX den 3.- 4.februar 2010.På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 25.- 26. februar 2010 forventes det, at Rå-det vil tage en generel drøftelse om FRONTEX og tage FRONTEX’ arbejdsprogram for 2010til efterretning.
Side 6
2. Formål og indholdArbejdsprogrammet vedtages hvert år af FRONTEX’ bestyrelse som arbejdsplan for agentu-ret.Af særlige prioriteter for 2010 kan nævnes fælles tilbagesendelsesoperationer, øget samar-bejde med tredjelande, herunder særligt i Middelhavsregionen, Vest Afrika, Central Asien ogØsten samt en fortsat udvikling af regionale grænseforvaltnings-initiativer i samarbejde medmedlemsstater – særligt ved de sydlige maritime grænser. Det fremgår af programmet, atover 60 % af budgettet for fælles operationer er sat af til operationer på de maritime græn-ser.Herudover prioriteres blandt andet udvikling af FRONTEX’ analytiske kapaciteter ligesom derer fokus på at fortsætte understøttelsen af implementeringen af EU’s integrerede grænsefor-valtning, herunder udviklingen af et fælles europæisk grænseovervågningssystem (EURO-SUR).FRONTEX har i 2010 planlagt en række fælles operationelle indsatser samt en række pilot-projekter både ved EU’s lande- og lufthavnsgrænser samt maritime grænser. Planlægningenheraf er baseret på de udarbejdede risikoanalyser, der blandt andet fokuserer på ruter forulovlig indvandring samt på behov, der er blevet identificeret under de operationelle aktivite-ter i 2009.Der planlægges således 10-12 fælles operationer på landegrænserne, 14-17 operationer pågrænserne i lufthavne og 13-16 operationer på de maritime grænser (heraf 7-9 under Euro-pean Patrols Network i Middelhavet). Der planlægges endvidere 4-5 projekter om udarbej-delse af bedste praksis på nærmere udpegede områder ved de maritime grænser.Der er herudover planlagt en række aktiviteter vedrørende tilbagesendelse af tredjelands-statsborgere, der opholder sig ulovligt i EU, herunder assistance til medlemsstater ved orga-nisering af 18-20 fælles tilbagesendelsesoperationer, en række ekspertmøder, en workshopog nogle tematiske projekter baseret på identificerede behov, herunder fælles interview-sessions med henblik på identifikation og udstedelse af rejsedokumenter.Endelig opregnes de forskellige risikoanalyser, der forventes produceret i løbet af 2010.Af Kommissionens skriftlige bemærkninger til arbejdsprogrammet fremgår blandt andet, atprogrammet findes at stemme fint overens med såvel agenturets opgaver og mål som medRådets og Det Europæiske Råds konklusioner vedrørende grænseforvaltning på de ydregrænser. Kommissionen bemærker endvidere med tilfredshed, at der planlægges iværksatkonkrete og ambitiøse initiativer i forhold til samarbejde med tredjelande, og opfordrer agen-turet til at målrette ressourcerne på samarbejde med lande, der er interessante i relation tilbekæmpelse af ulovlig indvandring. Endelig opfordrer Kommissionen FRONTEX til at etable-re en systematiseret evalueringsmekanisme af de fælles operationer.Kommissionens kommende forslag om en revision af FRONTEX-forordningen, forventesendvidere fremlagt i begyndelsen af 2010.
Side 7
3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforDa der er tale om et arbejdsprogram for FRONTEX, er spørgsmålet om gældende dansk retikke relevant.4. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen tager FRONTEX’ arbejdsprogram for 2010 til efterretning.5. Generelle forventninger til andre landes holdningAndre landes holdning er ikke kendt på nuværende tidspunkt.6. HøringSagen har været sendt i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandrings-samarbejdet (SPAIS).7. Europa-ParlamentetEuropa-Parlamentet skal ikke høres om arbejdsprogrammet, men parlamentet orienteresherom.8. NærhedsprincippetDa der er tale om orientering af Rådet om et arbejdsprogram for FRONTEX, har nærheds-princippet ikke relevans for sagen.9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenserArbejdsprogrammet for FRONTEX 2010 vurderes ikke at have samfundsøkonomiske, miljø-mæssige eller forbrugerbeskyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark. FRONTEX finan-sieres via EU’s budget. FRONTEX’ budget for 2010 fremgår af arbejdsprogrammet med ca.88 mio. euro, hvilket er på linje med 2009-budgettet. Det endelige budget fastlægges somled i den generelle budgetprocedure vedrørende 2010 mellem Rådet og Parlamentet.Danmark bidrager med ca. 2 % af EU’s udgifter til FRONTEX efter den generelle fordelings-nøgle for medlemsstaternes bidrag til EU’s budget.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg forUdlændinge- og IntegrationspolitikSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg forUdlændinge- og Integrationspolitik.
Side 8
Dagsordenspunkt 11): Forslag til forordning om ændring af Schengen-reglerne om vi-*
sum til længerevarende ophold (KOM(2009)90 og KOM(2009)91) .Nyt notat.Resumé:Kommissionen har stillet to forslag om ændring af Schengen-konventionen og EU’s grænse-kodeks vedrørende visum til længerevarende ophold (D-visum). Forslagene er stillet, fordi defleste medlemsstater, der anvender disse nationalt begrænsede D-visa, ikke efter hensigtenerstatter visummet med en opholdstilladelse, når den pågældende tredjelandsstatsborgerindrejser på deres område. Forslaget er endvidere stillet, fordi det nuværende D+C-visum,som er indført for at imødegå det praktiske problem, der opstod, når et visum ikke blev er-stattet af en opholdstilladelse efter indrejsen, bliver afskaffet i forbindelse med ikrafttrædenaf EU’s visumkodeks den 5. april 2010. Med forslaget ønsker Kommissionen at sidestillepersoner med et visum til længerevarende ophold med personer med en opholdstilladelse iforhold til deres muligheder for i op til 3 måneder inden for en 6 måneders periode at kunnerejse inden for Schengen-området uden et visum. Der er for at tage højde for eventuelle sik-kerhedsproblemer og problemer ved grænsekontrol også stillet forslag om, at medlemssta-terne i forbindelse med udstedelse af et længerevarende visum skal foretage en søgning iSchengen-informationssystemet (SIS) for at konstatere, hvorvidt den pågældende er indbe-rettet som uønsket i Schengen-området.Danmark deltager som følge af forbeholdet ikke i vedtagelsen af forslagene. Da forslageneudgør en udbygning af Schengen-reglerne, skal Danmark inden seks måneder efter vedta-gelsen træffe afgørelse om, hvorvidt ændringerne skal gennemføres i dansk ret. Forslageneforventes at have lovgivningsmæssige konsekvenser, hvis Danmark vælger at gennemføredem i dansk ret. Der forventes ingen statsfinansielle konsekvenser. Nærhedsprincippet fin-des overholdt. Regeringen kan støtte, at personer med et langtidsvisum, som anvendes afen lang række medlemslande, og personer med en opholdstilladelse opnår samme rettighe-der i forhold til de foreslåede bestemmelser i Schengen-regelsættet.
Forslaget er oprindeligt fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Efter Lissabon-traktatens ikrafttræden har forslaget nu hjemmel i TEUF, afsnit V. Protokollen om Danmarks stillingfinder derfor anvendelse.
Side 9
1. BaggrundKommissionen har den 27. februar 2009 stillet et forslag til Rådets forordning om ændring afkonventionen, hvad angår visum til længerevarende ophold og indberetninger til Schengen-informationssystemet (KOM (2009) 90)Forslaget blev fremsat med hjemmel i EF-traktatens artikel 63, nr. 3, litra a, og skulle vedta-ges efter høring af Europa-Parlamentet.Samme dato har Kommissionen stillet forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordningom ændring af konventionen om gennemførelse af Schengen-aftalen og forordning nr.562/2006 hvad angår fri bevægelighed for indehavere af et visum til længerevarende ophold(KOM (2009) 91).Forslaget blev fremsat med hjemmel i EF-traktatens artikel 62, nr. 2, litra a, og artikel 62,nr.3, og skulle vedtages efter proceduren om fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet.Lissabon-traktaten trådte i kraft den 1. december 2009, hvorfor hjemmelsbestemmelserne nuer Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) artikel 77, nr. 2, litra b, ogartikel 79, nr. 2, litra a.Forslagene skal herefter begge vedtages med kvalificeret flertal i overensstemmelse medden almindelige beslutningsprocedure med Europa-Parlamentet, jf. Lissabon-traktatens arti-kel 294.Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagel-se af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit V i TEUF, og ifølge protokollens artikel2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for ellerfinder anvendelse i Danmark.I det omfang Rådet har truffet afgørelse om et forslag om eller initiativ til udbygning afSchengen-reglerne efter bestemmelserne i afsnit V i TEUF, træffer Danmark i henhold til ar-tikel 4 i Protokollen om Danmarks Stilling inden seks måneder afgørelse om, hvorvidt det vilgennemføre denne afgørelse i sin nationale lovgivning. Hvis Danmark beslutter sig herfor, vilafgørelsen skabe en folkeretlig forpligtelse mellem Danmark og de øvrige medlemsstater.Det fremgår af forslagets præambel, at der er tale om et forslag til udbygning af Schengen-reglerne.På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 25.-26. februar 2010 forventes politisk enig-hed med henblik på efterfølgende formel vedtagelse af forslaget.
2. Formål og indholdMange medlemsstater vælger at udstede et nationalt visum til længerevarende ophold (D-visum), jf. Schengen-konventionens artikel 18, i stedet for at udstede en opholdstilladelse,som den pågældende tredjelandsstatsborger er berettiget til. Dette kan være begrundet i, atden pågældende medlemsstat ikke har mulighed for at udstede en opholdstilladelse i detland, som tredjelandsstatsborgeren søger fra, og ikke efterfølgende anvender tilstrækkeligeressourcer på at udstede en opholdstilladelse, fordi den pågældende har et visum af længe-re varighed. Med dette visum har den pågældende alene ret til at opholde sig i den med-lemsstat, der udstedte visummet.Udstedelse af et D+C-visum, som indført ved forordning nr. 1091/2001, hvor Schengen-konventionens artikel 18 blev ændret, kan i et vist omfang imødegå denne problematik, ideten tredjelandsstatsborger, der er i besiddelse af et sådant visum, kan opholde sig i andremedlemsstater, end den der har udstedt visummet, i op til tre måneder efter visummets op-rindelige gyldighedsdato. I forbindelse med ikrafttræden af EU’s visumkodeks d. 5. april 2010bliver D+C-visummet dog afskaffet.Der er således i et vist omfang både i dag og efter den 5. april 2010 et problem i forhold tilindehavere af langtidsvisa, som af diverse legitime årsager, f.eks. forretning, konference el-ler besøg, ønsker at besøge et andet Schengen-land, og Kommissionen har modtaget enrække klager herom.Forslagene har ikke til formål at opfordre medlemslandene til ikke at udstede opholdstilladel-se, men derimod at give tredjelandsstatsborgere, der har lovligt ophold i en af medlemssta-terne på grundlag af et nationalt udstedt D-visum til længerevarende ophold, ret til at færdesinden for Schengen-området på samme måde som en person med en opholdstilladelse. Derforeslås derfor både en ændring af Schengen-konventionens artikel18 om langtidsvisa, arti-kel 21 om udlændinge med en opholdstilladelse i et andet Schengen-land samt en konse-kvens-ændring til artikel 5, stk. 1, litra b, om visa som indrejsebetingelse i forordning nr.562/2006 (Schengen-grænsekodeks).Schengen-konventionens artikel 21 giver en udlænding, der er indehaver af en opholdstilla-delse udstedt af en medlemsstat, mulighed for at rejse til og færdes frit på andre medlems-staters område uden visum i op til tre måneder, for så vidt at en række indrejsebetingelser iSchengen-grænsekodeksens artikel 5 (stk. 1, litra a, c og e) er opfyldt, dvs. gyldig rejsedo-kumentation, fornødne subsistensmidler, og at den pågældende ikke må betragtes som entrussel mod medlemsstaternes offentlige orden, indre sikkerhed, offentlig sundhed eller in-ternationale forbindelser og ikke er indberettet som uønsket i medlemsstaternes nationaledatabaser.Kommissionen stiller også forslag om ændring af Schengen-konventionens artikel 25 omkonsultation af SIS. Såfremt en medlemsstat vil udstede et visum til et længerevarende op-hold til en tredjelandsstatsborger, skal Schengen-informationssystemet (SIS) således kon-sulteres inden udstedelsen. Dette svarer dermed til den nuværende praksis i forhold til kon-sultationen ved udstedelse af opholdstilladelser. Hermed sikres, at mulighederne for at fær-
Side 11
des frit for personer med et nationalt udstedt D-visum til længerevarende ophold ikke udgørnogen yderligere sikkerhedsrisiko for medlemslandene.Der er under forhandlingerne stillet forslag om, at visa til længerevarende ophold ikke børhave en varighed på over et år.3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforIfølge udlændingelovens § 2 b, stk. 3, har udlændinge, der har visum til ophold af mere end3 måneders varighed med gyldighed begrænset til et andet Schengen-land, i medfør afSchengen-konventionens artikel 18 ret til at indrejse og opholde sig her i landet i indtil 3 må-neder fra visummets oprindelige gyldighedsdato. Uden for dette tilfælde gives der alene rettil uden ugrundet ophold at rejse gennem Danmark med et sådant visum, jf. § 2, b, stk. 3,sidste punktum.Ved Danmarks gennemførelse af EU’s visumkodeks ved lov nr. 1511 af 27. december 2009om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af forordning om en fællesskabskodeks forvisa (visumkodeks) mv.) ændres udlændingelovens § 2 b, stk. 3, således, at udlændinge,der har visum til ophold af mere end 3 måneders varighed med gyldighed begrænset til etandet Schengen-land, alene har ret til uden ugrundet ophold at rejse gennem Danmark imedfør af Schengen-konventionens artikel 18.,Såfremt Danmark beslutter sig for at gennemføre forslagene i dansk ret, vil dette have lov-givningsmæssige konsekvenser. Danmark kan vælge alene at anerkende andre landes visatil ophold af mere end 3 måneders varighed og vil ikke være forpligtet til selv at indføre reglerom udstedelse af visa til et ophold ud over 3 måneder.4. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen kan støtte, at personer med et langtidsvisum, som anvendes af en lang rækkemedlemslande, og personer med en opholdstilladelse opnår samme rettigheder i forhold tilde foreslåede bestemmelser i Schengen-regelsættet.5. Generelle forventninger til andre landes holdningDer er ikke kendskab til officielle tilkendegivelser om forslagene fra andre lande.6. HøringSagen har været sendt i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandrings-samarbejdet (SPAIS).7. Europa-ParlamentetForslaget skal vedtages med kvalificeret flertal i overensstemmelse med den almindelige be-slutningsprocedure med Europa-Parlamentet, jf. Lissabon-traktatens artikel 294.Side 12
Europa-Parlamentet har primært stillet forslag om, at Kommissionen og medlemslande skalinformere om reglerne, og at Kommissionen efter 2 år afgiver en rapport om reglernes an-vendelse.Det forventes, at Rådet vil imødekomme disse forslag med henblik på at opnå en løsningunder første behandlingen, og inden Europa-Parlamentets LIBE-udvalg stemmer den 4. fe-bruar 2010.8. NærhedsprincippetKommissionen anfører, at indførelse af regler for visum til længerevarende ophold og indbe-retninger i SIS ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne alene. Kommissio-nen finder på den baggrund, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Regeringen finder, at nærhedsprincippet er overholdt.9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenserForslagene ses hverken at have statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljømæssige ellerforbrugerbeskyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark.10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg forUdlændinge- og IntegrationspolitikSagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller Folketingets Ud-valg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
Side 13
Dagsordenspunkt 12): Status for gennemførelsen af visuminformationssystemet (VIS)Revideret notat. Ændringer i forhold til rådsmøde den 30. november til 1. december 2009 ermarkeret med kursiv.Resumé:For at sikre fremdriften i gennemførelsen af det fælleseuropæiske visuminformationssystem(VIS) vil der under alle rådsmøderne (retlige og indre anliggender) i dette halvår blive orien-teret om status for gennemførelsen af VIS. På rådsmødet forventes formandskabet ogKommissionen at give en status for gennemførelsen af VIS. Da der alene er tale om et orien-teringspunkt, har sagen ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser, lige-som nærhedsprincippet ikke er relevant. Regeringen vil tage orienteringen til efterretning.1. BaggrundEuropa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 767/2008 om visuminformationssyste-met (VIS) og udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne om visa til kortvarigt ophold(VIS-forordningen) blev vedtaget den 9. juli 2008.VIS-forordningen trådte i kraft den 2. september 2008, men vil først blive anvendt af med-lemsstaterne fra datoen, hvor VIS idriftsættes. Det vil sige, når den centrale VIS-database ogkommunikationslinjerne mellem medlemsstaterne og den centrale VIS-database er meldtklar til brug, og når alle medlemsstaterne har meddelt Kommissionen, at de har truffet denødvendige tekniske og juridiske foranstaltninger til indsamling og fremsendelse af oplysnin-ger relateret til visumsagsbehandling. Den officielle dato herforblev i december 2008fastlagttil december 2009, menblev på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 30. novembertil 1. december 2009 udsat til december 2010.Rådet vedtog den 27.-28. november 2008 konklusioner om oprettelsen en koordineringsme-kanisme kaldet ”VIS’ venner”, der skal understøtte udviklingen og gennemførelsen af de na-tionale dele af VIS projektet og deres tilknytning til den centrale del af VIS.VIS’ venner har det siddende EU-formandskab som formand, og gruppen sammensættes afembedsmænd på højtstående niveau, som deltager i koordineringen af de nationale ogKommissionens forberedelser til VIS.Udviklingsarbejdet med VIS i efteråret 2008 har ført til, at Kommissionen på det første mødei VIS’ venner, der blev afholdt den 17. december 2008, oplyste, at det kan forventes, at ud-rulningen af VIS kan starte omkring nytår 2009/10.Under rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 21. september 2009 blev det konstate-ret, at både Kommissionen og visse medlemslande er forsinkede i gennemførelsesproces-sen, hvorefter udrulningen af VIS næppevilleske før september 2010. Formandskabet ogSide 14
Kommissionenudarbejdede derefteren ny tidsplan på baggrund af en undersøgelse af om-fanget af de forhold, derforårsagedeforsinkelsen.Den nyetidsplanblev fremlagt tilvedta-gelse på Rådets møde den 30. november - 1. december 2009,og Rådet tilsluttede sigdennye tidsplan, hvorefter VIS vil blive idriftsat per december 2010.På rådsmødet den 25. - 26. februar 2010 forventes formandskabet og Kommissionen at ori-entere om status for gennemførelsen af VIS.2. Formål og indholdFor at sikre fremdriften i gennemførelsen af det fælleseuropæiske visuminformationssystem(VIS) vil der under alle rådsmøderne (retlige og indre anliggender) i dette halvår blive orien-teret om status for gennemførelsen af VIS.3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforDa der er tale om et orienteringspunkt, er spørgsmålet om gældende dansk ret ikke relevant.Danmark har i medfør af artikel 5 i Protokol om Danmarks stilling givet meddelelse om, atDanmark vil gennemføre VIS i Danmark, hvilket lovgivningsmæssigt er sket ved lov nr. 431af 1. juni 2008, lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af forordning om visum-informationssystemet m.v.).4. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen vil tage orienteringen til efterretning.5. Generelle forventninger til andre landes holdningDe andre lande forventes at tage orienteringen til efterretning.6. HøringSagen har senest været sendt i skriftlig høring i drøftet Specialudvalget vedrørende Asyl- ogIndvandringssamarbejdet (SPAIS) den 27. januar 2010.7. Europa-ParlamentetEuropa-Parlamentet skal ikke høres om sagen.8. NærhedsprincippetDa der er tale om et orienteringspunkt, har nærhedsprincippet ikke relevans for sagen.
Side 15
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenserDer er alene tale om et orienteringspunkt, der derfor ikke umiddelbart forventes at havestatsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljømæssige eller forbrugerbeskyttelsesmæssigekonsekvenser.Den på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 30. november til 1. december 2009fastlagte nye tidsplan for VIS vurderes ikke at villerisikere at medføre, at gennemførelsen afVIS ikke kan ske inden for de hidtil afsatte rammer.10.Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg forUdlændinge- og IntegrationspolitikFolketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik erblevet orienteret om VIS i forbindelse med forhandlingerne om VIS-forordningen, som derblev opnået politisk enighed om ved rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 12.-13. ju-ni 2007, og som blev vedtaget den 9. juli 2008.Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik erblevet orienteret om sagen forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 26.-27. fe-bruar 2009, den 6. april 2009 og den 4. - 5. juni 2009, den 21. september 2009, den 23. ok-tober 2009og den 30. november til den 1. december 2009
Side 16
Dagsordenspunkt 13) Forslag til forordning til ændring af forordningen om oprettelseaf et netværk af indvandringsforbindelsesofficerer (IFO’er) KOM (2009)322Nyt notatResumé:Rådets forordning om oprettelse af et netværk af indvandringsforbindelsesofficerer blev ved-taget den 19. februar 2004. Indvandringsforbindelsesofficerer er udstationeret til tredjelandeaf medlemslandene i forbindelse med indsatsen mod ulovlig indvandring. Den 8. juli 2009fremsatte Kommissionen sit forslag om en ændring af forordningen med henblik på at tilpas-se og effektivisere netværket i lyset af de foreløbige indhøstede praktiske erfaringer og påden baggrund give netværket bedre arbejdsbetingelser. Ændringerne i forslaget omfatterblandt andet tilskyndelse til brug af webbaserede informations- og koordinationsnet, tætteresamarbejde med FRONTEX, mulighed for at andre lande end det aktuelle formandskabslandkan indkalde til møder med forbindelsesofficererne samt forenkling af rapporteringsforpligtel-serne. Nærhedsprincippet er ikke relevant for sagen. Forslaget medfører hverken statsfinan-sielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser. Regeringen ser positivt på samarbejdet mel-lem medlemslandenes indvandringsofficerer og effektiviseringer heraf.1. BaggrundForordningen om oprettelse af et netværk af indvandringsforbindelsesofficerer (IFO’er), somblev vedtaget den 19. februar 2004, fastlægger en forpligtigelse til at indføre visse former forsamarbejde mellem medlemsstaternes IFO’er. Ved en IFO forstås i forslaget en repræsen-tant for en af medlemsstaterne, som er udsendt til et tredjeland for at etablere og opretholdekontakt med dette lands myndigheder med henblik på blandt andet bekæmpelse af ulovligindvandring og styring af lovlig migration. IFO’er udsendes normalt til medlemsstatens kon-sulære myndighed i tredjelandet.Forslaget til forordning om ændring af forordningen om oprettelse af et netværk af indvan-dringsforbindelsesofficerer af 8. juli 2009 fremsættes, fordi Kommissionen er af den opfattel-se, at de foreslåede ændringer er nødvendige for at sikre en effektiv brug af dette vigtigesamarbejdsredskab i forbindelse med forvaltningen af migration og de ydre grænser. Formå-let med forslaget er under hensyntagen til de praktiske erfaringer at tilpasse forordningen tilændringer i fællesskabsretten, som er trådt i kraft efter forordningens vedtagelse.Kommissionens forslag er fremsat med hjemmel i artikel 63, nr. 3 litra b og artikel 66 i trakta-ten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab. Lissabon-traktaten trådte i kraft den 1. de-cember 2009, hvorfor hjemmelsbestemmelserne nu er Traktaten om Den Europæiske Uni-ons Funktionsmåde (TEUF) artikel 79, nr. 2, litra c og artikel 74.
Forslaget er oprindeligt fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Efter Lis-sabontraktatens ikrafttræden har forslaget nu hjemmel i TEUF, afsnit V. Protokollen omDanmarks stilling finder derfor anvendelse.
Side 17
Forslaget skal vedtages med kvalificeret flertal i overensstemmelse med den almindelige be-slutningsprocedure med Europa-Parlamentet, jf. Lissabon-traktatens artikel 294.Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagel-se af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit V i TEUF, og ifølge protokollens artikel2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for ellerfinder anvendelse i Danmark.I det omfang Rådet har truffet afgørelse om et forslag om eller initiativ til udbygning afSchengen-reglerne efter bestemmelserne i afsnit V i TEUF, træffer Danmark i henhold til ar-tikel 4 i Protokollen om Danmarks Stilling inden seks måneder afgørelse om, hvorvidt det vilgennemføre denne afgørelse i sin nationale lovgivning. Hvis Danmark beslutter sig herfor, vilafgørelsen skabe en folkeretlig forpligtelse mellem Danmark og de øvrige medlemsstater.Det fremgår af forslagets præambel, at der er tale om et forslag til udbygning af Schengen-reglerne.På rådsmødet den 25.-26. februar 2010 eller et rådsmøde snarest derefter forventes forsla-get vedtaget som et a-punkt.2. Formål og indholdForslagets artikler 1 og 2 a vedrører fremme af brugen af det eksisterende informations- ogkommunikationsnet – ICONet. ICONet blev oprettet ved Rådets beslutning den 16. marts2005 om oprettelse at et sikkert, webbaseret informations- og koordinationsnet for medlems-staternes indvandringsmyndigheder. Netværket indeholder strategiske, taktiske og operatio-nelle oplysninger vedrørende ulovlige migrationsstrømme. Netværket står til rådighed forIFO’erne, men det er Kommissionens opfattelse, at det ikke bliver brugt i tilstrækkelig grad.Dette er baggrunden for, at Kommissionen ønsker netværket nævnt i dette forslag.Formålet med artikel 2 b er at skabe et retsgrundlag, der sikrer forbindelse og samarbejdemellem FRONTEX og IFO’erne. FRONTEX blev oprettet ved Rådets forordning af 26. okto-ber 2004 som et europæisk agentur for forvaltning af det operative samarbejde ved EU’s yd-re grænser. Kommissionen anfører, at med bedre forbindelser og samarbejde vil IFO’ernekunne bidrage til FRONTEX’ opgavevaretagelse, blandt andet i forhold informationsindsam-ling, støtte til det operationelle samarbejde og udveksling af erfaringer. Forslaget giver blandtandet mulighed for, at FRONTEX kan deltage i IFO’ernes regionale møder.Forslagets artikel 2 c skal skabe mulighed for, at andre lande end formandskabslandet kanindkalde til regionale møder for IFO’erne. I den nuværende forordning er det kun formand-skabslandet, der kan indkalde til regionale møder mv. Da andre end formandskabslandetogså kan have interesse heri, ønsker Kommissionen at give mulighed herfor.Forslagets artikel 3 vedrører en forenkling af rapporteringssystemet vedrørende IFO’ernesaktiviteter. Den eksisterende forordning indeholder et meget omfattende rapporteringssy-stem - herunder forpligtelser for formandskabslandet. Det er Kommissionens opfattelse, atsystemet ikke bliver brugt. Forslaget indeholder derfor forslag til et enklere og mindre omfat-Side 18
tende rapporteringssystem, der skal sikre mere regelmæssige rapporteringer. Rapporterin-ger skal som udgangspunkt kun ske for udvalgte regioner eller specifikke emner af særligrelevans for EU i relation til ulovlig indvandring. Det fremhæves i forslaget, at dette også skalsikre, at Europa Parlamentet, som medlovgiver på dette område, modtager de nødvendigeoplysninger.Det bemærkes, at midlerne i EU’s grænsefond – oprettet ved Europa Parlamentets og Rå-dets beslutning af 23. maj 2007 – også kan anvendes til IFO’ernes aktiviteter. Danmark del-tager i grænsefonden på mellemfolkeligt grundlag i medfør af protokollen om Danmarks stil-ling.3. Gældende dansk ret og forslagenes konsekvenser herforVedtagelsen af forslaget får ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, da Danmark efterProtokollen om Danmarks Stilling ikke deltager i vedtagelsen, og forordningen ikke er bin-dende for eller finder anvendelse i Danmark.Da der er tale om en retsakt, der udgør en videreudvikling af Schengen-reglerne, skal Dan-mark, i henhold til artikel 4 i Protokollen om Danmarks Stilling, inden seks måneder efter for-ordningens vedtagelse tage stilling til, hvorvidt forordningen skal gennemføres i national lov-givning.En tilknytning til forslaget på mellemstatsligt grundlag vurderes ikke at få lovgivningsmæssi-ge konsekvenser.4. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen ser positivt på samarbejdet mellem medlemslandenes indvandringsofficerer ogeffektiviseringer heraf.5. Generelle forventninger til andre landes holdningForslaget forventes at have bred opbakning fra medlemsstaterne.6. HøringForslaget har været sendt i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvan-dringssamarbejdet (SPAIS).7. Europa-ParlamentetEuropa-Parlamentet skal inddrages i sagen i medfør af proceduren for den almindelige lov-givningsprocedure i henhold til TEUF artikel 294. Der foreligger en foreløbig rapport fra Eu-ropa-parlamentets LIBE-udvalg.
Side 19
8. NærhedsprincippetForslaget vedrører alene en præcisering og effektivisering af et allerede eksisterende sam-arbejde mellem myndigheder, og nærhedsprincippet er derfor ikke relevant.9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenserEn dansk tilslutning til ændringen af forordningen vurderes ikke at have statsfinansielle, sam-fundsøkonomiske, miljømæssige eller forbrugerbeskyttelsesmæssige konsekvenser.10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg, Folketingets Retsudvalgog Folketingets Udvalg for Udlændinge- og IntegrationspolitikForslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Ud-valg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
Side 20