Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2009-10
UUI Alm.del Bilag 32
Offentligt
760781_0001.png
760781_0002.png
760781_0003.png
760781_0004.png
760781_0005.png
760781_0006.png
760781_0007.png
760781_0008.png
760781_0009.png
760781_0010.png
760781_0011.png
760781_0012.png
760781_0013.png
760781_0014.png
760781_0015.png
760781_0016.png
760781_0017.png
760781_0018.png
760781_0019.png
760781_0020.png
760781_0021.png
760781_0022.png
760781_0023.png
760781_0024.png
760781_0025.png
760781_0026.png
760781_0027.png
NOTATDato:Kontor:18. november 2009Kontoret for Integrati-onspolitikJ.nr.:
Forslagtil
Lov om ændring af repatrieringsloven(Udvidelse af målgruppen, forhøjelse af repatrieringsstøtten, justering af reintegrationsbi-standen, ekstra reintegrationsydelse til visse udlændinge og styrkelse af den kommunaleindsats)
§1I repatrieringsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 4 af 5. januar 2006, som ændret ved lov nr. 404af 8. maj 2006, foretages følgende ændringer:1.§ 3, stk. 4,affattes således:”Stk.4.Ved andre familiesammenførte udlændinge forstås udlændinge, der har haft op-holdstilladelse her i landet i mindst fem år, og som har opholdstilladelse efter udlændingelo-vens § 9 eller § 9 c, stk. 1, som følge af en familiemæssig tilknytning til en person, der ikkeer omfattet af stk. 2.”2.I§ 7, stk. 2, nr. 4,ændres ”25.000 kr.” til: ”116.954 kr.”, og ”8.000 kr.” ændres til: ”35.651kr.”3.I§ 7, stk. 3,ændres ”15.000 kr.” til: ”16.954 kr.”, og ”5.000 kr.” ændres til: ”5.651 kr.”4.§ 7, stk. 6, 2. pkt.,ophæves.5.I§ 7indsættes efter stk. 6 som nyt stykke:”Stk. 7.Uanset stk. 6 kan der ydes hjælp til repatriering, hvis1) udlændingen er blevet skilt fra og ikke længere samlever med referencen,2) referencen er død,3) udlændingen er blevet familiesammenført med sine forældre og efter sit fyldte 18. år øn-sker at repatriere eller4) udlændingen er blevet familiesammenført med et herboende barn og er omfattet af § 10,stk. 1, nr. 4.”
Stk. 7 bliver herefter stk. 8.6.§ 10, stk. 1, nr. 3,ophæves.Nr. 4 og 5 bliver herefter nr. 3 og 4.7.I§ 10, stk. 1, nr. 5,der bliver nr. 4, ændres ”60 år” til: ”55 år”.8.I§ 10indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:”Stk.3.Kommunalbestyrelsen kan efter ansøgning yde en supplerende løbende, måned-lig reintegrationsbistand i 5 år til en udlænding, som er omfattet af § 3, stk. 1 eller 7, og somer berettiget til reintegrationsbistand efter stk. 1 og meddelt opholdstilladelse her i landet førden 1. juli 2002. Den supplerende reintegrationsbistand udgør 1.000 kr. pr. måned. I stedetfor en løbende, månedlig ydelse i 5 år kan udlændingen, inden kommunalbestyrelsen træfferafgørelse efter 1. pkt., anmode om at modtage en løbende, månedlig, livslang ydelse på 800kr. Anmodningen er uigenkaldelig.”Stk. 3-6 bliver herefter til stk. 4-7.9.§ 10, stk. 5, 2. pkt.,der bliver stk. 6, 2. pkt., affattes således:”Bistanden fastsættes i forhold til leveomkostningerne i de enkelte lande og på grundlagaf en vurdering af mulighederne for en vellykket repatriering.”10.I§ 13, stk. 1,ændres ”75 pct.” til: ”100 pct.”11.I§ 14ændres ”§ 7, stk. 2, nr. 3-5 og 8, og § 7, stk. 3 og 4” til: ”§ 7, stk. 2, nr. 3, 5 og 8, og§ 7, stk. 4”.12.I§ 14indsættes som stk. 2:”Stk.2.De beløb, der er nævnt i § 7, stk. 2, nr. 4, og § 7, stk. 3, er fastsat i 2010-niveauog reguleres fra og med 2011 én gang årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten ef-ter lov om en satsreguleringsprocent.”§2Stk. 1.Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.Stk. 2.Repatrieringslovens § 3, stk. 4, § 7, stk. 2, nr. 4, § 7, stk. 3, § 7, stk. 7, § 10, stk. 1,nr. 4, § 10, stk. 3, og § 10, stk. 6, som affattet, indsat eller ændret ved denne lovs § 1, nr. 1,2, 3, 5, 7 og 8, finder anvendelse på ansøgninger om hjælp til repatriering efter lovens § 3 ogansøgninger om reintegrationsbistand efter lovens § 10, hvis repatriering finder sted den 1.januar 2010 eller senere. Dette gælder, uanset om kommunalbestyrelsen har truffet afgørel-se efter de hidtil gældende regler, jf. lovbekendtgørelse nr. 4 af 5. januar 2006, som ændretved lov af nr. 404 af 8. maj 2006.Stk. 3.Repatrieringslovens § 13, stk. 1, som ændret ved denne lovs § 1, nr. 10, finderanvendelse for kommunale udgifter afholdt fra og med regnskabsåret 2010.Stk. 4.Ministeren for flygtninge, indvandrere og integration fremsætter forslag om revisi-on af loven i folketingsåret 2013-14.
Side 2

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse1. Lovforslagets baggrund og formål2. Gældende regler om repatriering2.1. Repatrieringsloven2.2. Nærmere om en udlændings adgang til at fortryde repatriering2.3. Betydningen af udlændingelovens § 17 og § 17 a for udbetaling af hjælp til repa-triering efter repatrieringsloven3. Lovforslagets indhold3.1. Udvidelse af personkredsen, der kan modtage hjælp efter repatrieringsloven3.1.1. Afskaffelse af krav om tidsubegrænset opholdstilladelse for hjælp til repatrie-ring og reintegrationsbistand3.1.2. Nedsættelse af alderskravet for modtagelse af reintegrationsbistand3.1.3. Udvidelse af personkredsen, der kan modtage repatrieringshjælp, uden atreferencepersonen også repatrierer3.2. Forhøjelse af støttebeløbene efter repatrieringsloven3.2.1. Forhøjelse af hjælpen til etablering3.2.2. Forhøjelse af reintegrationsbistanden3.3. Særlig ydelse for udlændinge, der er meddelt opholdstilladelse efter udlændinge-lovens regler før ændringen i 20023.4. Oversigt over foreslåede ændringer af satser3.5. Styrkelse af den kommunale indsats4. Lovens ikrafttræden og revision5. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner6. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet7. Administrative konsekvenser for borgerne8. De miljømæssige konsekvenser9. Forholdet til EU-retten10. Hørte myndigheder m.v.11. Vurdering af konsekvenser af lovforslaget
1. Lovforslagets baggrund og formålRepatrieringsloven har til formål at give herboende udlændinge mulighed for at opnå støtteog rådgivning i forbindelse med tilbagevenden til hjemlandet eller til et tidligere opholdsland.Loven hviler på den forudsætning, at udlændingens tilbagevenden sker på frivilligt grundlagog med det formål at tage varig bopæl i hjemlandet eller det tidligere opholdsland.
Side 3
Den 12. november 2009 har regeringen og Dansk Folkeparti som led i aftalen om finanslo-ven for 2010 indgået en aftale om en styrket repatrieringsindsats.Aftalen indeholder en række initiativer, der har til formål at give herboende udlændinge bed-re mulighed for frivilligt at vende tilbage til deres hjemland eller tidligere opholdsland. Aftalenindeholder endvidere initiativer, der har til formål at styrke kommunernes indsats og mulig-heder for at støtte den enkelte udlænding, der ønsker at repatriere.Formålet med aftalen er således bl.a. at give herboende udlændinge, der er dårligt integrereti det danske samfund, og for hvem repatriering udgør en mulighed for at etablere en bedretilværelse, et styrket grundlag herfor. Aftalen har endvidere bl.a. til formål at forbedre mulig-hederne for frivillig repatriering for herboende ældre udlændinge, der har opholdt sig i Dan-mark i en længere årrække, og hvor muligheden for at tilbringe alderdommen i hjemlandetkan styrke den enkeltes livskvalitet.Dette lovforslag gennemfører de initiativer i aftalen, der kræver ændring af repatrieringslo-ven, jf. lovbekendtgørelse nr. 4 af 5. januar 2006.Lovforslaget indeholder forslag om en udvidelse af kredsen af personer, der kan modtagehjælp efter repatrieringsloven. Med lovforslaget foreslås aldersgrænsen for udlændinge, derkan modtage den løbende ydelse til ældre udlændinge (reintegrationsbistanden), nedsat fra60 år til 55 år. Endvidere foreslås kravet om tidsubegrænset opholdstilladelse, der gælder forvisse udlændinge omfattet af repatrieringsloven, erstattet med et krav om mindst fem årsopholdstilladelse her i landet. Der henvises til afsnit 3.1.Lovforslaget indeholder endvidere forslag om en forhøjelse af den hjælp, som en udlændingkan modtage i forbindelse med repatriering. Det foreslås således, at den hjælp, der kan ydestil etablering i forbindelse med tilbagevenden (hjælp til repatriering), forhøjes væsentligt. Detforeslås tilsvarende, at reintegrationsbistanden til ældre udlændinge, der repatrierer, forhø-jes. Der henvises til afsnit 3.2.For at give herboende ældre udlændinge, der er meddelt opholdstilladelse her i landet førden 1. juli 2002, et bedre grundlag for repatriering, indeholder lovforslaget forslag om, at derfor denne gruppe skal tilbydes en supplerende reintegrationsbistand ved repatriering. Derhenvises til afsnit 3.3.Endelig foreslås der – med henblik på at styrke kommunens grundlag for at tilbyde repatrie-ring – foretaget en ændring af refusionen af kommunernes udgifter til hjælp til repatriering fra75 pct. til 100 pct. Der henvises til afsnit 3.5.Herudover indeholder lovforslaget – som supplement til aftalen om en styrket repatrierings-indsats – forslag om, at det skal være muligt for herboende ældre udlændinge, der er blevetfamiliesammenført med et herboende barn, at modtage hjælp til at repatriere, selv om detvoksne barn (referencepersonen) ikke ønsker at vende tilbage. Der henvises til afsnit 3.1.3.
Side 4
Med lovforslaget gennemføres der en væsentlig styrkelse af repatrieringsordningen. Det føl-ger i den forbindelse af aftalen om en styrket repatrieringsindsats, at den forhøjede hjælp tilrepatriering og den supplerende reintegrationsbistand alene kan ydes i en tidsbegrænset pe-riode fra 2010 til 2013. Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration vil løbende følgeudviklingen i antallet af repatrierede udlændinge, ligesom ministeriet vil drage omsorg for, atden styrkede indsats tages op til revision i folketingsåret 2013-14. Lovforslaget indeholder påden baggrund forslag om, at de ændringer af repatrieringsloven, der efter aftalen foreslåsindført midlertidigt, tages op til revision i folketingsåret 2013-14. Der henvises til afsnit 4.Aftalen om en styrket repatrieringsindsats indeholder endelig for at sikre, at den enkelte ud-lænding er opmærksom på muligheden for repatriering, og for at sikre, at udlændingen hardet bedst mulige grundlag for at træffe beslutning herom, aftale om etablering af en pulje på20 mio. kr., hvor kommunerne kan søge om støtte til konkrete projekter, der understøtter re-patriering.2. Gældende regler om repatriering2.1. RepatrieringslovenRepatrieringsloven indeholder en regulering af herboende udlændinges muligheder for atopnå økonomisk støtte og rådgivning i forbindelse med frivillig tilbagevenden til udlændin-gens hjemland eller et tidligere opholdsland.Kredsen af udlændinge, der kan modtage støtte og rådgivning efter repatrieringsloven, ernærmere fastsat i lovens § 3.Lovens personkreds omfatter således flygtninge m.v. og familiesammenførte til flygtningem.v. Lovens personkreds omfatter endvidere andre familiesammenførte udlændinge. Andrefamiliesammenførte udlændinge omfatter udlændinge med opholdstilladelse som følge af enfamiliemæssig tilknytning til en herboende person, som ikke er flygtning m.v. Den herboendeperson kan således være dansk statsborger eller indvandrer.Ministeren for flygtninge, indvandrere og integration kan efter ansøgning efter de gældenderegler beslutte, at en udlænding, der har opholdstilladelse på andet grundlag skal anses foromfattet. Det kan navnlig være relevant for udlændinge, der har fået opholdstilladelse indenudlændingeloven fra 1983, herunder for udlændinge, der har opnået ophold her i landet førindvandringsstoppet i 1973, eller er født som efterkommere af sådanne udlændinge.Loven gælder ikke for danske statsborgere, der således ikke kan modtage hjælp efter lovensbestemmelser. Det gælder, uanset om de pågældende personer inden erhvervelse af danskindfødsret har tilhørt den personkreds, der er omfattet af loven.Den økonomiske støtte, der kan ydes udlændinge efter repatrieringsloven, omfatter delshjælp til repatriering,dels udbetaling afreintegrationsbistand.
Side 5
Hjælp til repatrieringhar til formål at give udlændinge, der ønsker at repatriere, mulighed forat modtage økonomisk støtte til tilbagevenden i hjemlandet eller det tidligere opholdsland,hvis udlændingen ikke har midler hertil. Hjælp til repatriering omfatter bl.a. hjælp til etable-ring, der udgør et engangsbeløb, som udbetales i to dele i forbindelse med udlændingenstilbagevenden til hjemlandet. Hjælp til repatriering omfatter herudover bl.a. støtte til hjemrej-sen, transport af personlige ejendele, etablering af erhverv i hjemlandet, sygeforsikring samtmedicin og personlige hjælpemidler.Reglerne om reintegrationsbistandhar til formål at give ældre og/eller uarbejdsdygtige ud-lændinge, der ønsker at vende hjem, men som ikke har mulighed herfor på grund af mang-lende forsørgelsesgrundlag, et økonomisk grundlag for at repatriere.Reintegrationsbistanden udgør en løbende, månedlig ydelse i fem år, jf. lovens § 10, stk. 1. Istedet for en løbende, månedlig ydelse i fem år kan udlændingen anmode om at modtage enløbende, månedlig livslang ydelse, som udgør 80 pct. heraf, jf. lovens § 10, stk. 1.Efter repatrieringslovens § 10, stk. 3, fradrages pension, der medtages ved repatriering imedfør af lov om social pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og alminde-lig førtidspension m.v. eller bilaterale aftaler om social sikring mellem Danmark og andrelande, i reintegrationsbistanden, jf. bestemmelsen i lovens § 10, stk. 3.Det er en betingelse for at modtage støtte til repatriering efter repatrieringsloven, at udlæn-dingen ikke selv har midler hertil, jf. § 7, stk. 1 og 7, og § 10, stk. 1, nr. 1.En udlænding kan kun modtage hjælp til repatriering én gang, jf. § 7, stk. 5.Det er en betingelse for at yde hjælp til repatriering, at udlændingen vender tilbage til hjem-landet eller det tidligere opholdsland sammen med den person, til hvem udlændingen harden familiemæssige tilknytning, som har dannet grundlag for opholdstilladelsen (referencen).Det gælder dog ikke, hvis udlændingen er blevet skilt fra og ikke længere samlever med re-ferencen, hvis referencen er død, eller hvis udlændingen som barn er blevet familiesammen-ført med sine forældre og efter sit fyldte 18. år ønsker at repatriere, jf. repatrieringslovens §7, stk. 6.Det henhører under kommunalbestyrelsen at træffe afgørelse om, hvorvidt en udlænding erberettiget til hjælp til repatriering og reintegrationsbistand, jf. §§ 7 og 10, og det er kommu-nen, der afholder udgifterne til støtte til repatriering. Staten refunderer 75 pct. af en kommu-nes udgifter til hjælp til repatriering. Staten refunderer endvidere en kommunes udgifter tilreintegrationsbistand, jf. lovens § 13.Repatrieringsloven indeholder herudover regler om rådgivning om repatriering, jf. herved lo-vens kapitel 2.2.2. Nærmere om en udlændings adgang til at fortryde repatriering
Side 6
Det er en forudsætning for at modtage støtte efter repatrieringsloven, at tilbagevenden skermed det formål at tage varig bopæl i hjemlandet eller det tidligere opholdsland. En udlæn-ding, der blot ønsker at tage midlertidigt ophold i hjemlandet eller opholdslandet, vil derforikke kunne modtage støtte efter loven.I nogle tilfælde kan en udlænding, der har modtaget støtte efter repatrieringsloven, imidlertidfortryde repatrieringen og ønske at vende tilbage til Danmark. Det kan f.eks. være tilfældet,hvis mulighederne for genetablering i hjemlandet viser sig at være mere vanskelige end an-taget på tidspunktet for beslutning om repatriering.Spørgsmålet om, hvorvidt en udlænding kan fortryde repatriering og vende tilbage til Dan-mark på baggrund af sit hidtidige opholdsgrundlag, er nærmere reguleret i udlændingeloven.Det følger således af udlændingelovens § 17 a, at en opholdstilladelse til en flygtning m.v.,der med henblik på at tage varigt ophold vender tilbage til hjemlandet eller det tidligere op-holdsland, først bortfalder, når den pågældende har opholdt sig uden for landet i mere end12 på hinanden følgende måneder.Bestemmelsen i § 17 a indebærer, at en flygtning m.v., der repatrierer i henhold til repatrie-ringsloven, har mulighed for at bevare opholdstilladelsen i Danmark i en periode på 12 må-neder.Efter bestemmelsen i § 17 a, stk. 2, kan det efter ansøgning bestemmes, at opholdstilladel-sen for en udlænding, der er omfattet af bestemmelsens stk. 1, først skal anses for bortfal-det, når der er forløbet højst 12 måneder efter den i stk. 1 nævnte periode. Bestemmelsenindebærer, at en udlænding efter ansøgning kan få forlænget sin fortrydelsesret i yderligere12 måneder. Der kan bl.a. ske forlængelse, hvis udlændingen angiver en rimelig grund for atudskyde spørgsmålet om fortrydelse.Der foretages ikke med lovforslaget ændringer af adgangen efter udlændingelovens § 17 atil at fortryde repatriering for flygtninge m.v.Fortrydelsesretten har til formål at sikre, at den enkelte udlænding får den fornødne tid til atgenetablere sig i hjemlandet, før opholdstilladelsen bortfalder. En beslutning om repatrieringer for nogle udlændinge således forbundet med en vis usikkerhed om indholdet af en ny til-værelse i hjemlandet. Dette gælder særligt, når der er tale om en flygtning, der vender tilba-ge til det hjemland, hvorfra den pågældende tidligere er flygtet på grund af forfølgelse.Den usikkerhed, som den enkelte udlænding kan opleve i forbindelse med tilbagevenden tilhjemlandet, må antages at kunne medføre, at nogle udlændinge vil vælge ikke at repatriere,hvis der ikke var mulighed for i en periode at bevare opholdstilladelsen i Danmark. Med for-trydelsesretten sikres det således, at en udlænding ikke afholder sig fra at forsøge repatrie-ring, uanset at den pågældende er usikker på mulighederne for en vellykket repatriering.Bestemmelsen i udlændingelovens § 17 a omfatter flygtninge m.v. og familiesammenførte tilflygtninge m.v.Side 7
For andre udlændinge, der repatrierer med støtte efter repatrieringsloven, finder udlændin-gelovens almindelige regler om bortfald af en opholdstilladelse anvendelse. Der følger såle-des af udlændingelovens § 17, stk. 1, at en opholdstilladelse som udgangspunkt bortfalder,når en udlænding opgiver sin bopæl i Danmark. Tilladelsen bortfalder endvidere, når udlæn-dingen har opholdt sig uden for landet i mere end seks på hinanden følgende måneder. Erudlændingen meddelt opholdstilladelse med henblik på varigt ophold, og har udlændingenlovligt boet mere end to år her i landet, bortfalder opholdstilladelsen dog først, når udlændin-gen har opholdt sig uden for landet i mere end 12 på hinanden følgende måneder.Det bemærkes, at det er en forudsætning for at modtage støtte til repatriering, at udlændin-gen opgiver sin bopæl i Danmark.Der foretages ikke med lovforslaget ændringer af de almindelige regler i udlændingelovens §17 om bortfald af en opholdstilladelse.Det bemærkes, at kommunalbestyrelsen kan træffe beslutning om tilbagebetaling af hjælp tilrepatriering, hvis særlige omstændigheder taler herfor, herunder navnlig hvis udlændingenikke har gjort et reelt forsøg på repatriering, eller hvis der til brug for behandlingen af ansøg-ningen om repatriering er afgivet urigtige eller vildledende oplysninger, jf. herved repatrie-ringslovens § 9.Bestemmelsen i § 9 kan bl.a. finde anvendelse, hvis en udlænding har anvendt fortrydelses-retten efter udlændingelovens § 17 a efter kort tid, og der ikke har været gjort et reelt forsøgpå repatriering.2.3. Betydningen af udlændingelovens § 17 og § 17 a for udbetaling af hjælp til repatrieringefter repatrieringslovenReglerne i udlændingeloven om bortfald af opholdstilladelse og fortrydelsesret har bl.a. be-tydning for tidspunktet for udbetaling af hjælp til etablering efter repatrieringslovens § 7, stk.2, nr. 4.Hjælpen til etablering udgør et engangsbeløb, der har til formål at støtte udlændingen påtidspunktet for tilbagevenden. For at forhindre misbrug af repatrieringsordningen og samtidigøge den enkelte udlændings motivation til at blive i hjemlandet gennemførte regeringen i fol-ketingsåret 2003-04 en opdeling af hjælpen til etablering, således at denne udbetales i to de-le, jf. herved lov nr. 1157 af 19. december 2003. Denne opdeling følger af repatrieringslo-vens § 7, stk. 3.Ved tilbagevenden udbetales 16.954 kr. af de 28.256 kr. (2009-niveau) pr. person, der erfyldt 18 år, og 5.651 kr. af de 9.042 kr. (2009-niveau) pr. person, der ikke er fyldt 18 år. Forudlændinge, der har fortrydelsesret efter udlændingelovens § 17 a, stk. 1 eller 2, udbetalesden resterende del af hjælp til etablering efter fortrydelsesfristens udløb. For andre udlæn-dinge udbetales den resterende del af hjælp til etablering 12 måneder efter udrejsen afDanmark.Side 8
3. Lovforslagets indhold3.1. Udvidelse af personkredsen, der kan modtage hjælp efter repatrieringsloven3.1.1. Afskaffelse af krav om tidsubegrænset opholdstilladelse for hjælp til repatriering og re-integrationsbistandDet fremgår af aftalen om en styrket repatrieringsindsats, at kravet om tidsubegrænset op-holdstilladelse som betingelse for støtte efter repatrieringsloven skal afskaffes og erstattes afet krav om, at udlændingen har haft opholdstilladelse i mindst fem år.Efter de gældende regler i repatrieringsloven er adgangen til at modtage økonomisk støtteefter loven i visse tilfælde betinget af, at udlændingen, der ønsker at vende tilbage til hjem-landet, har opnået tidsubegrænset opholdstilladelse her i landet.Udbetaling af støtte efter repatrieringsloven til en udlænding, der er meddelt opholdstilladel-se som følge af en familiemæssig tilknytning til en herboende person, som ikke er flygtningm.v., er således generelt betinget af, at udlændingen har tidsubegrænset opholdstilladelse,jf. bestemmelsen i lovens § 3, stk. 4.Også udbetaling af reintegrationsbistand er betinget af, at udlændingen har tidsubegrænsetopholdstilladelse, jf. repatrieringslovens § 10, stk. 1, nr. 3. Kravet om tidsubegrænset op-holdstilladelse for udbetaling af reintegrationsbistand gælder for hele repatrieringslovenspersonkreds, dvs. flygtninge m.v., familiesammenførte til flygtninge m.v. og andre familie-sammenførte udlændinge.Det er efter regeringens opfattelse ikke hensigtsmæssigt, at udlændinge, der ikke opfylderbetingelserne for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse, generelt er afskåret fra at mod-tage støtte til repatriering. I en række tilfælde kan muligheden for at etablere en ny tilværelsei hjemlandet eller et tidligere opholdsland være til gavn for den enkelte udlænding og givebedre muligheder for et aktivt liv end en fortsat tilværelse i Danmark.Dertil kommer, at regeringen gennem årene har gennemført en række stramninger af betin-gelserne for meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse. Meddelelse af tidsubegrænsetopholdstilladelse er efter de gældende regler i udlændingeloven bl.a. betinget af, at udlæn-dingen har haft lovligt ophold her i landet i mindst syv år, at udlændingen ikke har begåetkriminalitet af en nærmere angiven karakter og ikke har forfalden gæld til det offentlige, og atudlændingen herudover har gjort en aktiv indsats for at blive integreret i det danske sam-fund, herunder opnået kendskab til det danske sprog og fået beskæftigelse.En udlænding, der er dårligt integreret i det danske samfund, f.eks. fordi den pågældendeikke har bestået en danskprøve og ej heller har opnået beskæftigelse, kan således være af-skåret fra at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse. En sådan udlænding bør gives mulighedfor, hvis udlændingen ønsker det, at modtage støtte efter repatrieringsloven med henblik påat vende tilbage til hjemlandet eller et tidligere opholdsland.Side 9
Det foreslås på den baggrund, at kravet om tidsubegrænset opholdstilladelse som betingelsefor udbetaling af reintegrationsbistand afskaffes. Det foreslås endvidere, at kravet om tids-ubegrænset opholdstilladelse for at yde hjælp til repatriering til familiesammenførte udlæn-ding til andre end flygtninge afskaffes.Kravet om tidsubegrænset opholdstilladelse foreslås for familiesammenførte udlændinge tilandre end flygtninge erstattet af et krav om mindst fem års opholdstilladelse. Et krav ommindst fem års opholdstilladelse kan bl.a. modvirke misbrug af adgangen til støtte efter repa-trieringsloven, herunder modvirke, at udlændinge ansøger om opholdstilladelse her i landetmed det formål at opnå støtte til repatriering. Det er en betingelse, at udlændingen har haftopholdstilladelse uafbrudt i Danmark i fem år på tidspunktet for ansøgningens indgivelse.Det er endvidere en betingelse, at udlændingen på tidspunktet for ansøgningen om repatrie-ring har opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 eller § 9 c, stk. 1. Det kan dog ikkekræves, at udlændingen gennem hele den forudgående femårige periode har haft netop et afdisse opholdsgrundlag.Udbetaling af reintegrationsbistand er efter de gældende regler betinget af, at udlændingenhar haft opholdstilladelse her i landet i fem år, jf. lovens § 10, stk. 1, nr. 4, og der foretagesikke ændringer heraf.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1 og nr. 6.3.1.2. Nedsættelse af alderskravet for modtagelse af reintegrationsbistandDet følger af repatrieringsaftalen, at kredsen af udlændinge, der kan modtage den løbendepensionslignende reintegrationsbistand, udvides ved generelt at nedsætte alderskravet fra60 år til 55 år.Efter repatrieringslovens § 10 kan kommunalbestyrelsen yde en løbende, månedlig reinte-grationsbistand til en udlænding, hvis udlændingen på tidspunktet for repatriering er fyldt 60årelleropfylder betingelserne for at modtage førtidspensionellerer fyldt 50 år og på grundaf sin helbredstilstand eller lignende forhold må antages ikke at kunne skaffe sig et forsør-gelsesgrundlag i hjemlandet eller det tidligere opholdsland, jf. herved bestemmelsen i § 10,stk. 1, nr. 5.Det foreslås på den baggrund, at alderskravet for at kunne modtage reintegrationsbistandsamtidig nedsættes fra 60 år til 55 år. Dermed udvides kredsen af udlændinge, der har mu-lighed for at modtage reintegrationsbistand i forbindelse med repatriering til hjemlandet elleret tidligere opholdsland.Muligheden for at yde reintegrationsbistand til udlændinge, der opfylder betingelserne for atmodtage førtidspensionellerer fyldt 50 år og på grund af deres helbredstilstand eller lignen-de forhold må antages ikke at kunne skaffe sig et forsørgelsesgrundlag i hjemlandet eller dettidligere opholdsland, videreføres uændret.
Side 10
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 7.3.1.3. Udvidelse af personkredsen, der kan modtage hjælp til repatriering, uden at referen-cepersonen også repatriererEfter de gældende regler i repatrieringsloven er det en betingelse for at yde hjælp til repatrie-ring til en udlænding, som har opholdstilladelse på grundlag af familiesammenføring med etherboende barn, at barnet (referencen) tillige vender tilbage til hjemlandet eller det tidligereopholdsland.Det indebærer, at en ældre udlænding, som ønsker at repatriere, ikke har mulighed for atopnå støtte, hvis den pågældendes voksne børn – som danner grundlag for den pågælden-des opholdstilladelse her i landet – ikke ønsker at opgive deres liv i Danmark.Det er efter regeringens opfattelse ikke hensigtsmæssigt, at manglende økonomiske støtte-muligheder til dækning af udgifter til transport, etablering, medicin mv. på denne måde kanafholde en ældre familiesammenført udlænding fra at vende hjem.Det foreslås på den baggrund, at personkredsen, der kan modtage hjælp til repatriering,uden at referencepersonen følger med, udvides til også at omfatte udlændinge, som har op-holdstilladelse på grundlag af familiesammenføring med et herboende barn, og som tilhørerpersonkredsen af udlændinge, som kan modtage reintegrationsbistand efter den foreslåedebestemmelse i § 10, stk. 1, nr. 4. Det drejer sig om udlændinge, der på tidspunktet for repa-trieringen er fyldt 55 år, eller opfylder betingelserne for at modtage førtidspension eller erfyldt 50 år og på grund af deres helbredstilstand eller lignende forhold må antages ikke atkunne skaffe sige et forsørgelsesgrundlag i hjemlandet eller det tidligere opholdsland.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4 og 5.3.2. Forhøjelse af støttebeløbene efter repatrieringsloven3.2.1. Forhøjelse af hjælpen til etableringDet følger af repatrieringsaftalen, at beløbene i repatrieringsordningen generelt skal forhøjes.Aftalen indebærer således, at hjælpen til etablering i hjemlandet ved repatriering skal forhø-jes til 116.954 kr. for udlændinge, der er fyldt 18 år, og til 35.651 kr. for udlændinge, der ikkeer fyldt 18 år. Der gennemføres endvidere en justering af den gældende todelte udbetaling afrepatrieringshjælpen til etablering. Beløbene til hjælp til repatriering forhøjes for repatrierin-ger, der finder sted i perioden 2010-2013.Efter den gældende bestemmelse i repatrieringslovens § 7, stk. 2, nr. 4, gives der mulighedfor, at en udlænding kan modtage hjælp til etablering i hjemlandet eller det tidligere opholds-land. For udlændinge, der er fyldt 18 år, udgør beløbet indtil 28.256 kr., mens en udlænding,der ikke er fyldt 18 år, kan modtage indtil 9.042 kr. (2009-niveau).
Side 11
Det foreslås, at disse beløb forhøjes til 116.954 kr. for udlændinge, der er fyldt 18 år, og til35.651 kr. for udlændinge, der er under 18 år.En sådan markant forhøjelse vil give den enkelte udlænding et langt bedre grundlag for atetablere en ny tilværelse i hjemlandet eller det tidligere opholdsland. Forhøjelsen vil endvide-re styrke en families muligheder for en samlet repatriering til det tidligere hjemland.Ifølge repatrieringslovens § 7, stk. 3, udbetales hjælp til etablering i hjemlandet eller det tidli-gere opholdsland i to dele. Ved tilbagevenden udbetales der således indtil 16.954 kr. pr. per-son, der er fyldt 18 år, og indtil 5.651 kr. pr. person, der ikke er fyldt 18 år (2009-niveau). Forudlændinge, der har fortrydelsesret efter udlændingelovens § 17 a, stk. 1 eller 2, udbetalesden resterende del af hjælp til etablering efter fortrydelsesfristens udløb. For andre udlæn-dinge udbetales den resterende del af hjælp til etablering 12 måneder efter udrejsen afDanmark.Denne fremgangsmåde har til formål at forhindre misbrug af ordningen. Opdelingen har end-videre til formål at øge udlændingens motivation til at blive i hjemlandet eller det tidligere op-holdsland, jf. herom ovenfor afsnit 2.3.Princippet om opdeling af udbetalingen af hjælp til etablering i to dele videreføres.Efter de gældende regler modtager den enkelte udlænding dog relativt en større del af hjæl-pen på tidspunktet for repatriering og den resterende, mindre del efter fortrydelsesfristensudløb eller 12 måneder efter udrejsen.Med den foreslåede justering af det beløb, der kan gives som etableringshjælp, gennemfø-res en væsentlig forhøjelse af hjælpen til den enkelte udlænding. Den forhøjede etablerings-hjælp skal gavne og støtte de udlændinge, der i overensstemmelse med repatrieringslovensformål tager varig bopæl i deres hjemland. På den baggrund – og for at forhindre misbrug ogfor yderligere at styrke den enkelte udlændings motivation til at blive varigt i hjemlandet – fo-reslås det, at størstedelen af beløbet først udbetales efter fortrydelsesfristens udløb eller, forudlændinge, der ikke er omfattet af fortrydelsesretten, 12 måneder efter udrejsen. Udbetalin-gen af størstedelen af hjælpen til etablering sker således først på det tidspunkt, hvor udlæn-dingen ikke har mulighed for at vende tilbage til Danmark på sit hidtidige opholdsgrundlag,og sikrer på den måde den enkelte udlænding et solidt økonomisk fundament for den fortsat-te tilværelse i hjemlandet eller det tidligere opholdsland.Det foreslås på den baggrund, at den enkelte udlænding – som hidtil – modtager henholds-vis 16.954. kr. og 5.651 kr. ved sin tilbagevenden. Den resterende del af beløbet, dvs. hen-holdsvis 100.000 kr. og 30.000 kr., udbetales efter fortrydelsesfristens udløb eller – for deudlændinge, der ikke har fortrydelsesret – 12 måneder efter udrejsen af Danmark.Der ændres således ikke på det beløb, som en udlænding modtager ved tilbagevenden, ogdet er fortsat således, at den enkelte udlænding modtager et beløb, der sikrer et godt grund-lag for en vellykket tilbagevenden til hjemlandet. Der gennemføres derimod i overensstem-melse med repatrieringsordningens formål en forøgelse af det beløb, som en udlændingSide 12
modtager efter, at vedkommende endeligt har besluttet sig for at blive i sit hjemland eller tid-ligere opholdsland.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2 og nr. 3.3.2.2. Forhøjelse af reintegrationsbistandenRepatrieringsaftalen indebærer, at beløbene for reintegrationsbistanden skal forhøjes. Afta-len indebærer således, at der er enighed om, at landegrupperingerne for den pensionslig-nende reintegrationsydelse reduceres fra 4 til 2, og at beløbene fastsættes til 2.500 kr. (tidli-gere gruppe 1, 2 og 3) og 4.500 kr. (tidligere landegruppe 4).Efter repatrieringslovens § 10, stk. 5, fastsætter ministeren for flygtninge, indvandrere og in-tegration størrelsen af reintegrationsbistanden for udlændinge, der repatrierer. Bistandenfastsættes i forhold til leveomkostningerne i de enkelte lande, og det tilstræbes, at bistandenskal modsvare værdien af folkepensionens eller førtidspensionens grundbeløb her i landet.Reintegrationsbistandens størrelse fastsættes i en årlig bekendtgørelse, hvori landene erinddelt i fire grupper i forhold til en beregning af leveomkostningerne i de enkelte lande.Landene er efter de gældende regler inddelt i fire grupper. Bistanden ved repatriering til lan-de, der er i gruppe 1 (bl.a. Afghanistan, Pakistan og Somalia), udgør efter de gældende reg-ler 1.400 kr. pr. måned. Ved repatriering til lande i gruppe 2 (bl.a. Irak, Serbien, Sri Lanka ogTyrkiet) udgør bistanden 1.500 kr., og ved repatriering til lande i gruppe 3 (bl.a. Bosnien-Herzegovina, Kroatien og Libanon) udgør bistanden 2.500 kr. Endelig udgør bistanden vedrepatriering til lande i gruppe 4 (bl.a. Israel og Japan) 4.500 kr.En forhøjelse af reintegrationsbistanden forventes at medvirke til at gøre repatrieringsmulig-heden til et gunstigt alternativ til en tilværelse i Danmark for herboende ældre udlændinge,som ønsker at tilbringe alderdommen i hjemlandet.Det foreslås, at landegrupperne reduceres fra 4 til 2, og at beløbet fastsættes til 2.500 kr. forde tidligere landegrupper 1, 2 og 3 og – som hidtil – 4.500 kr. for landegruppe 4. Dette inde-bærer, at reintegrationsbistandens størrelse forhøjes for de to landegrupper, der efter degældende regler modtager det laveste beløb.Dette indebærer i praksis, at reintegrationsbistanden til udlændinge, der repatrierer til et landi den tidligere landegruppe 1, øges fra 1.400 kr. til 2.500 kr. Ved repatriering til et land i dentidligere landegruppe 2 øges reintegrationsbistanden fra 1.500 kr. til ligeledes 2.500 kr.Bemyndigelsen i repatrieringsloven til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration tilat fastsætte reintegrationsbistandens størrelse videreføres. Det forudsættes fortsat, at rein-tegrationsbistanden som udgangspunkt skal have en sådan størrelse, at bistanden underhensyn til leveomkostningerne i de enkelte lande giver en levefod, der nogenlunde svarer tilden levefod, der opnås ved modtagelse af folkepensionens og førtidspensionens grundbeløbher i landet.Side 13
Under hensyn til, at der med repatrieringsaftalen gennemføres en forhøjelse af beløbene forde to laveste landegrupper med det formål at styrke den enkeltes muligheder for repatriering,foreslås det, at det i bemyndigelsesbestemmelsen præciseres, at bistandens størrelse – for-uden en vurdering af i forhold til leveomkostningerne i de enkelte lande – skal fastsættes påbaggrund af en vurdering af mulighederne for en vellykket repatriering.Der henvises til den foreslåede ændring af bestemmelsen i§ 10, stk. 5, 2. pkt.,der bliver stk.6, 2. pkt.Der foretages ikke ændringer i reglen i repatrieringslovens § 10, stk. 3, der med lovforslagetændres til stk. 4, om fradrag for pension i reintegrationsbistanden. Pension, der medtagesved repatriering i medfør af lov om social pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet al-mindelig og almindelig førtidspension m.v. eller efter bilaterale aftaler om social sikring mel-lem Danmark og andre lande, fradrages således i reintegrationsbistanden.Den højest mulige reintegrationsbistand vil således med lovforslaget udgøre hhv. 2.500 kr.og 4.500 kr. alt efter landegruppering i tilfælde, hvor udlændingen ikke har ret til at medtagepension til udlandet.Er udlændingen berettiget til helt eller delvist at medtage pension, kan den pågældendemodtage reintegrationsbistand med et beløb svarende til reintegrationsbistanden for den på-gældende landegruppe fratrukket den pension, der kan medtages.Udgør det medtagne pensionsbeløb et højere beløb end reintegrationsbistanden, vil udlæn-dingen ikke være berettiget til reintegrationsbistand.En udlænding, der er berettiget til at medtage folkepensionens grundbeløb, som i 2009 ud-gør 5.448 kr., eller fuld førtidspension, er således ikke berettiget til reintegrationsbistand.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 9.3.3. Særlig ydelse for udlændinge, der er meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovensregler før ændringen i 2002Repatrieringsaftalen indebærer, at udlændinge, der har fået opholdstilladelse efter de regler iudlændingeloven, der var gældende før 2002, og som er berettigede til reintegrationsbi-stand, skal tilbydes en ekstra reintegrationsbistandsydelse på enten 1.000 kr. i fem år eller800 kr. som en månedlig livslang ydelse ved repatriering i perioden 2010-2013.Den ekstra ydelse har til formål at give ældre udlændinge, der har boet her i landet i en år-række, bedre mulighed for på ny at bosætte sig i deres hjemland eller tidligere opholdsland.Den ekstra ydelse foreslås gennemført som en supplerende reintegrationsbistand og tildeltudlændinge, der er meddelt opholdstilladelse her i landet før den 1. juli 2002.
Side 14
Efter den foreslåede bestemmelse i§ 10, stk. 3,er det en betingelse for at modtage densupplerende reintegrationsbistand, at den pågældende udlænding er berettiget til reintegrati-onsbistand efter § 10, stk. 1.Det er således en forudsætning for at kunne modtage den supplerende reintegrationsbi-stand, at udlændingen helt eller delvist er berettiget til reintegrationsbistand efter bestem-melsen i lovens § 10, stk. 1. En udlænding, der er berettiget til et mindre beløb i reintegrati-onsbistand efter stk. 1 grundet fradrag af pension, er således tillige berettiget til den supple-rende reintegrationsbistand.Den foreslåede skæringsdato skal bl.a. ses på baggrund af de ændringer af udlændingelo-ven, der blev gennemført ved lov nr. 365 af 6. juni 2002 om ændring af udlændingeloven ogægteskabsloven med flere love (Afskaffelse af de facto-flygtningebegrebet, effektivisering afasylsagsbehandlingen, skærpede betingelser for meddelelse af tidsubegrænset opholdstilla-delse og stramning af betingelserne for familiesammenføring). Med loven gennemførtes enrække ændringer af udlændingeloven, bl.a. med det formål at få indvandringen til Danmarkunder kontrol og dermed skabe grundlaget for en styrket indsats for at fremme herboendeudlændinges integration i det danske samfund.De skærpede betingelser for meddelelse af opholdstilladelse i Danmark trådte i kraft den 1.juli 2002.Det vurderes, at der blandt de udlændinge, der er meddelt opholdstilladelse efter de regler iudlændingeloven, der var gældende før den 1. juli 2002, bl.a. er en gruppe af ældre udlæn-dinge, som har boet i Danmark i en længere årrække, men som ikke er blevet integreret i detdanske samfund. Dette kan bl.a. medføre en følelse af isolation og ensomhed. De ældre ud-lændinge kan have et stærkt ønske om at vende tilbage til og tilbringe deres alderdom i de-res hjemland eller tidligere opholdsland, men efter et langvarigt ophold i Danmark kan en til-bagevenden til det tidligere hjemland eller opholdsland opleves som værende særlig vanske-lig for udlændingen, herunder for så vidt angår mulighederne for sikre en rimelig levefod ihjemlandet eller det tidligere opholdsland.Det foreslås på den baggrund, at der i repatrieringsloven fastsættes mulighed for i en perio-de at yde denne gruppe af ældre udlændinge en supplerende reintegrationsbistand. Det fo-reslås således, at udlændinge, der har fået opholdstilladelse her i landet før 1. juli 2002, ogsom er berettiget til reintegrationsbistand, kan få forhøjet bistanden med en løbende, måned-lig ydelse på 1.000 kr. i fem år eller – efter anmodning – en løbende, månedlig livslang ydel-se på 800 kr.Den supplerende reintegrationsbistand forudsættes ikke reguleret løbende.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 8.3.4. Oversigt over foreslåede ændringer af satser
Side 15
Nuværende ordningHjælp til repatrieringEngangsstøttebeløb28.256 kr. for udlændinge over 18år.9.042 kr. for udlændinge under 18år.
Ny ordning116.954 kr. for udlændinge over 18år.35.651 kr. for udlændinge under 18år.Mellem 2.500 kr. eller 4.500 kr. ommåneden i fem år eller 80 pct. afbeløbet i livslang ydelse.
ReintegrationsbistandBistandsbeløb
Mellem 1.400 kr. og 4.500 kr. ommåneden i fem år eller 80 pct. afbeløbet i livslang ydelse.
Beløbet afhænger af, hvilket landder repatrieres til (fire landegrup-per).
Beløbet afhænger af, hvilket landder repatrieres til (to landegrupper).
Derudover kan udlændinge, der harfået ophold efter udlændingeregler-ne gældende før 2002, få forhøjetreintegrationsbistanden med 1.000kr. i fem år eller 800 kr. i livslangydelse.
3.5. Styrkelse af den kommunale indsatsDet følger af repatrieringsaftalen, at den kommunale indsats skal styrkes. Aftalen indebærersåledes bl.a., at refusionen af de kommunale udgifter til repatriering skal hæves fra 75 til 100pct.Det følger af repatrieringsloven, at kommunalbestyrelsen afholder udgifterne til hjælp til repa-triering og til reintegrationsbistand. Efter repatrieringslovens § 13, stk. 1, 1. pkt., refundererstaten 75 pct. af en kommunes udgifter til hjælp til repatriering efter repatrieringslovens §§ 7og 8. Staten refunderer endvidere fuldt ud en kommunes udgifter til reintegrationsbistand ef-ter § 10, jf. § 13, stk. 1, 2. pkt.Det foreslås, at statens refusion af kommunernes udgifter til hjælp til repatriering hæves fra75 til 100 pct.Med den foreslåede ændring styrkes kommunernes grundlag for at tilbyde repatrieringKommunerne opnår herudover en væsentlig økonomisk gevinst ved repatriering i det om-fang, den pågældende, der repatrierer, alternativt ville have modtaget offentlige indkomst-overførsler.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 10.Som led i styrkelse af den kommunale indsats vil der endvidere blive etableret en pulje på 20mio. kr., hvor kommunerne kan søge om støtte til konkrete projekter, der understøtter repa-triering. Det kan f.eks. være en mere offensiv indsats lokalt med information om repatrie-ringsmuligheder, tilbud om forberedelse til repatriering, herunder f.eks. besøg i hjemlandet,Side 16
eller modtagelsesaktiviteter i hjemlandet med henblik på at sikre en holdbar repatriering. Denlokale offensive indsats gennemføres med inddragelse af Integrationsministeriets udgåendekonsulentenhed Integrationsservice, der har erfaringer med rådgivning af kommuner m.v.4. Lovens ikrafttræden og revisionAftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti indebærer, at beløbene for hjælp til repatrie-ring (engangsstøtte) forhøjes ved repatriering i perioden 2010-2013. Aftalen indebærer end-videre, at den supplerende reintegrationsbistand kan ydes ved repatriering i perioden 2010-2013.Aftalen indebærer således, at en udlænding, der repatrierer den 1. januar 2010 eller senereskal have mulighed for at modtage støtte efter de foreslåede forbedringer af repatrierings-ordningen.For at sikre, at dette lovforslags fremsættelse, hvorved de økonomiske støttemuligheder for-bedres, ikke medfører, at herboende udlændinge afholder sig fra at ansøge om støtte til re-patriering, indtil loven er trådt i kraft, foreslås det, at de foreslåede regler skal finde anven-delse for aktuelt verserende sager, hvor udlændinge ønsker at repatriere den 1. januar 2010eller senere. I tilfælde, hvor kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse om støtte til repatrie-ring, men hvor repatriering endnu ikke har fundet sted, skal sagen behandles på ny og efterde foreslåede regler, hvis udlændingen repatrierer den 1. januar 2010 eller senere.Den foreslåede overgangsordning omfatter alene udlændinge, der repatrierer efter den 1.januar 2010. En udlænding, der er vendt tilbage til hjemlandet eller et tidligere opholdslandfør den 1. januar 2010 som led i repatriering, kan ikke modtage støtte efter de foreslåede ju-steringer af repatrieringsordningen.Under hensyn til, at den forhøjede hjælp til etablering og den supplerende reintegrationsbi-stand alene kan ydes i en tidsbegrænset periode, indeholder lovforslaget en revisionsbe-stemmelse, hvorefter loven tages op til revision i folketingsåret 2013-14.Der henvises til den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 2.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og regionerMerudgifterne ved forhøjelse af repatrieringshjælpen og reintegrationsbistanden vil afhængeaf, hvor mange der fremover gør brug af ordningen.Lovforslaget vil øge de økonomiske incitamenter til repatriering, men det er ikke muligt at gi-ve et eksakt skøn for effekten, herunder hvor hurtigt ændringerne vil slå igennem.I forhold til de antalsforudsætninger, der ligger til grund for ministeriets bidrag til ændrings-forslag til finansloven for 2010, vil en forhøjelse af hjælpen til etablering medføre en samletmerudgift for det offentlige på 5,7 mio. kr. i 2010 og 37,7 mio. kr. i 2011, 2012 og 2013 i for-hold til regeringens fremlagte finanslovsforslag for 2010.Side 17
De faktiske merudgifter vil afhænge af den faktiske tilgang til ordningen.Forslaget om fuld refusion af kommunernes udgifter til hjælp til repatriering medfører enmindreudgift for kommunerne på 1,6 mio. kr. i alle årene.Forslaget om forhøjelse af reintegrationsbistanden forventes at medføre en statslig merudgiftpå 1,0 mio. kr. i 2010, 2,1 mio. kr. i 2011, 3,1 mio. kr. i 2012 og 4,1 mio. kr. i 2013. Heri ind-går merudgift for staten i forbindelse med en særlig ydelse for udlændinge, der er meddeltopholdstilladelse efter udlændingelovens regler før ændringen i 2002. Desuden udgør deforventede merudgifter til administration i staten 0,1 mio. kr. i 2011, 2012 og 2013.6. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget medfører ikke erhvervsøkonomiske eller erhvervsadministrative konsekvenser.7. Administrative konsekvenser for borgerneLoven har ikke administrative konsekvenser af betydning for borgerne.8. De miljømæssige konsekvenserLovforslaget medfører ingen miljømæssige konsekvenser.9. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.10. Hørte myndigheder m.v.Lovforslaget er samtidig med fremsættelsen sendt i høring til følgende myndigheder og or-ganisationer:Advokatrådet, Amnesty International, Beskæftigelsesrådet, Dansk Arbejdsgiverforening,Danske Regioner, Dansk Erhverv, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Retspolitisk Forening,Dansk Røde Kors, Dansk Socialrådgiverforening, Datatilsynet, De Samvirkende Invalideor-ganisationer, Den Danske Dommerforening, Den Sociale Ankestyrelse, Det Centrale Handi-capråd, Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination, Flygtningenævnet,Foreningen af Politimestre i Danmark, Foreningen af Socialchefer i Danmark, Institut forMenneskerettigheder, KL, Landsorganisationen i Danmark, Liberalt Oplysningsforbund, Mel-lemfolkeligt Samvirke, præsidenterne for Østre og Vestre Landsret, retterne i København,Århus, Odense, Aalborg og Roskilde, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Rådet for Etniske Mi-noriteter, Rådet for Frivilligt Socialt Arbejde og UNHCR.11. Vurdering af konsekvenser af lovforslaget
Side 18
Positivekonsekven-ser/mindreudgifter (hvis ja, angivomfang)Økonomiske kon- Ingensekvenserforstat, kommunerog regioner
Negative konsekvenser/merudgifter(hvis ja, angiv omfang)
Lovforslaget forventes at medføre enmerudgift for det offentlige på 6,7mio. kr. i 2010, 39,8 mio. kr. i 2011,40,8 mio. kr. i 2012 og 41,8 mio. kr. i2013.AdministrativeKommunal mindreudgift på 1,6 Der forventes en statslig merudgift tilkonsekvenser for mio.kr. i forbindelse med forhøjel- administration på 0,1 mio. kr. i 2011,stat, kommuner se af refusion til 100 procent.2012 og 2013.og regionerØkonomiske kon- IngenIngensekvenser for er-hvervslivetAdministrativeIngenIngenkonsekvenser forerhvervslivetMiljømæssigeIngenIngenkonsekvenserAdministrativeIngenIngenkonsekvenser forborgerneForholdet til EU- Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.retten
Side 19
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1.Det følger af repatrieringslovens § 3, stk. 1, at loven gælder for flygtninge m.v., familiesam-menførte til flygtninge m.v. og andre familiesammenførte udlændinge. Andre familiesammen-førte udlændinge omfatter udlændinge med opholdstilladelse som følge af familiemæssig til-knytning til en udlænding, der ikke er flygtning m.v.Efter den gældende bestemmelse i § 3, stk. 4, skal andre familiesammenførte udlændingehave tidsubegrænset opholdstilladelse for at være omfattet af repatrieringslovens person-kreds.Med forslaget til den ændrede affattelse af§ 3, stk. 4,afskaffes kravet om tidsubegrænsetopholdstilladelse og foreslås erstattet af et krav om fem års opholdstilladelse her i landet.Den foreslåede ændring indebærer, at en udlænding, der er familiesammenført til andre endflygtninge, omfattes af repatrieringslovens personkreds, når de har haft opholdstilladelse heri landet i fem år. Det sikres på den måde, at en udlænding, der ikke opfylder betingelsernefor meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse, ikke samtidig er afskåret fra at kunnemodtage støtte til repatriering.Det er en betingelse, at udlændingen på tidspunktet for ansøgningens indgivelse har haftopholdstilladelse uafbrudt i Danmark i fem år, og at opholdstilladelsen på ansøgningstids-punktet er meddelt efter udlændingelovens § 9 eller § 9 c, stk. 1. Det er derimod ikke en be-tingelse, at opholdstilladelsen i hele den forudgående femårige periode har været meddeltefter en af disse bestemmelser. En udlænding kan således have skiftet opholdsgrundlag iden femårige periode, forudsat at udlændingen som nævnt har haft opholdstilladelse konti-nuerligt i fem år, og at udlændingen på ansøgningstidspunktet har opholdstilladelse efter ud-lændingelovens § 9 eller § 9 c, stk. 1.Andre familiesammenførte udlændinge kan bl.a. omfatte en herboende udlænding, der erfødt her i landet af udenlandske forældre, eller som er kommet hertil som barn. Det forhold,at udlændingen f.eks. er født her i landet, er ikke til hinder for, at udlændingen frivilligt vendertilbage til sine forældres hjemland. Har den pågældende opnået dansk indfødsret, kan denpågældende ikke modtage støtte efter repatrieringsloven.Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 3.1.1.Til nr. 2.Efter den foreslåede ændring af§ 7, stk. 2, nr. 4,kan en udlænding, der er fyldt 18 år, mod-tage op til 116.954 kr. i hjælp til etablering i hjemlandet, mens en udlænding, der er under 18år, kan modtage op til 35.651 kr.Side 20
Med den foreslåede bestemmelse i § 7, stk. 2, nr. 4, forhøjes det beløb, som en udlændingkan modtage i repatrieringsstøtte væsentligt. Ændringen har til formål at sikre, at den repa-trierede udlænding sammen med en evt. medfølgende familie har et økonomisk tilstrækkeligtgrundlag for at etablere sig i hjemlandet eller det tidligere opholdsland.Der er alene tale om en ændring af etableringshjælpens størrelse, således at de gældendebetingelser for udbetaling af hjælp til etablering fortsat gælder. Det er således fortsat en for-udsætning for hjælp til repatriering, at udlændingen ikke selv er i besiddelse af midler til re-patriering, jf. § 7, stk. 1 og stk. 7. Har udlændingen formue, der overstiger de i bestemmel-sen i stk. 7 anførte formuegrænser, vil den overskydende formue blive fratrukket i hjælpen tilrepatriering i overensstemmelse med de gældende regler.Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 3.2.1.Til nr. 3Med den foreslåede ændring af § 7, stk. 3, fastsættes de beløb, som en udlænding modta-ger på tidspunktet for tilbagevenden til hjemlandet eller det tidligere opholdsland i 2010-niveau.Forslaget skal ses på baggrund af den foreslåede forhøjelse af det beløb, som en udlændingkan modtage i hjælp til etablering, jf. den foreslåede ændring af § 7, stk. 2, nr. 4,jf.lovforslagets § 1, nr. 2. Dette beløb fastsættes tillige i 2010-niveau.Det bemærkes, at den pågældende på tidspunktet for tilbagevenden modtager samme beløbi støtte som efter de gældende regler. Størstedelen af den forhøjelse af repatrieringsstøtten,der indføres med forslagets § 1, nr. 2, udbetales således til udlændinge med fortrydelsesretefter udlændingelovens § 17 a, stk. 1 eller 2, efter fortrydelsesfristens udløb. For andre ud-lændinge vil det forhøjede beløb først blive udbetalt 12 måneder efter udrejsen af Danmark.Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 3.2.1.Til nr. 4 og 5Efter den gældende bestemmelse i § 7, stk. 6, er det en betingelse for at yde hjælp til repa-triering, at udlændingen vender tilbage til hjemlandet eller det tidligere opholdsland sammenmed den person, til hvem udlændingen har den familiemæssige tilknytning, som har dannetgrundlag for opholdstilladelsen (referencen). Dette gælder dog ikke, hvis udlændingen erblevet skilt fra og ikke længere samlever med referencen, hvis referencen er død, eller hvisudlændingen som barn er blevet familiesammenført med sine forældre og efter sit fyldte 18.år ønsker at repatriere.Med den foreslåede§ 7, stk. 7,udvides personkredsen, der kan modtage hjælp til repatrie-ring, uden at referencepersonen følger med, til også at omfatte udlændinge, der er blevetfamiliesammenført med et herboende barn og er omfattet af den foreslåede§ 10, stk. 1, nr.Side 21
4.Det drejer sig om udlændinge, der på tidspunktet for repatrieringen er fyldt 55 år, eller op-fylder betingelserne for at modtage førtidspension eller er fyldt 50 år og på grund af sin hel-bredstilstand eller lignende forhold må antages ikke at kunne skaffe sige et forsørgelses-grundlag i hjemlandet eller det tidligere opholdsland.Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 3.1.3.Til nr. 6 og 7.Efter den gældende bestemmelse i § 10, stk. 1, nr. 3, er det en betingelse for udbetaling afreintegrationsbistand, at udlændingen har tidsubegrænset opholdstilladelse.Det foreslås, at bestemmelsen i§ 10, stk. 1, nr. 3,ophæves, således at der ikke længere stil-les krav om tidsubegrænset opholdstilladelse som betingelse for modtagelse af reintegrati-onsbistand.Med forslaget udvides personkredsen, der kan modtage reintegrationsbistand. Der foretagesikke ændringer i de øvrige betingelser for modtagelse af reintegrationsbistand.Efter den foreslåede bestemmelse i§ 10, stk. 1, nr. 4,nedsættes aldersgrænsen for denpersonkreds, der kan modtage reintegrationsbistand, fra 60 år til 55 år.En udlænding vil således fremover kunne modtage reintegrationsbistand, hvis den pågæl-dende har haft opholdstilladelse her i landet i fem år og på tidspunktet for repatrieringen erfyldt 55 år eller opfylder betingelserne for at modtage førtidspension eller er fyldt 50 år og pågrund af sin helbredstilstand eller lignende ikke må antages at kunne skaffe sig et forsørgel-sesgrundlag i hjemlandet eller det tidligere opholdsland. De øvrige betingelser for modtagel-se af reintegrationsbistand finder fortsat anvendelse.Der er med de foreslåede ændringer af personkredsen for reintegrationsydelsen ikke tilsigtetændringer af praksis i forbindelse med en kommunalbestyrelses afgørelse om reintegrati-onsbistand.Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 3.1.1. og 3.1.2.Til nr. 8.Med den foreslåede bestemmelse i§ 10, stk. 3,foreslås indført en supplerende reintegrati-onsbistand på 1.000 kr. pr. måned i fem år til en udlænding, der er omfattet af lovens § 3,stk. 1 eller 7, og som er meddelt opholdstilladelse her i landet før den 1. juli 2002.I stedet for en løbende, månedlig ydelse i fem år kan udlændingen, inden kommunalbesty-relsen træffer afgørelse efter 1. pkt., anmode om at modtage en løbende, månedlig livslangydelse på 800 kr. Anmodningen er uigenkaldelig.
Side 22
Det er en betingelse for modtagelse af den supplerende reintegrationsbistand, at den på-gældende udlænding er omfattet af lovens § 3, stk. 1, jf. stk. 2-4, eller at ministeren for flygt-ninge, indvandrere og integration træffer beslutning om at anse den pågældende for omfattetaf loven, jf. § 3, stk. 7. Det er endvidere en betingelse, at den pågældende er berettiget tilreintegrationsbistand efter § 10, stk. 1.Den supplerende ydelse foreslås således indført som en supplerende reintegrationsbistand.Det indebærer bl.a., at repatrieringslovens § 10, stk. 3, om fradrag for pension m.v. i reinte-grationsbistanden tillige finder anvendelse på udbetaling af den supplerende reintegrations-bistand. Det indebærer endvidere, at Den Sociale Sikringsstyrelse – nu Pensionsstyrelsen –forestår udbetaling af bistanden m.v., og at styrelsen kan træffe afgørelse om ophør og tilba-gebetaling af den supplerende reintegrationsbistand, jf. § 10, stk. 4. Det indebærer desuden,at bestemmelsen i lovens § 10 a om ophør af udbetaling af reintegrationsbistand i tilfælde,hvor en udlænding bevidst unddrager sig strafforfølgning her i landet, også omfatter ophør afden supplerende reintegrationsbistand.Den supplerende reintegrationsbistand udgør en månedlig ydelse på 1.000 kr. i en femårigperiode. En udlænding, der er omfattet af bestemmelsen, kan dog i stedet anmode om atmodtage 800 kr. som en livslang løbende månedlig ydelse. Anmodningen herom skal frem-sættes efter samme praksis som anmodninger efter den gældende bestemmelse i § 10, stk.2. Den enkelte udlænding skal således fremsætte sin anmodning, inden der træffes afgørel-se i sagen, og anmodningen kan ikke efterfølgende tilbagekaldes. Kommunalbestyrelsen harpligt til at vejlede udlændingen om valgmuligheden samt om konsekvenserne af det foretag-ne valg.Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 3.3.Til nr. 9.Efter den gældende repatrieringslovs § 10, stk. 5, fastsætter ministeren for flygtninge, ind-vandrere og integration størrelsen af reintegrationsbistanden. Bistanden fastsættes, såledesat bistanden under hensyn til leveomkostningerne i de enkelte lande giver en levefod, dersvarer nogenlunde til den levefod, der opnås ved modtagelse af folkepensionens og førtids-pensionens grundbeløb her i landet.Dette har hidtil været udmøntet ved, at der i bekendtgørelse er fastsat satser for fire lande-grupper. Efter denne beregningsmetode har der været et relativt lavt støttebeløb for noglelandegrupper. Det indgår derfor i repatrieringsaftalen, at der fremover skal være to lande-grupper, og at støtten fastsættes til 2.500 kr. og 4.500 kr.Støttebeløbene vil fortsat kunne reguleres af ministeren for flygtninge, indvandrere og inte-gration på baggrund af udviklingen i leveomkostninger i de to landegrupper og satsen for fol-kepensionens grundbeløb.Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 3.2.2.
Side 23
Til nr. 10.Med den foreslåede ændring af§ 13, stk. 1,hæves statens refusion af kommunernes udgif-ter til hjælp til repatriering fra 75 pct. til 100 pct.Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 3.5.Til nr. 11 og 12.Forslagene er en konsekvens af, at visse af beløbene i repatrieringsloven § 7 er angivet i2004-niveau, mens andre af beløbene med de ændringer, der følger af lovforslaget, vil væreangivet i 2010-niveau.Det foreslås derfor, at det præciseres i loven, hvilke tal der er angivet i henholdsvis 2004- og2010-niveau, samt at alle beløb satsreguleres pr. 1. januar én gang årligt med satsregule-ringsprocenten efter lov om en satsreguleringsprocentTil § 2Det foreslås i§ 2, stk. 1,at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.Det foreslås endvidere i§ 2, stk. 2 og 3,at repatrieringslovens § 3, stk. 4, § 7, stk. 2, nr. 4, §7, stk. 3, § 7, stk. 7, § 10, stk. 1, nr. 4, § 10, stk. 3, og § 10, stk. 6, som affattet, indsat ellerændret ved denne lovs § 1, nr. 1, 2, 3, 5, 7 og 8 finder anvendelse på ansøgninger om hjælptil repatriering efter lovens § 3 og ansøgninger om reintegrationsbistand efter lovens § 10,hvis repatriering finder sted den 1. januar 2010 eller senere, samt at bestemmelsen i § 13,stk. 1, som ændret ved denne lovs § 1, nr. 10, finder anvendelse for kommunale udgifter af-holdt fra og med regnskabsåret 2010. Dette gælder, uanset om kommunalbestyrelsen hartruffet afgørelse efter de hidtil gældende regler. Der henvises til de almindelige bemærknin-ger afsnit 4.Det foreslås endelig i§ 2, stk. 4,at ministeren for flygtninge, indvandrere og integration –under hensyn til, at nogle af de foreslåede ordninger alene indføres for en midlertidig periode– fremsætter forslag om revision af loven i folketingsåret 2013-14.
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget§1
I det følgende gengives de relevante dele afde relevante gældende bestemmelser i repa-trieringsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 4 afSide 24
I repatrieringsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.4 af 5. januar 2006, som ændret ved lov nr.
5. januar 2006, som ændret ved lov nr. 404af 8. maj 2006:
404 af 8. maj 2006, foretages følgende æn-dringer:
§ 3. ---Stk. 4.Ved andre familiesammenførte ud-lændinge forstås udlændinge, der har tids-ubegrænset opholdstilladelse efter udlæn-dingelovens § 9 eller § 9 c, stk. 1, som følgeaf en familiemæssig tilknytning til en person,der ikke er omfattet af stk. 2.1.§ 3, stk. 4,affattes således:”Stk.4.Ved andre familiesammenførte ud-lændinge forstås udlændinge, der har haftopholdstilladelse her i landet i mindst fem år,og som har opholdstilladelse efter udlændin-gelovens § 9 eller § 9 c, stk. 1, som følge afen familiemæssig tilknytning til en person,der ikke er omfattet af stk. 2.”
§ 7. ---Stk. 1…Stk. 2, nr. 1-3.---Stk. 2, nr. 4.hjælp til etablering i hjemlandeteller det tidligere opholdsland med indtil25.000 kr. pr. person, der er fyldt 18 år, ogmed indtil 8.000 kr. pr. person, der ikke erfyldt 18 år,Stk. 3.Hjælp til etablering efter stk. 2, nr. 4,udbetales i to dele, således at der ved tilba-gevenden til hjemlandet udbetales indtil15.000 kr. pr. person, der er fyldt 18 år, ogindtil 5.000 kr. pr. person, der ikke er fyldt 18år. For udlændinge, der har fortrydelsesretefter udlændingelovens § 17 a, stk. 1 eller 2,udbetales den resterende del af hjælp tiletablering efter stk. 2, nr. 4, efter fortrydel-sesfristens udløb. For andre udlændinge ud-betales den resterende del af hjælp til etab-lering 12 måneder efter udrejsen af Dan-mark.§ 7. ---Stk. 6.Til en udlænding, der er omfattet af§ 3, stk. 3 eller 4, kan hjælp til repatrieringkun ydes, når udlændingen vender tilbage tilhjemlandet eller det tidligere opholdslandsammen med den person, til hvem udlæn-2.I§ 7, stk. 2, nr. 4,ændres ”25.000 kr.” til:”116.954 kr.” og ”8.000 kr.” til: ”35.651 kr.”
3.I§ 7, stk. 3,ændres ”15.000 kr.” til:”16.954 kr.” og ”5.000 kr.” til: 5.651 kr.”
4.§ 7, stk. 6, 2. pkt.,ophæves.
5.I§ 7indsættes efter stk. 6 som nyt stykke:”Stk. 7.Uanset stk. 6 kan der ydes hjælp til
Side 25
dingen har den familiemæssige tilknytning,som har dannet grundlag for opholdstilladel-sen (referencen). Dette gælder dog ikke, hvisudlændingen er blevet skilt fra og ikke læn-gere samlever med referencen, hvis referen-cen er død, eller hvis udlændingen som barner blevet familiesammenført med sine foræl-dre og efter sit fyldte 18. år ønsker at repatri-ere.
repatriering, hvis1) udlændingen er blevet skilt fra og ikkelængere samlever med referencen,2) referencen er død,3) udlændingen er blevet familiesammenførtmed sine forældre og efter sit fyldte 18. årønsker at repatriere eller4) udlændingen er blevet familiesammenførtmed et herboende barn og er omfattet af §10, stk. 1, nr. 4.”Stk. 7 bliver herefter stk. 8.
§ 10. ---Stk. 1, nr. 1-2.---Stk. 1, nr. 3.har tidsubegrænset opholdstil-ladelse i Danmark,Stk. 1, nr. 4.---Stk. 1, nr. 5. på tidspunktet for repatrieringener fyldt 60 år, opfylder betingelserne for atmodtage førtidspension eller er fyldt 50 år ogpå grund af sin helbredstilstand eller lignen-de forhold må antages ikke at kunne skaffesig et forsørgelsesgrundlag i hjemlandet ellerdet tidligere opholdsland.Stk. 2---
6.§ 10, stk. 1, nr. 3,ophæves. Nr. 4 og 5 bli-ver herefter nr. 3 og 4.
7.I§ 10, stk. 1, nr. 5,der bliver nr. 4, ændres”60 år” til: ”55 år”.
8.I§ 10indsættes efter stk. 2 som nyt styk-ke:”Stk.3.Kommunalbestyrelsen kan efteransøgning yde en supplerende løbende,månedlig reintegrationsbistand i 5 år til enudlænding, som er omfattet af § 3, stk. 1 el-ler 7, og som er berettiget til reintegrationsbi-stand efter stk. 1 og meddelt opholdstilladel-se her i landet før den 1. juli 2002. Den sup-plerende reintegrationsbistand udgør 1.000kr. pr. måned. I stedet for en løbende, må-nedlig ydelse i 5 år kan udlændingen, indenkommunalbestyrelsen træffer afgørelse efter
Side 26
1. pkt., anmode om at modtage en løbende,månedlig, livslang ydelse på 800 kr. Anmod-ningen er uigenkaldelig.”Stk. 3-6 bliver herefter til stk. 4-7.
9.§ 10, stk. 5, 2. pkt.,der bliver stk. 6, 2.pkt., affattes således:”Bistanden fastsættes i forhold til leveom-kostningerne i de enkelte lande og på grund-lag af en vurdering af mulighederne for envellykket repatriering.”
§ 13.---Stk. 1.Staten refunderer 75 pct. af en kom-munes udgifter til hjælp til repatriering efter§§ 7 og 8. Staten refunderer en kommunesudgifter til reintegrationsbistand efter § 10.
10.I§ 13, stk. 1,ændres ”75 pct.” til: ”100pct.”
§ 14.De beløb, der er nævnt i § 7, stk. 2,nr. 3-5 og 8, og § 7, stk. 3 og 4, er fastsat i2004-niveau og reguleres fra og med 2005én gang årligt den 1. januar med satsregule-ringsprocenten efter lov om satsregulerings-procent.
11.I§ 14ændres ”§ 7, stk. 2, nr. 3-5 og 8,og § 7, stk. 3 og 4” til: ”§ 7, stk. 2, nr. 3, 5 og8, og § 7, stk. 4”.
12.I§ 14indsættes som stk. 2:”Stk.2.De beløb, der er nævnt i § 7, stk.2, nr. 4, og § 7, stk. 3, er fastsat i 2010-niveau og reguleres fra og med 2011 éngang årligt den 1. januar med satsregule-ringsprocenten efter lov om en satsregule-ringsprocent.”
Side 27