Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2009-10
UUI Alm.del Bilag 204
Offentligt
895087_0001.png
895087_0002.png
895087_0003.png
895087_0004.png
895087_0005.png
895087_0006.png
895087_0007.png
895087_0008.png
895087_0009.png
895087_0010.png
TALEDato:Kontor:J.nr.:Sagsbeh.:22. september 2010Internationalt Kontor10/15118MDS
Talepunkt til brug for samråd i Folketingets Udvalg for Udlændinge- ogIntegrationspolitik den 30. september 2010 forud for rådsmødet (retligeog indre anliggender) den 7. – 8. oktober 2010.
- Udvalget har modtaget et samlenotat vedrørende nisager, men jeg vil alene nævne punkterne 10 til 12,14 og 19. For de øvrige punkter henvises til samle-notatet.Dagsordenspunkt 10): Det fælleseuropæiske asylsystem (CEAS), samlenotatets s. 2
Som bekendt har Kommissionen foreslået en rækkenye retsakter og ændringsforslag til eksisterenderetsakter med henblik på at skabe et fælleseuropæ-isk asylsystem.Retsakterne forhandles fortsat i Rådet og på detkommende rådsmøde vil formandskabet give enstatus over forhandlingerne.Det nuværende belgiske formandskab har besluttetat prioritere forhandlingerne af fire retsakter, nemligDublin- og EURODAC-forordningerne, flygtningede-
finitionsdirektivet og direktivet om fastboende ud-lændinge.Asylproceduredirektivet og direktivet om modtage-forhold vil blive taget op til forhandling af kommendeformandskaber.Som bekendt har Danmark en parallelaftale til Dub-lin-systemet, mens de øvrige retsakter er omfattet afforbeholdet for retlige og indre anliggender.Forhandlingerne om EURODAC-forordningen er tætpå afsluttede, mens forhandlingerne om Dublin-forordningen fortsat har væsentlige udeståender,navnlig om den af Kommissionen foreslåede su-spensionsmekanisme.Der er i det væsentlige opnået enighed om ændrin-gen i direktivet om fastboende udlændinge.Forhandlingerne om flygtningedefinitionsdirektivet ernået langt, men der er fortsat en række udeståen-der, blandt andet om muligt ophør af flygtningesta-tus, internt flugtalternativ og indholdet af den inter-nationale beskyttelse.Det er klart, at Europa-Parlamentet også indgår iforhandlingerne om alle disse forslag.Side 2
På mødet forventes formandskabet også at oriente-re om udbyttet af en stor konference om asyl, derblev afholdt i midten af september i Bruxelles.Jeg vil på mødet tage formandskabets status til ef-terretning.Dagsordenspunkt 11) Forslag til direktiv om indrejse- og opholdbetingelser for virk-somhedsinternt udstationerede tredjelandsstatsborgere, samlenotatets s. 9
Kommissionen har den 13. juli 2010 fremsat forslagtil to EU-retsakter om arbejdskraftindvandring, somforventes formelt præsenteret på rådsmødet.Det er begge sager, som vil komme op her i udval-get på et senere tidspunkt, når forhandlingerne foralvor er gået i gang.Det ene forslag omhandler indrejse- og opholdsbe-tingelser for såkaldt virksomhedsinternt udstatione-rede – det vil sige koncernansatte.Hovedformålet med direktivet er at skabe mere at-traktive vilkår for tredjelandsstatsborgere, som bliverudstationeret til en virksomhed i EU, og derved styr-ke den samlede konkurrenceevne i EU.
Side 3
Tiltrækning af kvalificeret arbejdskraft har i mangeår været af stor betydning for regeringen, og vi harallerede i 2008 indført koncernordningen, som ermeget i tråd med det direktiv, som Kommissionennu har foreslået.Forslagets oplæg om sekundær mobilitet – altsåmuligheden for at tilbringe maksimalt 12 måneder ien anden medlemsstat, end den man har fået op-holdstilladelse til i første omgang, kan give anled-ning til visse praktiske problemer.Vi lægger i den forbindelse vægt på, at den andenmedlemsstat fortsat kan kræve, at de grundlæggen-de betingelser er opfyldt.Vi er i gang med en nærmere vurdering af de enkel-te elementer i forslaget, men helt overordnet ser detfornuftigt ud.Direktivet er generelt blevet modtaget positivt bådeaf de andre medlemsstater.Jeg forventer ikke den store debat på rådsmødet,da de fleste lande – som os - vil have behov for atvurdere forslaget nærmere.
Side 4
Da direktivet drejer sig om indvandring gælder detdanske forbehold naturligvis, og Danmark vil ikkeblive bundet af direktivet.Dagsordenspunkt 12) Forslag til direktiv om betingelserne for tredjelandsstatsborge-res indrejse og ophold med henblik på sæsonarbejde, samlenotatets s. 17
Det andet direktiv fastlægger betingelserne for tred-jelandsstatsborgeres indrejse og ophold med hen-blik på sæsonarbejde.Formålet med forslaget er blandt andet at imøde-komme EU’s behov for sæsonarbejdere, da ar-bejdskraften inden for dette område, ifølge Kommis-sionens undersøgelser, i EU forventes at blive min-dre og mindre i de kommende år.Der er blevet stillet spørgsmålstegn af flere interes-seorganisationer til denne påstand, og det står ogsåklart, at vi i Danmark ikke på nuværende tidspunkthar et specielt behov for at benytte os af sæsonar-bejdere fra tredjelande.Men vi ved, at der er en række andre EU-lande, derhar problemer på dette område.Det kan derfor ikke benægtes, at direktivet vil kunnehave en gavnlig effekt i forhold til bekæmpelse afSide 5
ulovlig indvandring af arbejdskraft samt hjælpe medtil at forbedre forholdene for sæsonarbejdere.Direktivet stiller blandt andet krav til løn- og arbejds-forhold samt indkvartering. Det åbner desuden opfor muligheden for at få en opholds- og arbejdstilla-delse, der gælder til flere sæsoner.På den måde kan en sæsonarbejder lovligt vendetilbage gennem 3 år uden at skulle søge om tilladel-se igen.Visse medlemsstater har stillet spørgsmålstegn vedom nærhedsprincippet er opfyldt, idet man ikke følersig fuldstændigt overbevist om, at de forskelligarte-de behov for sæsonarbejde i medlemsstaterne kantilgodeses med forslaget.Vi er i fuld gang med at vurdere dette spørgsmål ogde enkelte elementer i forslaget.Også dette forslag er omfattet af forbeholdet.Jeg vil på rådsmødet tage Kommissionens præsen-tation til efterretning og senere vende tilbage tilbegge nye direktivforslag over for udvalget.
Side 6
Dagsordenspunkt 14) Forslag om ændring af visumforordningen vedrørende Taiwanog Nordmarianerne, samlenotatets s. 27
Kommissionen har fremsat et forslag om ændring afvisumforordningen, som regulerer, hvilke tredje-landsstatsborgere, som skal være visumfri ved ind-rejsen i Schengen-området.Ved vedtagelsen bliver borgere fra Taiwan ogNordmarianerne visumfrie.
Det støtter regeringen fuldt ud – naturligvis underforudsætning af, at Taiwan sørger for, at alle borge-re i EU omvendt er visumfri ved indrejse i Taiwan.Jeg kan ikke udelukke, at der også kommer en drøf-telse af spørgsmålet om at gøre Albanien og Bosni-en Hercegovina visumfrie.Dette har vi også støttet fra regeringens side, forud-sat at de to lande lever op til de krav, der er stillet ide såkaldte road-maps, der er opstillet for de to lan-de.
Dagsordenspunkt 19) Forslag til ændring af Frontex-forordningen, samlenotatets s. 43
[Det vurderes hensigtsmæssigt, at udvalget orienteres om sagen på nuværende tidspunkthenset til udvalgets studierejse til Polen den 23. september 2010, hvor medlemmerne bl.a.besøgte FRONTEX]
Side 7
Kommissionen har tidligere i år fremsat forslag omændring af Frontex-forordningen.Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet, menjeg ønsker alligevel at redegøre for sagen i dag, dadet ikke kan udelukkes, at forslaget i slutningen afåret vil kunne vedtages på et rådsmøde uden drøf-telse.Formålet med forslaget er at styrke, præcisere ogeffektivisere EU’s grænseagentur Frontex, der sombekendt blev oprettet i 2004.Som noget nyt foreslås det blandt andet gjort muligtfor Frontex at købe eller lease sit eget udstyr.Herudover foreslås det, at der dannes faste puljermed grænsevagter og teknisk udstyr til brug for ind-sættelse i Frontex’ operationer. Der lægges ligele-des op til forbedrede muligheder for samarbejdemed tredjelande og internationale organisationer.Det er fortsat hver enkelt medlemsstat, som har an-svaret for beskyttelsen af deres egne dele af de fæl-les ydre grænser.
Side 8
Der er ikke fra Kommissionens side lagt op til, atFrontex’ budget skal udvides med den nye forord-ning.Jeg kan i øvrigt henvise til samlenotatet.Danmark deltager ikke i vedtagelsen af forordningenpå grund af forbeholdet, men i og med at forordnin-gen er en udbygning af Schengen-reglerne, skalDanmark efterfølgende tage stilling til, hvorvidt vi vilimplementere forordningen i dansk ret på mellem-statsligt grundlag.Regeringen støtter videreudviklingen af Frontex ogkan overordnet generelt støtte Kommissionens for-slag.Vi arbejder for, at systemet vedrørende medlems-landenes bidrag til Frontex i form af teknisk udstyrog personel gøres så fleksibelt som muligt, såledesat der tages højde for, hvad der rent faktisk er be-hov for, og hvad der rent faktisk er muligt for med-lemsstaterne at stille til rådighed.Når forslaget er endeligt vedtaget, agter regeringenat meddele Rådet, at Danmark i medfør af protokol-len om Danmarks stilling vil gennemføre forordnin-gen i dansk ret på mellemstatsligt grundlag. Forord-Side 9
ningens gennemførelse vurderes ikke at krævelovændringer.
Side 10