Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2009-10
UUI Alm.del Bilag 201
Offentligt
893246_0001.png
893246_0002.png
Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og IntegrationAtt.: Mads Kruse ([email protected])Cc.:Fuldmægtig Tina Kristensen ([email protected])([email protected])16.08.2010Sag nr.: 8.22/njaDirekte tlf.: 3370 2016E-mail: [email protected]
Sendt pr. mailHøring over direktivforslag omtredjelandsborgeres indrejse og ophold med henblikpå sæsonarbejdeMed henvisning til høringsbrev af 27. juli 2010 skal SALA fremsætte følgende bemærkningertil direktivforslaget om betingelserne for tredjelandsborgeres indrejse og ophold med henblikpå sæsonarbejde.
Generelle bemærkningerUnder den aktuelle økonomiske krise har det generelt vist sig, at behovet for sæsonarbejds-kraft til de grønne erhverv i Danmark så rigeligt har kunnet opfyldes med arbejdskraft fra EU-landene. Den situation varer ikke nødvendigvis ved, hvorfor der må tages højde for en situa-tion, hvor det igen bliver nødvendigt af søge arbejdskraft i tredjelande, herunder til sæsonar-bejde. SALA finder det dog væsentligt, at direktivet opretholder fortrinsstillingen for arbejds-kraft fra EU.SALA finder også, at direktivet er med til at understrege nødvendigheden af fælles standarderi alle EU-lande med hensyn til adgangen for arbejdskraft fra tredjelande. Det er så afgjort idanske virksomheders interesse, at der er fælles regler på området, og at reglerne følges i al-le EU-lande med henblik på at sikre ordnede opholds- og ansættelsesforhold for disse ar-bejdstagere.Det må også erkendes, at anvendelse af arbejdskraft fra tredjelande især til sæsonarbejdehidtil har haft svære vilkår i Danmark p.g.a. danske regler og ansøgningsprocedurer. Almin-deligt sæsonarbejde kvalificerer normalt slet ikke til at få arbejds- og opholdstilladelse, ogdesuden er der ofte så stor usikkerhed omkring sagsbehandlingstid m.v., at arbejdsgiverneikke tør løbe an på at få tilladelserne på plads inden begyndelsen af det pågældende sæson-arbejde. Følges retningslinjerne i dette direktiv op i dansk praksis, vil det kunne medføre enøget sikkerhed og mindre administration på det område.
2

Specifikke bemærkninger

Til art. 10.1:Udkastet efterlader tvivl om betydningen af den anførte skelnen mellem ophold under og overtre måneder. Artikel 10.1 kan forstås således, at tredjelandsborgeren frit kan tage arbejde iet EU-land, hvis opholdet har en varighed under tre måneder. I bemærkningerne til art. 10omtales et visum, der i det tilfælde skal sætte sæsonarbejderen i stand til at udøve den speci-fikke beskæftigelse, til hvilken der var givet indrejsetilladelse.SALA finder det af kontrolmæssige hensyn helt afgørende, at enhver tredjelandsborger i be-skæftigelse på en EU-virksomhed skal kunne dokumentere, at vedkommende har arbejdstilla-delse til det pågældende arbejde.Til art. 12,1 a):Der ønskes en præcisering af, om ”gentagelsestilladelser” kan trækkes tilbage i tilfælde af enstærkt ændret beskæftigelsessituation i EU, eller om de er definitivt udstedt.Til art. 14:Bestemmelsen er så upræcis, at den knap giver mening. Hensigten er forståelig nok, men rig-tig mange lokale forhold kan være afgørende for, at én situation ikke kan sammenlignes meden anden, hvilket også gør myndighedsudøvelse på området yderst arbitrær.Bestemmelsen kræver, at i tilfælde af en betaling for indkvartering, skal betalingen stå i etrimeligt forhold til lønnen. Det må anses for ligeså vigtigt, at betalingen står i et rimeligt for-hold til indkvarteringens standard og afspejler indkvarteringens markedsværdi.Det må anbefales, at bestemmelsen ændres til en ”kan” bestemmelse, så medlemsstaterneselv kan afgøre, om de vil fastsætte sådanne krav.
Med venlig hilsen
Nils J. Andreasen