Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2009-10
UUI Alm.del Bilag 170
Offentligt
NOTATDato:Kontor:J.nr.:Sagsbeh.:11. juni 2010Erhvervsenheden10/08382MTH
Notat om justering af praksis for meddelelse af opholdstilladelse til medfølgende fami-
lie, hvis hovedpersonen har opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse
1. Hidtidig praksis
Opholdstilladelse som medfølgende familie til en udlænding med opholdstilladelse på bag-grund af beskæftigelse gives efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1. Medfølgende familie medopholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, er fritaget for krav om arbejdstilladel-se, jf. udlændingelovens § 14, stk. 1, nr. 7.Opholdstilladelse som medfølgende familie, når hovedpersonen har opholdstilladelse efterudlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 1-6, er betinget af, at:hovedpersonens opholdstilladelse skal kunne forlænges til mindst 3 års ophold,familien skal kunne forsørge sig selv ogfamilien skal bo samlet i Danmark.1.1. Hovedpersonens opholdstilladelse skal kunne forlænges til mindst 3 års ophold
Hvis hovedpersonen har opholdstilladelse som trainee, jf. udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr.6, som alene kan gives til et samlet ophold på to år, fraviges kravet om, at hovedpersonensopholdstilladelse skal kunne forlænges til mindst 3 års ophold, jf. ministeriets notat af 16.marts 2006, jf. UUI Alm. del – bilag nr. 117 (2005-06).Der henvises i den forbindelse i øvrigt til ministeriets notat af 14. august 2008, jf. UUI Alm.del – bilag 165 (2007-08, 2. samling), om ændring af praksis, så meddelelse af opholdstilla-delse til udenlandske forskerpraktikanter fremover gives efter udlændingelovens § 9 a, stk.2, nr. 6, med den konsekvens, at forskerpraktikanter får mulighed for at medbringe eventuelfamilie her til landet efter praksis herom.Kravet om, at hovedpersonens opholdstilladelse skal kunne forlænges til mindst 3 års op-hold, fraviges endvidere efter en konkret vurdering, hvis hovedpersonen er artist, og familienaltid eller gennem længere tid har levet sammen som artistfamilie og eventuelt har rejst rundti flere lande som samlet familie.Hvis hovedpersonen mister sit job, vil der være grundlag for at inddrage vedkommendes op-holdstilladelse og som følge heraf ligeledes den medfølgende families opholdstilladelser.Dog fremgår det af udlændingelovens § 9 a, stk. 8, at hvis hovedpersonen bliver uforskyldtledig og har opholdstilladelse efter positivlisten eller beløbsordningen, jf. udlændingelovens §
9 a, stk. 2, nr. 2 og 3, kan hovedpersonen og den medfølgende familie gives opholdstilladel-se i op til seks måneder fra ansættelsens ophør med henblik på at søge nyt arbejde, og ud-lændingelovens § 9 a, stk. 3, finder tilsvarende anvendelse.1.2. Familien skal kunne forsørge sig selv
Om forsørgelseskravet fremgår det af udlændingelovens § 9 a, stk. 3, at det er en betingel-se, at familien ikke modtager hjælp efter lov om aktiv socialpolitik, og at familiens forsørgelseer sikret gennem egne midler det første år af opholdet her i landet.Kravet om forsørgelse sikret gennem egne midler det første år af opholdet her i landet svarertil det selvforsørgelseskrav, som kan stilles over for EU-borgere, der opholder sig i Danmarksom selvforsørgende, og indebærer, at familien skal råde over indtægter eller midler, dersvarer til summen af de ydelser, som de pågældende ville kunne få udbetalt i hjælp efter lovom aktiv socialpolitik i starthjælp og som særlig støtte til boligudgifter eller forsørgelsesbyrde.Forsørgelseskravet er som udgangspunkt opfyldt i og med, at hovedpersonen har opholdstil-ladelse på baggrund af beskæftigelse.En hovedperson med opholdstilladelse efter greencardordningen, jf. udlændingelovens § 9a, stk. 2, nr. 1, er ikke nødvendigvis i beskæftigelse i hele opholdstilladelsens gyldighedspe-riode. I eventuelle ledighedsperioder er opholdstilladelse til familien betinget af, at familienikke modtager hjælp efter lov om aktiv socialpolitik.1.3. Familien skal bo samlet i Danmark
Medfølgende familie til en hovedperson med opholdstilladelse efter koncernordningen, jf. ud-lændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 4, vil som udgangspunkt ikke miste deres opholdstilladelse,selvom hovedpersonen udrejser midlertidigt, jf. udlændingelovens § 17, stk. 4. Rejseaktivitetvil som oftest være en integreret del af arbejdet, og den medfølgende familie bør derfor kun-ne bevare opholdstilladelsen, uanset at hovedpersonen – som led i sit arbejde i Danmark –har rejseaktivitet i andre lande.2. Justering af praksis
Ministeriet finder anledning til at justere betingelsen om, at hovedpersonens opholdstilladel-se skal kunne forlænges til mindst 3 års ophold, før hovedpersonens familie kan få opholds-tilladelse som medfølgende familie.Hovedpersoner med opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse, har opholdstilladelsemed hjemmel i udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 1-6.Det fremgår af udlændingebekendtgørelsens § 25, stk. 4 sammenholdt med stk. 10, jf. be-kendtgørelse nr. 270 af 22. marts 2010, at udgangspunktet for sådanne tidsbegrænsede op-holdstilladelser på baggrund af beskæftigelse er, at de:enten gives første gang for højst 3 år og forlænges for højst fire år ad gangen,
2
eller gives første gang for højst 1 år og forlænges for perioder på op til tre år og isærlige tilfælde kan gives første gang for op til 3 år.
Derudover fremgår det af udlændingelovens § 11, stk. 5, jf. lovbekendtgørelse nr. 785 af 10.august 2009, at udlændinge tidligst – og rent undtagelsesvist – kan meddeles tidsubegræn-set opholdstilladelse efter 3 års lovligt ophold her i landet.Dette er samlet set baggrunden for betingelsen om, at hovedpersonens opholdstilladelseskal kunne forlænges til mindst 3 års ophold, før hovedpersonens familie kan få opholdstilla-delse som medfølgende familie.Ved lov nr. 572 af 31. maj 2010, som træder i kraft den 1. august 2010, er reglerne for med-delelse af tidsubegrænset opholdstilladelse ændret således, at udlændinge, der har indgivetansøgning herom fra og med den 26. marts 2010, tidligst kan opnå tidsubegrænset opholds-tilladelse her i landet, hvis de har haft opholdstilladelse og boet lovligt her i landet i mere endde sidste 4 år.Som konsekvens af denne lovændring bliver også de tidsmæssige rammer for udstedelse ogforlængelse af tidsbegrænsede opholdstilladelser ændret. Der lægges således op til, at tids-begrænsede opholdstilladelser på baggrund af beskæftigelse fremover som udgangspunktgives:enten første gang for højst 4 år ad gangen og efter 8 år for højst 5 år ad gangeneller første gang for højst 1 år med mulighed for forlængelse for perioder på op til 3år – dog i særlige tilfælde første gang for op til 4 år med mulighed for forlængelse forperioder på op til 3 år.Ministeriet finder, at betingelsen om, at hovedpersonens opholdstilladelse skal kunne for-længes til mindst 3 års ophold, før hovedpersonens familie kan få opholdstilladelse sommedfølgende familie, ligeledes bør justeres som en konsekvens af lov nr. 572 af 31. maj2010 og ændringen af de tidsmæssige rammer for udstedelse og forlængelse af tidsbe-grænsede opholdstilladelser, jf. nedenfor i punkt 4.3. Præcisering af begrebet ”medfølgende familie”
Som altovervejende udgangspunkt omfatter begrebet ”medfølgende familie” alene hoved-personens ægtefælle eller faste samlever samt hovedpersonens mindreårige børn.Rent undtagelsesvist kan andre familiemedlemmer end de nævnte efter en konkret vurderingaf samtlige faktiske omstændigheder i den enkelte sag også opnå opholdstilladelse sommedfølgende familie til en hovedperson med opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse.Som ikke udtømmende eksempler på sådanne familiemedlemmer kan nævnes:Hovedpersonens hjemmeboende barn over 18 år, som er handicappet, som hidtilhar været afhængig af familiens pleje og forsørgelse, og som risikerer at blive efter-ladt alene i hjemlandet, fordi resten af familien har fået opholdstilladelse her i landet,og fordi der ikke er anden nær familie i hjemlandet,
3
hovedpersonens hjemmeboende barn over 18 år, når familien er fra en kultur, hvordet er sædvanligt, at børn over 18 år bor hos forældrene, indtil de selv stifter familie,og når det pågældende barn over 18 år er økonomisk afhængigt af hovedpersonen,– navnlig hvis den pågældende ligeledes har fulgt hovedpersonen under tidligereudstationeringer,hovedpersonens længstlevende forælder, hvis forælderen altid er blevet forsørget afhovedpersonen og altid har boet sammen med hovedpersonen, hvis hovedpersonener forælderens eneste barn, og hvis forælderen har en relativt høj alder – navnlighvis forælderen ligeledes har fulgt hovedpersonen under tidligere udstationeringer.
Derudover gælder en særlig praksis for meddelelse af opholdstilladelse til hovedpersonenshjemmeboende, ugifte børn over 18 år, når hovedpersonen nyder diplomatiske rettighederefter wienerkonventionens artikel 37, eller er ansat som diplomatisk eller administra-tivt/teknisk personale ved en herværende ambassade.4. Fremtidig praksis
Hvis hovedpersonen har opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse, og hovedpersonener omfattet af de nye regler for udstedelse og forlængelse af tidsbegrænset opholdstilladelseog for meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse, der blev indført henholdsvis somkonsekvens af og ved lov nr. 572 af 31. maj 2010, så vil meddelelse af opholdstilladelse sommedfølgende familie være betinget af, at:hovedpersonens opholdstilladelse skal kunne forlænges til mindst 4 års ophold,familien skal kunne forsørge sig selv ogfamilien skal bo samlet i Danmark.Den øvrige hidtidige praksis, som er beskrevet ovenfor i punkt 1, videreføres uændret.
4