Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2009-10
UUI Alm.del Bilag 166
Offentligt
869611_0001.png
869611_0002.png
869611_0003.png
GRUNDNOTATDato:Kontor:J.nr.:24. juni 2010Internationalt10/08363

INM

Grundnotat om Europa-Parlamentets og Rådets forordning om arbejdskraftens frie

bevægelighed inden for Unionen (Kodificering), KOM (2010)204 endelig.

Resumé:

Kommissionen har den 5. maj 2010 fremsat forslag til kodificering af Europa-Parlamentetsog Rådets forordning 1612/68/EØF af 15. oktober 1968 om arbejdskraftens frie bevægelig-hed inden for Fællesskabet. Kodificeringen har til formål at forenkle og gøre lovgivningenmere klar og gennemsigtig på dette område. Kodificeringen indebærer alene, at en ny for-ordning træder i stedet for forordning 1612/68/EØF med senere ændringer. Forslaget æn-drer ikke ved indholdet af de retsakter, der kodificeres. Der foretages alene formelle ændrin-ger, der er nødvendige af hensyn til selve kodifikationen. Samtlige materielle bestemmelser,herunder bestemmelserne vedrørende adgang til beskæftigelse, udøvelse af beskæftigelseog ligestilling, arbejdstagerens familie mv., forbliver således uændret. Danmark er bundet afforordningen, idet den allerede gælder i Danmark. En vedtagelse af kodificeringen vil hver-ken få statsfinansielle, miljømæssige, forbrugermæssige eller samfundsøkonomiske konse-kvenser. Regeringen finder, at forenkling af EU-lovgivning gennem kodificering bidrager tilen større gennemsigtighed og dermed bedre lovgivning.

1. Baggrund

På grundlag af konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Edinburgh i 1992, hvori det under-streges, at en kodifikation er vigtig, fordi den giver bedre retssikkerhed, indgik Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen den 20. december 1994 en aftale mellem institutio-nerne om en hurtig arbejdsmetode ved officiel kodifikation af lovtekster.I november 2001 igangsatte Kommissionen et større kodifikationsprogram for al EU-ret. Offi-ciel kodifikation er en metode, hvor bestemmelser i en eller flere retsakter og deres respekti-ve ændringsretsakter samles i en ny juridisk bindende retsakt. Den nye retsakt ophæver deretsakter, som den erstatter, men ændrer ikke ved bestemmelsernes indhold.Kommissionens forslag er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske UnionsFunktionsmåde (TEUF) artikel 46.Forslaget skal vedtages i den almindelige lovgivningsprocedure, da der er tale om vedtagel-sen af en ny retsakt, der træder i stedet for forordning 1612/68/EØF med senere ændringer.
Der åbnes dog mulighed for en hurtig procedure for behandling af forslag til officiel kodifika-tion. I Rådet behandles alle kodifikationsforslag således af Kodifikationsgruppen og vedtagesuden drøftelse i Rådet. I Europa-Parlamentet behandles alle kodifikationsforslag af Udvalgetom Retlige Anliggender og godkendes ved forenklet procedure (samlet afstemning udenændringer eller forhandling).

2. Formål og indhold

Kodifikationsforslaget lægger op til, at forordning 1612/68/EØF med senere ændringer, jf.Rådets forordning (EØF) nr. 312/76 samt Rådets forordning (EØF) nr. 2434/92, ophæves ogindskrives i en samlet retsakt. Der ændres ikke i indholdet af bestemmelserne, og der fore-tages alene formelle ændringer, der er nødvendige af hensyn til selve kodifikationen. Disseændringer er blandt andet, at ophævede artikler i forordning 1612/68, jf. artikel 38, stk. 1, idirektiv 2004/38/EF, jf. artikel 10 og 11 i gældende forordning 1612/68, fjernes fra teksten,og at ordet ”Fællesskabsplan” udgår og erstattes af ”Unionen”

3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

Vedtagelsen af forslaget til kodificering får ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, daDanmark allerede er omfattet af forordningen, og da der ikke foretages indholdsmæssigeændringer i forbindelse med en kodificering.Forordningen er umiddelbart gældende i Danmark.

4. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen finder, at forenkling af EU-lovgivning gennem kodificering bidrager til en størregennemsigtighed og dermed bedre lovgivning, hvorfor regeringen støtter forslaget.

5. Generelle forventninger til andre landes holdning

Der er ikke kendskab til offentlige tilkendegivelser fra andre lande om deres holdninger tilKommissionens forslag til kodificering.

6. Høring

Kommissionens forslag blev den 16. juni 2010 sendt i skriftlig høring hos relevante myndig-heder i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS).Der er ikke modtaget bemærkninger.

7. Europa-Parlamentet

Europaparlamentets Udvalg om Retlige Anliggender behandler og godkender forslaget veden forenklet procedure.
Side 2

8. Nærhedsprincippet

Forslaget til kodificering er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, da der er tale omsammenskrivning af eksisterende EU-lovgivning.

9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser

En vedtagelse af forslaget til kodificering vil hverken få statsfinansielle, miljømæssige, for-brugerbeskyttelsesmæssige eller samfundsøkonomiske konsekvenser, da Danmark alleredeer bundet af forordningen, og da kodificeringen ikke medfører indholdsmæssige ændringer.

10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for

Udlændinge- og Integrationspolitik

Udvalgene er ikke tidligere blevet orienteret om forslaget.
Side 3