Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2009-10
UUI Alm.del Bilag 111
Offentligt
819152_0001.png
819152_0002.png
819152_0003.png
819152_0004.png
819152_0005.png
819152_0006.png
819152_0007.png
819152_0008.png
819152_0009.png
819152_0010.png
819152_0011.png
819152_0012.png
Ændring af repatrieringslovenMarts 2010
edermisktilba støtte v fored fgevudlændin enden ti rivilligtidli gs hjem l engerelaopho nd ellerldsland
QuickguiNyedemuliøkongho
Ændring af repatrieringslovenRepatrieringsloven indeholder en regulering af herboen-de udlændinges muligheder for at opnå økonomisk støtteog rådgivning i forbindelse med frivillig tilbagevenden tiludlændingens hjemland eller tidligere opholdsland.Den økonomiske støtte, der kan ydes udlændinge efterrepatrieringsloven, omfatter dels hjælp til repatriering,dels udbetaling af reintegrationsbistand.Hjælp til repatriering har til formål at give udlændinge,der ønsker at repatriere, mulighed for at modtage øko-nomisk støtte til tilbagevenden til hjemlandet eller dettidligere opholdsland, hvis udlændingen ikke har midlerhertil, jf. § 7 i repatrieringsloven. Hjælp til repatrieringomfatter bl.a. hjælp til etablering, der udgør et en-gangsbeløb, som udbetales i to dele i forbindelse medudlændingens tilbagevenden til hjemlandet. Hjælp tilrepatriering omfatter herudover bl.a. støtte til hjem-rejsen, transport af personlige ejendele, etablering aferhverv i hjemlandet, sygeforsikring samt medicin ogpersonlige hjælpemidler.2
Reglerne om reintegrationsbistand har til formål at giveældre og/eller uarbejdsdygtige udlændinge, der ønskerat vende hjem, men som ikke har mulighed herfor pågrund af manglende forsørgelsesgrundlag, et økonomiskgrundlag for at repatriere.Den 16. marts 2010 har Folketinget vedtaget forslag nr.L 81 til lov om ændring af repatrieringsloven.Lovændringen medfører:Udvidelse af repatrieringslovens personkredsForhøjelse af hjælpen til etablering i hjemlandetForhøjelse af reintegrationsbistanden for visselandegrupperIndførelse af en ekstra reintegrationsbistand forudlændinge, der er berettiget til reintegrations-bistand, og som har fået opholdstilladelse iDanmark før den 1. juli 2002Ændringerne omfatter alle udlændinge, der repatriererden 1. januar 2010 og senere.
detlovæ betyderndringen
gamle ordningHjælp til repatriering(Engangsstøttebeløb)
ny ordning117.581 kr. for udlændinge over 18 år.35.860 kr. for udlændinge under 18 år.Mellem 2.500 kr. eller 4.500 kr. ommåneden i fem år eller 80 pct. afbeløbet i livslang ydelse.Beløbet afhænger af, hvilket land derrepatrieres til (to landegrupper).Derudover kan udlændinge, der harfået opholdstilladelse i Danmark førden 1. juli 2002, få forhøjet reintegra-tionsbistanden med 1.000 kr. i fem åreller 800 kr. i livslang ydelse.
29.301 kr. for udlændinge over 18 år.9.376 kr. for udlændinge under 18 år.Mellem 1.400 kr. og 4.500 kr. om må-neden i fem år eller 80 pct. af beløbeti livslang ydelse.Beløbet afhænger af, hvilket land derrepatrieres til (fire landegrupper).
reintegrationsbistand(Bistandsbeløb)
Ændringerne omfatter alle udlændinge, der repatrierer den 1. januar 2010 og senere.
3
Repatrieringslovens personkredsKredsen af udlændinge, der kan modtage støtte til re-patriering efter repatrieringsloven, er fastsat i lovens§ 3 og omfatterflygtninge m.v.,familiesammenførte til flygtninge m.v.,andre familiesammenførte udlændinge, dvs.udlændinge med opholdstilladelse som følge afen familiemæssig tilknytning til en herboendeperson, som ikke er flygtning m.v.Andre udlændinge kan efter ansøgning tilIntegrationsministeriet anses som omfattet afrepatrieringsloven.afskaffelse af kravet om tidsubegrænsetopholdstilladelse for familiesammenførte til andreend flygtningeDet har hidtil været et krav, at en familiesammenført tilandre end flygtninge var meddelt tidsubegrænset op-holdstilladelse for at kunne modtage hjælp til repatri-ering. Med lovændringen er kravet om tidsubegrænset4
opholdstilladelse erstattet af et krav om fem års op-holdstilladelse her i landet.Udvidelse af personkredsen, der kan modtage hjælptil repatrieringDet er som udgangspunkt en betingelse for at yde hjælptil repatriering, at udlændingen vender tilbage til hjem-landet eller det tidligere opholdsland sammen med denperson, til hvem udlændingen har den familiemæssigetilknytning, som har dannet grundlag for opholdstilla-delsen – det, der kaldes referencen.Repatrieringsloven indeholder dog visse undtagelserherfra, således at det er muligt at modtage repatrie-ringsstøtte uden at tilbagevenden sker sammen med re-ferencen. Det er tilfældet, hvis udlændingen er blevetskilt fra og ikke længere samlever med referencen, hvisreferencen er død, eller hvis udlændingen som barn erblevet familiesammenført med sine forældre og eftersit fyldte 18. år ønsker at repatriere.
Personkrrepa eds fortriudvi eringdes
Med lovændringen er personkredsen, der kan modtagehjælp til repatriering, uden at referencepersonen føl-ger med, blevet udvidet.5
Udvidelsen indebærer, at en udlænding, der har op-holdstilladelse på grundlag af en familiemæssig til-knytning til en herboende søn eller datter, kan modta-
ge hjælp til repatriering, uanset at den herboende søneller datter ikke vender tilbage. Det gælder dog kunfor gruppen af udlændinge, der kan modtage reintegra-tionsbistand.§ 7, stk. 7. Uanset stk. 6 kan der ydes hjælp tilrepatriering, hvis1) udlændingen er blevet skilt fra og ikke længeresamlever med referencen,2) referencen er død,3) udlændingen som barn er blevet familiesammen-ført med sine forældre og efter sit fyldte 18. årønsker at repatriere, eller4) udlændingen har opholdstilladelse på grundlag afen familiemæssig tilknytning til en herboende søneller datter og er omfattet af § 10, stk. 1, nr. 4.
Repatrieringslovens § 10, stk. 1, nr. 4, opremser grup-pen af udlændinge, der kan modtage reintegrationsbi-stand. Det er udlændinge, der på tidspunktet for repa-trieringener fyldt 55 år,opfylder betingelserne for at modtage førtids-pension ellerer fyldt 50 år og på grund af sin helbredstilstandeller lignende forhold må antages ikke at kunneskaffe sig et forsørgelsesgrundlag i hjemlandeteller det tidligere opholdsland.Med lovændringen er alderskravet for reintegrationsbi-stand nedsat fra 60 år til 55 år. Se afsnit om reintegra-tionsbistandens personkreds side 8.
6
Hjælp til repatrieringRepatrieringsloven giver mulighed for, at en udlændingkan modtage hjælp til etablering i hjemlandet eller dettidligere opholdsland.Ændringen af repatrieringsloven indebærer, at det be-løb, som en udlænding kan modtage i hjælp til etable-ring, forhøjes. Efter lovændringen kan en udlænding,der er fyldt 18 år, modtage op til 117.581 kr. i hjælptil etablering, jf. repatrieringslovens § 7, stk. 2, nr. 4,mens en udlænding, der er under 18 år, kan modtageop til 35.860 kr.Ifølge repatrieringslovens § 7, stk. 3, udbetales hjælptil etablering i hjemlandet eller det tidligere opholds-land som hidtil i to dele. Ved tilbagevenden udbetalesder indtil 17.581 kr. af de 117.581 kr. pr. person, der erfyldt 18 år, og indtil 5.860 kr. af de 35.860 kr. pr. per-son, der ikke er fyldt 18 år. For udlændinge, der harfortrydelsesret efter udlændingelovens § 17 a, stk. 1eller 2, (dvs. flygtninge m.v. og familiesammenførte tilflygtninge m.v.) udbetales den resterende del af hjælp til etablering efter fortrydelsesfristens udløb. For an-dre udlændinge udbetales den resterende del af hjælptil etablering 12 måneder efter udrejsen af Danmark.Beløbene i repatrieringslovens § 7, stk. 2, nr. 4, og § 7,stk. 3, satsreguleres én gang årligt pr. 1. januar, jf. lo-vens § 14.
Hjæetab lp tilleforh ringøjes
7
Reintegrationsbistandens personkredsReintegrationsbistand er en pensionslignende månedligydelse, der har til formål at give ældre og/eller uar-bejdsdygtige udlændinge, der ønsker at vende hjem,men som ikke har mulighed herfor på grund af manglen-de forsørgelsesgrundlag, et økonomisk grundlag for atrepatriere. Reintegrationsbistanden udgør en løbende,månedlig ydelse i fem år, jf. repatrieringslovens § 10,stk. 1. I stedet for en løbende, månedlig ydelse i fem årkan udlændingen anmode om at modtage en løbende,månedlig livslang ydelse, som udgør 80 pct. heraf, jf.lovens § 10, stk. 1.Den gennemførte ændring af repatrieringsloven inde-bærer, at kredsen af udlændinge, der kan modtagereintegrationsbistand, er udvidet.Kravet om tidsubegrænset opholdstilladelse som betin-gelse for udbetaling af reintegrationsbistand er afskaf-fet, ligesom aldersgrænsen for den personkreds, derkan modtage reintegrationsbistand, er nedsat fra 60 årtil 55 år.8
En udlænding vil således kunne modtage reintegrati-onsbistand, hvis den pågældendeikke har midler, som kan dække behovet forreintegrationsbistand, jf. § 10, stk. 1, nr. 1,har haft opholdstilladelse her i landet i fem år,jf. § 10, stk. 1, nr. 3,er fyldt 55 år, opfylder betingelserne for atmodtage førtidspension eller er fyldt 50 år og pågrund af sin helbredstilstand eller lignende ikkemå antages at kunne skaffe sig et forsørgelses-grundlag i hjemlandet eller det tidligere opholds-land, jf. § 10, stk. 1, nr. 4.
Supplerende reintegrationsbistandfor visse udlændingeMed den ny bestemmelse i repatrieringslovens § 10, stk.3, er der indført en supplerende reintegrationsbistandpå 1.000 kr. pr. måned i fem år til en udlænding, derer berettiget til at modtage reintegrationsbistand, ogsom er meddelt opholdstilladelse her i landet før den1. juli 2002.Udlændingen kan i stedet anmode om at modtage enløbende, månedlig livslang ydelse på 800 kr. i stedetfor en løbende, månedlig ydelse i fem år. Anmodnin-gen skal fremsættes inden kommunalbestyrelsen træf-fer afgørelse og er uigenkaldelig.§ 10, stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan efteransøgning yde en supplerende løbende, måned-lig reintegrationsbistand i 5 år til en udlænding,som er omfattet af § 3, stk. 1 eller 7, og som erberettiget til reintegrationsbistand efter stk. 1 ogmeddelt opholdstilladelse her i landet før den 1.juli 2002. Den supplerende reintegrationsbistandudgør 1.000 kr. pr. måned. I stedet for en løbende,månedlig ydelse i 5 år kan udlændingen, indenkommunalbestyrelsen træffer afgørelse efter 1.pkt., anmode om at modtage en løbende, måned-lig, livslang ydelse på 800 kr. Anmodningen heromer uigenkaldelig.
Det er en betingelse for modtagelse af den supplerendereintegrationsbistand, at den pågældende er berettigettil reintegrationsbistand efter § 10, stk. 1. Det indebæ-rer, at en udlænding, der ikke er berettiget til reinte-grationsbistand, heller ikke er berettiget til den supple-rende reintegrationsbistand.9
Ændring af reintegrationsbistandens størrelseÆndring af beløbene for reintegrationsbistandI forbindelse med ændringen af repatrieringsloven gen-nemføres en forhøjelse af størrelsen af reintegrations-bistanden for visse grupper af ældre udlændinge. Æn-dringerne indebærer, at landegrupperne er reduceretfra 4 til 2, samt at beløbene udgør 2.500 kr. for gruppe1 (tidligere gruppe 1, 2 og 3) og 4.500 kr. for gruppe 2 (tidligere gruppe 4). Ændringen indebærer, at der for en række lande er sket en forhøjelse af reintegrations-bistandens størrelse. Se bekendtgørelse om reintegra-tionsbistandens størrelse.refusionEfter de ændrede regler afholder staten alle kommu-nens udgifter til repatriering og reintegrationsbistand.Se repatrieringslovens § 13.Tilbagevirkende kraftLovændringen indebærer en styrkelse af de eksisterendeordninger, hvorfor loven undtagelsesvist er tillagt tilba-gevirkende kraft. De nye regler gælder således for alle10
udlændinge, der repatrierer efter den 1. januar 2010.Det betyder, at udlændinge, der repatrierer den 1. ja-nuar 2010 og senere, er berettiget til støtte efter denye regler. Det gælder, uanset om udlændinge har søgtom støtte til repatriering før den 1. januar 2010, oguanset om kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse,så længe selve repatrieringen først finder sted den 1.januar 2010 eller senere.Udlændinge, der er repatrieret indenikraftrædelsen af de nye reglerEn udlænding, der er repatrieret til et land i den tidli-gere landegruppe 1 eller landegruppe 2 inden lovforsla-gets ikrafttrædelse, og som er berettiget til at modtagereintegrationsbistand, tilhører nu den nye landegruppe1, og skal have udbetalt 2.500 kr. om måneden regnetfra den 1. januar 2010. Dette gælder uanset, hvornårudlændingen er repatrieret.
RepatrieringspuljenSom led i finanslovsaftalen for 2010 er der afsat en pul-je på 20 mio. kr., hvorfra kommunerne og organisatio-ner m.v. kan søge om støtte til konkrete projekter, derunderstøtter repatriering.Styrkelsen af den eksisterende repatrieringspulje skermed henblik på at sikre, at den enkelte udlænding eropmærksom på muligheden for repatriering, og for atsikre, at udlændingen har det bedst mulige grundlag forat træffe beslutning herom.Læs mere om repatrieringspuljen på Ministeriet forFlygtninge, Indvandrere og Integrations hjemmesidewww.nyidanmark.dk.

20

til re mio. kr

.

patr

ierin i 2010

g s pr

Se n

ojek

y id a

n ma

ter.

und

rk.d

er ”

o ph

k

old”

”re

patr

og

i e r in

g”

læs mereDu kan læse nærmere om baggrunden for og fortolknin-gen af de ændrede regler i lovforslag L 81 om ændringaf repatrieringsloven, som findes på Retsinformationwww.retsinfo.dk.11
Du kan også finde oplysninger om repatriering påMinisteriet for Flygtninge, Indvandrere og Integrationshjemmeside www.nyidanmark.dk og på Dansk Flygt-ningehjælps hjemmeside www.flygtning.dk.
www.nyidanmark.dk
Holbergsgade 61057 København KTlf.: 33 92 33 80Fax: 33 11 12 39E-post: [email protected]
design: wanek-myrner.dk