Udenrigsudvalget 2009-10
URU Alm.del Bilag 74
Offentligt
770477_0001.png
770477_0002.png
770477_0003.png

Udenrigsministeriet.

København, den 22. november 2009.
a.
Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2009 af-gives tilsagn på 60 mio. kr. som en tillægsbevilling i støtte til udvikling af vejsektoren i Tanzania.Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2009 opførte bevilling på 3.833 mio. kr. til §06.32.01. Udviklingslande i Afrika.BaggrundTanzanias bruttonationalindkomst pr. indbygger er for 2008 beregnet til USD 440. Realvæksten iBNP pr. indbygger udgjorde 4,5 pct. i 2007, og den gennemsnitlige realvækst var 1,9 pct. for perioden1991-2007. Indbyggertallet skønnedes i 2007 at være 40,4 mio., og den årlige befolkningstilvækst forperioden 1990-2007 var i gennemsnit 2,7 pct. Den langfristede offentlige udlandsgæld opgjordes i 2007til USD 3.684 mio. Tanzania er af Verdensbanken klassificeret som tilhørende gruppen af lavt forgæl-dede lande og af FN klassificeret som tilhørende gruppen af mindst udviklede lande.Generelt har Tanzania haft en god robust økonomisk udvikling i det seneste årti med pæne vækstrater,lav inflation og styrkede valutareserver. Imidlertid er den positive udvikling ikke nævneværdigt omsati reduktion af fattigdommen. De seneste fattigdomsundersøgelser viser, at andelen af befolkningen, derlever under fattigdomsgrænsen, kun er faldet fra 35,7 pct. i 2001 til 33,6 pct. i 2007. Tanzania får såledesvanskeligt ved at nå målsætningen om halvering af fattigdommen inden 2015. Samme undersøgelseviser dog også, at levevilkårene på nogle områder er forbedret, herunder adgangen til sundhed og ud-dannelse. Hvis fattigdommen skal reduceres mere markant, skal væksten i den private sektor styrkes,herunder i landbruget, med henblik på at skabe jobs, der kan fungere som bindeled mellem væksten ogbekæmpelsen af fattigdommen.ProjektbeskrivelseDen danske vejsektorstøtte finder sted inden for rammerne af Tanzanias strategi for vækst og fattig-domsreduktion. Denne lægger vægt på vejinfrastruktur både som en forudsætning for vækst gennemforbedret adgang til markeder og økonomiske centre og som en forudsætning for velfærd gennemadgang til sociale ydelser. Det overordnede formål er at bidrage til fattigdomsbekæmpelse gennemudvikling af en sund transportinfrastruktur i Tanzania. Herudover tages hensyn til Tanzanias bistands-strategi, hvor landet prioriterer, at udviklingsbistand ydes gennem de nationale systemer.Der blev i 2005 afgivet tilsagn om samlet støtte til vejsektorprogrammet i Tanzania på 500 mio. kr.Under bevillingen er det planlagt, at den 245 km lange hovedvejsstrækning mellem Chalinze via Segeratil Tanga skal forstærkes og trafiksikkerheden forbedres. Hertil er der i bevillingen afsat et budget på270 mio. kr.Chalinze-Segera-Tanga vejen blev rehabiliteret med dansk støtte i perioden 1989 til 1993. Vejbe-lægningen blev i sin tid lavet med en høj kvalitet, men de ældste dele nærmer sig deres beregnede levetid
b.
AS001133Udenrigsmin., j.nr. 104.Tanzania.815-300.
og trænger til forstærkning, så vejen fortsat kan udfylde sin funktion som den eneste forbindelse medfast belægning mellem det nordlige Tanzania og resten af landet. Det oprindelige projekt har været ensucces, som har bidraget til de seneste års vækst i Tanzania, og vejen er nu særdeles trafikeret, isærmed busser og gods. Derfor skal trafiksikkerheden også opgraderes, hovedsageligt i landsbyerne.I forbindelse med forberedelsen af programmet blev dette arbejde udbudt i EU-licitation i 2005. Detvar hensigten, at Udenrigsministeriet i lighed med tidligere skulle være bygherre på opgaven. Derindkom kun 4 tilbud, som var så høje, at det blev besluttet at aflyse licitationen. Det blev herefterbesluttet at opdele arbejdet i mindre kontrakter og lade det tanzaniske vejdirektorat stå for at udbydedisse i international licitation efter den tanzaniske konkurrencelovgivning. Efter omprojektering ogfornyet udbud gennem Tanzanias vejdirektorat blev en strækning på 125 km udbudt og en kontraktindgået i begyndelsen af 2008 med en værdi på ca. 180 mio. kr. Dette var væsentligt højere end forudsetgrundet prisstigninger. Disse arbejder er igangsat og forventes færdiggjort i 2010. Der er således kun90 mio. kr. tilbage på budgettet, hvilket ikke vil være nok til at udføre den resterende strækning på 120km, som vurderes at ville koste ca. 185 mio. kr. Tanzania har anmodet Danmark om at forøge bevil-lingerne og oplyst, at man vil dække en evt. difference gennem en bevilling fra Tanzanias vejfond. Deranmodes derfor om en tillægsbevilling.km, sat udfniasd a vilsrekiske omprojek,man koset oprindelev eamin dssem 6tomzan en ffet46kning pil-med
3
Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2009 opførte bevilling på 3.833 mio. kr. til §06.32.01. Udviklingslande i Afrika.f.Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 22. november 2009
ULLATØRNÆSTil Finansudvalget.