Udenrigsudvalget 2009-10
URU Alm.del Bilag 73
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Bilag
Journalnummer
Kontor
Dato
104.Sudan.24-200.a.
Addis Ababa
22. november 2009
Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, atder i finansåret 2009 afgives tilsagn på 100 mio. kr. i støtte til gennemførelseaf nord-syd fredsaftalen i Sudan, 2010-2011, fase 2.Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2009 opførte bevillingpå 568,0 mio. kr. til § 06.32.08. Øvrig bistand.
b.
BaggrundSudans bruttonationalindkomst pr. indbygger var i 2007 USD 910.Indbyggertallet i 2008 var 39,2 mio., og den årlige befolkningstilvækst er ca.2,2 pct. Sudan er af FN klassificeret som tilhørende gruppen af mindstudviklede lande. Med en gæld på 34 mia. USD er Sudan højt forgældet.Menneskerettighedssituationen er præget af manglende respekt forgrundlæggende rettigheder og et tæt forhold mellem magteliten og landetssikkerhedsstyrker. Den Internationale Straffedomstol har udstedtarrestordre mod landets præsident for krigsforbrydelser begået i Darfur.I 2011 udløber fredsaftalen for Sudan, som blev indgået i 2005 og bragteAfrikas længste borgerkrig til afslutning. Der mangler mange dele igennemførelsen, og befolkningen oplever endnu ikke fordelene vedfredsaftalen. Der skal en stor indsats til for at konsolidere fredeligsameksistens. Hovedansvaret ligger hos fredsaftalens parter, men detinternationale samfund er klar med en intensiveret indsats for at fastholdeprocessen. Danmark har ydet støtte til fredsaftalen siden 2005. (Akt 3524/11 2005). Gennemførelse af fredsaftalen er afgørende for, at der ifremtiden kan opnås så stabile forhold, at social og økonomisk udviklingkan blive bæredygtig.ProjektbeskrivelseDet overordnede formål med indsatsen er at støtte gennemførelsen affredsaftalen for Sudan. Indsatsen har to hovedkomponenter: 1) bidrag tilfredsaftalens gennemførelse; og 2) bidrag til kapacitetsudvikling,grunduddannelse og lokal forsoning. Indsatsen under nærværende bevillingskal ses i sammenhæng med det danske engagement i Sudan vianærområdemidler og humanitære midler.
2
Gennemførelse af fredsaftalen (35 mio. kr.):
Demokratiske valg i 2010. Afholdelse af demokratiske valg tilpræsidentposten, parlamentet, guvernørposter og delstatsparlamenter er énaf tre vigtige milepæle i fredsaftalen, og det er oplagt for Danmark at støttedenne proces. Det ligger i tråd med tidligere støtte til folketællingen og tilfolkeafstemningen i 2011, som det også planlægges at yde bidrag til.Forberedelse af valgene i 2010 omfatter lovgivning, bl.a. en ny medielov ogen ny sikkerhedslov. Det er tanken, at Danmark skal følge de milepæle forprocessen, som er opstillet af donorkredsen, således at man kan stoppestøtten, hvis Sudan ikke lever op til visse krav.Dialog om konsekvenser af folkeafstemningen i 2011. Det sydlige Sudanskal i 2011 stemme om det fremtidige forhold til det nordlige Sudan. Der ergenerelt kun meget begrænset viden om folkeafstemningens muligekonsekvenser – uanset udfaldet. Det planlægges at støtte et dialoginitiativ,som gennemføres af to afrikanske tænketanke med støtte fra denAfrikanske Unions Afdeling for Fred og Sikkerhed. Formålet er at sættefokus på spørgsmålet om enhed eller løsrivelse. Initiativet gennemføres somen række begivenheder så som offentlige møder, forelæsninger ogseminarer, fokusgruppediskussioner, og evt. en international konference.Kapacitetsudvikling, grunduddannelse og lokal forsoning (60
mio.kr):
Kapacitetsudvikling af det sydlige Sudans regering. Regeringen i det sydligeSudan blev dannet i 2005. Den har meget lav kapacitet inden for næsten alleområder. Korruption er omfattende. På den baggrund skønnes det af storrelevans at bidrage til kapacitetsudvikling og reformer i den offentligesektor. Denne bistand ydes primært via en multidonor fond, somadministreres af et dansk-ledet fælles donorkontor. Fonden finansiereraktiviteter, som har til formål at gøre embedsværket i stand til at leverebasale service-ydelser og optræde med større troværdighed over forbefolkningen.Støtte til grunduddannelse. Danmark har siden 2005 været blandt de størstebilaterale donorer inden for grunduddannelse i det sydlige Sudan.Danmarks bistand kanaliseres via FN’s Børnefond (UNICEF), somarbejder tæt sammen med regeringen, og leverer en indsats, der vurderes atvære af høj kvalitet. Befolkningen prioriterer børns skolegang højt.Formålet er at sikre, at 2,5 mio. børn får forbedret adgang tilgrunduddannelse, og at regeringens systemer, politikker og strukturerudvikles i takt hermed.Lokal forsoning. Fredsaftalen fra 2005 anerkendte, at lokal fredsopbygningog forsoning var en forudsætning for langsigtet bæredygtig udvikling.Denne del af aftalen har imidlertid vist sig vanskelig at gennemføre, ogdagligdagen, især i det sydlige Sudan, præges fortsat af voldelige konflikter. I2009 er der flere civile ofre i det sydlige Sudan end i Darfur. Formålet er at
3forbedre lokale kapaciteter til at imødegå konflikter. Indsatsensamfinansieres med det britiske udviklingsdepartement (DFID).BudgetDet samlede budget andrager 100 mio. kr. fordelt på følgende poster:Fredsaftalens gennemførelse……………………………...35 mio. kr.Kapacitetsopbygning, grunduddannelse og lokalforsoning…………………….…………………………....60 mio. kr.Programgennemførelse (monitorering mv.)5 mio. kr.I alt………………………………………………………100 mio. kr.Midlerne afsat til programgennemførelse dækker Danmarks bidrag til etfælles donorkontor i Juba i det sydlige Sudan samt en programgennemgang.Midlerne administreres via ambassaden i Addis Ababa.Tilsagnet vil blive afholdt med 100 mio. kr. under § 06.32.08.60.Stabilisering og konfliktforebyggelse. Tilsagnet vil blive udbetalt i årene2010-2011.Væsentlige risikoelementerDer knytter sig meget væsentlige og tæt forbundne risici til alle planlagteindsatser, men i særlig grad til de indsatser, som har en politisk dimension ikraft af den direkte støtte til implementering af fredsaftalen. Engennemgående strategi for at mindske risici er at søge tæt samarbejde medligesindede donorpartnere. Risici imødegås også ved tæt overvågning af dengenerelle politiske situation, hurtig reaktion på krisetegn og parathed til attrække danske bidrag tilbage, fortrinsvis i samarbejde med andre ligesindededonorpartnere. For så vidt angår implementeringen er der risici, somvedrører lav absorptions- og implementeringskapacitet. Dette kan medføreforsinkelser og i værste fald gå ud over kvaliteten af indsatserne. Tæt dialogmed implementerende partnere vil søge at imødegå dette. Lokale konflikterkan til enhver tid få indflydelse på implementerende organisationersoperationer.c.d.e.Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en rammebevilling, hvortotaludgiften overstiger 33 mio. kr.Forslaget er tiltrådt af Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde.Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet omFinansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2009 afgives tilsagn på 100mio. kr. i støtte til gennemførelse af nord-syd fredsaftalen i Sudan, 2010-2011, fase 2.Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2009 opførte bevillingpå 568 mio. kr. til § 06.32.08. Øvrig bistand.
4f.Finansministeriets tilslutning foreligger.Ulla Tørnæs