Udenrigsudvalget 2009-10
URU Alm.del Bilag 72
Offentligt
770461_0001.png
770461_0002.png
770461_0003.png

Udenrigsministeriet.

København, den 22. november 2009.
a.
Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2009 af-gives tilsagn på 400,0 mio. kr. i støtte til erhvervssektorudvikling i Ghana.Udenrigsministeriet anmoder samtidig om Finansudvalgets tilslutning til at overføre 200,0 mio. kr.fra den opførte bevilling på 1.044,0 mio. kr. på § 06.32.02. Udviklingslande i Asien og Latinamerikatil § 06.32.01. Udviklingslande i Afrika.Udgiften på 400,0 mio. kr. vil blive afholdt af den på finansloven for 2009 opførte bevilling på 3.833,0mio. kr. under § 06.32.01. Udviklingslande i Afrika samt den foreslåede overførsel af 200,0 mio. kr.fra § 06.32.02. Udviklingslande i Asien og Latinamerika til § 06.32.01. Udviklingslande i Afrika.BaggrundGhanas bruttonationalindkomst pr. indbygger er for 2008 beregnet til USD 610. Realvæksten i BNPpr. indbygger udgjorde 7,3 pct. i 2008, mens den gennemsnitlige realvækst var 2,3 pct. for perioden1991-2007. Indbyggertallet skønnedes i 2007 at være 23,5 mio., og den årlige befolkningstilvækst forperioden 1991-2007 var i gennemsnit 2,4 pct. Ghana er moderat forgældet med en langfristet offentligudlandsgæld på USD 3.047 mio. (2007).Ghana har siden 1992 været et velfungerende demokrati med fredelige overdragelser af regerings-magten – senest i januar 2009. Menneskerettighedssituationen betragtes generelt som tilfredsstillende.Såvel i Ghanas strategi for reduktion af fattigdom som i den aktuelle politikformulering og implemen-tering gives prioritet til erhvervssektoren og dens rolle for øget beskæftigelse.ProjektbeskrivelseBevillingen vedrører støtten til anden fase af samarbejdet mellem Ghana og Danmark om udviklingaf erhvervssektoren. Støtten er tilrettelagt med henblik på at sikre opfølgning på Afrikakommissionensanbefalinger og har til formål at øge antallet af økonomisk attraktive arbejdspladser i den private sektor– ikke mindst i landbruget i Ghanas fattigste regioner. Støtten sker i overensstemmelse med Ghanasstrategi for udvikling af erhvervssektoren, der blev udarbejdet i 2003, og som for tiden er under opda-tering.Komponent 1: forbedring af erhvervslivets rammevilkår (105,0 mio. kr.)I komponent 1 støttes en modernisering og effektivisering af lovgivning for og regulering af er-hvervssektoren. Hovedformålet er at forbedre investeringsklimaet og gøre det nemmere at starte ogdrive virksomhed. Støtten er i starten af programperioden en fortsættelse af aktiviteter igangsat i fase1 og inkluderer alternativ konfliktløsning gennem bl.a. kapacitetsopbygning i handelsretterne, yderli-gere forenkling af virksomhedsregistrering samt støtte til bl.a. den ghanesiske standardiseringsorgani-sation og det ghanesiske eksportråd.
b.
AS001131Udenrigsmin., j.nr. 104.Ghana.809-200
2
Støtten til statens initiativer under indeværende bevilling suppleres med fortsættelsen af initiativet frafase 1, der sigter mod at sætte erhvervslivets organisationer og arbejdsmarkedets parter i stand til atudøve fortalervirksomhed med henblik på at påvirke både nationale og decentrale myndigheder i retningaf mere erhvervsvenlige tiltag.Under komponent 1 afsættes 20,0 mio. kr. til i forbindelse med gennemførelsen af programmet atfinansiere yderligere nye tiltag til forbedring af erhvervsklimaet mv., jf. hovedformålet for komponen-ten.Komponent 2: virksomheders vækst og jobskabelse (280,5 mio. kr.)Støtten under komponent 2 omfatter bl.a. støtte til en efterspørgselsbaseret fond med Verdensbankensom ledende partner, der vil yde støtte til teknisk og faglig opgradering af arbejdskraften. Endvidereydes støtte til udvikling af værdikæder i landbrugssektoren i form af virksomhedsrådgivning og for-bedret adgang til kredit. Endelig fortsættes støtten til kreditgivning gennem lokalt baserede andelskas-ser. Styringen af aktiviteterne vil i vidt omfang blive varetaget af ghanesiske organisationer. Det alleredeeksisterende organ, der følger og overvåger implementeringen af regeringens erhvervsstrategi, vil ogsåhave det overordnede opsyn med den danske indsats. Indsatserne og jævnlig opfølgning heraf sker itæt samarbejde og aftalt arbejdsdeling med øvrige statslige udviklingspartnere.Regeringen vil initiere nye tiltag, der yderligere stimulerer virksomheders vækst og jobskabelse. Un-der komponent 2 afsættes derfor 40,0 mio. kr., som vil blive anvendt til decentrale rådgivningscentre,støtte til finansielle reformer i relation til kreditter til landbruget og/eller tiltag med henblik på forbedringaf virksomheders adgang til kommercielle banklån mv.BudgetDet samlede budget andrager 400,0 mio. kr. fordelt på følgende poster:Komponent 1 - Forbedrede rammevilkårKomponent 2 - Virksomheders vækst og jobskabelseProgramgennemførelse (monitorering, mv.)I alt
105,0 mio. kr.280,5 mio. kr.14,5 mio. kr.400,0 mio. kr.
Midler afsat til programgennemførelse (14,5 mio. kr.) administreres af ambassaden og inkluderereksterne gennemgange af programmet samt overordnet monitorering af programmets samlede gen-nemslagskraft udover, hvad der monitoreres på partnerniveau.Tilsagnet vil blive afholdt med 400,0 mio. kr. under § 06.32.01.15. Ghana. Tilsagnet vil blive udbetalti årene 2010-2014.Til finansiering af støtten til erhvervssektorudvikling i Ghana overføres 200,0 mio. kr. fra den opførtebevilling på 1.044,0 mio. kr. på § 06.32.02. Udviklingslande i Asien og Latinamerika til § 06.32.01.Udviklingslande i Afrika. Midlerne hertil frigøres i 2009 som følge af fremrykkede aktiviteter fra 2009til 2008 i Afghanistan (akt 21/10 2008).Væsentlige risikoelementerDet er afgørende for programmets succes, at den ghanesiske regering fortsætter gennemførelsen afen økonomisk ansvarlig og erhvervsvenlig politik. Hvis det nuværende høje men faldende inflations-og renteniveau ikke yderligere forbedres, vil udviklingen i den private sektor hæmmes. Som et resultatderaf vil den tilstræbte ekspansion i produktion og beskæftigelse muligvis ikke kunne opnås. Ghana vilblive et olieproducerende land i 2012. I et scenarium, hvor olieindtægterne i vid udstrækning kan fi-nansiere de offentlige udgifter, er der en risiko for, at regeringen vil kunne ignorere betydningen af denprivate sektor som den vigtigste drivkraft for beskæftigelsen.