Udenrigsudvalget 2009-10
URU Alm.del Bilag 71
Offentligt
Udenrigsministeriet.
København, den 23. november 2009.
a.
Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2009 af-gives tilsagn på 50 mio. kr. i støtte til kommunaludvikling i de besatte palæstinensiske områder(MunicipalDevelopment Programme - MDP).Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2009 opførte bevilling på 1.044 mio. kr. til §06.32.02. Udviklingslandene i Asien og Latinamerika.BaggrundGaza/Vestbreddens bruttonationalindkomst pr. indbygger er for 2008 beregnet til USD 1000. Real-væksten i BNP pr. indbygger udgjorde 2 pct. i 2008. Indbyggertallet skønnedes i 2008 at være 3,84mio., og den årlige befolkningstilvækst for perioden 1999-2008 var i gennemsnit 3,4 pct. Den Palæ-stinensiske Selvstyremyndigheds samlede gæld vurderedes i begyndelsen af 2006 til USD 640 mio.Der er tale om skønsmæssige vurderinger fra Verdensbanken/IMF.Den israelsk-palæstinensiske konflikt har siden 2000 haft en meget væsentlig negativ effekt på denpalæstinensiske økonomi. Dette har haft alvorlige konsekvenser for de palæstinensiske kommunerskapacitet til at levere tjenesteydelser til borgerne. De kommunale indtægter er faldet betydeligt siden2000, hvilket har resulteret i væsentlige forringelser af både serviceudbud og -kvalitet.Ud over direkte fattigdomsbekæmpelse fokuserer den danske støtte til kommunal- og lokaludviklingi de besatte områder på at styrke bindeleddet mellem det demokratiske lokalstyre og borgerne. Netopstyrkelsen af dette bindeled er afgørende som et alternativ til det fremvoksende parallelle og stærktpolitiserede serviceudbydersystem, leveret udenom de demokratiske institutioner af f.eks. Hamas ellerandre islamistiske organisationer. Med afsæt i denne virkelighed har den danske lokaludviklingsindsatsfølgelig et dobbelt sigte: Fattigdomsbekæmpelse og anti-radikalisering. Målet er med andre ord at for-bedre levevilkårene for de allerfattigste samtidig med at der skabes reelle alternativer til kriminalitetog fundamentalistiske service- og fortolkningsmonopoler.ProjektbeskrivelseDet kommunale udviklingsprogram,Municipal Development Programme(MDP), har til formål atstyrke den kommunale sektor i Gaza/Vestbredden. Programmet vil styrke de palæstinensiske kommu-ners evne til at levere serviceydelser til borgerne via en kombination af incitamenter (finansiering afkapitaludgifter) og teknisk bistand til kapacitetsopbygning. Programmet vil hjælpe kommunerne til atforbedre deres evne til budgettering, planlægning og implementering af serviceydelser.Det kommunale udviklingsprogram bygger på flere års danske erfaringer med støtte til kommunal-udvikling i Gaza/Vestbredden. Programmet er et multi-donor samarbejde under ledelse af Verdens-banken og implementeres i tæt samarbejde med det palæstinensiskeMinistry of Local Government(MoLG) og ministeriets implementerende organMunicipal Development and Lending Fund(MDLF).
b.
AS001134Udenrigsmin., j.nr. 104.Pal.40
2
Endvidere er den danske støtte til den kommunale sektor i overensstemmelse med den palæstinensiskereform- og udviklingsplan (PRDP) fra 2008 samt den igangværende reformproces.Det kommunale udviklingsprogram har følgende mål:– På sektor niveau: Styrkelse af den kommunale forvaltning for at gøre det muligt for kommunerneat blive kreditværdige og opnå adgang til de finansielle markeder.– På program niveau: Støtte kommunerne i at yde en bedre dækning og bedre kvalitet af serviceydelser.– Første fase (3 år): Støtte kommunerne i at forbedre administration og styring af den kommunalesektor.Udviklingen af det kommunale program er et udtryk for den palæstinensiske selvstyremyndighed(PA) og donorernes vilje til og ønske om at harmonisere støtten til udviklingen af den kommunalesektor. Hensigten er, at programmet i fremtiden vil udgøre en samlet, programmatisk sektortilgang tilkommunalsektoren. Kommunaludviklingsprogrammet vil således udgøre rygraden i PA’s overordnedestrategi for reform og udvikling af den kommunale sektor.Til programmet vil blive tilknyttet en rådgiver, der vil være ansvarlig for indfasningen af sektortil-gangen. Rådgiveren vil følgelig tilsikre den overordnede strategiske og politiske støtte til MoLG ogMDLF. Rådgiveren vil af sikkerhedsmæssige årsager blive placeret ved det danske repræsentations-kontor i Ramallah. Foruden løn til rådgiveren budgetteres med ekstraordinære sikkerhedsomkostninger(sikre kontorforhold, beskyttet transport etc.).BudgetDet samlede budget andrager 50 mio. kr. fordelt på følgende poster:Municipal Development ProgrammeSektorrådgiverProgramgennemførelse (monitorering mv.)I alt
40,0 mio. kr.6,0 mio. kr.4,0 mio. kr.50,0 mio. kr.
Tilsagnet vil blive afholdt med 50 mio. kr. under § 06.32.02.15. Øvrige indsatser i Asien. Tilsagnetvil blive udbetalt i årene 2009-2012.Væsentlige risikoelementerGrundet den politiske og sikkerhedsmæssige situation er programmet underlagt en række risikoele-menter. Generelt er situationen i de palæstinensiske områder præget af den manglende fremdrift ifredsprocessen og manglende løsning på forsoningen mellem Hamas og Fatah. Særligt vanskelige for-hold gør sig gældende i Gaza. Den nuværende blokade af Gaza indebærer, at det er vanskeligt at sikrede nødvendige leverancer i Gaza. Danskfinansierede bistandsaktiviteter gennemføres inden for ram-merne af EU’s beslutning om ikke at samarbejde med Hamas-regeringen. Verdensbanken er underrettetherom og kan som andre donorer ikke samarbejde med Hamas. Fra dansk side arbejdes for en donor-dialog med Israel om åbning af grænsen for yderligere varer således, at rehabilitering af humanitærinfrastruktur kan gennemføres. Ovenstående udfordringer kan medføre et langsommere tempo i im-plementeringen.Et andet risikoelement er, at en ændring i den palæstinensiske regeringen kan lede til ændrede prio-riteringer. På baggrund af den igangværende debat blandt de palæstinensiske myndigheder om denfremtidige struktur for de centrale institutioner såvel som de lokale myndigheder vurderes det, at depalæstinensiske myndigheder fortsat vil støtte decentraliseringen og ikke vil foretage væsentlige æn-dringer i de institutionelle strukturer. Endvidere bygger projektet på en lang række underprojekter, derer lokalt forankret, og hvor implementeringen vil finde sted på kommunalt niveau, hvilket mindskerrisikoen for, at en ny regering påvirker projektet negativt.
3
c.
Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en rammebevilling, hvor totaludgiften overstiger33 mio. kr.Forslaget er tiltrådt af Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde.Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til, atder i finansåret 2009 afgives tilsagn på 50 mio. kr. i støtte til kommunaludvikling i de besatte palæsti-nensiske områder (MunicipalDevelopment Programme - MDP).Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2009 opførte bevilling på 1.044 mio. kr. til §06.32.02. Udviklingslandene i Asien og Latinamerika.Finansministeriets tilslutning foreligger.
d.e.
f.
København, den 23. november 2009
PERSTIGMØLLERTil Finansudvalget.