Udenrigsudvalget 2009-10
URU Alm.del Bilag 267
Offentligt
895404_0001.png
895404_0002.png

NOTAT

Til:CC:Fra:Emne:
Udenrigsudvalget
J.nr.:Bilag:
104.DAN.1-8.c.104.Dan.6-1.FFL2011.14. september 2010
Udenrigsministeriet
Dato:
Baggrund for omlægningen af den danske bistand til uddannelse
Omlægningen af den danske udviklingsbistand til uddannelse, fra de bilateraleuddannelsesprogrammer i Zambia, Burkina Faso, Nepal og Benin til Fast-track initiativet foruddannelse (FTI), ændrer ikke ved niveauet for den samlede danske støtte til grunduddannelse.Baggrunden for omlægningen er, at det i disse lande er mere omkostningseffektivt at fremmeuddannelse gennem FTI frem for at opretholde de bilaterale uddannelsesprogrammer. FTI er tilstede med et godt og velfinansieret program, der støtter de samme nationale målsætninger ogprogrammer, som vi hidtil har gjort bilateralt, i alle fire lande. Der er desuden i forvejen enrække bilaterale donorer i uddannelsessektorerne i de fire lande.FTI er, udover et partnerskab mellem donorer, civilsamfund og ikke mindst udviklingslande, enplatform for bistandseffektivitet inden for uddannelsessektoren. FTI er også en fondhvorigennem 19 bilaterale donorer kanaliserer ressourcer til uddannelse. Verdensbanken eransvarlig for finansiel forvaltning af midlerne. FTI benytter de samme principper og avanceredebistandsmodaliteter som Danmark til at yde finansiel og teknisk støtte til uddannelsessektoren,dvs. nationale sektorplaner, brug af nationale systemer og koordination med andre donorer.Det giver mening at fremme uddannelse gennem FTI frem for, at mange bilaterale donorer skalbruge ressourcer på at koordinere bistanden med hinanden, og ikke mindst vil det spareadministrative ressourcer i partnerlandene, der vil skulle håndtere færre donorer. Derfor er FTIet reelt multilateralt alternativ til de bilaterale programmer.Danmark vil fortsat – og nu med øget finansiel vægt i FTI – arbejde for at fremme mål ombedre adgang til og kvalitet i uddannelse i udviklingslandene. Her vil Danmarks bestyrelsespostblive anvendt til at styrke FTI som det naturlige omdrejningspunkt for støtte tiluddannelsessektoren.Der er siden 2003 givet bidrag på omkring $1,5 mia. til FTI fra internationale donorpartnere. Ialt er $797 mio. udbetalt, heraf $220 mio. i 2009 med en forventet stigning til $280 mio. iudbetalinger i 2010. Fonden er i øjeblikket i gang med at mobilisere yderligere midler påbaggrund af stadig voksende efterspørgsel efter FTI-støtte fra stadig flere udviklingslande.FTI har i 2010, blandt andet på dansk initiativ, besluttet at udvide partnerskabets mandat til atyde finansiel støtte til opnåelse af samtlige seksEducation for All(Uddannelse for Alle) mål,
2
herunder førskoleuddannelse, alfabetisering og relevant uddannelse for unge og voksne,herunder faglig uddannelse. Man har desuden gjort det muligt for skrøbelige stater i langt højeregrad at få adgang til FTI støtte, og FTI har det seneste år godkendt betydelige beløb i støtte tiluddannelse i skrøbelige stater. Alle faktorer som øger FTI’s mandat og relevans forpartnerlande, men som også skaber et øget finansieringsbehov. FTI er i øjeblikketunderfinansieret i forhold til anmodninger fra partnerlande om støtte.