Udenrigsudvalget 2009-10
URU Alm.del Bilag 240
Offentligt
881926_0001.png
881926_0002.png
Pressemeddelelse, 17. august
De danske udviklingsorganisationer og FNi nytænkende fælles u-landskampagneNu lancerer de danske udviklingsorganisationer, FN og Danida en anderledes oplysnings-kampagne, ”Verdens Bedste Nyheder”. Den bakkes op af knapt 50 danske virksomheder.Kampagnen vil fortælle danskerne den glædelige nyhed, at indsatsen mod verdens nødog elendighed rent faktisk har skabt forbløffende store fremskridt verden over. Og en nyundersøgelse viser, at den nyhed vil komme meget bag på de fleste danskere. Det er førstegang, de danske udviklingsorganisationer går sammen i en så stor, fælles satsning.
Indsatsen for verdens fattige og nødlidende virker. Der sker afgørende og varige fremskridt forhundreder af millioner mennesker. Det er den overraskende nyhed, som en helt ny kampagne vilfortælle danskerne. En kampagne, der på flere måder er nytænkende.”Verdens Bedste Nyheder” lanceres i dag, og den vil blive synlig i form af information ogaktiviteter, som vil nå ud i snart sagt hver en krog af Danmark. Bag kampagnen står i fællesskab FN,Danida og 70 danske udviklingsorganisationer, som for første gang står skulder ved skulder i enambitiøs oplysningskampagne.Danskerne vil hjælpe – men tror ikke det batterKampagnen er anderledes, fordi den fokuserer på at få fortalt de store, glædelige nyheder, som defleste danskere ikke kender – en slags ”tak for indsatsen”, kan man sige. Og det er der god grund til, foren undersøgelse fra Epinion viser, at danskerne har et sært forhold til u-landsbistand. På den ene sideer danskerne overvældende positive over for at hjælpe verdens fattige – det mener vi simpelthen, at vihar en moralsk forpligtelse til. Men samtidig er vi meget mere pessimistiske end folk i lande omkring os:De fleste er overbevist om, at hjælpen ikke rigtig rykker noget. Kun 24 procent tror på, at der skerfremskridt i kampen mod fattigdommen. Endnu færre – kun 12 procent – tror, at det nogensinde kanlykkes at udrydde verdens fattigdom og nød.Virkeligheden er meget bedreMen virkeligheden er stik modsat af, hvad danskerne tror. Selv om der stadig er alvorlige udfordringer,så viser alle fakta, at der er skabt så store fremskridt, at de fleste bliver overrumplet. Det viser også denhelt nye, globale statusrapport, som FNs udviklingsprogram, UNDP, offentliggør i Danmark i dag:F.eks. går godt 90% af børnene i u-lande nu i skole. Og på 20 år er der blevet 400 millionerfærre fattige, mens 1,6 milliarder flere har fået adgang til rent drikkevand. Og mange steder i verden erder de rene, ”små” mirakelhistorier. Førende eksperter og FN selv er enige om, at vi nu er så langtfremme, at hvis verden holder fast i en målrettet indsats, så vil det rent faktisk være muligt inden for etpar årtier at gøre u-landsbistand til noget, man kun kan læse om i historiebøgerne.Virksomheder hjælper med at bære budskabet udOgså den måde,”Verdens Bedste Nyheder” vil nå danskerne med de gode nyheder på, er anderledes.Både i sine budskaber og i sine måder at nå ud til danskerne bruger den utraditionelle midler og gør oftedet modsatte af, hvad vi er vant til, når det gælder historier om verdens nødlidende.
Kampagnen har indgået et partnerskab med knap 50 danske erhvervsvirksomheder, som harvalgt at støtte oplysningsindsatsen ved selv at bære budskaberne ud til deres medarbejdere og kunder.For eksempel gennem annoncer, kundemagasiner, i butikker, i nyhedsbreve og på internet. Generelt erdet selskaber, der i forvejen gør en indsats gennem FN’s ansvarlighedsprogram for virksomheder,Global Compact. Blandt partnerne er store virksomheder som Kohberg, Tryg, home, Statoil, Arla, Tiger,SAS, LEGO, Danske Bank og COOP.Partnervirksomhederne sætter også tilsammen titusinder af medarbejdere ”på skolebænken”:De får et web-baseret minikursus om verdens status og de overraskende fremskridt. Blandt andet får deen lille peptalk af HjerneMadsen, hvor de selv kan blive indsat som hovedperson i videoen viaoplysninger og billeder fra deres facebook-profil. Og de kan spille et lille ”100-meterløb”, somkampagnen har lavet sammen med FN, hvor man i ét blik ser, hvilke af verdens store udfordringer, derer tættest på at være løst – og hvor det stadig halter.Dette og meget mere kan alle danskere dog også opleve selv på kampagnens hjemmeside,www.verdensbedstenyheder.dk.Aktiviteter landet overKampagnen vil også blive synlig gennem en vifte af andre aktiviteter. Udviklingsorganisationerne selv vilgennemføre en lang række aktiviteter året ud, og i september vil kendte og politikere fra alle lejre gå pågaden sammen med frivillige fra alle organisationerne ved en stor, fælles event i byer over hele landet.”Verdens Bedste Nyheder” er en del af arbejdet for at udbrede kendskabet til FN’s otte 2015Mål, også kaldet millennium-målene, som 189 landes regeringschefer har tilsluttet sig og som opstillermålsætninger for, hvor langt verden skal være nået med bekæmpelse af fattigdom i 2015. Kampagnenforegår også op til FN’s vigtige 2015-topmøde i New York 20.-22. september, hvor verdens lederesamles igen, og hvor Danmark sammen med Senegal har formandskabet.Pind: Fri for sivsko og løftede pegefingreUdviklingsminister Søren Pind forventer sig meget af kampagnen:”Det nytter. Det er det korte budskab bag den nye kampagne. Nøden og elendigheden erenorm, men vi kan faktisk gøre en reel forskel for verdens afmægtige. Det er det som denne kampagnefortæller på en ny og fordomsfri måde: Den lidet kendte, men meget opløftende historie omfremskridtene i kampen mod fattigdommen. Og det er afgørende at få bredt informationen ogopmærksomheden ud. For desværre er det jo gerne sådan, at katastroferne og ulykkerne sælger flereaviser end sejre og successer,” siger han.”Danskerne har en alt for skeptisk holdning til indsatsen i u-landene. For nok går det vitterligstadig for langsomt fremad nogle steder, og hundreder af millioner mennesker lever stadig i dyb nød.Men problemerne og tilbageslagene overskygges altså af en stærk, overordnet, positiv tendens medkæmpe fremskridt. Det er der god grund til at glæde sig over. Og det fortjener alle danskere at få atvide,” forklarer Thomas Ravn-Pedersen, leder af 2015 Kampagnesekretariatet, som styrer kampagnen isamarbejde med bureauerne Publikum Kommunikation, inVirke og 2+1 Idébureau.
Bilag:Læs mere om FN’s 2015 Mål (millennium-målene), om FN-topmødet, om de nye undersøgelser og omkampagnens partnere i de vedlagte faktaark.Yderligere oplysninger om ”Verdens Bedste Nyheder”:Kampagneleder Thomas Ravn-Pedersen, 2015 Kampagnen, tlf 3318 7792, mobil 2941 4603, mail [email protected].Publikum Kommunikation. Christian Vaabensted, tlf 4070 8055, mail[email protected]eller Aksel Brinck, tlf4070 8051, mail[email protected].Se også presserummet på kampagnesitet:www.verdensbedstenyheder.dk