Udenrigsudvalget 2009-10
URU Alm.del Bilag 236
Offentligt
912814_0001.png
912814_0002.png
912814_0003.png

Udenrigsministeriet.

København, den 9. juli 2010.
a.
Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2010 af-gives tilsagn på 130,0 mio. kr. til et treårigt program for støtte til et demokratisk Pakistan og hurtiggenopbygning i den nordvestlige grænseprovins (North West Frontier Province - NWFP) og stam-meområderne (Federally Administrated Tribal Areas - FATA) 2010-12.Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2010 opførte bevilling til § 06.32.02. Udvik-lingslande i Asien og Latinamerika.BaggrundPakistans bruttonationalindkomst pr. indbygger var i 2008 USD 950. Realvæksten i BNP pr. indbyg-ger udgjorde -0,2 pct. i 2008, mens den gennemsnitlige årlige realvækst var 5,0 pct. for perioden1998-2008. Indbyggertallet skønnedes i 2009 til 176,2 mio., og den årlige befolkningstilvækst for pe-rioden 2002-2008 var i gennemsnit 2,3 pct. Den langfristede offentlige udlandsgæld opgjordes i 2008til ca. USD 49,4 mia. Pakistan er af FN klassificeret som tilhørende gruppen af mindst udviklede lande.Formålet med udviklingssamarbejdet er at bidrage til civil genopbygning og stabilisering i Pakistan,særligt i grænseområderne til Afghanistan. Pakistan befinder sig i en meget vanskelig situation, hvorTaliban, særligt i grænseområderne, i årevis har opbygget kapacitet til at udføre omfattende terror ogskabe ustabilitet i regionen. Desuden har Pakistan betydelige fattigdomsproblemer, særligt i grænse-områderne.ProjektbeskrivelseDen danske bistand kanaliseres gennem FN’s Børnefond, UNICEF, der skal genopbygge skoler i detTaliban-hærgede nordvestlige Pakistan, og den Verdensbank-administrerede trustfond for udvikling iden nordvestlige grænseprovins (NWFP), stammeområderne (FATA) og Balochistan (provinsen dergrænser op til bl.a. Helmand-provinsen i Afghanistan). Desuden planlægges støtte til indsatser indenfor demokrati, frie medier og menneskerettigheder, hvor midlerne overvejende vil blive kanaliseretgennem pakistanske og internationale NGO’er. Formålet med sidstnævnte indsats er at styrke demokratiog menneskerettigheder, og indsatsen vil samtidig skabe en platform for styrket dansk interaktion medog indsigt i det pakistanske samfund, der også vil styrke Danmarks muligheder for at påvirke det øvrigeudviklingsarbejde i Pakistan.FN’s børnefond – UNICEF:Der afsættes 50,0 mio. kr. til UNICEF’s arbejde med at sikre uddannelsefor børn, der er ramt af konflikten i grænseområderne til Afghanistan (NWFP og FATA). Målet er atfå alle børn i kriseområderne tilbage i skole samt at få mindst 15-20 pct. af de børn, der ikke tidligeregik skole (særligt piger og marginaliserede børn), ind i offentligt drevne skoler.Verdensbanken:Der afsættes 40,0 mio. kr. til Verdensbankens fond for stabilitet og genopbygning igrænseområderne til Afghanistan. Fonden skal være på mindst 100,0 mio. USD for at blive operationel.
b.
AS001191Udenrigsmin., j.nr. 104.Pakistan.16
2
Fonden styres af Verdensbanken og vil understøtte den pakistanske regering og provinsregeringersprioriteter. Indsatsen vil fokusere på fem områder: 1. Genopbygning af ødelagt infrastruktur, 2. For-bedring af offentlige serviceydelser, 3. Forbedring af offentlige ydelser på provinsniveau, 4. Støtte tilforbedring af levevilkår, særligt for internt fordrevne og 5. Kapacitetsopbygning og institutionel styr-kelse af lokal og provins-administration.Menneskerettigheder, medier og demokrati:Der afsættes 35,0 mio. kr. i støtte til demokrati- og men-neskerettighedsindsatser gennem støtte til demokratiske institutioner, herunder civilsamfund og denpakistanske nationale menneskerettighedskommission. Der vil være særligt fokus på styrkelse af defrie medier og støtte til professionaliseringen af journaliststanden i Pakistan.Øvrige indsatser (andre bevillinger):Desuden har eller planlægger Danmark en række andre enga-gementer i Pakistan af bistandsmæssig karakter udover nærværende bevilling, herunder bl.a. humanitærbistand, stabiliseringsindsatser (global ramme) og nærområdeindsatser. Fælles for alle er, at de delerdet geografiske fokus på de uroplagede grænseområder, og at de har til formål at skabe stabilitet iPakistan – og dermed også i Afghanistan. Der vil blive givet prioritet til fortsat at tænke de forskelligetyper indsatser ind i en fælles strategisk ramme med henblik på at give det samlede danske engagementstørst mulig indflydelse og gennemslagskraft.BudgetDet samlede budget andrager 130,0 mio. kr. fordelt på følgende poster:FN’s børnefond, UNICEFVerdensbank TrustfondMenneskerettigheder, medier og demokratiProgramgennemførelse (monitorering mv.)I alt
50,0 mio. kr.40,0mio. kr.35,0mio. kr.5,0 mio. kr.130,0 mio. kr.
Midler afsat til programgennemførelse (5,0 mio. kr.) administreres af ambassaden og inkluderer eks-terne gennemgange af programmet og konsulentbistand samt overordnet monitorering af programmetssamlede gennemslagskraft.Tilsagnet vil blive afholdt med 130,0 mio. kr. under § 06.32.02.15. Øvrige indsatser i Asien. Udgiftenvil blive afholdt dels ved forbrug af videreførsler, dels ved forbrug af finanslovsbevillingen på §06.32.02. Udviklingslande i Asien og Latinamerika på 1.359,0 mio. kr. i 2010. Tilsagnet vil bliveudbetalt i årene 2010-2012.Væsentlige risikoelementerPakistan er et nyt land for dansk udviklingssamarbejde, og Danmark står derfor uden særlige erfaringermed udviklingsarbejde i Pakistan. Der arbejdes bl.a. derfor gennem store og erfarne organisationer,UNICEF og Verdensbanken.Der er en risiko for en forværring af den generelle regionale sikkerhedssituation, der vil yderligerevanskeliggøre eller umuliggøre udviklingsarbejde. Desuden kan man forestille sig, at Taliban formårat genindtage og ødelægge de områder i det nordvestlige Pakistan, hvor den danske indsats er fokuseret.Allerede nu er sikkerhedssituationen i nordvest så problematisk, at internationale UNICEF-medarbej-dere ikke må rejse dertil. For såvel Verdensbanken som UNICEF vil monitorering være problematiskpga. sikkerhedssituationen, da det bliver gennemført af en tredjepart. Endelig kan det tænkes, at sik-kerhedssituationen for danskere forværres. Særligt sikkerhedssituationen i stammeområderne (FATA)vil være en udfordring.Det vil være en særdeles stor udfordring at få den pakistanske stat til at gennemføre de nødvendigesocioøkonomiske reformer, der skal medvirke til at gøre den internationale indsats bæredygtig. Den
3
pakistanske økonomi er påvirket af terror og global recession – men nok så vigtigt mangler der øko-nomiske reformer. Det er en væsentlig risiko, at den pakistanske regering ikke gennemfører socioøko-nomiske reformer og de meget væsentlige valgreformer.c.Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en aktivitet, som ikke er forudset under §06.32.02.15. Øvrige indsatser i Asien på finansloven for 2010, og hvor totaludgiften overstiger 33 mio.kr.Forslaget er tiltrådt af Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde.Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2010 af-gives tilsagn på 130,0 mio. kr. til et treårigt program for støtte til et demokratisk Pakistan og hurtiggenopbygning i den nordvestlige grænseprovins (North West Frontier Province - NWFP) og stam-meområderne (Federally Administrated Tribal Areas - FATA) 2010-12.Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2010 opførte bevilling til § 06.32.02. Udvik-lingslande i Asien og Latinamerika.Finansministeriets tilslutning foreligger.
d.e.
f.
København, den 9. juli 2010
SØRENPINDTil Finansudvalget.