Udenrigsudvalget 2009-10
URU Alm.del Bilag 235
Offentligt
912815_0001.png
912815_0002.png
912815_0003.png

Udenrigsministeriet.

København, den 9. juli 2010.
a.
Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2010 af-gives tilsagn på 100,0 mio. kr. i støtte til 2. fase af overgangsprogrammet i Zimbabwe.Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2010 opførte bevilling på 648,0 mio. kr. til §06.32.08. Øvrig bistand.BaggrundZimbabwes indbyggertal skønnes i 2010 at være omkring 11,3 mio. med en gennemsnitlig årlig be-folkningstilvækst på 1,4 pct. i perioden 1990-2007. Zimbabwes økonomiske, sociale og menneskeret-tighedssituation er kraftigt forværret især siden 2000 med et akkumuleret fald i BNP på ca. 48 pct. fra2000-2008. I 2008 brød økonomien og offentlige ydelser sammen med en historisk høj inflation. BNIpr. indbygger er faldet til USD 360 i 2008, og arbejdsløsheden anslås til omkring 90 pct. i 2009.I 2009 dannedes en overgangsregering med udgangspunkt i en magtdelingsaftale mellem de politiskepartier fra 2008, som har vendt udviklingen især på det makroøkonomiske område. Reformer på detpolitiske område sker dog kun langsomt. Som led i magtdelingsaftalen er Zimbabwe overgået til USdollar-økonomi, og de hidtidige valutarestriktioner er blevet løftet. Dette sammen med andre stabili-seringstiltag har medført en øjeblikkelig forbedring i økonomien, der har resulteret i en forventet positivvækst i 2010 på 7 pct. Økonomien er stadig meget skrøbelig med en langfristet udlandsgæld på USD3,8 mia. Zimbabwe har ikke adgang til lån og anden bistand fra IMF, Verdensbanken og Afrikabankenpå almindelige vilkår på grund af restancer på gamle lån. Zimbabwe er af FN klassificeret som tilhørendegruppen af mindst udviklede lande.ProjektbeskrivelseDet overordnede formål med overgangsprogrammet er at bidrage til opbygning af et demokratiskZimbabwe med respekt for menneskerettigheder, et velfungerende retssystem og økonomisk vækst ogfattigdomsbekæmpelse.Siden dannelsen af overgangsregeringen i februar 2009 er der sket betydelige fremskridt, især øko-nomiske fremskridt. Men den politiske, økonomiske og sociale krise i Zimbabwe er gennemgribende,og situationen er ustabil. Det internationale samfunds opbakning til reformkræfterne og pres for gen-nemførelse af demokratiske reformer i Zimbabwe vil fortsat være afgørende. Der er enighed blandtdonorerne om, at den ekstraordinært vanskelige indenrigspolitiske situation stiller krav om øget flek-sibilitet og risikovillighed i indsatserne.På denne baggrund udgør den danske overgangsstøtte et vigtigt element i understøttelsen af konkreteøkonomiske forbedringer og demokratiske fremskridt i Zimbabwe. Anden fase af overgangsprogram-met omfatter tre komponenter, som tager udgangspunkt i regeringens seneste krise- og genopbyg-ningsplan (Short Term Emergency and Recovery Plan):
AS001192Udenrigsmin., j.nr. 104.Zimbabwe.86-300
2
1) Støtte til privatsektordrevet genopretning af landbrugsproduktion (60 mio. kr.)Formålet med komponenten er at øge produktionen og styrke indtægtsgrundlaget især for den svagestedel af befolkningen. De konkrete aktiviteter vil omfatte støtte til bl.a. uddeling af værdikuponer ogkontanter til ca. 110.000 dårligt stillede landbohusholdninger til indkøb af såsæd og kunstgødning underdet eksisterende ”Protection and Relief Program”, der modtager bidrag fra en række andre donorer,herunder Storbritannien. Desuden vil der blive oprettet en markedsbaseret kredit- og forsikringsordning,der skal komme landbrugsleverandører og -producenter til gode.2) Støtte til rehabilitering af fysisk infrastruktur via Den Afrikanske Udviklingsbanks multidonorfond(20 mio. kr.)Fonden vil fokusere på konkrete infrastrukturprojekter inden for rammerne af nationale prioritetermed særligt fokus på vand og sanitet, energi samt informations- og kommunikationsteknologi. Udoverdet danske bidrag forventes fonden indledningsvis at få midler fra Nederlandene, Norge, Sverige,Tyskland og Storbritannien.3) Støtte til fremme af god regeringsførelse, menneskerettigheder og retssikkerhed (19 mio. kr.)Under komponent 3 ydes støtte til fremme af god regeringsførelse, retssikkerhed samt forbedring afmenneskerettighedssituationen, herunder fortsat støtte til det zimbabwiske civilsamfunds indsatservedrørende forfatningsrevision, valgforberedelse og fremme af menneskerettigheder, demokratisering,pressefrihed, national forsoning og konfliktløsning.For alle komponenters vedkommende kanaliseres de danske midler uden om de zimbabwiske rege-ringsstrukturer i parallelle systemer, men i overensstemmelse med nationale prioriteter. Dette gøres forat sikre gennemskuelighed og kontrol samt for at undgå mulig politisk skævvridning. Der vil fortsatvære fokus på at sikre tæt og gennemskuelig donorkoordination.BudgetDet samlede budget andrager 100,0 mio. kr. fordelt på følgende poster:Privatsektordrevet genopretning af landbrugsproduktionStøtte til infrastruktur via multidonorfondStøtte til god regeringsførelse, menneskerettigheder og retssikkerhedProgramgennemførelse (reviews mv.)I alt
60,0 mio. kr.20,0 mio. kr.19,0 mio.kr.1,0 mio. kr.100,0 mio. kr.
Midler afsat til programgennemførelse (1,0 mio. kr.) administreres af ambassaden i Lusaka, der tilligeer akkrediteret til Zimbabwe, og inkluderer eksterne gennemgange af programmet.Tilsagnet vil blive afholdt med 100,0 mio. kr. under § 06.32.08.60. Stabilisering og konfliktforebyg-gelse. Tilsagnet forventes udbetalt i årene 2010-2011.Væsentlige risikoelementerDer er stærke konservative kræfter i regeringen, sikkerhedsapparatet og præsident Mugabes partiZanu-PF, der aktivt modarbejder politiske, økonomiske og juridiske reformer. Etableringen af over-gangsregeringen har dog skabt et fælles udgangspunkt for en demokratiseringsproces, der giver håb omen ny positiv fremtid for Zimbabwe. Der må imidlertid forventes midlertidige tilbageslag efterhåndensom reformprocessen skrider fremad. Denne usikkerhed skaber et særligt behov for fleksibilitet i designog gennemførelse af overgangsprogrammet, fordi det vil være væsentligt både for Danmark og andredonorer at kunne agere hurtigt og effektivt, når der viser sig politiske åbninger.
3
Der udestår endnu enkelte tekniske aspekter af etableringen af Den Afrikanske Udviklingsbanksmultidonorfond, men donorkredsen og Banken arbejder for en snarlig løsning for at reducere risikoenfor forsinkelser i implementeringen af Fondens aktiviteter.c.Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en rammebevilling, hvor totaludgiften overstiger33 mio. kr.Forslaget er tiltrådt af Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde.Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til, atder i finansåret 2010 afgives tilsagn på 100,0 mio. kr. i støtte til 2. fase af overgangsprogrammet iZimbabwe.Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2010 opførte bevilling på 648,0 mio. kr. til §06.32.08. Øvrig bistand.Finansministeriets tilslutning foreligger.
d.e.
f.
København, den 9. juli 2010
SØRENPINDTil Finansudvalget.