Udenrigsudvalget 2009-10
URU Alm.del Bilag 228
Offentligt
875226_0001.png
875226_0002.png
875226_0003.png
875226_0004.png
875226_0005.png
875226_0006.png
875226_0007.png
875226_0008.png
875226_0009.png
875226_0010.png
875226_0011.png
875226_0012.png
875226_0013.png
875226_0014.png
875226_0015.png
875226_0016.png
875226_0017.png
875226_0018.png
875226_0019.png
875226_0020.png
875226_0021.png
Danmark – SyDafrikaPartnerSkab for fremtiDen
BOTSWANANAMIBIAJohannesburgPRETORIA
SWAZILAND
Bloemfontein
LESOTHODurban
SYDAFRIKAEast LondonCapetownPort Elisabeth
INDISKE OCEAN
MOZAMBIQUE
DanmarkS nyepartnerskabmeDSyDafrika
Sydafrika spiller en helt særlig rolle i Afrika som kontinentets politiske og økonomiske sværvægtermed global indflydelse på en række områder. Sydafrika er derfor også en vigtig partner for Dan-mark i globaliseringen. Dette politikpapir sætter rammen om Danmarks samarbejde med Syd-afrika, politisk og økonomisk, i de kommende år.I mange år støttede Danmark kampen mod det hvide mindretalsstyre i Sydafrika. Indsatsenvar kendetegnet ved en stærk folkelig forankring og billeder med Nelson Mandelas løsladelse oglederskab som historisk milepæle. Efter Sydafrikas overgang til demokrati var udviklingssam-arbejdet det centrale i dansk Sydafrika-politik, på trods af at Sydafrika var rigere end de lande,dansk bistand som hovedregel går til. Det skyldtes et ønske om at støtte Sydafrikas overgang tilfrihed og demokrati.Det seneste årti har Sydafrika oplevet hastig forandring. Sydafrika er i dag en af de mest spæn-dende vækstøkonomier, der trods den sydafrikanske økonomis fortsat begrænsede størrelse, harsærdeles gode vækstudsigter koblet med en stor og i stigende grad købedygtig befolkning. Syd-afrika er desuden præget af markedsvenlige politikker og politisk stabilitet, der sikrer et attrak-tivt investerings- og handelsklima. Kombineret med sin placering, gode infrastruktur og stærkebanksektor er Sydafrika på mange måder en god indgang til Afrika.Trods de mange fremskridt og nye muligheder er Sydafrika ikke uden udfordringer. Stor ind-komstskævhed, arbejdsløshed og fattigdom præger fortsat landet. Problemerne med stor krimina-litet og HIV/AIDS samt de generelle udfordringer på sundhedsområdet er også betydelige. Der-til kommer et uddannelsessystem, der mange steder på grundskole- og gymnasiumniveau halterlangt bagefter, mens der samtidig på enkelte universiteter uddannes topkandidater.Danmarks forhold til Sydafrika har også ændret sig det seneste årti. På grund af de nordiskelandes stærke støtte til ANC gennem apartheidperioden, har Danmark i mange år haft en særsta-tus i Sydafrika. Over tid er det naturligt, at denne historiske forbindelse får mindre betydning.Sydafrika er en central regional aktør, hvis internationale position bl.a. illustreres af G20 med-lemskabet. Især samarbejdet med BRIK-landene (Brasilien, Rusland, Indien og Kina) spiller enøget rolle.Senest har Sydafrika meldt sig stærkere ind i kampen mod klimaforandringer og landet er værtfor FN’s Klimatopmøde i 2011. Sydafrika indtager derudover en aktiv rolle som mægler i konflik-ter på det afrikanske kontinent, bl.a. gennem Samarbejdsorganisationen for det Sydlige Afrika(SADC) og den Afrikanske Union (AU), og er blevet en bistandsdonor i Afrika.Trods disse ændringer i forholdet mellem Danmark og Sydafrika er der fortsat et solidt funda-ment for et tæt samarbejde, også selvom vi fra dansk side ikke længere har samme automatiske ad-gang til dialog med sydafrikanske partnere som tidligere. Danmark skal i fremtiden være en aktivpartner og konstruktiv aktør i Sydafrikas vækst og landets stigende politiske indflydelse på detafrikanske kontinent og i syd/syd samarbejdet. Målet er dobbelt: Vi skal være bedre i stand til atopfange de mange spændende nye politiske og økonomiske muligheder, som et samarbejde medSydafrika byder på, og som vil være til gavn for Danmarks rolle og placering i globaliseringen. Påkort sigt skal vi bistå med strategiske bistandsindsatser, dog på et reduceret niveau. Samlet er der
3
tale om et bredere partnerskab for fremtiden baseret på varetagelse af danske og fælles interesser.Det kommercielle samarbejde vil være et afgørende element fremover, men vi skal udnytte, at dermed hensyn til f.eks. freds- og stabilitetsindsatser i Afrika, opbygning af stærkere afrikanske in-stitutioner, fremme af demokrati og menneskerettigheder samt den internationale værdidebat eren stor fællesnævner mellem vores to lande.
4
SyDafrika i foranDringogvækst– men fortSatuDforDringer
sydafrika på vejSydafrika har gennemgået store forandringer siden overgangen til demokrati i 1994. Demokra-tiets spilleregler er godt forankret i en solid forfatning og moderne lovgivning. Der har været af-holdt fire nationale valg. Medierne er frie, domstolene uafhængige, og civilsamfundet er aktivt.Alle emner af samfundsmæssig betydning behandles politisk, debatteres aktivt i det offentligerum og behandles – hvis nødvendigt – i retssystemet.ANC regeringen med daværende præsident Nelson Mandela i spidsen overtog i 1994 en øko-nomi, der var isoleret og på randen af sammenbrud. Gennem en stram økonomisk politik medvægt på makroøkonomisk stabilitet, finans- og pengepolitisk disciplin samt fremme af udenland-ske investeringer har de skiftende ANC-regeringer – senest regeringen med Jacob Zuma i spidsen– gennem et langt sejt træk opbygget en stærk økonomi med vækstrater, der i årene indtil den in-ternationale recession i 2008/9 lå på 4-5 % pr. år. Genopretningen af økonomien er sket samtidigmed opbygningen af rammerne for en velfærdstat, der omfatter sundhed, uddannelse, pensionerog sociale ydelser til fattige, særligt børnefamilier. Der er foretaget massive investeringer i infra-struktur, herunder i forbindelse med VM i fodbold i 2010. Disse offentlige tiltag er gennemførtuden, at det offentlige underskud og gælden er større end i etablerede demokratier, der ikke haren tilsvarende tung social arv i bagagen.
fortsat udfordringerSydafrika står fortsat over for store udfordringer. Der er behov for forbedring af finansadmini-strationen i den offentlige sektor, og der skal sættes hårdere ind mod korruption og misbrug. So-ciale ydelser når ikke frem til alle borgere i udkantsområderne, eller er af en utilfredsstillendekvalitet. Mangel på tilstrækkeligt uddannede medarbejdere i den offentlige sektor er en væsentligforklaring. Desuden hersker der næsten monopoltilstande på flere områder, hvilket giver skævhe-der, ineffektivitet, høje priser og manglende konkurrence i visse områder i den private sektor. Re-geringspartiet ANC med støtte fra dets to alliancepartnere – fagbevægelsen og kommunistpartiet– nyder dog fortsat så stor popularitet i befolkningen pga. kampen mod apartheid, at det opnårvælgertilslutning på 60-70 % ved de nationale valg.På det sociale område ses også et blandet billede. Gennemsnitlevealderen er på 48,2 år formænd og 51 år for kvinder – og faldende. Dette skyldes især omfanget af HIV/AIDS, hvor detvurderes, at ca. 18 % af Sydafrikas befolkning mellem 15 og 49 år er smittet. Livsstilssygdommesom diabetes udgør ligeledes en stigende fare for folkesundheden.Uddannelse halter fortsat bagefter især blandt sorte og farvede. Selvom 98 % af alle børn til-meldes grundskolen, er det kun få, som får en videregående uddannelse. Resultatet er blandt an-det manglende kvalificeret arbejdskraft i mange sektorer, hvilket er en hæmsko for endnu højerevækst og et forbedret niveau i den offentlige sektor.5
Det har vist sig meget vanskeligt at få løftet de store grupper af sorte og farvede ud af fattig-dommen. Tiltag som udbygningen af velfærdsstaten og omfattende positiv særbehandling, dertilgodeser netop disse grupper, har dog medvirket til at reducere fattigdommen. Alligevel leverover 40 % af befolkningen under fattigdomsgrænsen (som den defineres i Sydafrika), og arbejds-løsheden udgør mellem 25 og 40 %, afhængig af opgørelsesmetoderne, og rammer særligt denunge del af befolkningen og de lavt uddannede.En af Sydafrikas allerstørste udfordringer ligger i den store forskel, der er mellem rige og fat-tige. De fattige lever oftest under kummerlige forhold i store townships i udkanten af byerne elleri landområderne og har begrænset adgang til arbejdsmarkedet og sociale ydelser. De rige har enlevestandard, der ligger på højde med eller over den europæiske. Forskellen er blevet større, ikkemindre, i tiden efter demokratiets indførelse. Desuden er der fortsat stor sammenhæng mellemfattigdom og farve, således at hovedparten af de sociale problemer og den medfølgende krimina-litet hovedsageligt findes i de sorte og farvede befolkningsgrupper. Kriminaliteten er fortsat pået uacceptabelt højt niveau, men har dog været faldende de sidste 3-4 år.
fakta om sydafrikanske samfundsforhold:Sydafrikas befolkning udgør 49,3 millioner mennesker – 9 gange så mange indbyggere somi Danmark (Danmark 5,5 millioner)Sydafrikas befolkningstilvækst er på 1,3 % i forhold til Danmarks 0,7 %. kvinder i Sydafrikafår i gennemsnit 2,4 børn. Det tilsvarende tal for Danmark er 1,9 barnSydafrikas areal er 1.219.100 km2– over 28 gange så stort som Danmark(Danmark 43.100 km2)Sydafrika har 11 officielle sprog43 % af Sydafrikas parlamentsmedlemmer er kvinder (Danmark 38 %)Den forventede levealder i Sydafrika er 50,5 år (Danmark 78 år)Ca. 79 % af Sydafrikas befolkning er sorte, ca. 9 % er hvide, 9 % er farvede og ca. 3 % eraf indisk oprindelsei Sydafrika lever 57 % af befolkningen i byområder (Danmark 86 %)Sydafrika består af mange unge mennesker – medianalderen i Sydafrika er 24 år (Danmark40 år).kilder: Danmarks Statistik, the World fact book, folketinget.dk, South africa Survey 2008/9
6
SyDafrikaS uDenrigSPolitik– Styrket PolitiSkdialogsydafrikas ændrede udenrigspolitiske prioriteterSydafrikas udenrigspolitik orienterer sig først og fremmest mod det sydlige Afrika, det afrikanskekontinent og derefter relationer til andre lande på den sydlige halvkugle. Særligt store vækstøko-nomier som Brasilien, Indien og Kina fremstår som strategiske partnere for Sydafrika. Først læn-gere nede på listen kommer Sydafrikas relationer til lande på den nordlige halvkugle, herunderEU-landene, Danmark og de øvrige nordiske lande.Selvom Danmark – bl.a. sammen med de øvrige nordiske lande – historisk har haft et særligtforhold til Sydafrika, formet under kampen mod apartheid og årene med et omfattende bistands-program, er der således i dag en ny virkelighed, hvor der skal arbejdes hårdere på at finde samar-bejdsområder af fælles interesse. Vi har fra dansk side i dag ikke samme automatiske adgang tildialog med sydafrikanske partnere som tidligere.I 2009 blev der på ministerniveau underskrevet en erklæring om regelmæssig politisk dialog.Erklæringen har resulteret i en række møder på ministerniveau og på højt embedsmandsplan.Gensidige besøg af parlamentsdelegationer har også fundet sted.Sydafrika er medlem af G20 og var ikke-permanent medlem af FN’s sikkerhedsråd 2007-2008(og kandidat til 2011-2012). Sammen med Brasilien, Indien og Kina udgør Sydafrika BASIC-landene, der spiller en vigtig rolle i forbindelse med forhandlingerne om en ny klima-aftale. FN’sKlimatopmøde i 2011 (COP17) vil finde sted i Sydafrika.Sydafrika har været hovedaktøren bag udviklingen af Afrika renæssance-visionen og er enaf hovedinitiativtagerne bag etableringen af den Afrikanske Union (AU) og the New Partner-ship for Africa’s Development (NEPAD). Sydafrika er desuden en af drivkræfterne i Samarbejds-organisationen for det sydlige Afrika (SADC). Sydafrika spiller således en væsentlig rolle i etab-leringen af en afrikansk politisk og sikkerhedsmæssig arkitektur, der rækker udover nationalsta-terne, som kan bidrage til løsningen af kontinentets konflikter og problemer samt fremme øko-nomisk integration. Sydafrika indtager en aktiv mæglerrolle i konflikter rundt om på kontinentetsom i Burundi, Elfenbenskysten, DRC og for indeværende Zimbabwe. Landet er også ved at etab-lere sin egen bistandsorganisation, der ventes at ville fokusere på bistand til andre lande i Afrika.Sydafrikas vigtige rolle på det afrikanske kontinent både bilateralt, regionalt og kontinentaltgør landet til en vigtig partner for Danmark. Danmark har i mange år været aktiv på bistands-området i Afrika. Med Danmarks stigende engagement i skrøbelige stater, ønsket om at bistå medløsning af konflikter og fremme af det regionale samarbejde i Afrika er det af stor betydning athave en tæt politisk dialog med Sydafrika. Hertil kommer vigtigheden af samarbejdet med Syd-afrika om globale udfordringer, hvor ikke mindst samarbejdet i FN-regi vil have stor betydning.Danmarks mangeårige erfaringer på bistandsområdet i Afrika vil være et værdifuldt input tilSydafrikas bestræbelser på at opbygge en bistandsorganisation.
eu-samarbejdets stigende betydningEU samarbejdet er en vigtig indgang for Danmarks relation til Sydafrika. EU og Sydafrika deler7
fælles værdier som demokrati, menneskerettigheder, respekt for lov og orden, god regeringsførel-se, ligestilling, kampen mod fattigdom og for fremme af bæredygtig udvikling. EU er Sydafrikasstørste handelspartner og EU er fortsat en vigtig bistandsaktør i Sydafrika.På denne baggrund etablerede EU i 2006 et strategisk politisk partnerskab med Sydafrika1med fokus på globale, kontinentale og regionale spørgsmål af fælles interesse. Et hovedelement idette strategiske partnerskab er fælles engagement om at fremme frihed, fred og sikkerhed samtstabilitet i verden. Partnerskabet var ledsaget af en fælles handlingsplan, der omfatter en bred vif-te af emner spændende fra miljø, klima, uddannelse, transport, ICT til terrorbekæmpelse. EU-Afrika Strategien vedtaget på Lissabon Topmødet i 2008 udgør en yderligere overordnet rammeom samarbejdet mellem EU og Sydafrika.Det strategiske partnerskab omfatter højniveaukonsultationer to gange årligt samt en rækkesamarbejdsfora vedrørende emnerne defineret i handlingsplanen. I takt med at Lissabon trak-tatens bestemmelser om en fælles EU udenrigstjeneste gennemføres, vil EU’s fælles udenrigs-tjeneste indtage en mere central rolle i dialogen mellem EU og Sydafrika. Blandt andet vil detfremover være EU’s Høje Repræsentant, der vil stå i spidsen for EU’s delegation til højniveau-konsultationerne, som ikke længere vil have deltagelse af repræsentanter for medlemslandene.Danmarks mulighed for at få indflydelse på dialogen mellem EU og Sydafrika vil bl.a. være i for-bindelse med forberedelsen af disse møder og gennem det løbende samarbejde mellem EU’s med-lemslande via deres repræsentationer i Pretoria foruden samarbejdet mellem EU og AU og gen-nem det konkrete arbejde med implementeringen af EU-Afrika Strategien.Sydafrika indgik i 1999 en aftale med EU om handel, udvikling og samarbejde. Aftalen udgørden grundlæggende ramme for samarbejdet mellem Sydafrika og EU. Sydafrika deltager også idele af samarbejdet under Cotonou-aftalen mellem udviklingslande i Afrika, Vestindien og Stil-lehavet (AVS-landene) og EU. Sydafrika er dog ikke omfattet af aftalens bistands- og udviklings-samarbejde. I forhandlingerne om regionale økonomiske partnerskabsaftaler (EPA) mellem AVS-lande og EU deltager Sydafrika i forhandlingerne som en del af gruppen for det sydlige Afrika(kendt som SADC-gruppen). Forhandlingerne har indtil nu ikke ført til et endeligt resultat. Fradansk side støttes arbejdet for indgåelse af udviklingsvenlige økonomiske partnerskabsaftaler.
nordisk samarbejde med sydafrikaDet nordiske samarbejde med Sydafrika udgør en vigtig platform for Danmark. Dels i forhold tilgenerel politisk dialog med sydafrikanske regeringspartnere og civilsamfund dels i forhold til te-matiske indsatser, som f. eks. på klimaområdet.Som en integreret del af det nordiske samarbejde undertegnede de tre nordiske lande i 2008 enaftale med Sydafrika om trilateralt samarbejde i andre afrikanske lande, f.eks. om støtte til afhol-delse af valg eller overførsel af succesfulde sydafrikanske erfaringer på andre områder.På udenrigsministerniveau gennemføres en dialogserie mellem de nordiske lande og en kredsaf lande i Afrika. Udenrigsministermødekredsen blev dannet i 2000 og består af de fem nordiskelande samt ti afrikanske lande, nemlig Benin, Botswana, Ghana, Lesotho, Mali, Mozambique,Nigeria, Senegal og Tanzania – foruden Sydafrika. Kredsens strategiske fokus er at skabe breddialog mellem de nordiske lande og en gruppe af progressive afrikanske lande i et relativt ufor-melt forum. I 2009 fandt det ottende møde sted i København, og det niende møde afholdtes iSenegal i 2010.
1 Rådskonklusioner, 17 oktober 2006
8
samarbejde på det politiske område omfatter bl.a.:gennemførelse af regelmæssige politiske højniveaukonsultationer med henblik på atfremme gensidige danske og sydafrikanske interesser, herunder nationalt, regionalt oginternationaltØget besøgsudveksling mellem Danmark og Sydafrika, herunder ministerbesøg ogparlamentsdelegationerStyrket fælles nordisk dialog med Sydafrika med henblik på gennemførelse af dentrilaterale aftale med Sydafrika om at gennemføre bistandsprojekter om f. eks. fremme afdemokrati, god regeringsførelse og sociale sektorer i andre lande i afrikaaktiv dansk indsats i eu om den fælles politik i forholdet til Sydafrika, der bl.a. tager sigtepå at øge Sydafrikas indsats på freds- og sikkerhedsområdet, herunder særligt i forholdtil løsning af politiske kriser og konflikter i afrika og på at styrke samarbejdet mellem euog Sydafrika på dette område samt på øvrige områder af strategisk betydningintensiveret samarbejde med Sydafrika i multilaterale fora, herunder i fnregelmæssig dialog, både bilateralt og i eu-regi, med Sydafrika om aktuelle sager i auog SaDCStyrket samarbejde med tænketanke og civilsamfundsorganisationer baseret i Sydafrika omfremme af fred, sikkerhed og demokrati samt økonomisk integration i det sydlige afrikaudveksling af erfaringer fra danske bistandsindsatser i afrika, både bilateralt og regionalt.
9
kommerCielt SamarbejDeog inveSteringer– nyemuligheder
Sydafrikas styrkede økonomi og integration i verdensøkonomien efter apartheid placerer i daglandet blandt nogle af de mest interessante vækstøkonomier. BRIK-landene (Brasilien, Rusland,Indien og Kina) udgør første række af vækstøkonomier, og lande som Sydafrika, Mexico, Tyrkiet,Indonesien og Polen betragtes som anden bølge. Der er tale om meget forskellige lande, som ikkefølger samme økonomiske eller politiske udviklingsmodel, men som alligevel har to væsentligefællestræk: Store befolkninger og gode økonomiske vækstudsigter. Sydafrikas vækstrater vil ikkeligge på samme høje niveau som de tilsvarende i Kina, Indien eller Brasilien i nær fremtid, menforventes at overstige niveauet i EU15 og OECD-området, som illustreret nedenfor.oversigt over vækstrater som andel af bnp for eu15, oeCd og sydafrika2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 20143,944,21,91,22,71,21,53,71,21,92,92,33,14,61,92,65,3335,62,62,65,50,50,43,8-4,2-3,4-1,80,822,811,53,71,51,94,51,723,81,82,13,2eu 15oeCdsydafrika
kilde: eksportrådet
Øget udenrigshandel
udvikling i udvalgte vækstøkonomiers vareimport 1990-2008Mia.Mia. USD USDUSDMia.Mia. USD2000 2000

3500

3000

3500

3000

2500

2000

1500

1000

500

0

Alle V-økonomier

Alle V-økonomier

Brasilien

Brasilien

Kina

Kina

Hongkong

Hongkong

Indien Indien

Indonesien

Indonesien

Mexico Mexico

Polen Polen

Rusland

Rusland

Sydafrika

Sydafrika

Tyrkiet Tyrkiet

1500
1500

2500

2000

1500

1000

500

1000
1000
500
500
0

1990

0

2002

2000

2004

2002

2000

1998

2006

2004

2008

2006

1992

1990

1994

1992

1996

1994

1998

1996

0

2008

kilde: unComtraDe
10
Væksten i vækstøkonomierne resulterer i en stigende udenrigshandel. Af figuren fremgår stig-ningen i vareimporten for en række vækstøkonomier i perioden fra 1990 – 2008. Siden 2000 harSydafrika mere end fordoblet importen, (227 procent).Som i en række andre vækstlande forventes købekraften at stige i Sydafrikas høj- og mellem-indkomstgrupper, i takt med at væksten tiltager. Dertil kommer, at landets lavindkomstgrupperudgør et potentielt stort markedssegment. Det sydafrikanske marked frembyder således betyde-lige afsætningsmuligheder.dansk-sydafrikansk samhandel
Trods Sydafrikas vækstrater og stigende vareimport har dansk-sydafrikansk samhandel ligget pået relativt lavt om end svagt stigende niveau siden 2004 og traditionelt været fokuseret på farma-ceutiske og medicinske produkter, maskiner og maskindele.dansk eksport til sydafrika og import fra sydafrikamio. Dkkeksportimportbalance20049681.053-8520051.0751.185-11020061.2801.569-28920071.5071.26724020081.3331.637-30420091.239897343
kilde: Danmarks Statistik (marts 2010)
muligheder for danske virksomheder i sydafrikaForventningerne til Sydafrikas vækstrater, fortsat stigende vareimport, forøgede købekraft i fle-re indkomstsegmenter og strategiske placering som indgang til andre dele af det afrikanske kon-tinent gør det sydafrikanske marked særdeles interessant for danske virksomheder indenfor enrække sektorer. Danske virksomheder vil både gennem øget samhandel og investeringer kunnebidrage med overførsel af know-how og teknologi og konkrete eksportartikler, der matcher ef-terspørgsel og behov i landet indenfor bl.a. fødevareproduktion og forarbejdning, farmaceutiskeprodukter og systemeksport indenfor sundhedssektoren, alle former for vedvarende energi ogenergieffektivisering, fiskeri og aquakultur. Nedenstående boks vedr. fakta om Sydafrikas øko-nomi understreger yderligere potentialet i at styrke og udbygge det kommercielle samarbejde mel-lem Danmark og Sydafrika på en række områder.Som det er tilfældet for alle vækstøkonomier, skal konkrete forretningsmuligheder kvalifice-res. Også i Sydafrika er kommercielt samarbejde forbundet med andre udfordringer end dem,der kendes fra Danmarks nærmarkeder. Kendskab til politiske, kommercielle, samfundsmæssigeog kulturelle forhold samt sikkerhedssituationen inklusive kriminaliteten og tilstedeværelse påmarkedet er en stor fordel. Betydningen af politiske tiltag kan illustreres med regeringens hand-lingsprogram ”Broad Based Black Economic Empowerment” (BBBEE), der er rettet mod at stilletidligere marginaliserede grupper bedre i erhvervslivet og på arbejdsmarkedet. Ud fra en tradi-tionel kommerciel tilgang kan programmet umiddelbart opfattes som en forhindring for kom-mercielt samarbejde eller en risiko. Hvis kravene under BBBEE indtænkes strategisk som en delaf en dansk virksomheds arbejde med samfundsansvar, kan ”forhindringen” vendes til en bran-ding-mulighed. Eksemplet illustrerer vigtigheden af at få afdækket relevante (politiske) risici forat kunne vurdere reelle forretningsmuligheder.
11
fakta om sydafrikas økonomi:Sydafrika er verdens 32. største økonomi målt på bnP (Danmark 31. største)Sydafrikas bnP svarer til ca. halvdelen af det samlede afrikanske bnPSydafrika havde i 2008 en årlig vækstrate i bnP på 3,1 %– tilsvarende var Danmarks på -1,1 %Sydafrika har en omfattende forsknings- og teknologi sektor og var det første land derkunne konvertere kul til olieCa. 68 % af Sydafrikas energiforbrug kommer fra kul i 2009. Sydafrika er verdens14. største udleder af Co2Sydafrika har verdens 31. største arbejdsstyrke, er verdens 18. største producent afelektricitet, og har det 11. længste jernbanespor og 18. længste netværk af vejePå global Competitiveness indekset lå Sydafrika nr. 45 og Danmark nr. 5 i 2009i 2008 tog det 22 dage at starte et firma i Sydafrika (nede fra 35 dage i 2005) – i sammeperiode har det taget 6 dage i DanmarkSydafrikas og Danmarks sammensætning af bnP ift. sektorer er meget lig hinanden(Sydafrika: landbrug: 3,3 %, industri: 33,7 % og service: 63 % vs.Danmark: landbrug: 4,6 %, industri: 30,7 % og service: 64,7 %)i 2008 lå Sydafrika nr. 9 på listen over mest vinproducerende lande (svarer til 11% fremgangi vinvolumen fra året før).kilder: imf, verdensbanken, invest in South africa 2009, World economic forum, Danmarks Statistik, theWorld fact book, South africa Survey 2008/, Wine institute
interessante sektorer for danske virksomhederDe senere år har vist nye muligheder indenfor energiområdet, særligt vedvarende energi såsomvindenergi og solenergi samt energieffektivitet. Det skyldes især en større energikrise i Sydafrika,hvor energiforsyningen i første halvdel af 2008 ikke kunne følge med efterspørgslen men ogsåSydafrikas frivillige klimaforpligtelser. Selvom Sydafrika fortsat vil modtage hovedparten af sinelektricitet fra kulkraftværker, herunder to store nye værker der bygges i disse år, forventes de før-ste vindmølleparker og solenergianlæg at være etableret i 2011.Også andre sektorer byder på muligheder for danske virksomheder. Det gælder bl.a. informa-tionsteknologi og kommunikation, hvor Sydafrika – og Afrika generelt – halter langt bagefter,blandt andet på grund af beskeden bredbåndskapacitet og manglende konkurrence. Men de for-hold er under forandring i Sydafrika. Blandt andet er mobiltelefoni, internet baseret transaktio-ner i stærk vækst. Det er områder, hvor Danmark er blandt de førende. Endelig er der potentialeindenfor mere traditionelle sektorer som sundhedssektoren (farmaceutiske produkter og system-eksport såsom f.eks. affaldshåndtering og elektroniske patientjournaler), landbrug (særligt hviskombineret med biomasseanlæg), fødevareproduktion og forarbejdning, fiskeri og akvakultursamt minedrift. Disse områder har fortsat stor betydning for Sydafrika og repræsenterer områder,hvor danske virksomheder har særlige kompetencer.
12
rådgivning om kommerCielt samarbejde i sydafrikaDanske virksomheder med interesse i at undersøge konkrete muligheder for at starte virksomhed,eksportere eller finde en partner i Sydafrika anbefales at kontakte de statslige danske aktører, somkan hjælpe med finansiering samt kommerciel og politisk rådgivning til danske virksomheder iudlandet. Det er Eksportrådet, Udenrigsministeriet, Eksport Kredit Fonden (EKF), Industriali-seringsfonden for Udviklingslandene (IFU) og Danida under Udenrigsministeriet. De fire orga-nisationer samarbejder i det såkaldte GoGlobal samarbejde. (www.goglobal.dk )
de statslige danske aktører, der rådgiver danske virksomheder i sydafrikaeksportrådet, udenrigsministeriet (ambassaden i pretoria)eksportrådet rådgiver om bl.a. markeds- og eksportmuligheder, partnersøgning, politiskrisikohåndtering, lovgivning, centrale aktører på markedet og virksomheders samfundsansvar(CSr), herunder bbbee. Derudover tilbyder eksportrådet hjælp til bl.a. udstillinger,markedsføring og procedurer omkring told og afgifter. (www.ambpretoria.um.dk )eksport kredit fonden (ekf)ekf sikrer dansk erhvervsliv mod kommercielle og politiske risici ved internationaleforretninger på markeder med forhøjet risiko. ekf finansierer med eksportgarantier, lån ogaktiekapital. (www.ekf.dk)ifu (kontor i johannesburg)ifu er rådgiver og aktiv medinvestor for danske virksomheder, der etablerer sig iudviklingslande. investeringen kan ske som lån, aktiekapital eller mezzaninfinansiering. ifuhar gennemført investeringer i mere end 30 projekter til en samlet værdi af ca. 106 mio. kronergennem de seneste 15 år. ([email protected])danida (ambassaden i pretoria)ambassaden i Pretoria engagerer endvidere dansk erhvervsliv i at bidrage tilfattigdomsorienteret lokal erhvervsudvikling under Danidas erhvervsinstrumenter gennemstøtte til teknologioverførsel, træning af lokale virksomheder, CSr-aktiviteter og rentefrie lån.Disse bistandsindsatser uddybes i kapitel 6. (www.ambpretoria.um.dk)
det kommercielle og investeringssamarbejdet omfatter bl.a.:En styrkelse af Eksportrådet og Udenrigsministeriets kommercielle og politiske rådgivningaf danske virksomheder med fokus på:– Muligheder indenfor sektorer, hvor Danmark står stærkt internationalt, og hvor der erefterspørgsel i Sydafrika, ikke mindst vedvarende energi og energieffektivitet,– Samfundsforhold og lovgivning samt virksomheders samfundsansvar, herunder fleretilbud om virksomhedsrådgivning indenfor CSR og BBBEE– Politiske kontakter og rådgivning– Partnersøgning– Markedsanalyser– Nye markedssegmenter som MOB og BOP13
Afsøgning af kommercielle muligheder i andre dele af Afrika med udgangspunkt i Sydafrikaog sydafrikanske virksomheder og kompetencerOvervågning af finansieringsmuligheder til større udviklingsprojekter i det sydlige AfrikaStyrket koordinering af de statslige aktørers indsats gennem GoGlobal-samarbejdetFastholdelse af B2B programmet i en periode og udbygning af IPD programmet,herunder BoP elementerne, således at der opnås synergieffekter med det kommercielleeksportfremmearbejde og dette spredes ud til også at dække townships og andre fattigeområderFremme af danske investeringer og partnerskaber i Sydafrika indenfor de nævnte sektorerAktiv indsats igennem WTO og EU for at skabe optimale rammebetingelser for Danmarkskommercielle relationer med Sydafrika.
14
miljØ-, energi- ogklimaudfordringer
Sydafrikas økonomi har traditionelt været centreret om en række store energiintensive virksom-heder og industrier, herunder mineindustrien. Energisektoren – der tegner sig for 15 % af natio-nalproduktet – baserer sig i overvejende grad på store forekomster af billige kul og elektricitetenforsynes af det nationale selskab ESKOM fra en række store kulkraftværker. Priserne på elektri-citet har været blandt verdens billigste, der har været rigeligt af den, og der har derfor ikke værettradition for at indføre sparetiltag. Forbruget har generelt været højt.Den billige energi har været med til at muliggøre Sydafrikas positive vækstrater. I 2008 stødteSydafrika ind i forsyningsproblemer, og strømudfald fik dele af økonomien til at gå i stå i noglemåneder. Store udvidelsesplaner af strømforsyningen er accelereret og kører henover det næsteårti. Det drejer sig dels om nye moderne kulkraftværker, dels om investeringer i vedvarende ener-gi, herunder særligt solenergi og vindenergi. Dertil kommer tiltag til at indføre elektricitetsbespa-rende foranstaltninger.Danmark har i flere år gennem Danida-programmer bistået Sydafrika med miljø- og energi-tiltag. Som led i reduktionen af den bilaterale bistand til Sydafrika løber de programmer ud in-denfor de nærmeste år. Det betyder dog ikke, at samarbejdet ophører. I 2009 indgik Danmark ogSydafrika en hensigtserklæring om samarbejde på miljø- og energiområdet. Den erklæring er un-der gennemførelse og indeholder udover enkelte bistandselementer tillige handelselementer samttiltag på forsknings- og videnskabsområdet.
klimaforhandlinger og nationale planerPå grund af den traditionelt energiintensive industriproduktion og den billige elektricitet liggerSydafrika højt på listen over lande med stor CO2-udledning. I forbindelse med det 15. Klima-konferencemøde (COP15) i København i 2009 fremlagde Sydafrika sin nationale klimaplan, derindebærer frivillig reduktion i væksten af CO2-udledning på 34 % i 2020 og 45 % i 2045 (base-ret på 2009-niveau). Klimapolitikken ventes fulgt af en national plan for, hvordan de udmeldtemål skal opnås. Sydafrika har associeret sig med Copenhagen Accord.Sydafrika vil være vært for det 17. klimakonferencemøde (COP17) i december 2011 og spil-ler i øvrigt i flere sammenhænge en dynamisk og konstruktiv rolle i klimaforhandlingerne. Dan-marks rolle som COP-formand i 2010 betyder, at Danmark må føre en aktiv indsats indenforklimadiplomatiet. Danmark søger i den forbindelse et tæt samarbejde med kommende COP for-mandskabslande.samarbejdet på miljø-, energi- og klimaområdet omfatter bl.a.:Sparring med Sydafrika i processen op til CoP16 i mexico i 2010 og CoP17 i Sydafrika i2011, med henblik på at opnå en ambitiøs og juridisk bindende aftale på klimaområdetog samtidig sikre, at Copenhagen accord indgår som et centralt udgangspunkt for de videreforhandlinger i unfCCC. fokus vil være på at fremme den positive dynamik, som Sydafrikabringer ind i såvel gruppen af baSiC-lande, g77 og i gruppen af afrikanske lande
15
Samarbejde med Sydafrika om at få inddraget de afrikanske lande i klimaforhandlingerneog sikring af at disse landes interesser tilgodeses i klima øjemed med særlig vægt påtilpasningsbehov og –indsats ud fra en vurdering af de afrikanske landes sårbarhedSamarbejde om at styrke de afrikanske landes rapportering af klimarelevante forholdudstationering af en klimaattaché ved ambassaden i Pretoria med ressort i klima- ogenergiministeriet frem til CoP17 i Sydafrika er afvikletDeltagelse i regionale initiativer som f.eks. samarbejdet om integreretvandressourceforvaltning, regionalt energisamarbejde og CDmoverførsel af danske erfaringer med at få etableret de nødvendige strukturer ogrammeværk for indførslen af vedvarende energiStyrket gennemførelse af den erklæring om samarbejde om miljø og energi, som blevunderskrevet af Danmark og Sydafrika i 2009.
16
biStanDSSamarbejDemeD regionalt ogerhvervSmæSSigtfokus
Sydafrika er et land, som går fra at være modtager af udviklingsbistand til selv at være donor.Allerede nu udgør den indkomne udviklingsbistand under 1 % af det sydafrikanske offentligebudget. På trods af den begrænsede volumen udfylder den internationale bistand stadig en vigtigrolle. Gennem bistanden ydes der teknisk støtte. Ligeledes overføres erfaringer fra andre lande tildet sydafrikanske samfund, der fortsat er præget af nye institutioner under fortsat finjustering ogpolitikker, der løbende videreudvikles. Tilsvarende er der områder, hvor Sydafrika ikke adskillersig væsentligt fra mere traditionelle udviklingslande – det gælder bl.a. som nævnt på sundheds- oguddannelsesområdet samt desuden på bolig- og infrastrukturområdet i dele af landet.En proces med at omlægge og reducere den danske bistand til Sydafrika blev indledt i 2007,som fastslået i regeringens Afrika Strategi. Bistandsmidler anvendes således alene på områder, dervurderes at have en særlig strategisk betydning og som kan bidrage til at sikre, at den sorte befolk-ning får bedre muligheder for at deltage i erhvervslivet, korruptionsbekæmpelse og bekæmpelseaf HIV/AIDS, foruden fremme af ligestilling. Danmarks regionale engagement inden for fred,sikkerhed, demokratisering og regional økonomisk integration i det sydlige Afrika vil styrkes medudgangspunkt i Sydafrika.Den fremadrettede indsats i Sydafrika gennem Danidas erhvervsinstrumenter, forstået somBusiness-to-Business Programmet (B2B), Innovative Partnerships for Development (IPD) Pro-grammet og Programmet for Blandede Kreditter (BK), tager afsæt i Afrika Kommissionens anbe-falinger, herunder fokus på den afrikanske ungdom og behovet for øget vækst via skabelse af nye,anstændige arbejdspladser. Fattigdomsorientering og Broad Based Black Economic Empower-ment (BBBEE) er afgørende nøgleord i udvælgelsen af fremtidige projekter. Der ydes kun støttetil projekter og aktiviteter, der ikke kan realiseres uden Danida-støtte (additionalitet). Erhvervs-instrumenterne vil have særlig fokus på sektorer, hvor der er et betydeligt udviklingspotentialeog et lokalt behov. Således vil støtten via BK koncentrere sig indenfor klima- og energisektoren.B2B Programmet vil ligeledes fokusere på disse sektorer samt på landbrugs- og miljøsektorerne.For IPD Programmet skal såvel strategiske ”Corporate Social Responsibility” (CSR) som”Base of the Pyramid” (BoP) projekter i Sydafrika forsøges støttet. BoP-projekterne skal blandtandet tage udgangspunkt i det store og i stigende grad produktions- og købestærke markedsseg-ment, der findes i de sydafrikanske townships.Indsatser, som specifikt rettes mod bilaterale aktiviteter i Sydafrika, vil fra 2012 beløbe sig tilca. 25 mio. kr. om året i nye tilsagn. B2B, IPD og BK programmernes volumen vil løbende bli-ve justeret. Aktiviteter af regional karakter planlægges at beløbe sig til ca. 30 mio. kr. om året inye tilsagn fra 2012. Der er tale om en kraftig reduktion i den bilaterale bistand, der indtil 2009udgjorde i området 100-150 mio. kroner årligt i forbrug. Den finansielle ramme revurderes ef-ter 2013.
17
det forsatte bistandssamarbejde med strategiske indsatser omfatter bl.a.:indsatser til fremme af den sorte befolkningsgruppes deltagelse i erhvervslivet/jobskabelseherunder udvikling af færdigheder (”skills”) samt indsatser til bekæmpelse af korruptionfastholdelse af b2b Programmet i en periode med fokus på udvalgte sektorer (miljø,landbrug, klima og energi) for gennem træning og teknologioverførsel at bidrage til socialog økonomisk udviklingvidereudvikling af iPD Programmet (gennem strategiske CSr- og boP-projekter) med fokuspå at støtte partnerskaber, der adresserer udfordringerne blandt Sydafrikas fattigstefokusering af blandede kreditter på klima- og energisektoren, hvor Sydafrika står over forstore udfordringer, og hvor der vurderes at være gode muligheder for at drage fordel afdanske virksomheders kernekompetencerindsatser til bekæmpelse af hiv/aiDS og vold mod kvinder og børn samt fremme afligestillingindsatser til styrkelse af Sydafrikas regionale engagement inden for håndtering afkonflikter, fremme af demokrati og regional økonomisk integration, herunder på områdetfor vedvarende energi.
18
viDenSkab, kultur,forskningogborgerServiCe
Globaliseringen stiller stadig øgede krav til viden, innovation og kulturforståelse. Et øget samar-bejde inden for videnskab, kultur og forskning mellem Danmark og Sydafrika vil være til fordelfor begge parter. Sydafrika har forskningsmiljøer, der udgør interessante samarbejdspartnere fordanske forskere. Traumamedicin og nano-teknologi er eksempler. Fra sydafrikansk side efter-spørges blandt andet dansk know-how inden for vedvarende energi og energieffektivitet.Der eksisterer et ad-hoc samarbejde mellem danske forskere, universiteter, virksomheder oginnovationsmiljøer og tilsvarende grupper i Sydafrika. Samarbejdet skal ikke formaliseres ved re-geringsaftaler, men eksisterende rammer for samarbejde – herunder finansieringsmulighederne– kan i højere grad synliggøres. Udover de danske programmer eksisterer en række EU-program-mer. Begge områder vil få øget opmærksomhed i styrkelsen af partnerskabet mellem Danmarkog Sydafrika.Otte danske universiteter er gået sammen om en fælles tilgang til kapacitetsopbygning ogsamarbejde inden for forskning og uddannelse i udviklingslandene, som beskrives i rapporten”Building Stronger Universities in Developing Countries” fra efteråret 2009. De syv platforme,der præsenteres i rapporten, vil bl.a. give muligheder for tættere og mere formelt samarbejde mel-lem danske og sydafrikanske universiteter.Sydafrika har et dynamisk og internationalt anerkendt kulturliv, der også i stigende grad til-trækker sig interesse i Danmark. Det kulturelle område – kunst, film, musik, dans, turisme ogsport – frembyder gode muligheder for samarbejde og udveksling.Globaliseringen stiller øgede krav til ”branding” af lande. Regeringen lancerede i 2006 enhandlingsplan for offensiv global markedsføring af Danmark. Denne plan har til formål at ud-brede kendskabet til Danmark herunder blandt andet den danske samfundsmodel.Det kan forventes, at et stigende antal danske turister, studerende og repræsentanter for virk-somheder, kultur- og forskningsinstitutioner vil opholde sig i Sydafrika i kortere eller længere tid.Antallet af adoptioner fra Sydafrika til Danmark er nu oppe på 70 om året – og voksende. Ogmere end 2.000 sydafrikanere søger hvert år visum til Danmark; de fleste for at besøge danskereeller i forretningsøjemed.
19
samarbejde om videnskab, kultur, forskning og borgerservice omfatter bl.a.:Styrkelse af kultursamarbejdet mellem Danmark og Sydafrika, blandt andet opbygning afnetværk, videns- og informationsdeling mellem relevante partnere. Danske hovedaktørerkunne være Center for kultur og udvikling, kunststyrelsen, de danske kunstfagligeorganisationer samt civilsamfundetStyrkelse af partnerskabet inden for forskning og videnskab gennem fokus på etablering afmere faste samarbejdsformer og oplysning om finansieringsmulighederSikring af en optimal betjening af danskere og sydafrikanere, der søger visum eller harbehov for hjælp med andre borgerserviceopgaver, herunder gennem udlicitering af dele afvisumprocessenet forøget kendskab til Danmark i Sydafrika gennem målrettede offentlighedskampagner(Public Diplomacy).
20
UDENRIGSMINISTERIETDanmark – SydafrikaPartnerskab for fremtidenJuni 2010UdgiverUdenrigsministerietasiatisk Plads 21448 københavn ktelefon:33 92 00 00
fax:32 54 05 33e-mail:[email protected]internet: www.um.dkDesign:Herrmann & fischer asTryk:UdenrigsministerietPublikationen kan downloades eller bestilles på:www.danida-publikationer.dkteksten kan citeres fritiSbn 978-87-7087-411-3 (trykt version)iSbn 978-87-7087-412-0 (internet version)