Udenrigsudvalget 2009-10
URU Alm.del Bilag 214
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIETCenter for udviklingspolitikHUC, j.nr. 400.E.2-0-0Den 3. juni 2010
Rådsmøde (udenrigsanliggender)den 14.-15. juni 2010(udviklingsrelaterede punkter)SAMLENOTAT
1. Somalia, Østafrika og pirateri .................................................................................................... 22. MDG’erne (2015-målene)........................................................................................................... 43. Skat og udvikling ....................................................................................................................... 64. Arbejdsdeling mellem lande (Cross-Country Division of Labour) ........................................... 85. Orienteringsdebat om kønsaspektet og udvikling med udgangspunkt i udkast til EUhandlingsplan for ligestilling og kvinders muligheder i udviklingssamarbejdet 2010-2015 ........10
1
1. Somalia, Østafrika og pirateriKOM-dokument foreligger ikke.Nyt notat.1. ResuméPå rådsmødet ventes en drøftelse af EU’s pirateribekæmpelsesoperation Atalanta, herunder mulighederne forforlængelse af operationens mandat og eventuelt udvidelse af operationsområdet. Desuden forventes udenrigsrepræ-sentanten, Ashton at orientere EU’s udviklingsministre om sin seneste rundrejse i Østafrika.2. BaggrundOperation Atalanta er EU’s første flådeoperation og har til formål, dels at beskytte nødhjælps-skibe, som sejler for FN’s World Food Programme (WFP), og dels at beskytte og forebyggepiratangreb mod den kommercielle skibsfart i området. Danmark kan ikke på grund af forsvars-forbeholdet deltage i operation Atalanta.Udenrigsrepræsentantens, Ashton rundrejse i Østafrika fokuserede bl.a. på overdragelsesaftalerog mulighederne for et bredere EU-engagement i relation til bekæmpelsen af pirateri ud forSomalias kyst.3. HjemmelsgrundlagSpørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.4. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.5. Formål og indholdDrøftelsen forventes indledt med en orientering fra Operationschefen for operation Atalanta,viceadmiral Peter Hudson. Det forventes, at drøftelsen bl.a. vil fokusere på behovet for at juste-re Atalantas operationsområde i relation til udviklingen i piraternes aktiviteter og angrebsmøn-stre.Der forventes endvidere en drøftelse af en mulig forlængelse af operation Atalantas mandat.Operationen har pt. mandat til og med den 12. december 2010.Endelig forventes en bredere drøftelse af mulige, langsigtede løsninger på pirateriet, herunderbehovet for analyser af pirateriets økonomi og derved på mulighederne for at sætte ind modpirateriets bagmænd.I forhold til retsforfølgelsesproblematikken ventes udenrigsrepræsentanten, Ashton at orientereom sine konsultationer i regionen vedrørende overdragelsesaftaler, herunder opfølgning på Ke-nyas opsigelse af aftalerne om overtagelse af pirater til retsforfølgelse. Desuden forventes en
2
drøftelse med udviklingsministrene om mulighederne for et bredere, udviklingsmæssigt enga-gement i relation til forebyggelse og bekæmpelse af pirateri.Danmark er grundet forsvarsforbeholdet afskåret fra at deltage i EU’s militære operationer.Danmark er ikke del af EU’s overdragelsesaftale med Kenya, da den er tilknyttet operation Ata-lanta, men har indgået en tilsvarende aftale. Kenya har meddelt, at landet vil opsige samtligeaftaler om overdragelse af pirater til retsforfølgning, herunder med Danmark og EU, pr. sep-tember 2010.6. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforIkke relevant.8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-skyttelsesniveauetSagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøeteller beskyttelsesniveauet.9. HøringSagen har ikke været i høring.10. Regeringens foreløbige generelle holdningOverordnet støtter regeringen udviklingen af CSDP-samarbejdet. Som følge af forsvarsforbe-holdet deltager Danmark ikke i foranstaltninger, der har indvirkning på forsvarsområdet.11. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer ventes bred opbakning blandt medlemslandene til en forlængelse af operation Atalantasmandat samt til en justering af Atalantas operationsområde.12. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 7. maj 2010.
3
2. MDG’erne (2015-målene)KOM-dokument foreligger ikke.Nyt notat.1. ResuméI opfølgning på orienteringsdebatten om MDG’erne afholdt på rådsmødet den 10. maj 2010 ventes Rådet atvedtage rådskonklusioner vedr. EU’s position ved højniveaumødet om status for 2015-målene i september2010.Rådskonklusionerne er i et vist omfang baseret på Kommissionens forårspakke, som dannede grundlag for orien-teringsdebatten ved rådsmødet den 10. maj 2010. Rådskonklusionerne vil udgøre grundlaget for EU’s endeligeforhandlingsposition i New York i forbindelse med forhandlingerne blandt FN’s medlemslande om indholdet afsluterklæringen til FN’s højniveaumøde.2. BaggrundDen 20.-22. september 2010 afholdes et højniveaumøde i New York om status for 2015-målenei forbindelse med FN’s 65. generalforsamling.På rådsmødet den 10. maj 2010 afholdtes en orienteringsdebat om 2015-målene baseret påKommissionens forårspakke, som indeholdte en 12-punkts EU-handlingsplan. Rådskonklusio-nerne, der ventes vedtaget, er i et vist omfang baseret på Kommissionens forårspakke.I New York er forhandlingerne om slutdokumentet for højniveaumødet i september i gang,og rådskonklusionerne vil udgøre grundlaget for EU’s endelige forhandlingsposition i NewYork i forbindelse med forhandlingerne blandt FN’s medlemslande om indholdet af sluterklæ-ringen til FN’s højniveaumøde.3. HjemmelsgrundlagSpørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.4. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.5. Formål og indholdRådet forventes at vedtage rådskonklusioner vedr. EU’s MDG-position ved højniveaumødet iNew York i september. Vedtagelsen af EU’s ligestillingshandlingsplan for udviklingsarbejdet,hvorom der var forudset separate rådskonklusioner, er desuden blevet integreret i konklusio-nerne. Det kan samtidig ikke udelukkes, at der vil være en drøftelse af forslag til et MDG-inititativ under EU’s udviklingsfond (EUF) i størrelsesorden ca. 700 mio. EURO. Der er taleom en omprioritering af eksisterende midler. Der er endnu ikke modtaget dokumentation vedr.initiativet fra Kommissionen.
4
Konklusionerne vil udgøre grundlaget for EU’s endelige forhandlingsposition i New York iforbindelse med forhandlingerne blandt FN’s medlemslande om indholdet af sluterklæringen tilFN’s højniveaumøde.I rådskonklusionerne forventes EU at ville fremhæve behovet for et konkret og handlingsorien-teret slutdokument og fremkomme med anbefalinger bl.a. i forhold til øget ejerskab, forbedreteffekt, mobilisering af udviklingsfinansiering, herunder bistand, og bistandseffektivitet.6. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforForslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-skyttelsesniveauetRådskonklusionerne forventes ikke i sig selv at have konsekvenser for statsfinanserne, sam-fundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Forslaget til et MDG-initiativ under EU’sudviklingsfond (EUF) på i størrelsesorden 700 mio. euro skønne ikke at have konsekvenser forstatsfinanserne, i det der er tale om en omprioritering af eksisterende midler.9. HøringSagen har ikke været sendt i høring.10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen lægger stor vægt på 2015-målenes samlende og disciplinerende rolle for det interna-tionale udviklingsarbejde og vigtigheden af fortsat at arbejde for opnåelsen af målene inden2015. Regeringen bakker om og behovet for et handlingsorienteret slutdokument.11. Generelle forventninger til andre landes holdningerDe øvrige landes holdning ventes at ligge på linje med de danske.12. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 7. maj 2010.
5
3. Skat og udviklingKOM (2010) 0163Nyt notat.1. ResuméUdviklingsministrene forventes på rådsmødet den 14. juni (udenrigsanliggender) at drøfte skat og udvikling påbaggrund af Kommissionens meddelelse af 21. april 2010 til Europa-Parlamentet, Rådet og Det Økonomiskeog Sociale Udvalg om skat og udvikling og samarbejde med udviklingslande om fremme af god politik og for-valtning i forbindelse med regeringsførelse på skatteområdet. Der ventes vedtaget rådskonklusioner.2. BaggrundKommissionen har den 21. april 2010 fremsendt meddelelse om skat og udvikling vedrørendesamarbejde med udviklingslande om fremme af god politik og forvaltning på skatteområdet tilRådet, Europa-Parlamentet og Det Økonomiske og Sociale Udvalg. Baggrunden herfor er Rå-dets invitation til Kommissionen den 18. maj 2009 om at foreslå konkret EU handling vedrø-rende dialog med og bistand til udviklingslande på området med henblik på at bidrage til reali-sering af udviklingspolitiske mål. Denne invitation fandt sted på baggrund af Kommissionenstidligere meddelelse om fremme af god politik og forvaltning på skatteområdet af 28. april 2009(KOM(2009)201), som blev udarbejdet under indtryk af den økonomiske og finansielle krise ogbekymringerne omkring skattesystemernes soliditet samt vurderingen af, at tiltag rettet mod atfremme god politik og forvaltning på skatteområdet vedrørende direkte beskatning på så bredtet geografisk grundlag som muligt er den mest hensigtsmæssige måde, hvorpå disse problemerkan løses. Daværende meddelelse indeholdt overvejelser om en række skridt, der kan fremmegod politik og forvaltning på skatteområdet vedrørende direkte beskatning, og foreslog bl.a.tiltag på EU-niveau og på medlemsstatsplan om gennemsigtighed, informationsudveksling ogretfærdig skattekonkurrence. Den seneste meddelelse fra 21. april 2010 koncentrerer sig omsamarbejdet med udviklingslande om fremme af god skattepolitik og -forvaltning.3. HjemmelsgrundlagSpørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.4. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.5. Formål og indholdKommissionens meddelelse sigter mod at fremme synergier mellem skattepolitik og udviklings-politik ved at foreslå måder, hvorpå EU vil kunne bistå udviklingslande med at opbygge effek-tive, retfærdige og bæredygtige skattesystemer og skatteadministrationer med henblik på at styr-ke udviklingslandenes mulighed for at mobilisere egne ressourcer. Sammenfattende foreslårKommissionen at forøge støtten til at mobilisere skatteindtægter i udviklingslandene samt atfremme principperne for god politik og forvaltning på skatteområder og støtte udviklingslandemed at bekæmpe skatteunddragelse og anden skadelig skattepraksis.
6
6. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforIkke relevant.8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-skyttelsesniveauetDrøftelsen vil ikke have direkte konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøeteller beskyttelsesniveauet.9. HøringSagen vendtes ikke sendt i høring.10. Regeringens foreløbige generelle holdningDanmark støtter Kommissionens indstilling om at styrke bistanden til kapacitetsopbygning ogfremme af god politik og forvaltning i forbindelse med regeringsførelse på skatteområdet medhenblik på at styrke udviklingslandenes mulighed for at mobilisere egne ressourcer.11. Generelle forventninger til andre landes holdningerDet forventes, at der vil kunne opnås enighed om rådskonklusioner, som støtter Kommissio-nens forslag. Enkelte lande forventes at ville afvise konkrete formuleringer, som måtte henvisetil eksisterende EU-erfaring med automatisk udveksling af skatteoplysninger, idet man afviser,at en sådan erfaring reelt eksisterer i dag. Enkelte andre lande finder ikke, at drøftelser af regn-skabsstandarder bør finde sted i EU’s udviklingsregi, men at disse bør finde sted andetsteds,primært i OECD (og IASB International Accounting Standards Board).12. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7
4. Arbejdsdeling mellem lande (Cross-Country Division of Labour)KOM (2010) 0159Nyt notat.1. ResuméRådet ventes, at drøfte arbejdsdeling mellem lande med henblik på at styrke komplementariteten og koordinerin-gen af EU's udviklingsindsatser.2. BaggrundSom led i opfølgningen på handlingsplanen for bistandseffektivitet, der blev vedtaget af detinternationale samfund i 2008 i Accra, vedtog Rådet i 2009 konklusioner om en operationelramme for EU's arbejde med bistandseffektivitet. Rådskonklusionerne opfordrer blandt andetmedlemsstaterne til at påbegynde en dialog om øget arbejdsdeling og informationsudvekslingmellem landene.3. HjemmelsgrundlagSpørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.4. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.5. Formål og indholdFormålet er at påbegynde en dialog om arbejdsdeling, der tilstræber komplementaritet og koor-dination af udviklingsindsatser i og mellem lande byggende på informationsudveksling og dia-log.6. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforIkke relevant.8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-skyttelsesniveauetDrøftelsen vil ikke have direkte konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøeteller beskyttelsesniveauet.9. HøringSagen er ikke sendt i høring.
8
10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen støtter, at EU tilstræber øget komplementaritet og koordination af udviklingsindsat-ser i og mellem lande byggende på bedre informationsudveksling og dialog i samarbejde medalle relevante donorer og med afsæt i forholdene i partnerlandene.11. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer forventes, at være tilslutning til at styrke komplementariteten og koordineringen af udvik-lingsindsatser i og mellem lande byggende på informationsudveksling og dialog.12. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
9
5. Orienteringsdebat om kønsaspektet og udvikling med udgangspunkt i udkast til EUhandlingsplan for ligestilling og kvinders muligheder i udviklingssamarbejdet 2010-2015KOM-dokument foreligger ikke.Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmødet (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 10.-11.maj 2010. Nye afsnit er markeret med en streg i margenen.1. ResuméRådet forventes at fortsætte drøftelsen af ligestilling og udvikling med udgangspunkt i udkastet til ligestillings-handlingsplan for udviklingssamarbejdet. Vedtagelsen af handlingsplanen forventes at blive integreret irådskonklusionerne om EU's position ved højniveaumødet om status for 2015-målene i september.2. BaggrundLigestilling mellem mænd og kvinder og fremme af kvinders rettigheder er en fundamentalværdi og et grundlæggende princip for EU. Trods globale fremskridt på ligestillingsområdet erder fortsat behov for en betydelig indsats for at sikre lige rettigheder, muligheder og lige indfly-delse for mænd og kvinder, især i udviklingslandene. Ligestilling er et mål i sig selv, men også etmiddel til at nå de øvrige 2015-mål. I EU's konsensus om udvikling fra 2005 er ligestilling et affem essentielle principper for udviklingssamarbejdet.Det foreliggende udkast til EU-handlingsplan for ligestilling og kvinders muligheder i udvik-lingssamarbejdet 2010-2015 tager udgangspunkt i rådskonklusioner om ligestilling og kvindersmuligheder i udviklingssamarbejdet fra maj 2007, hvor kommissionen og medlemslandene op-fordres til at styrke koordinationen af deres indsatser, bl.a. ved at opstille klare målsætninger ogindikatorer samt sikre en effektiv arbejdsfordeling.3. HjemmelsgrundlagSpørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.4. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.5. Formål og indholdHandlingsplanens overordnede formål er at accelerere opnåelse af 2015-målene og især mål 3om ligestilling og mål 5 om mødredødelighed, samt at bidrage til opnåelse af målene i Konven-tionen om udryddelse af alle former for diskrimination mod kvinder (FN 1979), Handlingspro-grammerne fra Beijing og Kairo.Handlingsplanen skal styrke EU's koordinering og samarbejde i ligestillingsindsatserne medpartnere i udviklingslande for at sikre en større effekt af indsatser på landeniveau. Med ud-gangspunkt i eksisterende ressourcer, instrumenter og mekanismer skal planen bl.a. styrke EU'sledende rolle i at fremme ligestilling, EU's interne kapacitet, den politiske dialog med partner-landene, integrationen af ligestilling i alle programmer, inddragelse af civilsamfundet i partner-
10
landene og styrke EU's monitorerings- og rapporteringsindsats. Handlingsplanen indeholder etoperationelt rammeværk med forslag til konkrete aktiviteter med indikatorer og en tidstabel.Der var oprindeligt forudset separate rådskonklusioner om ligestillingshandlingsplanen. Vedta-gelsen af handlingsplanen forventes nu at blive integreret i rådskonklusionerne om EU's positi-on om 2015-målene. Som følge heraf og grundet de meget kortfattede drøftelser på det senesterådsmøde har et medlemsland ønsket at fortsætte debatten om ligestilling og udvikling.6. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforIkke relevant.8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-skyttelsesniveauetForslagets vurderes ikke at have statsfinansielle, samfundsøkonomiske, erhvervsmæssige elleradministrative konsekvenser for virksomhederne.9. HøringSagen har ikke været i høring.10. Regeringens foreløbige generelle holdningFra dansk side har man overordnet været positiv overfor handlingsplanen. Planen ses som etsupplement, der kan styrke og effektivisere EU's udviklingssamarbejde på ligestillingsområdet.Man har under planens tilblivelse arbejdet for at sikre balance i de foreslåede indsatsområder,herunder øget fokus på kvinders økonomiske muligheder, politiske indflydelse og seksuelle ogreproduktive sundhed og rettigheder samt fokus på kvinders potentiale som forandringsagenteri udviklingsprocessen. Man har endvidere arbejdet for, at den styrkede koordinering ikke kunsker internt i EU men også i forhold til andre, centrale aktører i udviklingssamarbejdet, herun-der FN og Verdensbanken, at der ikke opbygges nye, parallelle koordineringsmekanismer, samtat planens arbejdsfordeling er klar.11. Generelle forventninger til andre landes holdningerMedlemslandene forventes at være overordnet positive overfor handlingsplanen. Flere landehar i lighed med Danmark ønsket at balancere elementer i planen, ligesom flere lande har øn-sket rådskonklusioner, der understreger EU’s høje prioritering af ligestilling.12. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 7. maj 2010.
11