Udenrigsudvalget 2009-10
URU Alm.del Bilag 173
Offentligt
-----Oprindelig meddelelse-----Fra: Peter Ole Kvint [mailto:[email protected]]Sendt: 20. marts 2010 00:01Til: HUCEmne: ”Høring om ny udviklingspolitik”Det er som om Politikkerne med en ny strategi for dansk udviklingspolitik vil genopfinde dendybe tallerken igen og igen.Udviklingspolitik er kendt fra både middelalder og fra den romerske oldtid. Hvorfor så ikke sepå hvad der virkede den gang og se om man ikke kunne overføre det til nutiden.Det centrale i Romerriget var vejene. Med tre spor i hver retning. Og hvor der var et oplandnok så anlage man byer. I Danmark ved tog kongen at så vidt muligt alle skulle have enkøbstad inden for 15km's afstand så at de kunne komme på marked i løbet af formiddagen,inden at marked åbnende kl. 12. I løbet af formiddagen kom bønderne ind med deres vare ogopkøberne gik rundt og så på udbudet og kvaliten og når market åbnede så havde man fundetet pasende prisleje. Man må her huske at opkøberne ikke på længersigt er interesseret i atkøbe for billigt, da det betyder at mængden som tilføres market falder.En del senere byer er Stationsbyer og de findes over hele verden, og hvis man ser på etsatellitfoto af Indien om natten, så følger de lyse streger og prikker, kysterne og de jernbaner,som fandtes ved landets selvstændighed. Detvil sige at hvis briterne havde bygget jernbanernok, så havde der ikke i dag været store natte-sorte områder i Indien i dag, 70år senere.SkattesystemHvorfor skal de rige mennesker i u-landene ikke betale skat? I Danmark var der i gamle-dageskat på ildsteder, spejle, vinduger og plove. Det var ikke fantasien der manglede. Hvordan skalbistanden hjælpe hvis pengene ender hos nogen få rige? Romerne havde også det problem atstaten manglede penge og nogen få familier blev rige. Romerne løse problemet ved at sættehæren ind. Og en nat forsvandt en rig familie og gradvist kom deres egendomme til salg.AnalfabetismeGrundskolen i Afrika består af udenadslære med en dårlig uddannet lærere til 50 elever. Oglæreren taler ikke samme sprog som eleverne og underviser i et tredje sprog. Elevernemangler bøger og har ikke noget at læse i hvis de er så hældige at lære noget som helst.Hvorfor mon man ikke bruger Celestin Freinet's skolesystem?Er en grundskole nok, krævers der ikke også en skriftkultur med salg af en aviser og bladesom består af en side så alle har råd til det?Peter Ole KvintÆblehaven 108 st. tv.4000 Roskilde