Udenrigsudvalget 2009-10
URU Alm.del Bilag 173
Offentligt
Børn og unge er en sikker aktie i udviklingsbistanden – så enkelt er det!
Børne- og Ungdomsnetværket (www.bu-net.dk) byder den nye strategi for danskudviklingspolitik velkommen – og vi hæfter os særligt ved, at det med strategienunderstreges, at udviklingsindsatserne er sammenhængende og ikke kan skillesad.Udviklingen har ikke stået stille, siden ”Partnerskab 2000” blev til, og deninternationale udviklingsbistand står i dag over for en række sammenvævedeproblemstillinger: den økonomiske krise, klima forandringer, urbanisering ogøget marginalisering. Et væsentligt udgangspunkt er derfor, at en ”business asusual-tilgang” er utilstrækkelig. Der er stadig større behov for, at debistandspolitiske prioriteter sammentænkes – og atbørn og unge fortsat
medtænkes:
1)Børn
er grundstoffet – for livet, fattigdomsbekæmpelse og fremtidige friemedborgere. Det bør også afspejles i dansk udviklingsbistand. Ansatserne er deri strategien, for som det står i indledningen kan man ikke udrette meget, ”hvisman dør af malaria, inden man fylder fem år”. Ligeså hvis man ikke kommer iskole – eller hvis omsorgsvigt i førskolealderen reducerer ens videre muligheder.Eller hvis man ikke har en velfungerende familie. Børn er det råstof, som skalskabe de ungdomsentreprenører, som strategien ønsker at støtte.Fattigdom går i arv gennem generationer
– og sandsynligheden for at dettesker, er langt større, hvis man tidligt i livet oplever den stigma, som er forbundetmed social eksklusion.Udviklingsbistand bliver først bæredygtig, hvis den i
starter i børnehøjde!
Børn spiller en afgørende rolle i de tiltag, som familier gør brug af for at få brødpå bordet, idet de både har en omsorgsrolle og en rolle i relation til husarbejdeog betalt arbejde.Ergo er børn sociale aktører, fra de er ganske små.
Anbefaling:
Danmark børeksplicit medtænke børn,
når prioriteterne sættes for denfremtidige danske udviklingsbistand. Derfor bør strategien sætte fokus på atstyrke de nationale sociale sektorer, således at:Civilsamfundets fattige og marginaliserede familier styrkes til at tage vare påderes børn, så de sikres en god opvækst og sætter dem i stand til som ungeog voksne at blive selvforsørgende og tage aktiv del i demokratiet ogsamfundsudviklingen
De store grupper af børn uden familier, der derfor er særligt udsatte, sikrestilstrækkelig omsorg og ligeledes styrkes til som unge og voksne at bliveselvforsørgende og tage aktiv del i demokratiet og samfundsudviklingen2)Unge
er kerneaktører i den globale udvikling. Næsten en femtedel af jordensbefolkning er mellem 15 og 24 år - og næsten 90 pct. bor i udviklingslandene.De mange unge er vigtige aktører dels som udsatte eller ofre, men også sompotentielle positive forandringsagenter, der skal overtage ejer- og lederskab overudviklingsprocesserne i deres lande. Det er derfor helt afgørende, at der skabespositive udviklingsmuligheder og vedkommende/perspektivrige alternativer tilunges lediggang og risici for radikalisering.Civilsamfundet udgøres i langt overvejende grad af unge.
De unge harpotentialet, innovationskraften og fremtidsperspektivet til at organisere sig ogkonstruktivt arbejde for social udvikling. Generelt bliver unge i afrikanske landeikke regnet for fuldgyldige medborgere: Unge er svagt organiseret og er svagtrepræsenteret i det formelle politiske liv. Det Afrikanske Ungdomspanel -bestående af 80 unge fra over 20 lande - gav input til Afrika-kommissionensarbejde og pointerede netop, atunges indflydelse på og deltagelse i
demokratiske processer
bør prioriteres.Med strategiens fokus på demokrati og menneskerettigheder er dette et oplagtområde, hvor Danmark kan sætte stærkt ind for at støtte mobilisering ogorganisering af unge, således at der skabes varige positive forandringer ikke kuni institutioner, men også i politisk kultur. Sidstnævnte fordrer fokus pårettigheder, medborgerskab og demokrati allerede på et tidligt tidspunkt i børnog unges liv.Anbefaling:
Børne- og Ungdomsnetværket opfordrer Udviklingsministeren til at følgeopfordringerne fra danske ungdomspolitikere, som i dialog med det AfrikanskeUngdomspanel, har foreslået følgende fokus i dansk udviklingsbistand:Støtte til unges organisering i bl.a. ungdomsnetværkMikrolån og mikrofinansiering til unge iværksættere,Samt udviklingen af elevdemokrati.3)Uddannet til fremtiden?
Fattigdom går i arv – og den menneskelige frihed begrænses blandt andet afanalfabetisme og manglen på adgang til uddannelse – vel at mærkeuddannelse
af en fornuftig kvalitet.
Danmark har årelang erfaring meduddannelsesindsatser i udviklingsbistanden. Det særlige ved ”den danske model”er, at der ikke kun sættes fokus på at tilegne sig vidensmæssige færdigheder –klasseværelset og skolen forstås i relation til forældre, familier og
lokalsamfund.
Der arbejdes på at skabe mekanismer, som sikrer samarbejdet
mellem disse nøgleaktører. Skolen bliver en platform, hvor man kan gøre sig deførste spæde erfaringer med demokrati i praksis.Strategien nævner de store ungdomsårgange og fremme af beskæftigelse som etsærligt dansk fokus. Børne- og Ungdomsnetværket ser også fremme afbeskæftigelse som vigtig, og dansk udviklingsbistand bør ikke mindst fokuserepå forudsætningerne for, at unge kan komme i beskæftigelse. Det drejer sig førstom fremmest omadgang til relevant erhvervsrettet uddannelse.
Økonomisk udvikling, vækst og beskæftigelse kræver en uddanneterhvervsstyrke, og denne proces starter allerede i grundskolen.Anbefaling:
-Danmark bør fortsat prioritere bilateral støtte tiluddannelsesindsatser
af høj kvalitet til børn
i de små og mellemstore klasser. Det er ikketilstrækkeligt blot at få børn i skolen – skolen skal også kunne tilbyderelevant og anvendelig uddannelse.-Danmark skal prioritere støtte tilerhvervsrettet uddannelse for unge,
således at unge reelt støttes i at få adgang til arbejdsmarkedet.Børn og unge er fremtidens byggesten – og vi er alle moralsk forpligtet til at gørenoget ved den stigende globale ulighed. Regeringer har en særlig forpligtelse –men også NGO’er, civilsamfund, privatsektor samt forskere er forpligtet.Danmark skal arbejde for at bringe disse spillere sammen om at udvikle
nye og innovative samarbejdsformer, tilgange og løsninger.
Afsendere er følgende medlemmer af Børne- og Ungdomsnetværket:AC BørnehjælpADRA – Adventist Development and Relief AgencyAXISBØRNEfondenCICED – Professionshøjskolen UCCDanmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet, Institut for PædagogikDanmissionDansk Missionsråds UviklingsafdelingDansk Ungdoms FællesrådDUI – Leg og virkeGAM3Ghana Venskabsgrupperne i DanmarkIBISInternational BørnesolidaritetOperation DagsværkPapuakidsPlan DanmarkRed BarnetRed Barnet UngdomSex og SamfundSolens BørnSOS-BørnebyerneUngdommens Røde KorsVerdens Børn