Udenrigsudvalget 2009-10
URU Alm.del Bilag 167
Offentligt
833146_0001.png
833146_0002.png
833146_0003.png
833146_0004.png
833146_0005.png
833146_0006.png
833146_0007.png
833146_0008.png
833146_0009.png
Onsdag den 7. april 2010Tina ThranesenDen danske videnbank om kønsidentitet,transvestisme og transseksualisme[email protected]
Gennemgang afEuroparådets anbefaling CM/Rec(2010)5 af 31. marts 2010om bekæmpelse af forskelsbehandlingpå grund af seksuel orientering eller kønsidentitetmed kommentarer omi hvor stor udstrækning Danmark lever op til anbefalingerneKommentarerne følger med indrykket venstre margin efter hvert enkelt punkt.Anbefalingerne i dansk uautoriseret oversættelse og link til den originae engelske tekst findes pådenne adresse:http://www.thranesen.dk/?cat=703&aid=13002#bm13002Pkt. 1. gennemgår eksisterende lovgivning og andre foranstaltninger, holde dem under opsyn, ogindsamler og analyserer relevante data med henblik på at overvåge og afhjælpe enhver form fordirekte eller indirekte forskelsbehandling på grund af seksuel orientering eller kønsidentitet;Punktet består af to dele: 1) gennemgang og 2) afhjælpning.1) Der er mig bekendt ikke foretaget en sådan gennemgang af det offentlige.Den eneste sådanne gennemgang af dansk lovgivning mm. er foretaget af TinaThranesen til brug for Trans-Danmark.2) I og med, at transkønnethed/kønsidentitet med få undtagelser ikke er nævnt i dansklovgivning, foregår der lovgivningsmæssigt en i hvert fald indirekte forskelsbehandling.Pkt. 2. sikre, at lovgivningsmæssige og andre foranstaltninger vedtages og gennemføres effektivtfor at bekæmpe forskelsbehandling på grund af seksuel orientering eller kønsidentitet, for at sikrerespekten for menneskerettighederne for lesbiske, bøsser, biseksuelle og transkønnede personer ogat fremme tolerance over for dem;Med henvisning til ovenstående pkt. 1.2. må det siges, at de lovgivningsmæssigeforanstaltninger ikke er gennemført effektivt.Pkt. 3. sikre, at ofre for forskelsbehandling er bekendt med og har adgang til effektive retsmidlerved en national myndighed, og at foranstaltninger til bekæmpelse af forskelsbehandling, når det erhensigtsmæssigt, indbefatter sanktioner ved overtrædelser og tildeling af en passende erstatning tilofre for forskelsbehandling;Danmark lever op til teksten.Pkt. 4. tilse, at deres lovgivning, politikker og praksis følger de principper og foranstaltninger, derer indeholdt i tillægget til denne henstilling;Se efterfølgende herunder.Pkt. 5. sikrer, at denne henstilling, herunder dens bilag, er oversat og formidles så bredt som muligt.Der findes pt. mig bekendt endnu ikke nogen dansk oversættelse, og der er ikke sket nogenformidling af den fra det offentliges side.Der findes alene en uautoriseret dansk oversættelse foretaget af Tina Thranesen og vist pådenne adresse:http://www.thranesen.dk/?cat=703&aid=13002#bm13002
Tina Thranesen
Side 2 af 9.
Tillæggets/bilagets henstillingerI. Ret til livet, sikkerhed og beskyttelse mod voldA. Hadforbrydelser og andre hadmotiverede hændelser1. Medlemsstaterne bør sikre en effektiv, hurtig og upartisk efterforskning af påståede tilfælde afforbrydelser og andre hændelser, hvor det er rimeligt at formode, at offerets seksuelle orienteringeller kønsidentitet har været motiv for gerningsmanden, de bør endvidere sikre, at der lægges særligvægt på at undersøge sådanne forbrydelser og hændelser, når de angiveligt er begået afretshåndhævende embedsmænd eller andre personer, der handler i embeds medfør, og at deansvarlige for disse handlinger retsforfølges.Det er min opfattelse, at Danmark lever op til punktet. Dette synspunkt dækkes næppe fuldtud af f.eks. LGBT Danmark.2. Medlemsstaterne bør ved fastsættelse af sanktioner i sager, hvor motivet er begrundet i seksuelorientering eller kønsidentitet, sikre, at det betragtes som en skærpende omstændighed.Der er i Danmark lovhjemmel for at skærpe straffen i sådanne sager. Det er imidlertidnærmest umuligt at konstatere, hvorvidt det sker.3. Medlemsstaterne bør træffe passende foranstaltninger for at sikre, at ofre og vidner tilhadforbrydelser relateret til seksuel orientering eller kønsidentitet og andre hadmotiveredehændelser tilskyndes til at anmelde disse forbrydelser og hændelser, og til dette formål, børmedlemsstaterne træffe alle nødvendige foranstaltninger for at sikre, at de retshåndhævendemyndigheder, herunder retsvæsenet, har den nødvendige viden og færdigheder til at identificeresådanne kriminelle handlinger og hændelser og yde passende bistand og støtte til ofre og vidner.Punktet består af to dele: 1) En opfordring til at ofre og vidner anmelder og 2) Atmyndighederne har den nødvendige viden.1) Det kommer jævnligt i medierne opfordring om at anmelde forbrydelser, men jeg harikke set nogen målrettet opfordring om at anmelde hadforbrydelser.2) Generelt er der ingen forskel i politiets efterforskning og domstolens behandling afsager, hvor der foreligger et hadmotiv.Det må dog anses som tvivlsomt, om politiet, anklagemyndigheden, domstolen ogforsvarsadvokaterne besidder nævneværdig grundlæggende viden om isærtranskønnethed og transkønnedes forhold.4. Medlemsstaterne bør træffe passende foranstaltninger for at sikre sikkerhed og værdighed for allepersoner i fængsel eller som på andre måder berøves deres frihed, herunder lesbiske, bøsser,biseksuelle og transkønnede personer, og navnlig træffe beskyttelsesforanstaltninger mod fysiskeovergreb, voldtægt og andre former af seksuelt misbrug, uanset om det begås af andre indsatte ellerpersonale, og der bør træffes foranstaltninger, så de reelt beskytter og respekterer transkønnedepersoners kønsidentitet.1) Det må anses som tvivlsomt, om Kriminalforsorgen og dermed fængsler og arresthuse inævneværdig grad lever op til dette punkt. Især er det tvivlsomt, om de besiddernævneværdig grundlæggende viden om især transkønnethed og transkønnedes forhold.2) Der foreligger mig bekendt ikke regler eller retningslinjer for anbringelse aftranskønnede.5. Medlemsstaterne bør sikre, at relevante data er indsamlet og analyseret for forekomsten ogkarakteren af forskelsbehandling og intolerance på grund af seksuel orientering eller kønsidentitet,og især vedrørende hadforbrydelser og hadmotiverede hændelser i forbindelse med seksuelorientering eller kønsidentitet.Mig bekendt er der ikke indsamlet sådanne data og dermed heller ikke foretaget nogenanalyse.
2
Tina Thranesen
Side 3 af 9.
B. Hadefuld tale6. Medlemsstaterne bør træffe passende foranstaltninger til at bekæmpe alle former for ytringer,herunder i medierne og på internettet, som med rimelighed kan opfattes som eller forventes at øgeeffekten af at anstifte, sprede eller fremme had eller andre former for diskrimination mod lesbiske,bøsser, biseksuelle og transkønnede personer. Sådan hadefuld tale bør forbydes og offentligtbekæmpes, når det foregår. Alle foranstaltninger bør respektere den grundlæggende ret tilytringsfrihed i overensstemmelse med artikel 10 i konventionen og retspraksis fra Domstolen.Det er min opfattelse, at Danmark lever op til punktet.7. Medlemsstaterne bør øge bevidstheden hos offentlige myndigheder og offentlige institutioner påalle niveauer om deres ansvar for at afholde sig fra at fremsætte udtalelser, især til medierne, sommed rimelighed kan opfattes som legitimerende af sådan hadefuld tale eller diskrimination.Det er min opfattelse, at Danmark lever op til punktet.8. Offentligt ansatte og andre offentlige repræsentanter bør tilskyndes til at fremme tolerance ogrespekt for menneskerettigheder for lesbiske, bøsser, biseksuelle og transkønnede personer, når deindleder en dialog med betydningsfulde personer i samfundet, herunder i medier ogidrætsorganisationer, politiske organisationer og religiøse samfund.Det er min opfattelse, at Danmark lever op til punktet.II. Foreningsfrihed9. Medlemsstaterne bør træffe passende foranstaltninger til i overensstemmelse med artikel 11 ikonventionen at sikre retten til foreningsfrihed uden forskelsbehandling på grund af seksuelorientering eller kønsidentitet; især bør diskriminerende administrative instanser, herunderoverdrevne formaliteter for registrering og praktisk funktion af foreninger, forhindres og fjernes;foranstaltninger bør også træffes for at forhindre misbrug af juridiske og administrativebestemmelser, såsom dem, der vedrører begrænsninger baseret på den offentlige sundhed, denoffentlige sædelighed og offentlig orden.Det er min opfattelse, at Danmark lever op til punktet.10. Adgang til offentlige midler til rådighed for ikke-statslige organisationer bør sikres udenforskelsbehandling på grund af seksuel orientering eller kønsidentitet.Formelt lever Danmark op til punktet. Imidlertid kan det være svært for især små foreningerat få offentlige driftstilskud, hvilket hæmmer disses aktivitetsniveau.11. Medlemsstaterne bør træffe passende foranstaltninger til effektivt at beskytte lesbiske, bøsser,biseksuelle og transseksuelle personer, der arbejder for fremme af menneskerettigheder, modfjendtlighed og aggression, herunder også, når sådant begås af repræsentanter for statsmagten, for atsætte dem i stand til frit at udføre deres aktiviteter i overensstemmelse med erklæringen fraEuroparådets Ministerkomité om Europarådets indsats for at forbedre beskyttelsen afmenneskerettighedsforkæmpere og fremme deres aktiviteter.Det er min opfattelse, at Danmark lever op til punktet.12. Medlemsstaterne bør sikre, at ikke-statslige organisationer, der forsvarer menneskerettighedernefor lesbiske, bøsser, biseksuelle og transkønnede personer er behørigt konsulteret om vedtagelsenog gennemførelsen af foranstaltninger, der kan have en indvirkning på menneskerettighederne fordisse personer.Det er min opfattelse, at Danmark lever op til punktet.III. Ytringsfrihed og forsamlingsfrihed13. Medlemsstaterne bør træffe passende foranstaltninger for i overensstemmelse med artikel 10 ikonventionen at sikre retten til ytringsfrihed uden forskelsbehandling på grund af seksuelorientering eller kønsidentitet, herunder frihed til at modtage og videregive oplysninger om emner,der beskæftiger sig med seksuel orientering eller kønsidentitet.Det er min opfattelse, at Danmark lever op til punktet.3
Tina Thranesen
Side 4 af 9.
14. Medlemsstaterne bør på nationalt, regionalt og lokalt plan træffe passende foranstaltninger til atsikre retten til frihed og fredelig forsamling, som nedfældet i artikel 11 i konventionen, udenforskelsbehandling på grund af seksuel orientering eller kønsidentitet.Det er min opfattelse, at Danmark lever op til punktet.15. Medlemsstaterne bør sikre, at de retshåndhævende myndigheder træffe passendeforanstaltninger til at beskytte deltagerne i fredelige demonstrationer til fordel formenneskerettighederne for lesbiske, bøsser, biseksuelle og transkønnede personer fra ethvert forsøgpå ulovligt at forstyrre eller hæmme den effektive udøvelse af deres ytringsfrihed og til fredeligforsamling.Det er min opfattelse, at Danmark lever op til punktet.16. Medlemsstaterne bør træffe passende foranstaltninger mod begrænsninger af retten tilytringsfrihed og forsamlingsfrihed gennem misbrug af juridiske eller administrative bestemmelser,for eksempel hensynet til den offentlige sundhed, den offentlige sædelighed og offentlig orden.Det er min opfattelse, at Danmark lever op til punktet.17. Offentlige myndigheder på alle niveauer bør tilskyndes til offentligt at fordømme, især imedierne, eventuelle ulovlige handlinger rettet mod enkeltpersoners og gruppers ret til at udøvederes ytringsfrihed og forsamlingsfrihed, især relateret til menneskerettigheder for lesbiske, bøsser,biseksuelle og transkønnede personer.Det er min opfattelse, at Danmark lever op til punktet.IV. Ret til respekt for privat- og familieliv18. Medlemsstaterne bør sikre, at enhver diskriminerende eller kriminaliserende lovgivning afseksuelle handlinger mellem samtykkende voksne af samme køn, herunder eventuelle forskelle iden seksuelle lavalder mellem personer af samme køn og heteroseksuelle personer, ophæves, og debør også træffe passende foranstaltninger for at sikre, at strafferetlige bestemmelser, som på grundaf deres ordlyd, kan føre til en diskriminerende anvendelse enten er ophævet, ændret eller anvendespå en måde, der er forenelig med princippet om ikke-diskrimination.Det er min opfattelse, at Danmark lever op til punktet, selv om det kan diskuteres, omformuleringerne med hensyn til de seksuelle forhold mellem henholdsvis personer afforskellige køn og personer af samme køn bør ændres til en kønsneutral tekst.19. Medlemsstaterne bør sikre, at personlige data, der henviser til en persons seksuelle orienteringeller kønsidentitet ikke indsamles, lagres eller på anden måde bruges af offentlige institutioner,herunder særligt i håndhævende forbindelse, medmindre dette er nødvendigt for udførelsen afspecifikke, lovlige og legitime formål; eksisterende data, som ikke overholder disse principper børdestrueres.Det er min opfattelse, at Danmark lever op til punktet.20. Tidligere fastsatte krav, herunder ændringer af fysisk karakter for retlig anerkendelse af etkønsskifte, bør revideres regelmæssigt for at fjerne urimelige krav.Her lever Danmark absolut ikke op til punktet. Trans-Danmark har flere gange påpeget ønskeom ændringer. Der henvises til de af Trans-Danmark ved flere lejligheder fremsatte ønsker.Der henvises også til skriftet "Fem punkter til forbedring af transkønnedes forhold", der kanlæses på denne adresse:http://www.thranesen.dk/default.asp?cat=1105&aid=12550#bm1255021. Medlemsstaterne bør træffe passende foranstaltninger til at sikre fuld juridisk anerkendelse af enpersons kønsskifte på alle livets områder, navnlig ved at gøre det muligt at ændre navn og køn iofficielle dokumenter på en hurtig, gennemsigtig og tilgængelig måde; medlemsstaterne bør ogsåsikre en tilsvarende anerkendelse og ændringer af ikke-statslige aktører med hensyn til centraledokumenter, såsom eksamensbeviser eller uddannelsescertifikater.Punktet består af to dele: 1) Det offentliges forpligtigelse, og 2) Det privates forpligtigelse.1) Det er min opfattelse, at Danmark i det store og hele lever op til punktet, idet der efter etstedfundet kønsskifte sker udstedelse af nyt personnummer og kønsbestemt fornavn efter4
Tina Thranesen
Side 5 af 9.
2)
eget valg.Med hensyn til nyudstedelse af eksamensbeviser mm. med den nye identitet anførtforeligger ingen regler.Der foreligger ingen regler om privates nyudstedelser med den nye identitet anført,hvorfor det i hvert enkelt tilfælde er op til den privates velvillighed.
22. Medlemsstaterne bør i overensstemmelse med punkt 20 og 21 træffe alle nødvendigeforanstaltninger for at sikre transkønnede personers ret til at gifte sig med en person af det modsattekøn, når deres kønsskifte er gennemført og juridisk anerkendt.Det er min opfattelse, at Danmark lever op til punktet.23. Når den nationale lovgivning giver rettigheder og forpligtelser for ugifte par, børmedlemsstaterne sikre, at den finder anvendelse på en ikke-diskriminerende måde for bådeheteroseksuelle og homoseksuelle par, herunder med hensyn til efterladte-pension og lejebolig.Det er min opfattelse, at Danmark lever op til punktet.24. Når den nationale lovgivning anerkender registreret partnerskaber, bør medlemsstaterne forsøgeat sikre, at deres juridiske status og deres rettigheder og pligter svarende til heteroseksuelle par i entilsvarende situation.Danmark lever kun delvist op til punktet. Der er pt. politiske forhandlinger i gang med hensyntil mulig ændring af ægteskabslovgivningen, så der sker fuld ligestilling.L 123 Lovforslag Ægteskabslov:Lovforslag om ændring af ægteskabsloven såheteroseksuelle og homoseksuelle par ligestilles.B 123 Vielse af homoseksuelle:Forslag til folketingsbeslutning om at give trossamfundmulighed for at vie homoseksuelle par.B 122 Kønsneutralt ægteskab:Beslutningsforslag om at indføre kønsneutralt ægteskab.25. Hvor den nationale lovgivning ikke anerkender eller giver rettigheder eller forpligtelser tilpersoner i registreret partnerskaber og ugifte par, opfordres medlemsstaterne til at overvejemuligheden for - uden forskelsbehandling af nogen art, herunder mod heteroseksuelle par,homoseksuelle par - med juridiske eller andre midler at løse de praktiske problemer i forbindelsemed den sociale virkelighed, hvori de lever.Dansk lovgivning anerkender både registreret partnerskab og samlevende ugifte par.Der er dog visse lovgivningsmæssige forskelle i forhold til heteroseksuelle ægtepar somanført ovenfor under pkt. 24.26. Under hensyntagen til, at barnets tarv bør være det primære hensyn i afgørelser vedrørendeforældremyndighed til et barn, bør medlemsstaterne sikre, at sådanne afgørelser træffes udenforskelsbehandling baseret på seksuel orientering eller kønsidentitet.Det er min opfattelse, at Danmark formelt lever op til punktet. Imidlertid er det meget svært atkonstatere, hvorvidt der sker en reel efterlevelse af punktet.27. Under hensyntagen til, at barnets tarv bør være det primære hensyn i afgørelser om adoption afet barn, bør medlemsstater, hvis nationale lovgivning tillader enlige at adoptere børn, sikre, at lovenanvendes uden forskelsbehandling på grund af seksuel orientering eller kønsidentitet.Danmark lever ikke fuldt ud op til punktet, idet adoptionslovgivningen ikke ligestillerhomoseksuelle adoptanter med heteroseksuelle.28. Når den nationale lovgivning tillader kunstig befrugtning af enlige kvinder, børmedlemsstaterne søge at sikre adgang til en sådan behandling uden forskelsbehandling på grund afseksuel orientering.Her kan jeg ikke uden nærmere undersøgelse komme med kommentarer. Der har gennem desenere år været megen debat om kunstig befrugtning, og der er sket en del ændringer, men jeghar ikke fulgt dette så tæt, at jeg kan kommentere det nærmere.
5
Tina Thranesen
Side 6 af 9.
V. Beskæftigelse29. Medlemsstaterne bør sikre indførelse og gennemførelse af passende foranstaltninger, som sikrereffektiv beskyttelse mod forskelsbehandling på grund af seksuel orientering eller kønsidentitet vedbeskæftigelse og udøvelse af erhverv i den offentlige såvel som i den private sektor. Disseforanstaltninger bør omfatte betingelserne for adgang til beskæftigelse og forfremmelse,afskedigelse, løn og øvrige arbejdsvilkår, herunder forebyggelse, bekæmpelse og straf for chikaneog andre former for repressalier.Formelt overholder Danmark punktet.Reelt må det konstateres, at især transkønnede har det svært ved at forblive påarbejdsmarkedet.Trans-Danmark har påpeget dette ved flere lejligheder over for både ministre,folketingsudvalg og politikere.Oversigt over Trans-Danmarks aktivitet vedr. beskæftigelsesforholdene:http://www.thranesen.dk/default.asp?cat=83230. Opmærksomheden bør især rettes mod en effektiv beskyttelse af retten til privatlivets fred fortranskønnede personer i forbindelse med beskæftigelse, især med hensyn til jobansøgninger, for atundgå irrelevant offentliggørelse af deres tidligere køn eller deres tidligere navn til arbejdsgiverenog øvrige medarbejdere.Der foreligger ingen formaliseret beskyttelse som nævnt i punktet.VI. Uddannelse31. Under behørigt hensyn til altoverskyggende varetager barnets tarv, bør medlemsstaterne tagepassende lovgivningsmæssige og andre initiativer, rettet mod undervisere og elever, for at sikre, atretten til uddannelse, effektivt kan nydes uden forskelsbehandling på grund af seksuel orienteringeller køn identitet, hvilket navnlig omfatter sikring af børn og unges ret til uddannelse i et sikkertmiljø, uden vold, mobning, social udelukkelse eller andre former for diskriminerende ognedværdigende behandling i forbindelse med seksuel orientering eller kønsidentitet.Formelt overholder Danmark nok punktet.Imidlertid kan der ikke være tvivl om, at der mangler information på alle niveauer iuddannelsessystemet.Et eksempel herpå kan findes i rapporten:Flere end to slags børn - en rapport om køn og ligestilling i børnehaven af 7. marts 2008 fraLigestillingsministeriet, som kan ses omtalt med link til rapporten på denne adresse:http://www.thranesen.dk/?cat=654&aid=13003#bm13003Rapporten beskæftiger sig meget med børns køn og kønslige udvikling, men nævner intet omtranskønnethed.32. Under behørigt hensyn til altoverskyggende varetager barnets tarv, bør der træffes passendeforanstaltninger på alle niveauer for at fremme gensidig tolerance og respekt i skolerne uansetseksuel orientering eller kønsidentitet.Dette bør omfatte objektive oplysninger om seksuel orientering og kønsidentitet, f.eks. i skolernesundervisningsplaner og undervisningsmaterialer, og ved at give elever og studerende de nødvendigeoplysninger og den nødvendige beskyttelse og støtte, som sætter dem i stand til at leve ioverensstemmelse med deres seksuelle orientering og kønsidentitet.Desuden kan medlemsstaterne udarbejde og gennemføre skolens ligheds- og sikkerhedspolitik oghandlingsplaner og sikre adgang til tilstrækkelig anti-diskriminationsuddannelse eller støtte- ogundervisningsmateriale.Sådanne foranstaltninger bør tage hensyn til forældres rettigheder vedrørende undervisning af deresbørn.Her lever Danmark ikke op til punktet.Mig bekendt er der ikke i undervisningsplaner noget om seksuel orientering og kønsidentitet.Der er seksualundervisning i folkeskolen, men undervisningen om homoseksualitet ogbiseksualitet er de fleste steder nok nærmest ikke eksisterende.6
Tina Thranesen
Side 7 af 9.
Vedrørende kønsidentitet, så foregår der generelt ingen undervisning.Det vides dog, at der rundt i landet er elever, som af egen drift skriver projektopgaver omkønsidentitet, transvestisme og transseksualisme, hvilket ses i form af henvendelse fra eleverfra folkeskolens 8., 9. og 10. klasser til dels foreningerne og dels til enkeltpersoner selv fårjeg omkring ti sådanne henvendelser om året.VII. Sundhed33. Medlemsstaterne bør træffe passende lovgivningsmæssige og andre foranstaltninger til at sikreden højest opnåelige sundhedstilstand uden forskelsbehandling på grund af seksuel orientering ellerkønsidentitet; især bør de tage hensyn til de særlige behov hos lesbiske, bøsser, biseksuelle ogtranskønnede personer i udviklingen af de nationale sundhedsplaner, herunder forebyggelse afselvmord, sundhedsundersøgelser, medicinske læseplaner, kurser og materialer, og overvåge ogevaluere kvaliteten af sundhedstjenester.Det er min vurdering, at Danmark i det store og hele lever op til punktet.Dog er der næppe tvivl om, at kendskabet til transkønnethed er begrænset inden forsundhedsvæsenet, og at der ikke undervises deri.34. Passende forholdsregler bør tages for i overensstemmelse med standarderne i World HealthOrganisation at undgå klassificeringen af homoseksualitet som en sygdom.Det er min opfattelse, at Danmark lever op til punktet.35. Medlemsstaterne bør træffe passende foranstaltninger for at sikre, at transkønnede personer hareffektiv adgang til passende kønsskiftebehandling, herunder psykologiske, endokrinologiske ogkirurgisk ekspertise inden for sundhedsvæsenets behandling af transkønnede, uden at væreunderlagt urimelige krav; ingen skal udsættes for kønsskiftebehandling uden hans eller hendessamtykke.Punktet indeholder to forhold: 1) adgang til behandling, og 2) uden at være underlagturimelige krav.1) Formelt lever Danmark op til punktet gennem behandlingen på Sexologisk Klinik.2) Imidlertid er der urimelige krav eller måske mere præcist betegnet, så er det enurimelig behandling, som foregår på Sexologisk Klinik, ligesom det er urimeligt, atSexologisk Klinik er eneste behandlingstilbud er utilfredsstillende.Her skal jeg ikke komme med detaljer, men henvise til de mange skrivelser ogdrøftelser, som har fundet sted gennem de senere år.36. Medlemsstaterne bør træffe passende lovgivningsmæssige og andre foranstaltninger til at sikre,at enhver beslutning, der begrænser omkostningerne, der er omfattet af sygeforsikring forkønsskiftebehandling er lovlig, objektiv og rimelig.Det er min opfattelse, at Danmark lever op til punktet.VIII. Boliger37. Der bør træffes foranstaltninger til at sikre alle personer en effektiv og lige adgang til enpassende bolig uden forskelsbehandling på grund af seksuel orientering eller kønsidentitet; sådanneforanstaltninger bør navnlig søge at yde beskyttelse mod forskelsbehandling ved udsættelse afboligen, og at sikre lige rettigheder at optjene og bevare ejerskab af jord og anden ejendom.Det er min opfattelse, at Danmark lever op til punktet.38. Der bør lægges særlig vægt på risikoen for hjemløshed for lesbiske, bøsser, biseksuelle ogtranskønnede personer, herunder unge og børn, der kan være særligt udsatte for social udstødelse,herunder fra deres egne familier; i denne forbindelse bør hjælp fra de relevante sociale myndighedergives på grundlag af en objektiv vurdering af den enkeltes behov og uden forskelsbehandling.Det er min opfattelse, at Danmark lever op til punktet.IX. Sports39. Homofobi, transfobi og forskelsbehandling på grund af seksuel orientering eller kønsidentitet iidræt er, ligesom racisme og andre former for forskelsbehandling, uacceptabel og bør bekæmpes.7
Tina Thranesen
Side 8 af 9.
Overordnet set, leves der nok op til punktet, men i hvor stor udstrækning der gør det i deenkelte idrætsforeninger, er det svært at vurdere.40. Sportsaktiviteter og -faciliteter bør være åbne for alle uden forskelsbehandling på grund afseksuel orientering eller kønsidentitet; især bør der træffes effektive foranstaltninger til atforebygge, modvirke og straffe brug af diskriminerende fornærmelser med henvisning til seksuelorientering eller kønsidentitet under og i forbindelse med sportsbegivenheder.Det er min opfattelse, at Danmark lever op til punktet.Som nævnt under pkt. 39 er det imidlertid svært at vurdere i hvor stor udstrækning, der levesop til punktet i de enkelte foreninger og faciliteter, er det svært at vurdere.Det er imidlertid kendt, at transkønnede, der lever fuldtid som deres følte køn udtrykkerbetænkeligheder især omkring omklædningsmuligheder og brug af svømmehaller.Det må derfor siges, at der er behov for information til idrætsforeninger og idrætsfaciliteterneom transkønnethed og transkønnedes særlige forhold.41. Medlemsstaterne bør tilskynde til en dialog med og støtte sportsforeninger og fanklubber med atudvikle oplysningsaktiviteter om forskelsbehandling af lesbiske, bøsser, biseksuelle ogtranskønnede personer i sporten, og at fordømme tilkendegivelser af intolerance over for dem.Her lader nok noget tilbage at ønske.X. Retten til at søge asyl42. I tilfælde, hvor medlemsstaterne har internationale forpligtelser i denne henseende, bør deerkende, at en velbegrundet frygt for forfølgelse på grund af seksuel orientering eller kønsidentitetkan være en gyldig begrundelse for tildeling af flygtningestatus og asyl i henhold til nationallovgivning.Det er min opfattelse, at Danmark formelt lever op til punktet.Det er i Danmark ikke muligt at opnå asyl på grund af seksuel orientering eller kønsidentitet,men Danmark udviser ikke personer til lande, hvor de risikerer, dødsstraf, risikerer torturmm., hvorfor det er muligt for disse personer at få asyl, hvis sådanne forhold gør siggældende.43. Medlemsstaterne bør sikre, at især asylansøgere ikke sendes til et land, hvor deres liv ellerfrihed vil være truet eller de risikerer tortur, umenneskelig eller nedværdigende behandling ellerstraf på grund af seksuel orientering eller kønsidentitet.Se bemærkningerne ovenover under pkt. 42.44. Asylansøgere skal beskyttes mod enhver diskriminerende politik eller praksis på grund afseksuel orientering eller kønsidentitet; især bør der træffes passende foranstaltninger for atforebygge risiko for fysisk vold, herunder seksuel misbrug, sproglige overgreb eller andre formerfor chikane mod asylansøgere eller frihedsberøvelse af dem, og for at sikre deres adgang tiloplysninger om deres særlige situation.Det er min opfattelse, at Danmark lever op til punktet, selv om jeg erkender, at der er kredse,der er af en anden opfattelse.XI. Nationale menneskerettighedsinstitutioner strukturer45. Medlemsstaterne bør sikre, at nationale menneskerettighedsorganisationer har et klart mandat tilat bekæmpe forskelsbehandling på grund af seksuel orientering eller kønsidentitet; i særdeleshedbør de kunne komme med anbefalinger om lovgivning og politikker, øge kendskabet blandt denbrede offentlighed, samt - så vidt national lovgivning tillader det - at undersøge individuelle klagervedrørende både i den private og den offentlige sektor og igangsætte eller deltage i retssager.Punktet består overordnet af to dele: 1) Organisationernes mandat til at bekæmpeforskelsbehandling, komme med anbefalinger og udbrede kendskab til offentligheden, og 2)Formel adgang til at undersøge klager og igangsætte eller deltage i retssager.1) Det er min opfattelse, at Danmark lever op til punktet.
8
Tina Thranesen2)
Side 9 af 9.
Dansk lovgivning giver ikke organisationer en sådan adgang, hvorfor det er minopfattelse, at Danmark også på dette område lever op til punktet.
XII. Forskelsbehandling af forskellige grunde46. Medlemsstaterne tilskyndes til at træffe foranstaltninger til at sikre, at juridiske bestemmelser inational lovgivning, der forbyder eller forhindrer diskrimination, også beskytter modforskelsbehandling af flere forskellige grunde, herunder på grund af seksuel orientering ellerkønsidentitet; nationale menneskerettighedsorganisationer bør have forhold, der sætter dem i standtil at tackle sådanne forhold.Formelt overholder Danmark punktet.Imidlertid er det utilfredsstillende, at transkønnethed/transkønnede ikke nævnes specifikt iforskellige love, men skal søge beskyttelsen under begrebet seksuel orientering, hvilket ogsåer omtalt øverst under pkt. 1 i selve anbefalingen.
Tina Thranesen.
9