Udenrigsudvalget 2009-10
URU Alm.del Bilag 156
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
Orienteringsnotat om Styrelsesrådet for FN's miljøprogram på Bali den 24.-26. februar 2010Den 11. særlige samling i Styrelsesrådet (Governing Council) og Global Ministerial EnvironmentForum (Styrelsesrådets ministersegment) fandt sted på Bali den 24.-26. februar 2010, hvor en rækkeaktuelle globale miljømæssige udfordringer blev behandlet:International miljøforvaltningDer blev gjort status for reformprocessen af den internationale miljøforvaltning (InternationalEnvironmental Governance – IEG), som består af dels 1) gradvis (”incremental”) forenkling ogeffektivisering af den eksisterende miljøforvaltning, som vil kunne gennemføres umiddelbart ellerpå kort sigt, og dels af 2) en mere langsigtet og omfattende nyorganisering af den globale arkitekturpå miljøområdet.På UNEP’s styrelsesråd i februar 2009 blev det besluttet at nedsætte et ministerudvalg, som fik iopdrag at skitsere en række optioner og tiltag i forhold til ændringer i miljøforvaltningen med fokuspå gradvise tiltag. Styrelsesrådet noterede sig rapporten fra udvalget og besluttede, at UNEP’seksekutivdirektør sammen med medlemslandene skal identificere de optioner, som kangennemføres inden for UNEP’s mandat og indarbejdes i organisationens arbejdsprogrammer for2010-2011 og 2012-2013. En rapport herom skal præsenteres på UNEP’s styrelsesråd i 2011.Herudover blev det besluttet, at et nyt ministerudvalg skal fortsætte arbejdet, men nu med fokus påat finde løsninger på behovet for mere omfattende nyorganisering af den internationalemiljøforvaltning. Dette arbejde skal oversendes til FN’s generalforsamling og indgå iforberedelserne af FN konferencen for bæredygtig udvikling (Rio+20), som afholdes i Rio i 2012.UNEP arbejder allerede i retning af at gennemføre flere af de gradvise tiltag, som ministergruppenhar peget på. Det gælder bl.a. en styrkelse af UNEP’s rolle på landeniveau gennem partnerskabermed UNDP og andre FN-organisationer samt en overgang til ressource-baseret ledelse.Reformprocessen på miljøområdet har hidtil bevæget sig langsomt. Der er ingen garanti for, at dennye ministergruppe vil kunne levere et sæt anbefalinger, som der er enighed om. Der er således enreel fare for, at forslagene om langsigtede reformer vil strande i FN-regi i forbindelse medoversendelsen til FN’s generalforsamling. Tidligere drøftelser i New York har været præget affastlåste FN-positioner, hvor ønsket om at styrke effektiviteten i organisationerne på miljøområdeter stødt sammen med ønsket om garantier for tilførsel af ekstra ressourcer og en frygt for, at"udnyttelsen af synergier" og "koordination" er lig med nedskæringer i budgetter og stillinger.En drivkraft for mere omfattende reformer kan blive Rio+20 processen, hvor den globalemiljøforvaltning er et tema. At processen løftes op på et højere politisk niveau vil muligvis kunnebidrage til et gennembrud.Farligt affald og kemikalierPå det ekstraordinære fælles partsmøde for Baselkonventionen (farligt affald),Stockholmkonventionen (persistente organiske giftstoffer) og Rotterdamkonventionen (handel medvisse farlige kemikaler), som blev afholdt lige før styrelsesrådsmødet, blev der opnået enighed omen række tiltag til effektiviseringer og bedre implementering samlet for de 3 konventioner, for så
1
vidt angår elementer til fælles aktiviteter, fælles ledelse og administration samt fælles evaluering.Dette forventes at danne grundlag og inspiration for den videre indsats for effektivisering af deinternationale miljøkonventioner.Mulighederne for at øge effektivitet og gennemsigtighed i den internationale miljøforvaltning påkemikalieområdet, var genstand for drøftelse på en ministerfrokost. De kommende forhandlingerom en kviksølvkonvention, rummer mulighed for at samle relaterede konventioner/områder, så der ifremtiden ikke skal forhandles nye konventioner fra bunden, hvis det bliver besluttet at regulereflere kemiske stoffer. Et forslag til styrelsesrådet om allerede nu at arbejde videre for dette, fandtdog ikke tilstrækkelig støtte.Endeligt blev den fremlagte redegørelse for arbejdet i FN’s Environmental Management Groupgodkendt, og der blev opfordret til at fortsætte arbejdet med at fremme FN’s miljøprofil.Grøn økonomiVed 5 rundborde drøftede ministrene udfordringer, muligheder og perspektiver for udviklingen afen mere grøn økonomi. UNEP har startet et Green Economy Initiative i 2008, som bygger påmulighederne for at skabe grønne jobs, klarlægge de økonomiske værdier af økosystemer verdenover og i det hele taget forene økonomisk vækst med en bæredygtig udvikling. Initiativet blevstartet før den finansielle krise opstod, men er blevet yderligere aktualiseret siden da. Omlægninger,tiltag og processer til at håndtere den økonomiske krise, rummer umiddelbart mulighed for atfremme global og lokale økonomier, som er mere miljøvenlige og bæredygtige.UNEP’s vigtige og ledende rolle i forhold til diskussionerne om yderligere at definere og fremmegrøn økonomi-konceptet blev fremhævet af ministrene (se også afsnittet om Nusa Dua-erklæringennedenfor). UNEP blev opfordret til at bidraget til det forberedende arbejde af Rio+20 mødet i 2012,hvor grøn vækst er et tema.Grøn vækst vurderes som centralt i forlængelse af den danske prioritering af området – overordnetudenrigspolitisk – og i det brede udviklingssamarbejde. Grøn vækst er også et omdrejningspunkt iet globalt forhandlingsperspektiv som substans- og policy-forberedelse dels til MDGHøjniveaumødet til september 2010 i New York dels til Rio+20 i 2012.Biodiversitet og økosystemerBiodiversitet var ligeledes genstand for en ministerdrøftelse. Året 2010 er FN’s InternationaleBiodiversitetsår. 2010 er også året, hvor målet om at reducere tabet af den biologiskemangfoldighed, som det internationale samfund satte sig i 2001, udløber. I år skal en ny langsigtetvision forhandles ved FN’s generalforsamling i september 2010 og et nyt strategisk program underBiodiversitetskonventionen med nye mål, delmål og indikatorer skal forhandles på den næstepartskonference i oktober 2010. Fra mange lande blev det udtrykt, at fremtidige mål dels bør væremere langsigtede og bredt formulerede samt indeholde delmål, som er målbare og eventuelt gjortsektorspecifikke.Endvidere var der udbredt enighed om nytten af at have et stærkere videnskabeligt grundlag forfremtidige politiske beslutninger. Det blev således besluttet at holde et 3. møde til forberedelse af etkonkret beslutningsforslag om etablering af et videnskabspanel for biodiversitet og økosystemer,efter inspiration fra FN’s klimapanel.
2
KlimaPå indonesisk initiativ drøftede ministrene på et uformelt morgenmadsmøde den videre proces efterCOP15. Baggrunden for mødet var et ønske om at udnytte tilstedeværelsen af de mangemiljøministre og – delegationer til en første uformel drøftelse efter COP15. Ca. 100 lande deltog imødet, hvoraf omkring halvdelen var repræsenteret på ministerniveau.Der var ikke som sådant nye meldinger fra landene ift. de overordnede forhandlingsemner påklimaområdet, men mange lande fremhævede Copenhagen Accord som et positivt resultat, som denfremtidige proces skulle bygge videre på (kun Iran og i særdeleshed Cuba undsagde den). Fleredelegationer understregede vigtigheden af hurtig opfølgning på konkrete elementer i CopenhagenAccord bl.a. finansiering, skov og teknologi. Der udtryktes en klar vilje til at forhandle videre medhenblik på at opnå en ambitiøs aftale i Mexico til december.Nusa Dua deklarationenEn kort minister/delegationsleder deklaration blev forhandlet og vedtaget under styrelsesrådsmødet(vedlagt). Erklæringen udtrykker sin støtte til arbejdet med klima, Rio+20, internationalmiljøforvaltning, grøn økonomi og biodiversitet.Proces for finansieringsoptioner for kemikalier og affaldStyrelsesrådet besluttede at formalisere UNEP’s proces for, hvordan man kan øge finansieringen tilkemikalie- og affaldshåndtering i ulande og lande med overgangsøkonomier, ikke mindst i relationtil implementering af den globale kemikaliestrategi SAICM fra 2006, Rotterdamkonventionen,Baselkonventionen og Stockholmkonventionen.Retningslinjer om adgang til information, offentlig deltagelse og adgang til domstoleRio-deklarationen’s 10. princip handler bl.a. om implementering af aktiviteter, som fokuserer påadgang til information, offentlig deltagelse og adgang til domstole. UNEP har med øje herforudviklet globale frivillige retningslinjer i samarbejde med civilsamfundet, med inspiration fra deneuropæiske Aarhuskonvention, som kan hjælpe udviklingslande og lande med overgangsøkonomiermed at udvikle eller udvide deres nationale lovgivning omkring ovenstående. Retningslinierne blevvedtaget.Retningslinjer for udvikling af national lovgivning om miljøansvar, respons og kompensationfor skade forårsaget af aktiviteter, som er farlige for miljøetRio-deklarationen’s 13. princip handler bl.a. om at fremme udvikling og indførelse af politikker ogtiltag for at forebygge miljømæssig skade og at afværge sådan skade ved, blandt andet, mulighedfor tilbageførelse til oprindelig tilstand eller klagemuligheder, herunder – hvor det er passende –kompensation. UNEP har med øje herfor udviklet globale frivillige retningslinjer i samarbejde medcivilsamfundet, til at hjælpe udviklingslande og lande med overgangsøkonomier med at udvikleeller udvide deres nationale lovgivning omkring ovenstående. Retningslinjerne blev vedtaget.Opfølgning på miljøsituationen i GazaPå UNEP’s styrelsesrådsmøde i februar 2009 blev det på foranledning af gruppen af arabiske landebesluttet at anmode UNEP’s eksekutivdirektør om at sende en mission til Gaza for at vurdere demiljømæssige konsekvenser af volden i området. Eksekutivdirektøren blev pålagt at rapportereherom til UNEP’s styrelsesråd i 2010. Rapporten blev taget til efterretning af styrelsesrådet, og detblev besluttet, at Eksekutivdirektøren skal følge op på miljøsituationen i Gaza med konkreteaktiviteter men inden for det eksisterende budget og arbejdsplaner.
./.
3
HaitiPå initiativ af gruppen af latinamerikanske og caribiske lande blev UNEP’s eksekutivdirektøranmodes om at sikre, at der tages højde for miljømæssige hensyn i forbindelse medgenopbygningsindsatsen efter jordskælvet den 14. januar 2010.HavDen globale konference om oceanerne, som blev afholdt i Manado, Indonesien i maj 2009 oghovedkonklusionerne herfra, blev hilst velkommen.
4
The Nusa Dua Declaration - Bali, 20101. We, the Ministers and Heads of Delegation of the UNEP Global Ministerial Environment Forum met in Bali,Indonesia on February 24-26, 2010, for the 11th Special Session of the Global Ministerial Environment Forum,celebrating ten years since the Malmo Declaration of 2000.2. We are deeply concerned that our planet is confronted by climate change and other environmental anddevelopment crises. Current environmental challenges depend on global partnerships for solutions andrepresent opportunities for individuals, local communities, and businesses and for international cooperation.3. We remain committed to strengthening the role of the UNEP as “the leading global environmental authoritythat sets the global environmental agenda, that promotes the coherent implementation of the environmentaldimension of sustainable development within the United Nations system, and that serves as an authoritativeadvocate for the global environment” as set out in the Nairobi Declaration of 1997.
Climate change
4. We recognize the scientific view as documented by the IPCC fourth assessment report that deep cuts inglobal emissions are required to hold increase in global temperatures below 2 degrees Celsius, and in thisregard we reaffirm the importance of tackling climate change issues in accordance with the principle of commonbut differentiated responsibilities and respective capabilities and our determination to engage in efforts towardsthe resolution of such issues through enhanced international cooperation.5.In this context, we welcome the decisions of the 15th COP to the UNFCCC and of the 5th MOP of the KP [toextend the mandate on the Ad Hoc Working Group on Long-term Cooperative Action and where the Ad HocWorking Group on Further Commitments under the Kyoto Protocol was requested to continue its work andwhere the parties also took note of the Copenhagen Accord.6. We reaffirm our commitment to the UNFCCC process and our commitment to work constructively towards acomprehensive agreed outcome within this process by the end of 2010.
Sustainable Development
7. We welcome the decision to organize the United Nations Conference on Sustainable Development in 2012(UNCSD). We support and encourage the active and effective participation of UNEP in the preparatory processof the UNCSD as indicated by resolution A/RES/64/236, and the full and effective contribution of UNEP towardsthe program of work outlined for the 18th and 19th sessions of the Commission on Sustainable Development.
International environmental governance and sustainable development
8. We note the fact that the current international environmental governance architecture has many institutionsand instruments and has become complex and fragmented. It is therefore sometimes not as effective andefficient as it should be. We commit to further efforts to make it more effective.9. We appreciate the work of the Consultative Group of Ministers or high level representatives in presenting aset of options for improving international environmental governance and welcome the establishment of aprocess to be led by Ministers or their high-level representatives to further address international environmentalgovernance reforms. In this regard, we will send the outcomes of this work to the President of the GeneralAssembly and as a contribution to the preparatory committee of the UN Conference on SustainableDevelopment.10. We welcome the activities undertaken by UNEP and the secretariats of the Multilateral EnvironmentalAgreements (MEAs), at the behest of the Parties to those MEAs, particularly the Basel Convention on the
5
Control of Transboundary Movements of Hazardous Wastes, the Stockholm Convention on Persistent OrganicPollutants and the Rotterdam Convention on Prior Informed Consent, to enhance cooperation and coordinationamong the three conventions and to support governments in their efforts to implement, comply with andenforce MEAs11. We also welcome the outcome of the simultaneous extraordinary meetings of the conferences of the partiesto the Basel, Rotterdam and Stockholm conventions, and we appreciate the Consultative Process on Chemicalsand Waste Financing and support further efforts through UNEP to continue these discussions.12. We recognize the importance of enhancing synergies among the biodiversity-related conventions, withoutprejudice to their specific objectives, and encourage the COPs of the biodiversity-related MEAs to considerstrengthening efforts in this regard, taking into account relevant experiences.
The green economy
13. We acknowledge that the advancement of the concept of a green economy in the context of sustainabledevelopment and poverty eradication can significantly address current challenges, deliver economicdevelopment opportunities and multiple benefits for all nations. We also acknowledge the important leading roleof UNEP in discussions on further defining and promoting the concept of a green economy. We encourage theExecutive Director to contribute this work to the Preparatory Committee for the UNCSD and the lessons alreadylearned by UNEP in this effort.14. We urge the Executive Director of UNEP to implement fully the Bali Strategic Plan for Technology Supportand Capacity Building and invite all other relevant organizations to mainstream it in their overall activities, toenable developing countries and countries with economies in transition to benefit fully from the achievements ofits objectives and the advancement of the concept of a green economy.
Biodiversity and ecosystems
15. We acknowledge that Biodiversity is at the core of human existence; it is threatened by rapid global changeand is under pressure from ecosystem degradation and change.16. We recognize that the 2010 International Year of Biodiversity presents a unique opportunity to addressbiodiversity loss and to raise public awareness for achieving the three objectives of the Convention on BiologicalDiversity (CBD) and the 2010 biodiversity target as well as to reinforce the importance of promoting actions atnational, regional and international levels for achieving the three objectives and the target.17. We are committed in 2010 to finalize deliberations on improving the science-policy interface for biodiversityand ecosystem services and in so doing negotiating and reaching agreement on whether to establish anintergovernmental science-policy platform on biodiversity and ecosystem services. We also welcome thecommitment made by the Parties to the CBD to finalize an international regime on Access and Benefit Sharingin 2010 in accordance with CBD decision UNEP/CBD/COP/DEC/IX/12.18. We also encourage UNEP to continue to play a leadership role in advancing understanding of the economicsof biodiversity and ecosystems services and its policy implications, through the initiative on The Economics ofEcosystems and Biodiversity.19. We encourage and support UNEP to contribute towards the High-Level Meeting on Biodiversity at the sixty-fifth session of the UN General Assembly in 2010, as a contribution to the International Year of Biodiversity andthe 2010 MDG Review Summit, in particular in relation to environmental goals and targets, and in ensuringenvironmental sustainability in poverty eradication.
6
7