Udenrigsudvalget 2009-10
URU Alm.del Bilag 150
Offentligt
Frihed Fra Fattigdom - Frihed til ForandringUdvikling 2.0
strategi for dansk udviklingspolitik
udkast
marts 2010
Marts 2010
NystrategifordanskudviklingspolitikIndholdIndledning. Dansk udviklingspolitik – Frihed og udvikling .................................................. 1Kapitel 1. Fattigdomsbekæmpelse og bæredygtig udvikling ................................................ 3Kapitel 2. Partnerskaber for forandring ............................................................................ 62.1. Styrke internationalt samarbejde om globale udfordringer ........................................ 72.2. Styrke EU’s rolle som udviklingspolitisk aktør .......................................................... 82.3. Partnerlande ...................................................................................................... 82.4. Effektivt og fokuseret udviklingssamarbejde, der skaber resultater og bedrearbejdsdeling .......................................................................................................... 102.5. Sammenhængende dansk politik for udvikling ....................................................... 11Kapitel 3. Frihed, demokrati og menneskerettigheder ...................................................... 13Kapitel 4. Vækst og beskæftigelse ................................................................................ 16Kapitel 5. Ligestilling .................................................................................................. 20Kapitel 6. Stabilitet og skrøbelighed .............................................................................. 23Kapitel 7. Miljø og klima .............................................................................................. 27Kapitel 8. Udmøntning ................................................................................................ 30
Indledning. Dansk udviklingspolitik – Frihed og udviklingUdvikling handler om globalt at fremme frihed – om at sætte det enkelte menneske og detspotentiale fri. Danmarks udviklingspolitik hviler på en grundlæggende opfattelse af, at allemennesker er født frie og lige med umistelige rettigheder. Politisk og økonomisk ufrihedfastholder mennesker i fattigdom.Fattigdomsbekæmpelse handler om at give det enkelte individ mulighed for og evne til atpræge sin egen livssituation – politisk, økonomisk og socialt. Danmarks udviklingspolitik tagerderforogsåudgangspunktiuniversellemenneskerettighederogfundamentalefrihedsrettigheder, som de er nedfældet i FN-pagten og Verdenserklæringen omMenneskerettigheder. Rettigheder og værdier, der er grundlæggende for alle menneskers liv,integritet og værdighed.Udviklingspolitik skal sikre frihedfraog fremme frihedtil.Frihed fra fattigdom, frygt ogfornedrelse, fra afmagt og overgreb. Frihed til at tage hånd om sin egen skæbne og ansvar forsit eget liv. Frihed til at udnytte sine ressourcer til fulde – til eget og fællesskabets bedste.Frihed til at leve et liv i værdighed i retfærdige og åbne samfund, hvor hver enkelt har ret til attænke og ytre sig frit.Danmark vil i sin udviklingspolitik fremme den frihed, vi selv nyder. Frihed er et absolut godeog samtidig en forudsætning for udvikling. Uden frihed, ingen udvikling.Uden demokrati og frie og velfungerende markeder kan der ikke skabes bæredygtig udviklingog varig fattigdomsbekæmpelse. Fattigdom og sult trives ikke i åbne, retfærdige samfund,hvor magthavere skal stå til ansvar for borgerne, og hvor mennesker har mulighed for at tageansvar og for at udfolde initiativ og virkelyst. Og ustabilitet og konflikt har dårligevækstbetingelser i pluralistiske samfund med fri dialog, fungerende retssystemer og respektfor det enkelte individ og fællesskabet.Frihed er en forudsætning, men ikke en garanti for udvikling og fattigdomsbekæmpelse. Forfrihed alene kan ikke sikre værdige liv uden fattigdom. For at udnytte frihed skal man kunnegribe de politiske, økonomiske og sociale muligheder, som friheden giver. Det kan man ikke,hvis man dør af malaria, inden man fylder fem år. Hvis skolegang og lærdom af økonomiskeeller kulturelle årsager er en umulighed. Hvis konflikt, despotiske diktatorer ellerklimaforandringer driver en på flugt, eller hvis det nærmeste marked eller rene vand befindersig en dagsrejse væk. Danmarks udviklingspolitik skal derfor både bidrage til at skabe rammerfor fri menneskelig udfoldelse og muligheder for at udnytte disse rammer. Frihed og udviklinger hinandens forudsætninger og gensidigt forstærkende.Som borgere i et af verdens mest velstillede samfund påtager vi danskere os gerne vores delaf et globalt ansvar. Vi tror på menneskers grundlæggende ret til et liv i frihed og værdighedog er rede til at give vores bidrag hertil.Udviklingspolitik er også realpolitik. Danmark har en klar egeninteresse i at fremmefundamentale værdier gennem aktiv og målrettet deltagelse i det internationaleudviklingssamarbejde. Tyve år efter Murens fald ved vi, at vi ikke står ved historiensafslutning. Værdier om demokrati og markedsøkonomi kan ikke tages for givet. Der er stadigbehov for at kæmpe for, at mennesker i andre lande kan leve frit og uden fattigdom.Begyndelsen af det 21. århundrede er en brydningstid med mange udfordringer og muligheder.Verden er under kraftig forandring, og globaliseringen har gjort os mere indbyrdes afhængige.Fattigdom, klimaforandringer, væbnede konflikter, epidemier, radikalisering, sult ogbefolkningsstrømme går på tværs af grænser. En række udfordringer i begyndelsen af det 21.
1
århundrede – bl.a. den økonomiske krise, fødevarekrisen og klimaforandringerne - har berørtalle dele af verden, men har haft særligt store negative konsekvenser for udviklingslandene.Globaliseringen skaber også muligheder for at få adgang til ny teknologi og for at skabeudvikling gennem udenlandske investeringer og eksport. Ligesom økonomisk udvikling ogstabilitet i verdens fattigste lande også på sigt kan skabe markeder for Danmark. Vi lever i etglobalt skæbnefællesskab, hvor Danmark i samarbejde med andre har en interesse i at bidragetil en bæredygtig, fri og fredelig verden til gavn for nuværende og kommende generationer. Enverden med frihed og muligheder for alle er til fælles fordel.Global ansvarlighed og fremme af universelle frihedsværdier går således hånd i hånd medvaretagelse af vore egne interesser. Det er grundlaget for vores engagement. Et bidrag tilstabilitet og fremskridt i samfund, der geografisk ligger langt fra Danmark, kan have en direktebetydning for os.Udviklingspolitikken er en central del af den aktive danske udenrigs- og sikkerhedspolitik. Dener et ligeværdigt og selvstændigt element i vores samlede globale engagement.Udvikling og forandring i dansk udviklingspolitikVerden har forandret sig markant over det seneste årti. Vores udviklingspolitik skal hele tidengentænkes, videreudvikles og tilpasses de aktuelle udfordringer og muligheder. Vi bliver stadigklogere på, hvad der virker og ikke virker i udviklingsbistanden, og vi skal lytte til voresudviklingspartneres ønsker og prioriteter for udvikling. Vi skylder for eksempel at lytte tilafrikanske lederes anbefalinger om privatsektordrevet økonomisk vækst og beskæftigelse somen vej ud af fattigdom. Det er klart reflekteret i Afrikakommissionens anbefalinger.Vi skal være til stede, hvor behovene er størst, og vi skal sikre, at udviklingssamarbejdet ertilrettelagt, så det bedst muligt understøtter forandring. Udviklingsbistand skal være velfærds-og velstandsskabende, og vores udviklingspolitik - eller politikker på andre områder afbetydning for verdens fattigste - må aldrig utilsigtet bidrage til at fastholde mennesker ogsamfund i ufrihed og fattigdom. Vi skal hele tiden sikre os, at indsatser for at opfyldemenneskers umiddelbare behov også samtidig understøtter den langsigtede udvikling i etsamfund. Vi skal drage nytte af både positive og negative erfaringer. For eksempel er derbehov for at tænke nyt, hvis vi kan konstatere, at udviklingen i et land trods en massivbistandsindsats over en årrække fortsat står i stampe, mens andre lande på relativt kort tidhar formået at løfte en stor del af befolkningen ud af fattigdom. Spænder modtagerlandetspolitiske vilje ben for udviklingsindsatsen, kan det få betydning for den danske bistand.Vi skal hele tiden holde os for øje, at formålet med vores udviklingssamarbejde er at sættemennesker fri for derved yderligere at styrke menneskers muligheder for at komme ud affattigdom. Det er fundamentet for den nye strategi for dansk udviklingspolitik.Vi kan ikke stille krav om forandring, hvis vi ikke selv er forandringsberedte og rede til attænke nyt. Denne strategis fem politiske prioriteter for Danmarks fremtidige udviklingspolitiskeengagement er et udtryk for en målsætning om konstant forandring og fornyelse i voresudviklingssamarbejde.
2
Kapitel 1. Fattigdomsbekæmpelse og bæredygtig udviklingDansk udviklingspolitik skal bidrage til at bekæmpe fattigdom ved at fremme frihed og skabebæredygtig udvikling.Ansvar for egen udviklingMålet med udvikling er at skabe forandring til det bedre. Forandring må først og fremmestkomme indefra, og hvert enkelt samfund bærer ansvar for egen udvikling. Men i verdens mestfattige og skrøbelige områder er udfordringerne så store, at de enkelte samfund ikke kan klaredem alene – selv når de har viljen til at løfte ansvaret. Samfundets og borgernes kapacitet erofte svag, og rammebetingelser – handelsbarrierer, klimaforandringer, international økonomiskkrise og finansielle udsving - sætter begrænsninger for mulighederne for forandring. Her vil ogkan Danmark støtte landene i at løfte udfordringerne. Vi vil samarbejde med partnere, der vilog kan skabe forandring.Forandring til det bedre skal give det enkelte menneske politiske, økonomiske og socialemuligheder for at skabe varige forbedringer i egne levevilkår og sikkerhed. Og forandring skalmindske det enkelte menneskes, families eller samfunds sårbarhed og styrke evnen til at ståimod, hvis livsgrundlaget forværres.En udvikling, der er økonomisk, socialt og miljømæssigt bæredygtig, fordrer vedvarendeøkonomisk vækst baseret på frie markeder og privat ejendomsret, som kommer fattige tilgode, respekt for menneskerettigheder, ligestilling, fredelige demokratiske samfund oghensyntagen til miljø og klima.2015 måleneFN’s 2015 mål er verdenssamfundets håndslag på i samarbejde at nå konkrete mål forfattigdomsbekæmpelse og bæredygtig udvikling i2015. Målene er rettesnor for dansk udviklingspolitik,FN’s 2015-målog der er behov for i fællesskab at styrke indsatsen,1. Halvere fattigdom og sult i verdenhvis vi skal nå i mål. Frihed, demokrati og2. Opnå grundskoleuddannelse til allemenneskerettigheder er sammen med bæredygtigøkonomisk vækst forudsætninger for at nå FN’s 20153. Øge ligestillingen mellem kvinder og mændmål.Globalt er der sket fremskridt mod opnåelse af 2015-målene. Nogle udviklingslande er rigtigt godt på vej.[nævne enkelte eksempler]4. Mindske børnedødeligheden med totredjedele
5. Mindske mødredødeligheden med trefjerdedele6. Bekæmpe HIV/Aids, malaria og andre
sygdommeMen resultaterne varierer meget fra land til land og framål til mål. Der er en lang række lande, som er langt7. Sikre udviklingen af et bæredygtigt miljøfra at nå 2015-målene, og som må kæmpe for blot at8. Øge samarbejdet om bistand, handel ogfastholde opnåede resultater. Lande som ofte ergældseftergivelseskrøbelige, præget af ustabilitet og konflikt, og hvorder fortsat er stor fattigdom og sårbarhed. Stigendeurbanisering giver både muligheder og udfordringer. Kort afstand til arbejdskraft og markederskaber grobund for økonomisk udvikling og bedre grundlag for sundheds- oguddannelsesydelser. Men det skaber også nye former for fattigdom, samtidig med atbefolkningstallet vokser hurtigt i mange udviklingslande. Det giver flere munde at mætte ogflere hænder at beskæftige. Det lægger pres på en allerede svag infrastruktur på for eksempelsundheds- og uddannelsesområdet. Det øger presset på naturressourcerne, ligesom denøkonomiske vækst i mange lande ikke kan følge med befolkningstilvæksten. Det kan føre tilflygtningestrømme og til ustabilitet og konflikt.
3
Vedholdenhed, fleksibilitet og risikovillighedDer er ingen nemme løsninger. At skabe forandring kræver et engagement, der ervedholdende, fleksibelt og risikovilligt.Udvikling og forandring skabes ikke fra den ene dag til den anden. Forandringer er ofte sværeog tidskrævende processer. Der kan være modstridende interesser, værdier og vilje til både atfremme og modvirke forandring. Men forandring til det bedre er afgørende for at skabe varigeforbedringer i levevilkårene for de fattigste mennesker i verden.Udgangspunktet for det danske engagement vil altid være de lokale behov og prioriteter ogviljen til i fællesskab at skabe forandringer. Ud fra det vil vi tage alle relevante instrumenter ibrug.Man når ikke ambitiøse målsætninger uden at tænke nyt og være rede til at tage chancer.Store gevinster kræver villighed til at satse. En målrettet og vedholdende udviklingsindsatskræver risikovillighed. Vi skal være rede til at acceptere fejl og tilbageslag på vejen modlangsigtede fremskridt. Risici vil forekomme i nye såvel som etablerede partnerskaber og iskrøbelige såvel som stabile og demokratiske lande. Vi er villige til at acceptere disse risici,fordi det er nødvendigt for at nå vores mål.Fem danske udviklingspolitiske prioriteterUdviklingslandenes behov er mange og spænder vidt. Fra bekæmpelse af korruption og enmere åben og effektiv offentlig forvaltning over bedre infrastruktur og gunstigerammebetingelser for virksomheder til uddannelse, sundhed og rent vand til befolkningen.Indsatserne for at imødekomme disse behov hænger uløseligt sammen. Resultater på étområde forudsætter resultater på andre. Udvikling af sociale sektorer hænger sammen medmulighederne for øget produktion og økonomisk vækst og for fattigdomsbekæmpelse.Samtidig er vækst og forbedret regeringsførelse afgørende for at styrke landenes mulighederfor selv at finansiere social udvikling i fremtiden.Med knappe ressourcer er de mange behov en udfordring, som udviklingslandene og Danmarksom partner i udvikling må forholde sig til. Danmark kan og skal ikke søge at tage hånd omalle udfordringer i alle lande. Vi skal koncentrere og fokusere vores indsats på særligtprioriterede områder, hvor vi bedst kan gøre en forskel. Det vigtigste er, at det internationalesamfund samlet set og i fællesskab bidrager til, at udviklingslandene kan gennemføre denødvendige indsatser på den mest effektive og bæredygtige måde.Danmark vil i sit udviklingspolitiske engagement særligt fokusere på fem politiske prioriteter:•••••Frihed, demokrati og menneskerettighederVækst og beskæftigelseLigestillingStabilitet og skrøbelighedMiljø og klima
Prioriteterne er alle væsentlige og gensidigt forbundne. Respekt for menneskerettighederne,demokratisk deltagelse i samfundet og god regeringsførelse er afgørende for både social ogøkonomisk fremgang og for langsigtet stabilitet og sammenhængskraft i samfundet.Økonomisk vækst og beskæftigelse er afgørende for at opnå alle 2015-målene, ikke mindstmålet om at udrydde fattigdom og sult. Ligestilling og respekt for kvinders rettigheder er etmål sig selv og et afgørende middel til fattigdomsbekæmpelse og vækst samt for at bremseden høje befolkningstilvækst. Mange steder er vedvarende konflikt og ustabilitet en forhindring
4
for at bekæmpe fattigdom og skabe udvikling. Andre steder truer klimaforandringer,miljøproblemer og naturkatastrofer med at ødelægge en spirende udvikling.
5
Kapitel 2. Partnerskaber for forandring
Danmark vil:Bygge sit udviklingspolitiske engagement på partnerskaber med aktører, derkan og vil skabe forandringerStyrke det internationale samarbejde om globale udfordringer og internationalarbejdsdelingStyrke EU’s rolle som global udviklingspolitisk aktørHave globalt udviklingspolitisk engagement baseret på partnerlande, hvorhovedparten af dansk udviklingsbistand fortsat vil gå til AfrikaStyrke regionalt samarbejdeSikrebedreresultaterudviklingssamarbejdegennemmerefokuseretogeffektivt
Styrke sammenhængen mellem politikområder og instrumenter til fordel forudvikling.
PartnerskaberDanmark vil basere sit udviklingspolitiske engagement på partnerskaber. Vores muligheder forat sætte præg på verden og støtte lokale og globale forandringsprocesser bliver større, når viindgår i partnerskaber med andre.Danmark vil indgå i partnerskaber med de aktører, der kan og vil skabe forandringer.Partnerskaber såvel som partnerne vil være mangfoldige. Vi vil have partnerskaber med bl.a.regeringer, civilsamfund, medier, uddannelses- og forskningsinstitutioner og det privateerhvervsliv i partnerlande. Vi vil have partnerskaber med aktører på lokalt, regionalt oginternationalt plan.Det danske engagement i partnerskaber vil være robust, fleksibelt og handlekraftigt. Robustnok til at tåle pres og tilbageslag; fleksibelt nok til at tilpasse sig lokale forhold og ændringer;og handlekraftigt nok til at agere under vanskelige vilkår samt gribe muligheder. Det kræverrisikovillighed og vedholdenhed. Og det kræver grundlæggende politisk og folkelig opbakningtil dansk udviklingspolitik.Partnerskaber skal bygge på åbenhed og gensidige forpligtelser. Danmark vil stille klare kravtil sine partnere, og vi vil selv være parate til at leve op til de forpligtelser, vi indgår. Der skalskabes resultater. Fælles kontrol og fælles ansvar for resultater og for forvaltning afudviklingsbistanden er den bedste garant for et effektivt og resultatorienteret samarbejde.Ineffektivitet og korruption vil have konsekvenser. Danmark vil gøre det klart for alle partnere,at korruption ikke accepteres. Enhver mistanke vil blive forfulgt, og de involverede vil blivestillet til ansvar. Danmark vil stille krav om indsatser, der kommer korruptionen til livs.
6
2.1. Styrke internationalt samarbejde om globale udfordringerGlobale og grænseoverskridende udfordringer løses bedst i et stærkt internationaltsamarbejde, men de globale magtstrukturer er under forandring, og Danmark må tænke nyt iforhold til de brydninger, det skaber i det internationale samarbejde.Det multilaterale system er normsættende og har global legitimitet og tilstedeværelse.Samtidig udgør det multilaterale samarbejde en platform for dialog – også med partnere, somvi er uenige med. Et forpligtende multilateralt system er i dansk interesse, selvom der til tiderer modgang, og arbejdet er møjsommeligt. Det multilaterale samarbejde skal levere resultater,der når længere end blot at være hensigtserklæringer.Danmark vil fortsat være en aktiv og målrettet partner i det multilaterale samarbejde. Vi viløge vores og EU’s indflydelse i både traditionelle samarbejdsfora som FN, Verdensbanken, IMFog WTO og i andre globale fora som G20. Det multilaterale samarbejde skal understøtteopnåelse af 2015-målene. Det skal fremme frihed, fred og sikkerhed. Det skal bidrage til envelfungerende global økonomi, markedsadgang for udviklingslandene og løsning på andreglobale udfordringer som f.eks. globale miljø- og klimaproblemer.Danmark vil arbejde for, at det multilaterale system til stadighed er legitimt, relevant ogeffektivt. Danmark vil være med til at reformere, hvor det er nødvendigt. Det gælder pålandeniveau, hvor især FN-organisationerne bør styrke det interne samarbejde, så der opnåsbedre resultater. Og det gælder på globalt plan, hvor det multilaterale samarbejde ikke harværet i stand til at levere tilfredsstillende løsninger på en række globale udfordringer.Menneskerettighederne og deres universalitet er under pres, og få lande har i for høj grad fåetlov til at præge dagsordenen i en negativ retning. Danmark skal sammen med de øvrige EU-lande i langt højere grad forsøge at sætte dagsordenen og yde en aktiv indsats for at dannealliancer med moderate og progressive kræfter i andre verdensdele, samtidig med at vi stårfast på vores værdier.Hvilken rolle, FN vil spille i fremtiden, er derfor meget afhængig af, hvordan FN og detsmedlemslande formår at omstille organisationen til at møde de globale udfordringer på eneffektiv og resultatorienteret måde. Danmark vil aktivt præge de multilaterale institutionerspolitikudvikling og indsatser. De danske midler skal bruges på de organisationer, hvorindsatserne er i overensstemmelse med de danske udviklingspolitiske prioriteter, hvor dersikres resultater og hvor Danmark også får indflydelse på den politiske linje. Danmark villøbende gennemføre kritiske eftersyn af den multilaterale bistand for at sikre, at danskebistandskroner bruges bedst muligt.Kina, Indien, Brasilien, Sydafrika og arabiske lande spiller en stadig større international rolle –både i det multilaterale samarbejde og i udviklingslandene. Disse lande har et stærkt stigendebistandsmæssigt, politisk og økonomisk engagement i såvel Afrika som i deres egne regioner,og bringer nye perspektiver og ressourcer til udviklingssamarbejdet. Det er positivt – jo størreglobalt engagement i fattigdomsbekæmpelse, jo større sandsynlighed for at vi når de globalemål. Disse lande er også med til at ændre dynamikken i det multilaterale samarbejde og iudviklingslandene. De har ikke altid samme interesser og værdier som de traditionelle donorerog arbejder ikke altid efter samme principper. De viser alternative udviklingsmodeller og stillerandre krav til deres samarbejdspartnere. Det udfordrer de traditionelle donorers rolle og degældende principper og værdier i udviklingssamarbejdet.Danmark vil aktivt forholde sig til de nye aktørers betydning. Vi vil være åbne overforsamarbejde med lande, som vi ikke umiddelbart er enige med. Men vi vil gå i kritisk dialog,hvis deres indsatser strider mod internationale principper og værdier. Vi vil fremmesamarbejde mellem Danmark, de nye aktører og udviklingslandene på landeniveau for atstyrke erfaringsudveksling og international arbejdsdeling. Vi vil fremme ligeværdige7
partnerskabermellemudviklingslandeneogallesamarbejdspartnereogstøtteudviklingslandene i at stille krav til deres samarbejdspartnere. Danmark vil samtidig arbejdefor, at de nye aktører påtager sig de forpligtelser, der ligger i det multilaterale samarbejde.EU’s rolle og samarbejdet med andre demokratisk ligesindede lande inden for eksempelvisOECD er central for muligheden for at øve indflydelse og styrke samarbejdet.
2.2. Styrke EU’s rolle som udviklingspolitisk aktørEU er grundlæggende et friheds- og fredsprojekt, der voksede ud af totalitarisme og ufred. EUer som sådan en rolle model for demokrati og fredelig sameksistens. Danmark ønsker derfor,at EU skal stå i spidsen for at fremme frihed, demokrati og menneskerettigheder. Det kræver,at EU aktivt bruger sin politiske og økonomiske vægt og alle relevante instrumenter.De ændrede globale magtstrukturer betyder, at vi i stigende grad skal bruge voresmedlemskab af EU til at påvirke globale dagsordner. Et aktivt engagement i EU giver Danmarkmere indflydelse end vores størrelse tilsiger. Kommissionen og de øvrige EU medlemslande erDanmarksnærmesteinternationalesamarbejdspartnere.EUerverdensstørsteudviklingspolitiske aktør og har global tilstedeværelse. Men EU har ikke den tilsvarendeindflydelse. Det skal der gøres noget ved.Danmark vil styrke EU’s rolle som global aktør i det internationale samarbejde. EU skal påtagesig et større ansvar for fattigdomsbekæmpelse og global bæredygtig udvikling. EU skal gåforrest for at nå de internationale mål om mere og bedre udviklingsbistand. Alle medlemslandeskal leve op til EU’s målsætninger herom.Danmark vil præge EU’s udviklingspolitiske dagsorden. Vi vil arbejde sammen med andremedlemslande om at fremme danske synspunkter og tilgange til udviklingssamarbejde i EU.Danmark vil arbejde for at styrke samarbejdet mellem udviklingskommissæren og de øvrigekommissærer. Og vi vil arbejde for, at EU kan agere som en effektiv og relevantudviklingsaktør på landeniveau.Danmark vil også fremme en mere effektiv administration af EU’s udviklingssamarbejde ogsætte fokus på kvalitet og resultater – både i Kommissionen og medlemslandene. EU skalvære den mest effektive udviklingsaktør. Der er et markant potentiale for at gøre indsatsenmere koordineret og sikre en mere hensigtsmæssig arbejdsdeling. Det gælder bådearbejdsdeling på tværs af partnerlande og i de enkelte partnerlande. Danmark er parat til atfokusere sin tilstedeværelse og tilpasse indsatser i lyset af en mere fælles tilgang i EU.Både Danmark og EU står stærkest, når EU agerer samlet udadtil. Kommissionens ogmedlemslandenes politikker, instrumenter og udviklingsindsatser skal trække i sammeudviklingsvenlige retning. Lissabon-traktaten og EU’s fælles udenrigstjeneste samler EU’sforskellige instrumenter og giver et godt grundlag særligt med hensyn til udenrigspolitik,sikkerhedspolitik og udviklingspolitik.
2.3. PartnerlandeDanmark skal fortsat have et globalt udviklingspolitisk engagement. Udviklingsbehov ogudfordringer varierer fra region til region og mellem lande i de enkelte regioner. Hovedpartenaf dansk udviklingsbistand vil fortsat gå til Afrika, hvor udviklingsbehovet er størst.De lande, Danmark er engageret i med et langsigtet perspektiv og med politisk og finansieltyngde, vil blive betragtet som partnerlande. Det vil også omfatte tidligere
8
programsamarbejdslande, hvor partnerskabet har været udformet på én bestemt måde. Derskal være fleksibilitet til at udvikle engagementet, så det løbende svarer til udfordringerne.Danmark skal ikke sprede sit engagement på for mange lande. Resultater og gennemslagskraftkræver fokusering i form af et større engagement i et mindre antal lande. Vi vil derfor fokuserepå et begrænset antal partnerlande.Valg og fravalg af partnerlande er altid en politisk beslutning. Udviklingsbehov, relevans, effektog resultater vil blive vurderet. Vurdering afmulighederne for at etablere partnerskabermed aktører, der kan og vil skabe forandringPrincipper for engagement i partnerlandeog sikre bæredygtighed i resultaterne vil også•Udviklingsbehov– vurderes ud fra en bredindgå.Vi vil sammen med partnerlandene nøje følgeudviklingen over tid, og vi vil sætte mål forpartnerskaberne.Detvilskemedudgangspunkt i forskellige indikatorer for atmåle fremdrift og for at se, hvordan vibidrager til at skabe forandring. Det vil væreet vigtigt redskab i dialogen med vorespartnerlande.Danmark vil styrke regionalt samarbejdemellem udviklingslandene og arbejde medudvikling i partnerlandene i et regionaltperspektiv.Danmarkvilstøttepartnerlandenes regionale engagement og derelevante regionale organisationer. Det giverbedre betingelser for økonomisk vækst ogsamhandel og for politisk samarbejde omløsning af grænseoverskridende udfordringer.Et engagement tilpasset det enkelte landDet samlede danske engagement skal målrettes, så det bedst muligt understøtter udviklingen idet enkelte land. Derfor skal det være tilpasset nationale og regionale forhold. Danmark vilikke være engageret på samme vis og med samme instrumenter i alle lande. Engagementet ilande med svage eller undertrykkende statsstrukturer, konflikter eller sult vil være forskelligtfra engagementet i lande med gode fremskridt i bekæmpelse af fattigdom, hvor regeringerneer legitime og ansvarlige over for landets borgere og tager ejerskab for egneudviklingsprocesser.Danmark vil løbende vurdere forudsætningerne for det enkelte samarbejde og tilpasseindsatserne herefter. Et partnerskab med landets regering vil være udgangspunktet. I enkeltetilfælde vil det i kortere eller længere perioder ikke væremuligt eller ønskeligt at arbejde sammen med landetsregering. Det kan være hvis ikke-demokratiske kræfterCASE: ZIMBABWE vipludselig kommer til magten eller den siddende regeringtrak os ud og er nuudvikler sig i markant ikke-demokratisk retning. Her viltilbage.NEPALvipartnerskaber med ikke-statslige eller internationaletilpassedeudenataktører være udgangspunktet for Danmarks engagement.trække os ud.Et samarbejde, der tilpasses omstændighederne, giverfortsat mulighed for indflydelse til fordel for de mennesker,hvis frihed og levevilkår vi ønsker at forbedre. Hvis udviklingen i et land over længere tid går ien markant negativ retning, hvis vores krav om ændringer konsekvent overhøres og hvis9forståelse af fattigdom, frihed, sårbarhed ogbæredygtig udvikling. Behov kan værekortsigtede eller langsigtede.
•Relevans– vurderes i forhold til de behov ogudfordringer, som landet står overfor, herunder iform af ufrihed, ustabilitet og skrøbelighed overfor konflikt og de effekter, det kan have pånabolande og den øvrige verden. Danskeinteresser i engagementet vil indgå i vurderingen.•Effekt og resultater –vurderes ud framulighederne for, at Danmark kan gøre en forskelog være med til at skabe resultater. Centraleaktørers vilje til at forandre sig, efterspørgselefter danske kompetencer og andre donorersengagement og mulighederne for internationalarbejdsdeling vil indgå i vurderingen. Risici vedengagement vil indgå som faktor i tilrettelæggelseaf engagement og ikke i udgangspunktet afskæreet potentielt engagement.
mulighederne for at imødegå udviklingen svinder, vil Danmark være parat til at sige fra. Vi vil ividest muligt omfang koordinere reaktioner på en negativ udvikling i et partnerland med andredonorer - i særdeleshed andre EU-lande.Langsigtede partnerskaber er udgangspunktet for Danmarks engagement. Det skaber størsttroværdighed og giver de bedste muligheder for at skabe resultater. Danmark vil også havefleksibilitet til at kunne yde en hurtig og kortsigtet indsats i enkelte lande. Det kan være for atreagere på en pludseligt opstået eller truende konflikt, katastrofe eller en aktuel mulighed forat skabe forandring. I skrøbelige stater er behovet for fleksible indsatser særlig stort samtidigmed, at der er behov for en langsigtet indsats, så landene kan blive mere robuste og tage varepå egen udvikling.
2.4. Effektivt og fokuseret udviklingssamarbejde, der skaber resultater ogbedre arbejdsdelingDanmark og udviklingslandene har krav på mest mulig udvikling for hver bistandskrone. Detkræver en effektiv udviklingsbistand, der skaber resultater. Danmark vil derfor bygge påinternationale principper om effektiv udviklingsbistand, såsom Paris-erklæringen og Accra-handlingsplanen samt principperne for god humanitær donoradfærd. Dette vil ske i tæt dialogmed partnere.Bedre resultater kræver et mere fokuseret samarbejde og større international arbejdsdeling.Danmark vil derfor fokusere sit udviklingspolitiske engagement på landeniveau på få udvalgteudfordringer defineret i samarbejde med lokale partnere og andre udviklingsaktører. Danmarkvil gå forrest på udvalgte områder, mens vi vil overlade det til andre at bidrage på andreområder. For at sikre større effekt af den danske bistand, vil vi støtte færre, men størreprogrammer i hvert partnerland, og vi vil fokusere den multilaterale bistand på færreorganisationer. Valg af indsatsområder vil tage udgangspunkt i lokale behov og danskepolitiske prioriteter samt bygge på danske kompetencer. Danmark vil arbejde for øgetarbejdsdeling mellem alle udviklingsaktører. EU har her en særlig rolle at spille. Danmark vilogså sammen andre progressive lande gå i spidsen for at fremme arbejdsdeling mellem alleudviklingsaktører. Øget arbejdsdeling giver ikke alene en mere effektiv udnyttelse af densamlede udviklingsbistand. Det bidrager også til, at udviklingslandene undgår for mangeaktører med forskellige interesser og krav.Danmark vil arbejde med de demokratiske kræfter i partnerlandene. Vi vil styrke etdemokratisk ejerskab i partnerlandene, der sikrer aktiv involvering af befolkning, parlamentercivilsamfundsorganisationer og andre ikke-statslige aktører i den politiske dialog om landetsudvikling. Landenes regeringer skal stå til ansvar over for landets egne borgere og ikke kunover for internationale donorer.Ejerskab i det lokale samfund og regering er afgørende for effektivt udviklingssamarbejde ogbæredygtige resultater. Løsninger skal skabes lokalt og være en integreret del af landenesegen udviklingsdagsorden. Danmark skal sammen med andre udviklingsaktører tilpasse sigudviklingslandenes prioriteter, strategier og systemer for at understøtte det lokale ejerskab.Der skal være forudsigelighed i vores prioriteter og bistandsmidler, og der skal væregennemsigtighed i beslutninger, krav og konsekvenser. Danmark vil være åben overforpartnerlandenes regeringer, parlamenter og befolkning om forvaltningen af den danskeudviklingsbistand og tage medansvar for resultaterne af den.
Resultater skal dokumenteres og kommunikeres10
Udviklingsresultater skal dokumenteres, evalueres og kommunikeres. Viden om, hvad dervirker og ikke virker giver mulighed for løbende at forbedre vores engagement. Og det giveren basis for åben kommunikation om udviklingssamarbejdet.Danmark vil videreudvikle måling af resultater. Udviklingssamarbejdet handler ikke bare ombygning af brønde og retssale, men også om mindre håndfaste og målelige forandringer,såsom opbygning af myndighedernes kapacitet til at levere serviceydelser, større anerkendelseaf kvinders rettigheder og fremme af forsoning i konfliktområder. Resultaterne skal afspejleden samlede indsats, som skabes i samarbejde med partnerlandet og andre udviklingsaktører,snarere end den afgrænsede danske indsats. Den interne læring skal styrkes gennemforskning og evaluering. Og denne viden skal bruges i planlægning af nye indsatser samt ioplysning om udviklingssamarbejdet. Danmark vil øge samarbejdet med andre nationale oginternationale aktører og institutioner om dokumentation af resultater og udveksling af viden.Fra dansk side vil vi fortsat sikre en solid kommunikation om resultaterne af det internationaleudviklingssamarbejde for at fastholde og udbygge den folkelige forankring. Den brede folkeligeog politiske opbakning skaber et robust grundlag for vores udviklingspolitiske engagement oggør det muligt at tage de risici, der skal til for at skabe bæredygtige resultater. Derfor vil vikommunikere åbent og troværdigt om resultaterne og om udviklingsproblematikker generelt.Danmark skal gennem bl.a. public diplomacy fortsat udbrede kendskabet til voresudviklingsengagement internationalt såvel som lokalt i udviklingslandene. Danmarks aktiveudviklingspolitik er en vigtig del af vores internationale engagement. Det giver os en styrketprofil og position i international sammenhæng, som vi aktivt skal anvende til at søgeindflydelse.
2.5. Sammenhængende dansk politik for udviklingUdviklingspolitik og bistand alene er ikke tilstrækkeligt for at bekæmpe fattigdom og fremmesocial, økonomisk og miljømæssig bæredygtig udvikling. Udviklingsbistanden er kun en del afde samlede kapitalstrømme til udviklingslande. Borgernes egne indtægter suppleres afoverførsler fra familiemedlemmer, der arbejder i udlandet. Handel, udenlandske investeringerog andre kapitaloverførsler understøtter udviklingen af erhvervslivet. Udviklingslandene bliversamtidig i stadig større grad en del af en globaliseret verden, hvor andre landes politikker ihøjere grad påvirker deres muligheder for udvikling. En styrket dansk indsats handler derforikke alene om bedre udviklingsbistand, men i høj grad om at styrke det samlede danskeengagement, der berører udviklingslandene.Danmarks udgangspunkt for at skabe øget sammenhæng mellem alle de dele af dansk politik,der relaterer sig til udviklingslandene er godt. Vi vil bygge på de eksisterende strukturer forkoordination og f.eks. samtænkning mellem civile og militære indsatser, ligesom vi vil byggevidere på de positive erfaringer med at skabe sammenhæng mellem udviklingspolitikken ogandre politikområder, der allerede er indhøstet.Styrket sammenhæng mellem relevante politikkerEn lang række danske politikområder kan have konsekvenser - positive som negative - forudvikling. Det er alt fra forsvars- og sikkerhedspolitik, handelspolitik, erhvervspolitik,arbejdsmarkedspolitik til landbrugspolitik, skattepolitik, miljø-, klima- og energipolitik.Manglende sammenhæng mellem politikker og instrumenter kan underminere indsatsen for atbekæmpe fattigdom og skabe bæredygtig udvikling. Danmark vil derfor styrkesammenhængen mellem relevante danske politikker og instrumenter, så vi opnår en størresynergi til fordel for udvikling.
11
Danmark vil også bidrage til bestræbelserne på at styrke sammenhængen mellem EU’spolitikområder og instrumenter til fordel for udviklingen i verdens fattigste lande. Danmark vilstøtte EU’s ambitiøse indsats på området og arbejde tæt sammen med Kommissionen og deøvrige medlemslande med udgangspunkt i allerede aftalte prioriteter for indsatsen. Her vil bl.a.være fokus konsekvenserne for udviklingslandene på områder som handel og finansiering,fødevareforsyningssikkerhed, klimaforandringer, sikkerhed og migration.Styrket sammenhæng mellem udviklingspolitiske instrumenterDanmark vil i sit engagement anvende alle relevante instrumenter i udviklingspolitikken for atskabe resultater. Det gælder politisk dialog, multilaterale og bilaterale udviklingsindsatsersåsom sektorprogrambistand og budgetstøtte, handels- og kommercielt samarbejde,humanitær bistand, og civilsamfundsstøtte.Sammenhængen mellem de forskellige udviklingspolitiske instrumenter skal styrkes – underrespekt for de enkelte instrumenters mål, principper og virkemidler. Danmark vil bl.a. afhjælpede underliggende årsager til sårbarhed ved at kæde nødhjælp og udvikling tættere sammen. Vivil styrke vores indsats i partnerlande ved atkombinere denne mere systematisk med enmultilateral politisk indsats og omvendt.Anvendelse af danske kompetencer i arbejdefor udviklingCASE: eksempel på vigtigheden afandre politikker for udvikling, f.eks.handelspolitik,landbrugspolitik/subsidier, fødevarer,og miljø/klima politik samtremitter/migration
Danmarkvilbyggesitudviklingspolitiskeengagement på sine kompetencer inden forudvikling. Danmark er en anerkendt og respekteretaktør i det internationale udviklingssamarbejde, og dansk udviklingsbistand bliver oftefremhævet blandt verdens bedste. Danmark ses som en partner, der er troværdig og åben isamarbejdet med udviklingslandene.Danske kompetencer udspringer af både den måde, vi har organiseret vores samfund på ogmere specifikke erfaringer inden for forskellige sektorer. Demokrati, individuel frihed, åbenhedog ligestilling er danske kerneværdier og vores eget arbejde på disse områder giver oserfaringer, vi kan dele med andre. Danmarks aktive foreningsliv viser nytten af at fremme etstærkt civilsamfund. Og dansk erhvervsliv har stærke kompetencer inden for eksempelvismiljø, energi og landbrug. Som et lille land med stor international handel, kender vivigtigheden af løbende at tilpasse sig skiftende markeder, sikre ordentlige arbejdsforhold ogsocial ansvarlighed samt at satse på innovation og teknologiudvikling. Dansk forskning erinternationalt anerkendt og bidrager til nye, vidensbaserede løsninger.Danske kompetencer skal arbejde for udvikling. Det tætte og strategiske samarbejde medrepræsentanter fra offentlige myndigheder, civilsamfundet, erhvervslivet, arbejdsmarkedetsparter og uddannelses- og forskningsinstitutioner vil bliveudbygget i de kommende år.CASE:RISØ/UNEP-samarbejde om energieller polititræning veddansk politi
12
Kapitel 3. Frihed, demokrati og menneskerettigheder
Danmark vil:Styrkedetinternationalesamarbejdeformenneskerettigheder,demokrati,godkorruptionsbekæmpelseatfremmeregeringsførelsefrihed,og
Sætte respekt for menneskers frihed og rettigheder, samt demokratiskudvikling højt på dagsordenen for dialogen med udviklingslandeneStyrke indsatserne til opbygning af frie, demokratiske samfund, der baserersig på retsstatsprincipper, lige rettigheder for alle, åbne politiske processer ogfolkelig deltagelse og en effektiv og ansvarlig offentlig sektorStyrke uafhængige og mangfoldige civilsamfund i udviklingslandene og støttecivilsamfundsorganisationer,derarbejderforåbnesamfund,menneskerettigheder og demokrati.Bekæmpe korruption i alle former og på alle niveauer i samfundet
Fremme af frihed, menneskerettigheder og demokrati er fundamentale værdier ogmålsætninger i sig selv. Anerkendelse af individets rettigheder er samtidig grundlaget forfrihed, retfærdighed og fred i verden. Det er afgørende elementer i at bekæmpe fattigdom ogsikre varig udvikling. Demokratiske samfund, baseret på retsstatsprincipper og respekt formenneskerettighederne, giver det enkelte menneske frihed fra diskrimination og overgreb oglige muligheder for frit at ytre sig, bestemme over sit eget liv og deltage i samfundet.Internationalt samarbejde skal fremme fælles normerMenneskerettighederne er universelle værdier, der giver det enkelte menneske grundlæggenderettigheder og friheder. Menneskerettighederne er et ideelt udgangspunkt for globaltsamarbejde og dialog. Danmark vil styrke internationale og regionale institutioner og fora, derhar mandat til at beskytte og fremme menneskerettighederne. Danmark vil i FN og andrenormsættende fora fremme menneskerettigheder og demokrati og sikre fælles høje standarderfor god regeringsførelse og korruptionsbekæmpelse. Det skal bl.a. ske i tættere samarbejdemed lande, der deler vores demokratiske værdisæt. Vi vil gå i kritisk dialog med regeringer,civilsamfund og andre ikke-statslige aktører og imødegå forsøg på at udvande eksisterendeforpligtelser. Et tæt EU-samarbejde vil her være væsentligt.En offensiv indsats for menneskers frihed og rettighederDanmark vil gå i spidsen, når det gælder respekt for menneskers frihed og rettigheder ogfremme af demokratisk udvikling. Disse rettigheder skal respekteres, og regeringersmanglendeefterlevelseskalhavekonsekvenser.Itilfældeafsystematiskemenneskerettighedskrænkelser i et partnerland, vil vi foretage en konkret vurdering af,hvordan situationen bedst og mest effektivt forbedres med dialog og samarbejde som deprimære redskaber. I tilfælde, hvor dialog ikke fører til en forbedring afmenneskerettighedssituationen, kan det være nødvendigt med andre midler, f.eks. atomlægge den danske bistand, så støtten primært går til ikke-statslige kræfter, der arbejder for
13
en forbedring af menneskerettighedssituationen i landet. I yderste konsekvens kan det blivenødvendigt at afbryde samarbejdet.Gennem udviklingssamarbejdet vil vi fremme samarbejdspartneres vilje og evne til at efterlevede menneskeretlige forpligtelser og støtte lande, der har vilje, men ikke kapacitet til at sikreborgerne grundlæggende rettigheder og friheder. Danmark vil styrke de grundlæggendeprincipper for retsstaten og bidrage til at opbygge velfungerende retssystemer ipartnerlandene. Nem og sikker adgang til retssystemet er fundament for økonomisk velstand iet samfund - og skal derfor øges for alle i samfundet. Der skal sikres lige rettigheder for fattigeog marginaliserede grupper, herunder oprindelige folk. Men det er ikke nok. De skal ogsåkende deres rettigheder og have mulighed for at gøre krav på dem. Det vil Danmark bidragetil. Vi vil også yde støtte til lokale, nationale og regionale menneskerettighedsinstitutioner ogcivilsamfundsorganisationer, der arbejder for åbne samfund, menneskerettigheder ogdemokrati.Åbne, frie og demokratiske samfundDer er flere erklærede demokratier end nogensinde før, men demokratiske institutioner sikrerikke i sig selv et velfungerende demokrati. Demokrati er også et spørgsmål ommindretalsbeskyttelse og inddragelse i de politiske processer. Danmark vil bidrage til at styrkedemokratiske samfund, hvor de politiske processer er åbne og giver plads til, at allemennesker frit kan deltage og ytre sig på lige vilkår. Hvor retsstatsprincipper og godregeringsførelse hersker, og hvor korruption ikke accepteres. Alle borgere skal have frihed tilog mulighed for at deltage i de politiske processer, vælge deres ledere og holde disse tilansvar. Politiske partier skal styrkes, så de kan varetage deres demokratiske funktioner ogrepræsentere befolkningen. Politiske partier er vigtige for at kanalisere borgernes ønsker ogkrav til regeringen. Civilsamfund, frie medier og folkelig deltagelse er afgørende for at styrkefattige og marginaliserede menneskers stemme i samfundet.En stemme til fattige og marginaliserede menneskerCivilsamfundet kan understøtte det enkelte menneskes frihed og mulighed for at organisere ogytre sig frit og formulere krav og forventninger til regeringer, myndigheder og andre. Danmarkvil støtte opbygningen af stærke, uafhængige og mangfoldige civilsamfund. Civilsamfundetskal sikres en stærk stemme såvel i udviklingslandene som regionalt og internationalt gennemforbedring af arbejdsbetingelserne og ved konkret støtte til civilsamfundsorganisationer.Civilsamfundet kan påvirke de politiske beslutningsprocesser til fordel for fattige, afmægtigeog marginaliserede mennesker, og i forhold til vigtige emner for samfundet somdemokratisering, individers frihed og rettigheder, ligestilling og fredelig konfliktløsning.Dermed sikres en bred folkelig deltagelse og den folkelige kontrol med samfundsudviklingen,der er helt centralt i demokratiske samfund.Effektiv og ansvarlig regeringsførelseGod regeringsførelse er afgørende for at skabe gunstige rammevilkår for den private sektor ogeffektiv levering af serviceydelser. Kvaliteten af den offentlige sektor, forvaltningen afsamfundets ressourcer og mulighederne for at investere i uddannelse, sundhed oginfrastruktur er afgørende for at bekæmpe fattigdom og fremme bæredygtig udvikling.Danmark vil bidrage til at forbedre regeringsførelsen i partnerlandene. Den offentlige sektorskal kunne dække befolkningens basale behov og skabe de nødvendige rammer for vækst ogudvikling og et friere samfund. Vi vil styrke decentralisering, forvaltning af samfundetsressourcer samt skattesystemerne, så den offentlige sektor mere effektivt kan levereserviceydelser til befolkningen. Myndigheder er til for borgerne og skal stå til ansvar over forparlament og ultimativt befolkning. Danmark vil derfor sætte fokus på gennemsigtighed,ansvarlighed og uafhængig kontrol. Vi vil arbejde for, at parlamenter, borgere, civilsamfund,den private sektor og medier får bedre adgang til information og dermed bedre muligheder for14
demokratisk kontrol. Større offentlighed om lovgivning, offentlige udgifter og administrativeprocedurer giver den enkelte borger bedre muligheder for at kræve sine rettigheder og holdepolitikere og embedsmænd ansvarlige, hvis der sker misbrug af magt eller offentlige midler.Korruption skal bekæmpesDanmark kan og vil ikke acceptere korruption – alle mennesker har ret til at leve i frihed frakorruption. Vi vil derfor bekæmpe korruption i alle former og på alle niveauer. Korruption ergift for udvikling, rammer de fattigste hårdest og reducerer statens legitimitet. Korruptionunderminerer den offentlige sektors virke, afskrækker investorer og hæmmer økonomiskvækst. Danmark vil holde myndighederne i partnerlandene ansvarlige, og vi vil støtteinternationale og nationale institutioner i at bekæmpe korruption. Vi vil kræve indsatser, derkommer korruptionen til livs. Og vil være med til at sikre, at korruption får de nødvendigekonsekvenser. Vi vil også have øje for korruptionens politiske, økonomiske og sociale årsagerfor fremadrettet at reducere korruption i partnerlandene. Et kollektivt pres fra EU forforandringer vil i mange sammenhænge være afgørende for varige resultater.I samarbejde med partnerlandene vil vi følge udviklingen inden for menneskerettigheder,demokrati, god regeringsførelse og korruption tæt. Vi vil nøje følge landenes fremskridt indenfor eksempelvis politiske rettigheder, retsstatsprincipper og korruptionsbekæmpelse og sættemål for udviklingen på områderne.
15
Kapitel 4. Vækst og beskæftigelse
Danmark vil:Arbejde for øget frihandel, markedsadgang for udviklingslandene og bedreintegration i den globale økonomi.Støtte partnerlande i etablering af rammerne for en markedsbaseret økonomiskvækst med fokus på beskæftigelse.Fremme udviklingslandenes adgang til ny teknologi og innovationArbejde med alle led fra produktion til forarbejdning, såarbejdspladser og en mere alsidig produktion i partnerlandene.derskabes
Styrke skattesystemer, så udviklingslandene på sigt bliver i stand til selv atfinansiere udviklingBidrage til sikkerhedsnet, der giver de fattigste mulighed for at forbedre egnelevevilkår.
Økonomisk vækst og beskæftigelse er en forudsætning for fattigdomsbekæmpelse. Det eraldrig lykkedes noget land at bekæmpe fattigdom uden vedvarende økonomisk vækst.Udviklingslandene fremhæver selv indsatser for at skabe økonomisk vækst som det afgørendefor at løfte mennesker ud af fattigdom. Fattigdom bekæmpes kun gennem en bredt funderetvækst, som fører til mere beskæftigelse. Beskæftigelse, der skaber indkomster til de fattigste,så væksten ikke kun kommer en lille elite til gode. Økonomisk vækst, der er holdbar også pålangt sigt, skabes bedst af det private initiativ iAfrikakommissionens fem initiativer:samfund, der understøtter virkelyst, kreativitetog iværksætteri. Fattige skal have mulighed for•Oprette en milliard-fond, der skal yde lån tilog frihed til selv at udnytte deres ressourcer ogsmå- og mellemstore virksomheder i Afrika.tage hånd om egen skæbne. Danmark vil•Søge at sikre adgang til energi på lokaltniveau.derfor sætte særligt fokus på at fremme•Skabe et indeks, der måler Afrikasmarkedsbaseretøkonomiskvækstogkonkurrenceevne på det globale marked.beskæftigelse, bl.a. gennem en markant•Støtte unge afrikanske entreprenørerforøgelse af støtten til udvikling af den private•Gøre universitetsuddannelser mereerhvervsrettede indenfor landbrug, ogsektor i udviklingslandene. Indsatserne vil isærforbedre erhvervsfaglige uddannelser for atbygge på Afrikakommissionens anbefalinger.få flere i arbejde.
Udviklingslandenes markedsadgang ogintegration i den globale økonomi skaløgesSamfund og individer har altid baseret deres velfærd og velstand på handel og økonomisksamkvem. Det er grundlaget for økonomisk udvikling. Danmark er derfor modstander aftoldbarrierer, handelsforvridende subsidier og andre former for protektionisme, der forhindrer,at udviklingslandenes produkter får effektiv adgang til globale markeder. International handelog specialisering er en afgørende forudsætning for økonomisk vækst. Handelspolitik ogudviklingspolitik skal derfor spille sammen. Danmark vil gennem EU arbejde for regelbaserede,gennemskuelige og liberale handelsregimer, som imødekommer de fattigste landes behov og
16
særlige udfordringer. Danmark vil samtidig støtte partnerlande i at opfylde eksempelvisstandarder og kvalitetskrav, så de kan konkurrere på internationale markedsvilkår.Velfungerende lokale og regionale markeder er vigtige skridt på vejen mod større integration iden globale økonomi, og der er et stort potentiale i at liberalisere handlen regionalt. Øgetregional integration vil skabe større hjemmemarkeder og øge regioners konkurrenceevne påde globale markeder, men i dag er den lokale samhandel mellem for eksempel afrikanskelande meget begrænset. Danmark vil derfor, særligt i Afrika, opprioritere arbejdet med atfremme regionale frihandelsinitiativer såsom det østafrikanske fællesskabs bestræbelser for atskabe et fælles regionalt marked gennem bl.a. forenkling af regler og foranstaltninger forfremme af import og eksport.EU’s økonomiske partnerskabsaftaler med en række udviklingslande bidrager også til atfremme landenes bæredygtige udvikling og fattigdomsbekæmpelse gennem øgethandelssamarbejde. Danmark vil medvirke til, at aftalerne er i overensstemmelse medlandenes udviklingsbehov og interesser. Vi vil arbejde for, at udviklingslandenes produkter fårøget adgang til markeder i OECD-landene og til de nye store vækstmarkeder.Lokale rammer skal understøtte økonomisk vækstØkonomisk vækst drevet af den private sektor kræver, at det er attraktivt at investere ogdrive virksomhed i et land – også for udenlandske investorer. Det forudsætter, at der erøkonomisk stabilitet og frihed, retssikkerhed, en ansvarlig og effektiv offentlig sektor,tilstrækkelig infrastruktur og en sund, veluddannet arbejdskraft. Danmark vil i dialogen meddet enkelte partnerland fokusere på, hvor udfordringerne for den private sektor er størst. Detkan være manglende adgang til finansielle ydelser, utilstrækkelig infrastruktur, ustabilenergiforsyning, lav kapacitet til at udnytte ny forskning og teknologi, eller manglendehåndhævelse af lovgivning og privat ejendomsret.Fremme og håndhævelse af privat ejendomsret eller brugsret er afgørende for den enkeltesincitament til at investere i jord og anden ejendom. Det er samtidig en forudsætning for denenkelte borgers adgang til kredit. Når den enkelte får mulighed for at stille sin ejendom somsikkerhed for et lån, frigøres ressourcer til at investere fremadrettet og derved øgeproduktiviteten. Adgang til et velfungerende, ukorrupt og upartisk retssystem gør det mereattraktivt at operere i den formelle økonomi, hvor det at kunne gå rettens vej og løsekonflikter, er med til at frigøre et ellers uudnyttet potentiale. Når en større del af befolkningenflyttes ud af den uformelle og ind i den formelle økonomi øges beskatningsgrundlaget. Dermeder flere med til at bidrage til landets udvikling.Den private sektor omfatter mange aktører, herunder landbruget og private produktions- ogservicevirksomheder. Kommercielle offentlige virksomheder og offentlig-private partnerskaberkan også spille en produktiv rolle. Fælles er, at de fungerer på markedsvilkår og trives bedst iet sundt erhvervsklima. Der skal være åben dialog mellem den private sektors organisationerog det offentlige i udviklingslandene. Danmark lægger vægt på, at arbejdstagerrettighederrespekteres. Her er ILO blandt de vigtige internationale aktører.Vi vil følge og måle fremskridt i forhold til at skabe gunstige rammer for økonomisk vækst. Foreksempel vil vi sammen med partnerlandene måle konkurrencedygtigheden med fokus påunødvendigt bureaukrati og korruption.Ny teknologi og innovative partnerskaberDanmark vil fremme innovation og innovative partnerskaber mellem forskellige danskeoffentlige og private aktører, der kan bidrage til kapacitetsopbygning, vidensbaseredeløsninger samt produktion i udviklingslandene. Danmark vil styrke udviklingslandenesmuligheder for at anvende ny teknologi og innovative løsninger. Adgang til teknologi og17
innovation kan hjælpe udviklingslandene til at springe udviklingstrin over. For eksempel harGrundfos Lifelink introduceret en innovativ vandforsyningsløsning, hvor fattige i landområder iudviklingslande får adgang til rent vand og inddrages som partnere i salg og distribution afvandet. Lifelink-løsningen består af en pumpe drevet af solpaneler kombineret med enlagertank til vandet samt et betalingssystem, der fungerer ved hjælp af mobiltelefoner ogdataoverførsel.Dansk udviklingsbistand skal ikke bindes til danske virksomheder, men partnerskaber meddansk erhvervsliv tilskynder investeringer i udviklingslandene og giver udviklingslandeneadgang til ny viden og teknologi, for eksempel inden for landbrug og grøn vækst. Gennemsamarbejde mellem danske virksomheder og virksomheder i udviklingslandene kan vi aktivtfremme, at danske virksomheder etablerer sig i udviklingslandene og her påtager sig etsamfundsansvar. Det kræver risikovillighed og et langsigtet engagement. I partnerskab kandanske virksomheder og virksomheder i udviklingslandene fremme principperne om ansvarligvirksomhedsdrift. Ved at indarbejde arbejdstagerrettigheder og menneskerettigheder, miljø ogantikorruption i deres forretning påtager de sig et samfundsansvar og bidrager til enbæredygtig udvikling, samtidig med at de forbedrer konkurrenceevnen. Danske forsknings- oguddannelsesinstitutioner kan bidrage på områder, hvor dansk forskning har høj internationalstandard, f.eks. til at bringe forskningsresultater i anvendelse i udviklingslandene.Produktion og forarbejdning skaber arbejdspladserDanmark vil understøtte, at produktionen i udviklingslandene gøres mere alsidig og at varer ihøjere grad forarbejdes før de eksporteres. Det vil give arbejdspladser og øgede indkomster,samt mindre afhængighed af import. En økonomisk vækst, der er bredere funderet, er mindresårbar over for globale prisudsving på enkelte varer.Stadigt flere fattige bor i byerne. Både højere produktivitet ilandbruget og en forøgelse af beskæftigelsen i byerne er derfornødvendig for at reducere fattigdom. Et særligt dansk fokus vil være atfremme beskæftigelse for de store ungdomsårgange, især i Afrika, ogderiblandt også skabe alternativer til migration, herunder illegalmigration.
CASE, der illustrererindsatsenmedværdikæderilandbrugssektoren
Danmark vil arbejde med alle led i produktionen – ”fra jord til bord”. Vi vil arbejde for, at derskabes værditilvækst i alle led af kæden mellem producent og forbruger og fokusere voresindsats på de brancher, der har det største udviklingspotentiale. I mange udviklingslande erpotentialet for fattigdomsorienteret økonomisk vækst størst inden for landbrugs- ogagroindustrien. Fattige jordbrugere skal kædessammen med forarbejdningsvirksomheder og haveadgang til ny viden og teknologi, kredit ogCASE:EUsætter fokus på fødevare-forsyningssikkerhed i internationale fora og iservicevirksomheder for at kunne kommercialiseredetkonkretesamarbejde.Sidstnævntederes produktion og øge deres indkomster. Afhængiginkluderer bl.a. EU’s samarbejde med Denaf lokale forhold vil andre brancher også kunneAfrikanske Union om fremme af afrikanskbidrage med vigtig beskæftigelse. Produktions- oglandbrug etableringen af den europæiskeservicevirksomheder skal have adgang til finansiellefødevarefacilitet og det vigtige igangværendeydelser og markedsinformation for at kunne investerearbejdeiEUmedkohærensogenog udvikle sig og derved skabe flere arbejdspladser.sammenhængende EU politik for støtte tilHøjereproduktivitetogbedreudnyttelseaffødevareområdet.ressourcerne i landbruget vil også bidrage til øgetfødevareforsyningssikkerhed og dermed mindskerisikoen for fødevaremangel og sult. Danmark vil derfor internationalt og i partnerlandenearbejde for at skabe gunstige vilkår for udbygning af fødevareproduktion og distribution.Økonomisk vækst skal finansiere udvikling18udviklingslandes udfordringer på landbrugs- og
Økonomisk vækst øger skattegrundlaget i det enkelte land. Det skal udnyttes til at finansierebedre udvikling for landets borgere. Danmark vil støtte opbygningen af mere effektiveskattesystemer, så partnerlandene bliver i stand til på sigt selv at finansiere offentlige udgiftertil blandt andet sundhed, uddannelse, infrastruktur, vand og sanitet. Et større skattegrundlagskaber også mulighed for tiltag, der kommer de fattigste til gode. Midler, der illegalt unddragesbeskatning, skal opfanges og indgå i landenes egen finansiering af udvikling. Indtægter fraudvinding af naturressourcer skal komme hele samfundet til gode. Danmark vil støtteinternationale tiltag til at modvirke skattely og illegale finansielle overførsler.Der skal tages hånd om de mest sårbareEn stor del af de fattigste på kloden har ikke de nødvendige ressourcer til at tage del i denøkonomiske vækst eller ikke den nødvendige frihed til at gribe en mulighed for at forbedreegne levevilkår. Disse mennesker skal ikke lades i stikken. Danmark vil bidrage tilsikkerhedsnet, der tager udgangspunkt i at give de fattigste nogle redskaber til at forbedrederes egen situation. Det giver bedre mening at give såsæd og gødning til udsatte bønder fremfor alene at give fødevarehjælp. Danmark vil også arbejde for, at der udviklesforsikringsordninger, der for eksempel mindsker risikoen ved at specialisere sin produktion,hvis høsten slår fejl.
19
Kapitel 5. Ligestilling
Danmark vil:Være helt i front i det internationale arbejde for ligestillingFokusere på ligestilling i dialogen og samarbejdet med partnerlandeneArbejde særligt på at styrke kvinders frihed, rettigheder og økonomiskemulighederØge indsatsen for at fremme seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder,og styrke fokus på befolkningstilvækstStyrke indsatsen for kvinders muligheder for adgang til uddannelse ogsundhedsydelserSikrebedrebeskyttelseafkvindersrettighederikonflikt-genopbygningssituationer og fremme kvinders deltagelse i fredsopbygningog
Ligestilling mellem kønnene er en fundamental rettighed, der ikke kan gradbøjes. Ligestilling ersamtidig afgørende for udvikling. Kvinder har ressourcer, som skal sikres bedre muligheder forat udfolde sig. Det kræver, at kvinder får samme rettigheder, muligheder og indflydelse sommænd. Kvinder skal have samme adgang til f.eks. demokratiske og finansielle institutioner,sundhedsydelser, uddannelse og arbejdsmarked som mænd. På den måde får kvinder størrefrihed til selv at bestemme over egen situation. Særligt vil Danmark ikke gå på kompromismed, at kvinder skal have ret til at vælge, hvor mange børn de får, hvornår og med hvem.Danmark vil øge den globale opmærksomhed på ligestilling og stå i spidsen for at fremmeligestilling og kvinders frihed, rettigheder og muligheder. De globalt forankrede forpligtelser ognormer vedrørende ligestilling bør være udgangspunkt for dialog på globalt såvel som nationaltplan.Der er sket mange fremskridt på ligestillingsområdet i de senere år. Særligt i forhold til pigersadgang til uddannelse. Men der er stadig lang vej igen, når det gælder retslig, økonomisk ogpolitisk ligestilling såvel formelt som i praksis. For mange kvinder i udviklingslandene erulighed og diskrimination stadig en begrænsning for deres muligheder for at komme ud affattigdom og deltage aktivt i samfundslivet. Ligestilling er i mange sammenhænge stadig, og inogle lande i stigende grad, konfliktbetonet og forbundet med tabu. Danmark vil væreopmærksom på kulturelle og religiøse forskelle, men vi vil ikke gå på kompromis med deuniverselle menneskerettigheder. Kultur, traditioner eller national lovgivning kan ikkeundskylde eller legitimere overgreb på liv og frihed såsom kvindelig omskæring,børneægteskaber eller forskel på mænd og kvinders ret til at eje. Her vil vi insistere på rettentil at sætte krænkelserne på dagsordenen og indgå i en kritisk dialog om positive forandringer.Kvinders frihed og rettigheder skal styrkesDanmark vil sætte ligestilling i centrum i dialogen med partnerlandene og iudviklingssamarbejdet. På den måde kan vi være med til at sikre bedre lovgivningsmæssige,administrative og kulturelle rammer for, at kvinder kan opnå politisk og økonomisk indflydelsepå lige fod med mænd. Danmark vil arbejde for forandringer af institutioner, politikker oglovgivning for at fremme ligestilling. Dels gennem dialog med partnerlandene og dels gennemsærlige indsatser, eksempelvis i forhold til diskriminerende lovgivning eller administration.20
Danmark vil sætte særligt fokus på at fremme kvinders frihed, rettigheder, økonomiskemuligheder og politiske deltagelse. Kvinder skal på lige fod med mænd sikres adgang til ogkontrol over ressourcer såsom jord og finansielle ydelser. Respekt for privat ejendomsret forbåde mænd og kvinder er afgørende for, at kvinder også har frihed til og mulighed for atbidrage til velfærd og velstand.Adgang til uddannelse styrker kvinders økonomiske mulighederAlt for mange piger nægtes en uddannelse af økonomiske eller kulturelle årsager, og alt formange kvinder nægtes adgang til videregående uddannelser, efteruddannelse og træning. Atfå en uddannelse er afgørende for kvinders adgang til arbejdsmarkedet. Det bidrager tilkvinders økonomiske uafhængighed og gør dem i stand til at forsørge sig selv og deresfamilier.Danmark vil arbejde for at sikre pigers og kvinders adgang til uddannelse. Uddannelse erafgørende for den enkelte kvinde og hendes familie, men kvinders uddannelse og deltagelse påarbejdsmarkedet frigiver samtidig et enormt potentiale for at skabe øget vækst og velstand iet samfund.Seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder – en selvfølge under presDanmark vil øge indsatsen for at fremme seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder.Kvinder skal have ret til at bestemme over egen krop og adgang til de nødvendigesundhedsydelser i forbindelse med graviditet og fødsel. Over en halv million kvinder iudviklingslandene dør hvert år som følge af komplikationer i forbindelse med graviditeter.Langt de fleste kunne reddes, hvis der var adgang til kvalificerede sundhedsklinikker.Sundhedssystemerne skal derfor styrkes, så de kan håndtere kvinders og børns særligesundhedsbehov. Danmark vil også bidrage til at bekæmpe spredningen af hiv/aids, der i højgrad også rammer kvinderne.Selvom antallet af børn per familie de seneste årtier er faldet i mange udviklingslande, stigerdet samlede befolkningstal fortsat markant. Det lægger pres på de i forvejen knapperessourcer og det fastholder familier i fattigdom. Danmark vil øge fokus på befolkningstilvækstog arbejde for en ambitiøs dagsorden herom i særligt EU og FN. Adgang til familieplanlægning,sundhedsinformation og moderne prævention for kvinder og mænd samt til sundhedsydelserfor kvinder og børn skal styrkes. Danmark vil arbejde for, at de millioner af kvinder iudviklingslandene, der ønsker at bruge prævention, også får adgang hertil. Bedre adgang tiluddannelse er vigtigt. Piger, der uddanner sig, vælger at få færre børn og er bedre i stand tilat sørge for deres børns uddannelse, sundhed og ernæring. Kvinders ret til at bestemme, hvormange børn, de ønsker at føde, med hvem og hvornår, er samtidig vigtige forudsætninger forat styrke kvinders adgang til uddannelse og beskæftigelse.Et stærkt stigende befolkningstal vanskeliggør også udviklingslandenes tilpasning tilklimaforandringerne og sætter de allerede hårdt belastede naturressourcer under yderligerepres. Danmark vil derfor sætte seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder,befolkningstilvækst og klimaforandringer på den internationale dagsorden. Danmark vilendvidere arbejde for, at ligestilling indgår i den internationale klimaindsats.Kvinder en ressource til at skabe stabile og fredelige samfundKvinder og børn er særligt udsatte under og efter konflikter samt i forbindelse med katastrofer.Danmark vil yde særlig beskyttelse til kvinder under disse forhold og være med til at sikrefrihed fra overgreb. Kvinder marginaliseres ofte i fredsforhandlinger og efterfølgendegenopbygningsprocesser, og dermed går værdifulde ressourcer tabt. Danmark vil fremmekvinders aktive medvirken på lige fod med mænd på alle niveauer i fredsprocesser,21
demokratisering og genopbygning, herunder retsopgør mod de ofte massive seksuelleovergreb på kvinder i konfliktsituationer.
22
Kapitel 6. Stabilitet og skrøbelighed
Danmark vil:Styrke den internationale og regionale kapacitet til konfliktforebyggelse,fredsbevarelse og genopbygning samt den internationale retsordenAfhjælpe humanitære behov og bidrage til at sikre beskyttelse af dem, derrammes af konflikt, kriser og katastrofer, særligt kvinder, børn, flygtninge oginternt fordrevneBidrage til statsopbygning og fredsopbygning i skrøbelige og konfliktramtelande, herunder politisk stabilisering, forebyggelse af radikalisering og styrkestatens levering af basale serviceydelserStyrke samtænkning af danske diplomatiske, udviklings-, sikkerheds- oghumanitære indsatser i skrøbelige staterStyrke indsatsen for forebyggelse af konflikt og katastrofer i partnerlandeneVære villig til at tage velovervejede risici for at skabe den nødvendigeforandring i disse lande
Danmark vil øge indsatsen i skrøbelige, konfliktramte og sammenbrudte lande. Menneskersfrihed, sikkerhed og levevilkår vil være i centrum.Sikkerhed er en forudsætning for udvikling. Og udvikling er en forudsætning for varig fred ogstabilitet. En tredjedel af verdens allerfattigste bor i lande, hvor staten har begrænset elleringen legitimitet. Hvor hverdagen er vanskeliggjort af manglende frihed fra fattigdom, sult ogvold, samt af fravær af de strukturer, der skal varetage sikkerheden, sikremenneskerettighederne og muliggøre udvikling. En verden med voksende ustabilitet og ufriheder en trussel mod de værdier, Danmark kæmper for, og det er en trussel mod vores egensikkerhed og frihed.Skrøbelige lande er meget forskellige, og årsagerne til konflikt og skrøbelighed er mange.Fællestræk er svage eller manglende systemer for politisk forhandling, begrænset frihed, uligefordeling af ressourcer og stor sårbarhed hos befolkningen. Skrøbelighed handler om, at statenikke har vilje eller evne til at varetage sine grundlæggende funktioner.Det internationale samfund må løfte i fællesskabDet internationale samfund må tage et fælles ansvar. Danmark vil i tæt samarbejde med bl.a.EU-partnere styrke det internationale samfunds kapacitet til konfliktforebyggelse,fredsbevarelse og fredsopbygning. Humanitær bistand og tidlige genopbygningsindsatser skalkoordineres for at være effektive. Også de internationale, regionale og nationalesikkerhedsstrukturer og institutioner skal styrkes. Erfaringer viser, at samtænkte tilgangebidrager til mere effektive indsatser i skrøbelige stater. Danmark vil arbejde for styrketsamtænkning af de danske diplomatiske, humanitære, bistandsmæssige og sikkerheds-mæssige indsatser. Dette omfatter f.eks. stærkere sammenhæng mellem humanitære
23
indsatser og genopbygning efterkonflikter samt bedre samtænkteindsatser inden for retssektoren ogsikkerhedssektoren.
Danmark vil ofte arbejde genneminternationaleellerregionalepartnere. Det vil også mange stedervære relevant at anlægge enregional tilgang til arbejdet. FN-systemet står centralt i kraft af desamledepolitiske,humanitære,udviklings-, og sikkerhedsmæssigeindsatser. FN har global legitimitet,en central rolle i fredsopbygning oger til stede i verdens brændpunkter.Også EU har de nødvendigeinstrumenter til at gøre en forskelpå dette område. Den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik og EU’s omfattendeudviklingsbistand skaber grundlag for en koordineret indsats med samtlige medlemsstatersvægt og indflydelse bag. Regionale fora såsom den Afrikanske Union er også vigtige i at skabelokalt forankrede løsninger. Danmark vil støtte den Afrikanske Union, så den bliver bedre istand til at varetage en overordnet rolle i regionale fredsbevarende operationer.Danmark vil bekæmpe menneskerettighedskrænkelser og straffrihed for krigsforbrydelser.Stærkere internationale, regionale og nationale institutioner vil her være afgørende. Detenkelte menneskes følelse af retfærdighed, frihed og lighed for loven er afgørende for varigfred og stabilitet. Ofte formår post-konflikt samfund ikke selv at gennemføre de nødvendigeretsopgør efter voldelige konflikter, hvilket betyder, at uforløste spændinger og krænketretfærdighedsfølelse kan lede til ustabilitet og nye konflikter.Særligt sårbare grupper må beskyttes og humanitære behov afhjælpesDanmark vil sammen med internationale og lokale partnere afhjælpe humanitære behov vedkriser, væbnede konflikter, katastrofer og i post-konflikt situationer. Kriser skabt af væbnedekonflikter og katastrofer fastholder mennesker i fattigdom og gør sårbare grupper endnu mereudsatte over for fremtidige kriser. Kvinder og børn rammes hårdest. Kvinder udsættes forkønsbaseret vold og har ofte ikke adgang til beskyttelse, prævention og fødselshjælp.Målet for Danmarks humanitære indsatser er både at redde og beskytte liv, lindre lidelser ogværne om civiles værdighed og rettigheder under kriser, at bidrage til hurtig genopbygning,styrkemodstandskraftenogforhindre nye kriser i at opstå vedCASE: Nærområdeindsats i Kenya og Afrikas Horn. Gennem enat bryde den onde cirkel mellemindsats i flygtningenes nærområde i Kenya bistår Danmarkkriser og sårbarhed. Danmarksflygtninge fra Somalia og Sudan med at vende hjem, nårhumanitære indsatser vil dermedforholdene tillader det, og samtidig bidrager Danmark til at sikre,at myndighederne og den lokale værtsbefolkning i Kenya ibidrage til både at forbedremellemtiden kan håndtere de mange udfordringer, der følger afmenneskerssikkerhedogtilstedeværelsen af hundredetusinder af flygtninge. Sammenhængbekæmpefattigdomogmellem national flygtninge- og asylpolitik og tiltag i nærområdernesårbarhed. Humanitære indsatservægtes højt. Indsatserne inkluderer bl.a. støtte til udarbejdelse afen ny flygtningelovgivning, kapacitetsopbygning af udlændinge-skal bygge på helhedsorienteredemyndigheder samt en konkret indsats i og omkring de treløsninger med vægt på bådeflygtningelejre ved Dadaab i det nordøstlige Kenya, der med ca.forebyggelse,beredskabog300.000 flygtninge fra Somalia udgør verdens størstenødhjælp samtidig med, at derkoncentration af flygtninge. Indsatserne retter sig i lighed mednærområdeindsatsen i øvrigt både mod flygtninge, berørteskabesenklarkoblingtillokalsamfund og i relevant omfang tilbagevendte.bæredygtig udvikling. Danmark24
CASE: I marts 2010 etableredes en ny tværministerielsamtænkningsstrukturmeddeltagelseafStatsministeriet,Udenrigsministeriet, Forsvarsministeriet og Justitsministeriet medformål at styrke Danmarks evne til at foretage stabiliserings- oggenopbygningsopgaver. Ministerierne skal i en fælles styregruppeudarbejde fælles indstillinger til udenrigs-, udviklings- og forsvars-ministeren. Én af hovedopgaverne vil være forvaltning af den nyeglobalramme på 150 mio. kroner årligt (både udviklingsbistand ogikke-udviklingsbistand).Globalrammenmuliggørbrederestabiliseringsindsatser som f.eks. opbygning af østafrikanskkapacitet til civile og militære internationale operationer, der ifølgeOECD’s retningslinjer ikke alene kan dækkes med udviklingsbistand.EttværministerieltsekretariatmeddeltagelsefraUdenrigsministeriet og Forsvarsministeriet er tillige etableret, sombl.a. skal facilitere aspekter af samtænkning så som styrket civilkapacitet, fælles erfaringsopsamling fra internationale missioner ogtidlig fælles planlægning af nye indsatsområder.
vil arbejde aktivt for en bedre beskyttelse af civile, herunder at sikre den nødvendigehumanitære adgang til udsatte grupper i konflikt- og katastrofesituationer. Det vil bl.a. skegennem arbejdet med civil beskyttelse lokalt, nationalt og internationalt.Danmark vil bidrage til at forbedre levevilkår samt fremme beskyttelse, selvforsørgelse ogvarige løsninger for flygtninge og internt fordrevne, samt styrke myndighedernes kapacitet ogarbejde sammen med de lokalsamfund, der er berørt af tvungen migration.Stabilisering og statsopbygning går hånd i håndI skrøbelige og konfliktramte lande er der umiddelbare behov på alle niveauer. Fragrundlæggende stabilisering, over opbygning af statsinstitutioner og reetablering afuddannelses- og sundhedssystemer til beskæftigelse og økonomisk vækst. Så mangesamtidige udfordringer skaber en særligt risikabel situation. Men et engagement i disse landeer nødvendigt for at bistå nogle af de mest sårbare befolkninger i verden.Danmark vil bidrage til statsopbygning og demokratisering både oppefra og nedefra.Menneskers frihed og rettigheder skal fremmes og respekteres, retssikkerheden i samfundeneskal styrkes, sikkerhedssektoren skal ofte reformeres, de politiske processer skal være mereinklusive, staten skal være mere ansvarlig og på sigt effektiv, og civilsamfundet skal styrkessom led i opbygningen af åbne, demokratiske samfund. Støtte til lokale og regionalekonflikthåndteringsmekanismer vil tillige bidrage til mere fredelig konflikthåndtering og dermedforebygge voldelige konflikter.Når individers frihed øges, og fællesskabet, f.eks. det nationale, i samfundet styrkes, er dermindre grobund for radikalisering. Danmark vil forebygge radikalisering og terrorisme ogbekæmpe disse, hvor de allerede har fået fodfæste. Terrorisme og radikalisering underminereret samfunds struktur og har en destabiliserende effekt internationalt. Manglende kontrol meddele af et land skaber gode betingelser for kriminalitet, radikalisering, pirateri og terrorisme.Erfaringerne viser, at det er vigtigt også at få utraditionelle grupper i tale og eksempelvisskabe bedre forståelse mellem trosbaserede eller etniske grupper.Bedre levevilkår er afgørende for statens legitimitetDanmark vil bidrage til at sikre serviceydelser for hele befolkningen. Det er afgørende forstatens legitimitet, at alle har lige ret til de serviceydelser, som staten stiller til rådighed, og atbrede dele af befolkningen oplever, at deres basale behov bliver dækket. Det gælder sikkerhedsåvelsomeksempelvisuddannelse,sundhedogfødevarer.Nåreksempelvisfødevareforsyningssikkerheden trues gennem manglende tilgængelighed af fødevarer itilstrækkelige mængder eller befolkningens manglende midler til at købe mad, kommersituationen hurtigt ud af kontrol. Det kan medføre politisk ustabilitet. Danmark vil også bidragetil at give befolkningen muligheder for at skabe et mere varigt livsgrundlag gennemlandbrugsproduktion eller beskæftigelse. Det medvirker til at give et alternativ til konflikt. Ogdet styrker sammenhængskraften i samfundet.Forebyggelse betaler sigDanmark vil bidrage til at forebygge konflikter og kriser. Fokus vil være på at styrke landenesegen kapacitet til forebyggelse og på integration af konfliktforebyggelse i landenes egnestrategier, også i lande, som ikke umiddelbart står overfor konflikt. Det viser sig gentagnegange, at ellers stabile lande bliver skrøbelige eller ramt af væbnet konflikt. Og er væbnetkonflikt først brudt ud eller rammer katastrofen uforudset, er det langt sværere og mereomkostningsfyldt at rette op på skaderne.
Risiko er et grundvilkår i engagementet25
Engagementet i skrøbelige stater må være fleksibelt, fokuseret og realistisk. Der vil i noglesituationer være behov for at kunne yde hurtige indsatser. Udfordringerne er så store ogsituationen ofte så usikker, at resultater kan være svære at opnå. Der kan ske tilbagefald ogopnåede resultater kan blive ødelagt. Valget af partnere kan være svært. Indsatser vil kræverisikovillighed og et langsigtet perspektiv, der bygger på internationale analyser af den lokaleog regionale situation uanset den danske indsats varighed. Danmark vil i sine indsatser byggepå OECD/DAC principperne for godt internationalt engagement i skrøbelige stater.
26
Kapitel 7. Miljø og klima
Danmark vilVære en drivkraft bag ambitiøse globale mål for bæredygtig udviklingØge udviklingslandenes adgang til pålidelig og bæredygtig energi og fremmeden private sektors involvering i at skabe innovative løsningerStyrke miljø- og klimaindsatsen i udviklingslandeneSikre at naturressourcer som jord, skov og vand i udviklingslandene forvaltesbæredygtigtAfhjælpe de klimarelaterede humanitære behov ved at øge indsatsen forkatastrofeforebyggelse
Der kan ikke skabes en global bæredygtig udvikling, uden at der findes løsninger på miljø- ogklimaproblemerne. Miljønedslidning, klimaforandringer eller manglende adgang til energifratager mange fattige mennesker deres levegrundlag og muligheder for at forbedre deressituation. En stabil økonomisk vækst skal forenes med en miljø- og klimavenlig udvikling for atvære bæredygtig. Det kræver bedre globale rammebetingelser, der sikrer fattiges adgang tilnaturressourcer og bæredygtig energi. Det kræver indsatser for miljø, energi og klima iudviklingslandene. Globale miljø-, energi- og klimapolitikker skal bidrage til at modgå stadigflere naturkatastrofer, øget ressourceknaphed, sult, migration og globale konflikter i verdensfattigste områder. Samtidig skal udviklingslandene støttes i tilpasningen til konsekvenserne afklimaforandringerne.Ambitiøse globale mål for bæredygtig udviklingVerden har et fælles ansvar for at løse globale miljøproblemer og begrænse klimaforandringer.Udviklingslandene har ikke selv skabt klimaforandringer, men rammes ofte hårdest afkonsekvenserne heraf. Danmark vil tage sin del af ansvaret og arbejde for, at EU gør detsamme. Vi vil være en drivkraft bag bindende og ambitiøse internationale forpligtelser, og vi vilvære med til at sikre, at de føres ud i livet. Hvis den globale opvarmning ikke begrænses, vilklimaforandringer føre til stadig flere naturkatastrofer, øget ressourceknaphed, massivmigration og konflikter i verdens fattigste områder. Det samme gælder, hvisnaturressourcegrundlaget forringes, eller hvis vækst ikke går hånd i hånd medmiljøbeskyttelse. Det kan hverken vi eller befolkningerne i udviklingslandene leve med.Det internationale samarbejde på miljø- og klimaområdet skal styrkes. Danmark vil arbejde forat styrke de globale institutioner og samarbejdsfora samt for større internationalklimafinansiering og en effektiv forvaltning af disse midler. Vi vil arbejde for, at midlernekommer de fattigste og mest sårbare til gode.Øget adgang til bæredygtig energiAdgang til bæredygtig energi er en kritisk forudsætning for langsigtet bæredygtig udvikling.Danmark vil derfor fremme udviklingslandenes adgang til pålidelig og bæredygtig energi og enmere effektiv brug af energiressourcerne. Den private sektor skal tilskyndes til at engagere sigi at skabe innovative løsninger. Danmark vil forbedre betingelserne for den private sektors27
aktive involvering i udviklingen af bæredygtige energiformer og i overførsel af nyenergiteknologi til udviklingslandene. Vi vil støtte vækststrategier, der baserer sig pålavenergiløsninger, og som fremmer landenes muligheder for at deltage i det internationaleCO2-marked.Danmark vil støtte fjernelsen af politiske, økonomiske og lovmæssige barrierer for etableringaf mere effektiv energiforsyning og fremme af bæredygtig energi. Bæredygtige energiformerskal udgøre en større del af energiforsyningen i de enkelte udviklingslande. Det vil mindskeforbruget af fossile brændstoffer og øge forsyningssikkerheden.Styrket miljø- og klimaindsats i udviklingslandeneDanmark vil styrke miljø- og klimaindsatsen i partnerlandene. Store befolkningsgrupper iudviklingslandene er direkte afhængige af naturens ressourcer for at sikre deres familierslevegrundlag. Det gør dem særligt sårbare over for forringelser i naturgrundlaget ogforandringer i klimaet. Samtidig er det i udviklingslandene, at mange af de store miljø- ogklimaproblemer findes. Kapaciteten til at modvirke miljømæssige problemer og tilpasse sigklimaforandringer er imidlertid ofte begrænset.Økonomisk vækst og handelsliberalisering må ikke medføre, at hensynet til miljøettilsidesættes. Hurtig vækst uden miljøbeskyttelse vil ramme de fattigste hårdest og kan sættevæksten over styr på længere sigt. Danmark vil bidrage til udarbejdelse og gennemførelse afgrønne vækststrategier i partnerlande. Strategier, der reducerer CO2-udledninger og beskytterøkosystemer og den biologiske mangfoldighed, samtidig med at der skabes vækst ogbeskæftigelse. Selvom politik og lovgivning mange steder er på plads, halter den praktiskegennemførelse ofte bagefter. Danmark vil bidrage til kapacitetsopbygning af nationale ogregionale institutioner, som har ansvaret for miljø- og klimaindsatserne, herunder styrke detuddannelsesmæssige samarbejde.En tættere overvågning af klimaforandringerne og bedre viden om de fremtidigeklimaforandringer er en forudsætning for at planlægge og gennemføre en effektivklimatilpasningsindsats. Danmark vil bidrage til at styrke varslings- og rådgivningskapaciteten ilandeneogtilatskabeforudsætningernefor,atlandbrugsproduktionognaturressourceanvendelse i partnerlandene tilpasses temperaturudsving og ændredenedbørsmønstre for at afbøde konsekvenserne af klimaforandringerne for de fattigste.Integreringen af klimahensynet vil være et væsentligt element i dansk udviklingspolitik.Klimaindsatsen skal balancere en række forskellige hensyn – herunder hensynet til, at defattigste udviklingslande kan tilpasse sig de allerede uundgåelige klimaforandringer oghensynet til at begrænse omfanget af klimaforandringerne gennem drivhusgasreduktions-indsatser.Bæredygtig forvaltning af naturressourcerVerdens naturressourcer skal forvaltes bæredygtigt. Danmark vil lægge særlig vægt påbæredygtig udnyttelse af jord-, vand- og skovressourcer, som både øger optaget af CO2,fremmer muligheden for klimatilpasning og øger produktivitet og fødevareforsyningssikkerhed.En af fremtidens centrale udfordringer vil være at skulle producere flere fødevarer til voksendebefolkninger og at producere mere biomasse til vedvarende energi. Det stiller krav til størrelandbrugsproduktion og en øget udnyttelse af denne samtidig med, at klimaforandringer vilforstærke knapheden på vand og vanskeliggøre vilkårene for landbruget i mangeudviklingslande. Danmark vil bidrage til, at land- og vandressourcer forvaltes og udvikles, såvand udnyttes maksimalt, og drikkevandsforsyningen sikres, og så produktiviteten i land- ogskovbruget øges på en bæredygtig måde. Dette kan også begrænse drivhusgasudledningen fra
28
landbrugsproduktion. Danmark vil arbejde for at styrke samarbejdet mellem udviklingslandeomkring forvaltning af delte vandressourcer, som kan give anledning til konflikt.En stor del af drivhusgasudledningerne stammer fra rydning af skov og fralandbrugsproduktion. Danmark vil bidrage til at vende den udvikling ved blandt andet atbidrage til at reducere afskovning og til at øge produktiviteten i landbruget. Danmark vil væremed til at opbygge mekanismer og styrke national kapacitet, der modvirker rydning af skov ogfremmer nyplantning af skov. Vi vil bidrage til at bevare biodiversiteten i skove og være medtil at sikre, at skovenes brugere inddrages i beslutninger om anvendelse af de indtægter, deropnås gennem kompensationsordninger for bevarelse og udbygning af skov. Rettighederne forde millioner mennesker, der ernærer sig ved skov- og jordbrug, i mange tilfælde oprindeligefolk, skal sikres.Fattige menneskers rettigheder og stemme i forvaltning af miljø- og naturressourcer skalstyrkes. Det gælder på globalt, regionalt og lokalt niveau.Humanitære konsekvenser af naturkatastrofer skal afbødesDanmark vil begrænse de humanitære konsekvenser af naturkatastrofer. Udviklingslandenesmodstandskraft over for kortere og længerevarende naturkatastrofer skal opbygges.Katastrofeforebyggelse skal integreres i landenes nationale politiker og planer. Samtidig vilDanmark afhjælpe humanitære behov hos de berørte. Naturkatastrofer som tørke,oversvømmelse og storm kan blive hyppigere som følge af klimaforandringer og sætter mangesårbare samfund, især i kystområder, under pres. Høj befolkningstilvækst betyder samtidig, atflere mennesker bor på udsatte steder. Dermed rammer sådanne katastrofer hårdere.Katastroferne kan på få øjeblikke udradere resultaterne af mange års udvikling, eller de kanlangsomt nedbryde menneskers levevilkår.
29
Kapitel 8. UdmøntningDette dokument præsenterer de centrale politiske prioriteter, værdier og principper for danskudviklingspolitik. Strategien udgør således den overordnede ramme for danskudviklingssamarbejde.Finansloven fastsætter årligt de økonomiske rammer for udviklingssamarbejdet. Det niveau forudviklingsbistanden, der fastlægges på finansloven, samt de involverede ministerierseksisterende økonomiske rammer vil finansiere udmøntningen af den nye strategi for danskudviklingspolitik, idet den enstrengede administration af udviklingsbistanden fastholdes iUdenrigsministeriet.Strategien vil blive udmøntet af Udenrigsministeriet i samarbejde med relevante ministerier ogandre partnere. Udmøntningen vil tage udgangspunkt i gældende tematiske strategier somf.eks. Civilsamfundsstrategien og eksisterende retningslinjer. Udmøntningen vil bliveunderstøttet af handlingsplaner for de enkelte prioritetsområder. Endvidere vil der værekonkret udmøntning af strategien i de enkelte partnerlande, i forhold til organisationer ogandre samarbejdspartnere samt i forhold til valg af de konkrete udviklingspolitiskeinstrumenter.Vi vil følge udviklingen i partnerlande og organisationer tæt. Resultaterne af vores fællesindsatser skal måles. Der må ikke være tvivl om, hvad vi vil opnå og hvornår. I et gensidigtforpligtende samarbejde med partnerlande, organisationer og andreudviklingspartnere vil vi opstille konkrete mål og følge fremgang, såvi kan se, hvilke resultater, vi skaber, og tilpasse vores indsatserCASE: MCC’sarbejde medherefter. Vi vil anvende eksisterende anerkendte indikatorer og omindikatorernødvendigt være med til at udvikle nye. Et første skridt vil være atetablere et nyt internationalt orienteret forskningsprogram, der bl.a.skal forske i måling og dokumentation af resultater afudviklingssamarbejdet.Kommunikationen om resultaterne af det internationaleudviklingsrelaterede problematikker vil generelt blive styrket.udviklingssamarbejdeogom
Udmøntningen af de centrale elementer af udviklingspolitikken vil løbende blive evalueret.
30