Udenrigsudvalget 2009-10
URU Alm.del Bilag 142
Offentligt
811210_0001.png
811210_0002.png
811210_0003.png
811210_0004.png
811210_0005.png
811210_0006.png
811210_0007.png
811210_0008.png
811210_0009.png
811210_0010.png
811210_0011.png
811210_0012.png
UDENRIGSMINISTERIETEvaluering af Udviklingsbistand
J.nr. 104.A.1.e.5.
Evaluering af udviklingsbistanden:Redegørelse for gennemførte aktiviteter i 2009og Evalueringsprogram for 2010-20111. IndledningDette dokument omfatter en redegørelse for Danidas evalueringsvirksomhed i 2009samt en oversigt over evalueringsplanerne for 2010-11. Formålet med denne samle-de fremstilling af de to emner er at give Styrelsen mulighed for en sammenhængen-de diskussion af de gennemførte aktiviteter og de fremadrettede planer for evalue-ring af udviklingsbistand.2. Centrale tendenser inden for evalueringsvirksomheden i 2009EVAL har i 2009 afsluttet ni egentlige evalueringer. Desuden har kontoret udgivetfem evalueringsstudier og to andre studier. De ni evalueringer omfatter to tematiskeevalueringer (deltagelse og ansvarlighed; NGO’ernes støtte til civilsamfundet i Gha-na og Etiopien); to evalueringer af bistandsmodaliteter (decentraliseringen af dendanske bistandsadministration; opfølgende evaluering af Tsunami-indsatsen om-kring sammenhængen mellem nødhjælp, genopbygning og udviklingshjælp) samt tresektorevalueringer (akvakultur i Bangladesh; uddannelse i Nepal; støtte til finansielleserviceydelser i Tanzania) og to multilaterale evalueringer (de mindst udviklede lan-des fond for klimatilpasning (LDCF); den fælles organisationsstrategi medUNHCR).Fire af de ni egentlige evalueringer blev gennemført sammen med andre donorersevalueringskontorer, og partnerlandene har på forskellig vis været inddraget i alleevalueringerne, bortset fra evalueringen af den fælles organisationsstrategi medUNHCR. Gennemførslen af fællesevalueringer er i god overensstemmelse med Pa-ris-deklarationens princip om donorharmonisering. Ifølge OECD-DAC er der ca.800 evalueringer planlagt i 2010, hvilket har ført til opfordringer - ikke mindst frapartnerlandenes side - om at prøve at koordinere og harmonisere evalueringer afudviklingsbistanden.Fællesevalueringernes styrke er blandt andet, at der bliver et bredere erfaringsgrund-lag at trække på. I fællesevalueringer er der imidlertid mange hensyn at tage og man-ge parter, der skal høres og nås til enighed med, og der er en risiko for, at evaluerin-gerne bliver så brede, både i deres analyse og anbefalinger, at de ikke bliver tilstræk-keligt brugbare og operationelle.Hvorvidt en fællesevaluering eller en mere snævert fokuseret evaluering er mesthensigtsmæssig afhænger blandt andet af den konkrete støtte, kontekst og behov forviden. EVAL ønsker derfor også i fremtiden at fastholde en passende balance mel-
2
lem antallet af fællesevalueringer og antallet af evalueringer med fokus på dansk-finansierede aktiviteter. Det forventes, at cirka halvdelen af alle evalueringer ogsåfremover vil blive gennemført som fællesevalueringer.Der er såvel for fællesevalueringernes som for de bilaterale evalueringers vedkom-mende i årets løb lagt stor vægt på spørgsmålet om anvendelse af evalueringsresulta-terne. Eksempler herpå er blandt andet evalueringen af støtten til uddannelse påmellemtrinnet i Nepal, der fødte direkte ind i arbejdet med at udforme en ny fase afstøtte; evalueringen af fonden for støtte til de mindst udviklede landes tilpasning tilklimaforandringerne, der er blevet anvendt i COP15-diskussionerne om finansieringaf tilpasning til klimaforandringer i de mindst udviklede lande, og evalueringen afden fælles organisationsstrategi for støtte til UNHCR, der også har bidraget direktetil udformningen af ny fælles strategi for samarbejdet. Erfaringer og resultater fraden tematiske NGO-evaluering blev inddraget i forbindelse med udviklingen af etnyt fælles afrapporteringssystem for resultater af NGO-støtte givet indenfor ram-merne af civilsamfundsstrategien. Endelig har evalueringen vedr. støtte til finanssek-toren i Tanzania - sammen med to evalueringsstudier om støtte til henholdsvis mi-krokredit og erhvervsudvikling – direkte relevans for igangværende diskussioner omden fremtidige danske strategi for udviklingspolitikken.Internationalt fortsætter arbejdet med udvikling af forbedrede metoder til måling afudviklingsbistandens effekter (impact), ikke mindst gennem de to internationalenetværk på området: 3ie og NONIE, som begge støttes finansielt af EVAL (og enlang række andre donorer). De to netværk organiserede i april 2009 en stor konfe-rence i Cairo om impact-evaluering. Specielt 3ie-netværket forventes i løbet af dekommende år at færdiggøre en række evalueringer baseret på mere systematiske ogkvantitativt orienterede metoder, som vil kunne anvendes i vurderingen af udvik-lingsbistandens resultater.EVAL arbejder også selv i konkrete evalueringer med at styrke anvendelsen af stati-stiske metoder, for eksempel i den igangværende evaluering af støtte til biveje i Ni-caragua (offentliggøres i 2010). Sådanne metoder giver mulighed for at styrke do-kumentationen af resultater og for at påvise eventuelle klare sammenhænge mellemden danske støtte og konkrete forbedringer i for eksempel levevilkår i konkrete lan-de. Der knytter sig dog en række metodemæssige problemer og udfordringer tilgennemførelsen af sådanne impact-evalueringer. Metoderne stiller således store kravtil datagrundlaget, herunder til dokumentationen i partnerlandene (i form af generel-le husholdsundersøgelser m.v.).EVAL vil også i fremtiden gennemføre impact-evalueringer, hvor det vurderes rele-vant og realistisk, men arbejder med en bred vifte af evalueringstyper og metoderfor at kunne indfange bredden og variationen i udviklingssamarbejdet og dets resul-tater.
3
3. Evalueringer afsluttet i 2009De ni evalueringer, der er afsluttet i 2009, beskrives kort nedenfor. Evalueringernekan alle hentes frawww.evaluering.dkeller bestilles via hjemmesiden. På hjemmesi-den findes også korte danske resuméer, der inkluderer Udenrigsministeriets kom-mentarer til den enkelte evaluering.3.1 Dansk bistand til akvakultur i BangladeshFormålet med denne evaluering var at vurdere, hvilken indflydelse tre store Danida-finansierede rådgivningsprojekter indenfor akvakultur i Bangladesh har haft på densocio-økonomiske udvikling og befolkningens levevilkår blandt de knapt 200.000berørte husstande i regionerne Mymensingh, Noakhali og Patuakhali. Evalueringenkonkluderer, at støtten fik værdien af fiskeproduktionen til at stige markant, stimule-rede beskæftigelse i sektoren og førte til øgede husstandsindkomster. Desuden fikmålgruppen en bedre sundhedstilstand, ligesom projekterne havde en væsentlig ogpositiv effekt på kvinders ligestilling. De positive effekter har spredt sig som ringe ivandet – også til befolkningsgrupper, der ikke direkte fik træning eller støtte via pro-jekterne. Evalueringen anbefaler, at aktiviteter, der sigter mod at sætte gang i en bredøkonomisk vækst, inddrager alle led i produktionskæden, at de udvikles så de dæk-ker et betydeligt geografisk område og har et langsigtet perspektiv, samt at de ind-drager alle relevante aktører.3.2 Deltagelse og AnsvarlighedSyv bilaterale donorer (Storbritannien, Danmark, Norge, Sverige, Tyskland, Belgienog Schweiz) står bag denne fællesevaluering, der vurderer effekten af støtten til bor-gerdeltagelse og politisk ansvarlighed - på engelsk ’Voice and Accountability’. For-målet var at identificere, hvilke mekanismer i donorernes støtte, der fungerer, oghvilke der ikke gør, samt hvorfor. Donorstøtten har ført til positive resultater, isærpå lokalt niveau og blandt marginaliserede grupper, når det drejer sig om at øge bor-gernes bevidsthed og fremme statslige embedsmænds lydhørhed overfor borgerne.Men donorstøtten har haft begrænset succes med at styrke borgernes indflydelse ogmed at styrke ansvarligheden i offentlige statsinstitutioner. Evalueringen anbefalerblandt andet at skabe en bedre sammenhæng mellem støtten til deltagelse og ansvar-lighed, at fremme den politiske kapacitetsopbygning både på lokalt og statsligt plan,og at målrette donorbistanden mod marginaliserede grupper.3.3 Decentraliseringen af dansk bistandsadministrationEvalueringen af danske erfaringer med decentralisering af forvaltningen af den dan-ske bistand blev gennemført på opfordring fra OECD/DAC. Evalueringens formålvar at vurdere erfaringerne med den omfattende decentralisering af den danske ud-viklingsbistand, der blev gennemført i 2003. Den konkluderer, at decentraliseringenhar været effektiv, især på grund af en entydig opbakning fra Udenrigsministerietsledelse, den relativt hurtige proces, og det forhold at nye retningslinjer var på pladsallerede inden gennemførelsen. Decentraliseringen giver ifølge evalueringen de dan-ske ambassader mulighed for hurtigt og fleksibelt at reagere på lokale forhold og erblevet mødt med generel tilfredshed hos lokale samarbejdspartnere, andre donorerog de ansatte på ambassaderne. Men der har også været udfordringer. De ændrede
4
krav, som decentraliseringen medførte til personalet på ambassaderne samt konse-kvenserne for hovedkontoret, var ikke ordentlig analyseret på forhånd, en kompe-tenceudviklingsstrategi kom først på plads et år efter strategiens gennemførelse, ogendelig er det en løbende udfordring at sikre det rigtige match mellem ambassader-nes behov og den kapacitet, der findes i København. Desuden har Danidas retnings-linjer ikke været fleksible nok til at sikre tilpasning til lokale procedurer, ligesom dethar været uklart om formålet med den øgede rapportering var at fokusere på aktivi-tets- eller resultatniveau. Evalueringen anbefaler fortsat udvikling af strategien forkompetenceudvikling (der også skal omfatte lokalt ansatte), en systematisk styrkelseaf efteruddannelsesaktiviteterne og en mere fleksibel ressourceanvendelse på ambas-saderne. Desuden anbefales øget tilpasning til samarbejdslandenes procedurer ogformater samt reduktion i rapporteringskravene til hovedkvarteret.3.4 Dansk støtte til finansielle serviceydelser i TanzaniaDanida har i perioden 2003-2008 bidraget med 80 millioner kroner til finansielleserviceydelser i Tanzania. Formålet med evalueringen var at undersøge bistandensresultater på dette område. Støtten har ifølge evalueringen været yderst effektiv. Denhar bidraget til at give øget adgang til rådgivning, lån og opsparingsmuligheder forfattige husholdninger og små og store virksomheder, og dermed også bidraget tiløkonomisk vækst, beskæftigelse og fattigdomsreduktion. Støtten er blevet godt ko-ordineret med andre donorer, tværgående hensyn er blevet inddraget og en rækkeproblemer i forhold til gennemførelsen af programmet er blevet godt håndteret un-dervejs. Men udfordringen ligger i at sikre en fortsat vækst i aktiviteterne og at sikrederes bæredygtighed. Det anbefales andre donorer, at de også anvender en sektortil-gang, anlægger et langsigtet perspektiv på området og søger at tilpasse bistanden tillokale politiske strategier og lokale institutioners målsætninger. Desuden er det afcentral betydning at have gode monitoreringssystemer på plads.3.5 Opfølgende fællesevaluering af indsatsen efter Tsunamien i 2004Denne fællesevaluering er en opfølgning på den internationale fællesevaluering, derblev lavet i 2005-06 af tsunami-indsatsen og af sammenhængen mellem nødhjælp,genopbygning og udviklingshjælp. Evalueringen anbefalede blandt andet, at derskulle laves en opfølgning, når en større del af genopbygnings- og udviklingsindsat-sen var gennemført. Den opfølgende evaluerings hovedformål var at sammenfatteerfaringerne fra den komplekse og omfattende hjælpe- og genopbygningsindsats.Selvom evalueringen anerkender den omfattende indsats, der blev ydet efter tsuna-mien under vanskelige omstændigheder og med mange forskellige aktører, kritiseresden generelle mangel på koordination og overordnet analyse. Disse mangler har førttil, at udviklingseffekten af tsunami-støtten ikke har været så stærk, som den kunnehave været. Bedst har indsatserne fungeret, hvor staten har været i stand til at etable-re en koordinerende indsats, og hvor hjælpeorganisationerne har kunnet skabe etklima præget af tillid. Det er ifølge evalueringen vigtigt at finde den rette balancemellem hurtigt at afhjælpe akutte behov, og den mere langsigtede udviklingsindsats,herunder organisering af samarbejdet mellem donorer og myndigheder, NGOer ogandre humanitære organisationer.
5
3.6 Fællesevaluering af støtten til uddannelse på mellemtrinnet i NepalI 2003 blev der iværksat et nyt program for uddannelse på mellemtrinnet (6. – 10.klasse) i Nepal, det såkaldte ’Secondary Education Support Programme’. Program-met blev ledet af undervisningsministeriet i Nepal med støtte fra Danida og denAsiatiske Udviklingsbank. Formålet med evalueringen var at vurdere resultater ogopsamle erfaringerne til brug for udviklingen af en kommende reform af skolesekto-ren. Evalueringen konkluderer, at støtten har været relevant, særligt fordi mangeandre donorer fokuserer på de lavere klassetrin. Programmets resultatmål blev mereend opfyldt, og støtten har været effektiv særligt i forhold til en forøgelse af andelenaf piger, der indskrives i skolesystemet og andelen, der består den afsluttende eksa-men. Endelig har støtten bidraget til at skabe grundlag for en større lokal deltagelse iplanlægningen og styringen af uddannelsessektoren. Derimod har fremskridteneværet beskedne, hvad angår kapacitetsudvikling og udvikling af læreruddannelse ogpensum, ligesom der ikke er sikret vedligeholdelse af de opførte skolebygninger.Rapporten anbefaler derfor, at der holdes godt øje med resultater og bæredygtighedfremover. Desuden påpeger den behovet for at tilpasse strategier til det større antalelever, at tage udgangspunkt i den lokale kontekst og at øge adgangen for marginali-serede grupper ved at skabe et ikke-diskriminerende læringsmiljø.3.7 Tematisk evaluering af danske NGO’ers støtte til civilsamfund i Ghanaog EtiopienDenne tematiske evaluering fokuserer på den støtte, der gives gennem et bredt ud-valg af danske NGOer i Ghana og Ethiopien. Formålet med evalueringen er at vur-dere, hvilke resultater der er kommet ud af de forskellige former for støtte gennemdanske NGOer til demokratisk udvikling og folkelig deltagelse i udviklingsproces-sen. Derudover vurderer evalueringen også, hvor anvendelige systemerne til monito-rering og evaluering er til at dokumentere de opnåede resultater. Evalueringen kon-kluderer, at NGOerne bidrager til at styrke den folkelige deltagelse og demokratiskeudvikling. Deres indsatser, der i høj grad fokuserer på partnerskaber, kapacitetsop-bygning og fortalervirksomhed, er relevante, kontekstspecifikke og effektive, og harskabt en bred vifte af resultater. Men evalueringen stiller spørgsmålstegn ved, hvorlangtidsholdbare resultaterne er, da det er vanskeligt at sikre den økonomisk bære-dygtighed hos NGO’ernes partnerorganisationer. Den påpeger også vanskeligheder-ne ved at fastholde resultater som øget lokal deltagelse, hvis de involverede ikke op-lever, at deltagelsen skaber konkrete forandringer i deres livsvilkår. Det anbefales, atUdenrigsministeriet fokuserer mere på omkostningseffektiviteten i dialogen medNGOerne og identificerer en fælles ramme for vurderingen af de danske NGOersindsatser.3.8 LDCF – de mindst udviklede landes fond for klimatilpasningDanmark har siden 2002 bevilget i alt 90,4 millioner kr. til ’The Least DevelopedCountries Fund’ (LDCF), der blev etableret i 2001 under FNs klimakonvention forat støtte klimatilpasning i verdens mindst udviklede lande. Evalueringen, der blevledet af EVAL og Evalueringskontoret i den Globale Miljøfacilitet (GEF), fokusererpå den støtte fonden har givet til at udvikle og implementere nationale handlings-planer for klimatilpasning (de såkaldte NAPAer). Fonden har finansieret udarbejdel-sen af NAPAer i 48 af de 49 LDCF lande og har derigennem i høj grad medvirket til
6
at sætte klimatilpasning på den nationale politiske dagsorden i disse lande. Men denhar ikke været i stand til at indfri de store forventninger om økonomisk støtte til atgennemføre planerne. Det skyldes dels fondens komplicerede procedurer og struk-tur for ansøgning om støtte og dels utilstrækkelig og usikker finansiering: Fondenbaserer sig på frivillige bidrag fra donorlandene og disse har ikke været tilstrækkeligetil at imødekomme de store behov. Det anbefales derfor, at der gennemføres engennemgribende reform af fonden, og at der i forlængelse heraf sikres en tilstrække-lig finansiering, så fonden fremover kan bidrage til give de mindst udviklede landeen nemmere og hurtigere adgang til økonomisk og teknisk støtte til klimatilpasning.Evalueringen indgik som en del af grundlaget for diskussionerne ved COP15 om-kring den fremtidige institutionelle og finansielle arkitektur for tilpasning til klima-forandringer.3.9 Fælles organisationsstrategi for UNHCR 2007-09FN’s Højkommissariat for Flygtninge (UNHCR) og tre af organisationens størrebilaterale donorer (Canada, Danmark og Storbritannien) udarbejdede i 2006 og 2007som noget nyt en fælles strategi for perioden 2007-09 med det formål at effektivise-re deres samarbejde og styrke UNHCR’s kapacitet. Evalueringen konkluderer, atden fælles strategi på visse områder har vist sig som et godt redskab til at fremmedonorharmonisering og til at øge donorernes indflydelse. Den har ført til en styrkel-se af organisationens planlægnings- og monitoreringssystem, men har ikke haft no-gen mærkbar effekt på de øvrige områder, som strategien omfatter. Evalueringenudstiller også det paradoks, at skrappe donorkrav på kort sigt belaster en organisati-on som UNHCR, men på længere sigt kan styrke organisationen. Den fælles strategihar ikke som ventet ført til en reduktion i UNHCRs transaktionsomkostninger.Gennemførslen af strategien er en læreproces, som i første omgang har affødt etparallelt rapporteringssystem og ekstra møder. Donorerne ser ikke samarbejdet somen afløser for deres bilaterale relationer til UNHCR, men i højere grad som et sup-plement hertil. Det anbefales at fortsætte samarbejdet, men i en revideret udgave,der gør op med tidsrøvende parallelle systemer og klargør rolle- og arbejdsfordelin-gen mellem de tre bilaterale donorer.4. Studier og analyserEVAL har i 2009 udgivet fem såkaldte evalueringsstudier. Studierne tjener dels til atsikre formidling af eksisterende evalueringer til en bredere kreds og dels til at præ-sentere forskellige metodiske overvejelser i forbindelse med evalueringer. Ved atsammenfatte eksisterende evalueringer skabes et lettilgængeligt erfaringsgrundlag,som kan bidrage til læring både internt i Danida og udenfor.De fem studier, der er udgivet i 2009, er: 1. Metodiske udfordringer med at opgørede samlede virkninger af udviklingsbistand, 2. Ernæring, 3. Erfaringer med fælles-evalueringer med partnerlande, 4. Mikrokredit samt 5. Erhvervsudvikling.Ud over de fem evalueringsstudier er der udgivet to andre studier: et studie om erfa-ringer med udarbejdelse af opfølgningsstudier på afsluttede evalueringer og et om deafsluttende projekt- og programrapporter (kaldet PCRs), der er afleveret i årene2007-2008. Sidstnævnte studie viser blandt andet, at der på en række områder er
7
behov for at stramme op på kvalitetssikringen af de afsluttende rapporter for at sik-re læring og dokumentation af resultater og erfaringer fra de gennemførte aktiviteter.Desuden har EVAL sammen med Udenrigsministeriets kontor for public diplomacy(PDK) fået udarbejdet en håndbog om evaluering af kommunikationsprojekter omfattigdom og udvikling. Håndbogen er en del af opfølgningen på ”Evaluering omOplysningsvirksomhed om Udviklingslandene”, som udkom i oktober 2008. Evalu-eringen konstaterede bl.a. et behov for mere systematisk opsamling af erfaringernepå området, og håndbogen er derfor lavet som en enkel introduktion af tilgange ogmetoder, som kan bruges til evaluering af kommunikationsindsatser.Endelig har EVAL fulgt den anden uafhængige evaluering af UNAIDS og fået ud-arbejdet en række analyser af evalueringsprocessen, de anvendte metoder og denendelige rapport. Disse notater er ikke blevet offentliggjort, men er blevet anvendtaf FN-repræsentationen i Geneve for at styrke såvel selve evalueringen som opfølg-ningen på dens konklusioner og anbefalinger.Bortset fra sidste notater kan alle studier og analyser – ligesom de egentlige evalue-ringer – downloades frawww.evaluering.dk/www.evaluation.dk5. Formidling og anvendelsen af evalueringer og evalueringsstudierEVAL har i 2009 afholdt et offentligt møde om ernæring samt et møde med res-sourcebasen om kommende evalueringsplaner, erfaringer fra NGO-evalueringensamt metodiske udfordringer vedrørende evaluering af indsatser til fremme af men-neskerettigheder og demokrati. Mødet om ernæring havde bred international delta-gelse og i kølvandet på mødet er evalueringsstudiet vedrørende indsatser til fremmeaf bedre ernæring, der blev fremlagt på mødet, blevet anvendt i en række internatio-nale sammenhænge (bl.a. af Verdensbanken og EU).Evalueringen af finansielle serviceydelser og studiet om mikrokredit blev fremlagt pået møde i U-landsfagligt Selskab i oktober 2009 og blev også brugt på et offentligtmøde i efteråret om udviklingen af den nye udviklingsstrategi. En række andre eva-lueringer – herunder blandt andet evalueringen af fonden for støtte til klimatilpas-ning i de mindst udviklede lande og evalueringen af den fælles organisationsstrategifor UNHCR – er blevet fremlagt på internationale møder.I 2009 er der udgivet to numre af EVALs nyhedsbrev (evalnews). Hjemmesiden erdesuden løbende blevet opdateret med nye publikationer samt information omkommende og afholdte arrangementer.Som noget nyt har EVAL i 2009 introduceret et forsøg med en udvidet hjemmesidei forbindelse med LDCF-evalueringen. Her kan brugere af hjemmesiden gå ind ogse videoklip fra konsulenternes arbejde i felten. På web-siden findes også video-klipmed repræsentanter fra udviklingslande, der har klimaforandringerne tæt inde pålivet allerede – samt repræsentanter fra nogle af de organisationer, der er involveret iforberedelse og gennemførelse af aktiviteter under fonden. RUC, KU samt Århus
8
Universitet anvender nu materiale fra hjemmesiden i undervisningen om klima-spørgsmål.6. Internationalt samarbejde i øvrigtEVAL har også i 2009 deltaget aktivt i de relevante internationale koordineringsnet-værk herunder OECD/DACs evalueringsgruppe, Nordic+ netværket, det skandina-viske netværk for medarbejdere i evalueringsenhederne i Danmark, Sverige, Norgeog den svenske forskningsinstitution SADEV, ALNAP (netværk vedrørende huma-nitær bistand) og MERG, der er en international gruppe etableret af UNAIDS medsærligt fokus på monitorering og evaluering indenfor HIV/AIDS området.Under OECD/DAC evalueringsnetværket er der i 2009 etableret en ”task force”,der skal se på mulighederne for at styrke og koordinere evalueringsvirksomheden iforhold til de multilaterale organisationers aktiviteter samt sikre øget brug af eksiste-rende evalueringsbaseret viden. Det forventes at forsøg i denne retning vil blivegennemført i 2010 i nært samarbejde med andre donorer.7. Igangværende evalueringer og studier, der vil fortsætte i 2010Ved indgangen til 2010 var en række evalueringer og evalueringsstudier i gang:--------Niger, landeprogramevaluering (fælles)Bhutan, landeprogramevalueringEvaluering af gennemførelsen af Paris-erklæringen (anden fase) (fælles)Nicaragua, evaluering af støtte til biveje i landdistrikterBenin, evaluering af støtte til uddannelse (fælles)Evaluering af indsatser til bekæmpelse af korruption (fælles)Evaluering af erfaringer med miljøsektorprogrammerEvaluering af konfliktforebyggelse og fredsskabelse i det sydlige Sudan (fæl-les)
Ved årets afslutning var der to evalueringsstudier under udarbejdelse. Den ene eva-lueringsstudie er et opfølgende studie på evalueringsstudiet om de metodiske udfor-dringer forbundet med at vurdere de overordnede økonomiske virkninger af udvik-lingsbistanden. Det nye studie søger at sammenfatte resultaterne af en række centra-le studier, herunder også af effekten af forskellige bistandsmodaliteter. Det andetevalueringsstudie fokuserer på værdikæder og ligestilling og søger at bidrage til over-vejelserne om, hvordan man kan støtte værdikæder i den private sektor i udviklings-landene.8. Planer vedrørende nye evalueringer og evalueringsstudier (2010-2011)Nedenfor følger en kort beskrivelse af de nye evalueringer, der forventes igangsat i2010-11. En samlet oversigt over igangværende og planlagte evalueringer findes iBilag 1. Der kan fortsat ske ændringer i evalueringsplanerne - ikke mindst i 2011 -idet der eksempelvis løbende opstår behov for at koordinere med andre donorersevalueringsplaner og for at tilpasse evalueringsplanerne til planlagt og igangværendestrategiarbejde.
9
I evalueringsprogrammet for 2010-11 er der i forhold til de foregående år bl.a. sketen prioritering af nye indsatsområder (Nærområdeinitiativet, Det Arabiske Initiativog Naboskabsprogrammet) og tre evalueringer med et eksplicit ligestillingsperspek-tiv (Kvinder i Afrika, indarbejdelse af ligestilling i programmet i Bolivia samt seksuelog reproduktiv sundhed og rettigheder).8.1 Fælles landestrategi for Zambia (JASZ)Evalueringen er blevet igangsat i starten af 2010 og vil vurdere om de overordnedemålsætninger med JASZ’en er blevet opnået. Evalueringen vil være færdig i førstehalvdel af 2010, således at den kan føde ind i diskussionerne om den næste JASZ.Det forventes endvidere, at evalueringen kan være af interesse for andre lande medfælles landestrategier. Evalueringen koordineres i samarbejde med Irland og Sverige,men gennemføres på vegne af alle centrale donorer i Zambia.8.2 Budgetstøtte, TanzaniaSom reaktion på den voksende interesse for budgetstøtte er der planlagt en rækkefælles internationale evalueringer af budgetstøtte til forskellige afrikanske lande. Enaf disse er planlagt til at finde sted i Tanzania og vil blive koordineret af Nederlan-dene, England, Danmark og Kommissionen. Evalueringen planlægges igangsat iforåret 2010. Den endelige evalueringsrapport forventes færdig i foråret 2011.8.3 NaboskabsprogrammetNaboskabsprogrammet dækker både geografisk og temamæssigt bredt. Evalueringenvil fokusere på den støtte, der er givet til privatsektorudvikling siden 2004. Derud-over vil der blive foretaget en geografisk afgrænsning, og evalueringen vil koncentre-re sig om programindsatser i Rusland og på Balkan. Evalueringen vil blive forberedti foråret 2010. Endelig evalueringsrapport forventes klar sommeren 2011.8.4 NærområdeinitiativetEn evaluering af Nærområdeinitiativet stod også på programmet for 2008, men blevudsat på grund af et igangværende review og strategiarbejde. Evalueringen vil blivenærmere afgrænset i foråret 2010, og det forventes, at indsatser i mindst to geografi-ske områder vil danne grundlag for evalueringen. Det overvejes at gennemføre eva-lueringen som to separate evalueringer, hvor den første forventes at være færdig islutningen af 2010 – formentlig med fokus på Somalia - og den anden i midten af2011.8.5 Det Arabiske InitiativDet Arabiske Initiativ har været i gang flere år, og en evaluering planlægges igangsati løbet af 2010. På grund af de støttede aktiviteters både geografiske og tematiskebredde vil der også i forbindelse med denne evaluering blive foretaget en afgræns-ning og fokusering. Afgrænsningen og fokuseringen vil afvente den gennemgang afDet Arabiske Initiativ, som Rigsrevisionen gennemfører i foråret 2010. Endelig eva-lueringsrapport forventes klar i efteråret 2011.
10
8.6 Kvinder i AfrikaSiden 2006 er der ydet støtte til en række aktiviteter i Afrika med det formål at styr-ke kvinders rolle. Aktiviteterne finder sted i mere end 20 lande og gennemføres afen bred vifte af NGO’er og multilaterale organisationer. Evalueringen vil opsamleerfaringerne med denne støtte og vil dels være baseret på dokumentgennemgang ogdels besøg hos et udsnit af de støttede aktiviteter. Evalueringen gennemføres i førstehalvdel af 2010.8.7 Tematisk NGO evalueringSom opfølgning på Rigsrevisionens beretning om NGO-bistanden fra 2007 blev deri 2008-2009 gennemført en evaluering af danske NGO’ers indsats i Ethiopien ogGhana (evaluation 2009.07). Der er et ønske om at fortsætte en tematisk opsamlingaf erfaringerne med NGO-bistanden, men at gøre det i form af fælles evalueringermed andre donorer. Der vil i løbet af foråret 2010 blive foretaget en endelig af-grænsning af en sådan fælles evaluering, som f.eks. vil kunne fokusere på et tema,organisation eller land. Man er fra dansk side parat til at lede en sådan fælles evalue-ring.8.8 Offentlig finansiel styringEn evaluering af donorbistand til styrkelse af den offentlige finansielle styring i ud-viklingslande har været under forberedelse siden starten af 2009, og forskellige for-beredende studier er under udarbejdelse. Evalueringen, der vil blive koordineretmed bl.a. evalueringerne vedr. bekæmpelse af korruption og budgetstøtte, vil for-mentlig først blive igangsat i slutningen af 2010. Evalueringen vil blive ledet af DenAfrikanske Udviklingsbank i samarbejde med Sverige, England og Danmark. Enrække andre donorer vil deltage i en følgegruppe for evalueringen.8.9 Global Competiveness Facility, VietnamDet nuværende erhvervssektorprogram i Vietnam startede i 2005 og forventes atblive faset ud i løbet den næste fase (2011-2013). Evalueringen vil fokusere på enenkelt komponent under programmet og vil søge at opsamle erfaringerne med hen-blik på anvendelse i andre lande. Forberedelsen af evalueringen vil starte i efteråret2010, og en endelig rapport forventes at foreligge inden slutningen af 2011.8.10 CambodiaDer har været ydet dansk udviklingsbistand til Cambodia i mere end ti år. Udvik-lingsbistanden har bl.a. omfattet miljøsektoren og reformer af den offentlige sektor.Det forventes, at en nærmere tidsmæssig eller tematisk afgrænsning af evalueringenvil blive foretaget i efteråret 2010, og at evalueringen vil være færdig en gang i efter-året 2011.8.11 Seksuel og reproduktiv sundhed og rettighederDanmark har siden 2006 haft en særlig strategi til fremme af seksuel og reproduktivsundhed og rettigheder, herunder ikke mindst kvinders ret til at bestemme over egenkrop og beslutte hvor mange børn, de ønsker at få og hvornår. Der er tale om for-hold, der er helt afgørende for såvel kvinders ligestilling som for befolkningstilvæk-sten i udviklingslandene. Evalueringen vil se på hvilke resultater, der er opnået, og
11
på erfaringerne med støtte til området gennem både multilaterale og bilaterale tiltag,herunder støtte til forskning og støtte via NGO’er. Evalueringen vil blive forberedt istarten af 2011 og forventes færdig i slutningen af 2011.8.12 Fredsprocessen i NepalDen tredje fase af støtten til fredsprocessen i Nepal er under forberedelse og plan-lægges at skulle løbe frem til 2012. Evalueringen, der vil blive igangsat i 2011, vilfokusere på en opsamling af erfaringer og de opnåede resultater med denne støtte.Selv om en række vilkår og problemstillinger vil være knyttet til den konkrete kon-tekst, forventes det, at erfaringerne kan være relevante for indsatser i andre landeend Nepal.8.13 Indarbejdelse af ligestilling i programmet i BoliviaDanmark har i de senere år haft forstærket fokus på ligestillingsindsatser. Denneevaluering vil se på, hvordan det er gået med forsøget på at gennemføre ligestillingindenfor bistandssamarbejdet med Bolivia, hvor ligestilling – sammen med støtte tiloprindelige folk – har haft særlig prioritet. Forberedelse af evalueringen forventesstartet i andet halvår af 2011, således at evalueringen kan gennemføres i 2012.8.14 LandbrugEvalueringskontoret afholder i samarbejde med Ulandsfaglig Tjeneste i foråret 2010en konference om erfaringer med støtten til landbrugsområdet. I forlængelse af mø-det vil der blive organiseret et møde med andre donorers evalueringsafdelinger forat diskutere mulige tematiseringer af fremtidige evalueringer af støtten til denne sek-tor.8.15 Multilaterale aktiviteterEVAL deltager i 2009-2010 i en gennemgang af UNIDOs evalueringskapacitet.Gennemgangen foretages af et internationalt panel med repræsentanter fra evalue-ringsenhederne i CTBTO, WB/GEF samt Danmarks og Østrigs bistandsorganisati-oner.8.16 EvalueringsstudierEvalueringsstudier igangsættes løbende og bl.a. på basis af efterspørgsel fra ambas-sader og andre enheder i Udenrigsministeriet. Foreløbig er det blevet besluttet atigangsætte et nyt evalueringsstudie. Studiet vil fokusere på de metodiske udfordrin-ger, der er forbundet med at evaluere støtte til decentralisering af den offentlige for-valtning i samarbejdslandene. Derudover er der overvejelser om at igangsætte evalu-eringsstudier, der fokuser på dels de metodiske udfordringer, der er forbundet medat evaluere støtten til menneskerettigheder og demokrati, og dels på ligestilling udfra forskellige perspektiver.
12
Bilag 1: Oversigt over evalueringsprogram 2010/11År/kvartalStartSlutStatusLandeprogramevalueringer08/4 - 10/1Igang09/2 - 10/2IgangEvaluering af bistandsmodaliteter09/3 - 11/3Igang10/1 - 10/3Igang10/2 - 11/1Tematiske evalueringer07/3 - 10/3Igang09/2 - 10/3Igang10/2 - 11/210/2 - 11/310/3 - 11/310/1 - 10/310/3 - 11/210/3 - 11/410/3 - 11/410/4 - 11/411/1 - 11/411/2 - 12/211/3 - 12/3Sektorevalueringer08/4 - 10/1Igang08/4 - 10/2Igang09/1 - 10/2Igang10/4 - 11/4Evaluering af multilaterale aktiviteter09/2 - 10/3Igang
Niger (fælles)BhutanParis-erklæringen – Fase 2(fælles)Fælles landestrategi, Zambia (fælles)Budgetstøtte, Tanzania (fælles)Indsatser til bekæmpelse af korruption (fælles)Konfliktforebyggelse og fredsskabelse, sydlige Sudan(fælles)NaboskabsprogrammetNærområdeindsatserDet Arabiske InitiativKvinder i AfrikaNGO-aktiviteter (fælles)Offentlig finansiel styring (fælles)Global Comptiveness Facility, VietnamUdvalgte dele af støtten til CambodiaSeksuel og reproduktiv sundhed og rettighederFredsprocessen i NepalIndarbejdelse af ligestilling, BoliviaBiveje i landdistrikter, NicaraguaUddannelse, Benin (fælles)MiljøsektorprogrammerLandbrugPeer review af UNIDOs evalueringsfunktion (fælles)