Udenrigsudvalget 2009-10
URU Alm.del Bilag 121
Offentligt
796504_0001.png
796504_0002.png
796504_0003.png
Udenrigsministeriet.København, den 2. februar 2010.
a.
Udenrigsministeriet anmoder herved om Finansudvalgets tilslutning til, at der afgives tilsagn til ind-gåelse af to lejekontrakter med henholdsvis 15 års og 25 års uopsigelighed, der indebærer årlige drifts-og lejeudgifter på skønnet 116,4 mio. kr. (2010-priser) i støtte til en samlet FN-by for FN-organisationerne i København. Beløbet indeksreguleres årligt med nettoprisindekset.Udgiften vil blive afholdt af de på finanslovene opførte bevillinger til § 06.36.01. De Forenede Na-tioners Udviklingsprogram (UNDP) og § 06.36.02. De Forenede Nationers Børnefond (UNICEF).BaggrundSiden 1957 har Danmark været vært for FN-organisationer. København er i dag vært for især indkøbs-og serviceorienterede organisationsenheder fra WHO, UNDP, UNFPA, UNICEF og WFP, og UNOPShar placeret sit hovedkvarter i byen. Organisationerne har adresse på Scherfigsvej (WHO), Midtermolen(UNOPS, UNDP, UNFPA og WFP) og Marmormolen (UNICEF’s lager). Den spredte placering af FN-organisationerne i København begrænser mulighederne for at samarbejde på tværs og for at realisereen række effektiviseringsgevinster. De eksisterende lejemål på Midtermolen udløber midt i 2013. Dan-mark skal som vært stille nyt lejemål til rådighed. Projektet om etablering af en samlet FN-by skal sesi lyset heraf.Der er på finansloven for 2010 afsat 68,2 mio. kr. årligt til værtskab for FN-organisationerne i Kø-benhavn under § 06.3. Bistand til udviklingslande (heraf 29,2 mio. kr. til UNICEF’s lager). Herudoverer der under Sundhedsministeriets bevilling afsat 10 mio. kr. årligt under § 16.11.51. Medlemskab afVerdenssundhedsorganisationen til formålet. Sundhedsministeriets bevilling overføres til Udenrigs-ministeriet, når Sundhedsministeriet ikke længere er bundet af lejekontrakten vedrørende Scherfigsvej7, som løber indtil den 30. november 2014.ProjektbeskrivelseProjektets formål er – i tråd med ambitionen om at gøre København til en central FN-værtsby – atopfylde Danmarks værtskabsforpligtelser over for FN-organisationerne i København og sikre organi-sationernes fortsatte virke. FN-byen muliggør øget samarbejde og synergieffekter FN-organisationerneimellem, ligesom der kan realiseres administrative effektiviseringsgevinster ved at være samlet på énfælles adresse. Disse målsætninger er centrale elementer i FN’s reformdagsorden, som Danmark støtteraktivt.FN-byen opføres på to lokaliteter, idet Københavns Kommunes planer for lokalområdet ikke muliggøren fremtidig placering af UNICEF’s lager på Marmormolen. Projektet består af FN-byen på Marmor-molen, der skal huse de seks FN-organisationer, og af UNICEF’s lager og lageradministration iKøbenhavns Frihavn (Nordhavnen).
b.
AS001152Udenrigsmin., j.nr. 119.D.16-2
2
Opførelsesudgifterne til den samlede FN-by afholdes af projektets bygherre, By & Havn. Som mod-ydelse skal staten indgå to separate lejekontrakter:1. FN-byen på MarmormolenDer indgås en lejekontrakt med 15 års uopsigelighed til en samlet fast årlig leje og drift på 75,5 mio.kr. for FN-byen på Marmormolen. Dertil kommer udgifter til vedligeholdelse på skønnet 2 mio. kr.årligt. Kontorlejemålet er på 28.000 m2. Kontorbyggeriet på Marmormolen opføres i energiklasse 1bl.a. ved etablering af solcelleanlæg. Der vil være tale om et foregangsbyggeri på energi- og klimaom-rådet.Der er omkring 1.050 FN-ansatte i København. Antallet har været stigende som følge af vækst i deenkelte organisationer og en stigning i antallet af FN-organisationer i København. I kontrakten forkontorbyggeriet på Marmormolen er der mulighed for en udvidelse af FN-byen med op til 17.000 m2,såfremt der måtte være et politisk ønske om og mulighed for at tiltrække yderligere FN-organisationertil København.2. UNICEFs lager i FrihavnenDer indgås en lejekontrakt med 25 års uopsigelighed til en samlet fast årlig leje og drift, der skønnesat være 42,4 mio. kr. Budgettet er baseret på en anlægssum inkl. byggerenter på 450 mio. kr., men denendelige pris afhænger af licitationsresultatet, som forventes i 2010. Dertil kommer udgift på 0,5 mio.kr. årligt som kompensationsbetaling for muligheden for forlængelse af lejemålet efter de 25 år.Med Finansministeriets og Slots- og Ejendomsstyrelsens assistance er rammerne for indgåelse af ensamlet lejeaftale med By & Havn på OPP-lignende vilkår (offentligt privat partnerskab) vedrørendeleje, drift, service og vedligeholdelse af lageret fastlagt. Dette indebærer, at staten på forhånd kenderden samlede ydelse og holdes risikofri for evt. uforudsete udgifter i forbindelse med lageret.UNICEF’s forventede andel af udgifterne ved den daglige drift skønnes at være ca. 4 mio. kr. Der-udover vil UNICEF skulle betale forbrugsudgifter (el, vand og varme).Efter Finansudvalgets godkendelse af aktstykket vil lejekontrakten for FN-byen på Marmormolenblive underskrevet, og bygherre vil sende projektet i EU-udbud. Kontorbyggeriet forventes klar tilindflytning i løbet af første halvår af 2013 (senest 1. august 2013). Lageret forventes klar til indflytningca. 1. marts 2012. Der er aftalt økonomisk kompensation med bygherre, såfremt byggeriet af FN-byenforsinkes.BudgetDet samlede årlige budget andrager skønnet 116,4 mio. kr. fordelt på følgende poster:Skønnede årlige omkostninger ved FN-byen, mio. kr. (2010-priser)FN-by (lejeudgifter for 28.000 m2á 1.956,50 kr. pr. m2)FN-by (lejeudgifter for 3.000 m2kælder á 588 kr. pr. m2)FN-by (driftsudgifter)FN-by (vedligeholdelse)FN-by (parkering)FN-by på Marmormolen i altLager (lejeudgifter)Lager (kompensation for forlængelse af lejemål)Lager (drift, service og vedligeholdelse)Lager i altFN-byen i altUNICEF’s egenbetaling af driftsudgifter ved lageret
54,81,813,42,05,577,528,00,514,442,9120,4-4,0
3
FN-byen i alt
116,4
Tilsagnene vil blive afholdt under § 06.36.01.14. FN-center i København årligt i årene 2013-2028 ogunder 06.36.02.11. UNICEF’s lagerfaciliteter i København årligt i årene 2012-2037.Der vil blive forberedt et separat aktstykke om engangsudgifter på ca. 70 mio. kr. i forbindelse medflytningen af FN-organisationerne fra eksisterende lokaliteter til FN-byen i løbet af 2012-13, når der eroverblik over de forventede udgifter hertil. Udgifterne hertil vil blive afholdt af den på finanslovenopførte bevilling til § 06.3 Bistand til udviklingslande.Væsentlige risikoelementerDet væsentligste risikoelement ved indgåelse af lejekontrakten med By & Havn er, at lejekontrakterneer uopsigelige i henholdsvis 15 år og 25 år, mens FN-organisationerne ikke er tilsvarende forpligtet tilat fastholde deres aktiviteter i København. I lyset af de hidtidige erfaringer med værtskabet er det dogforventningen, at FN-organisationerne også fremover ønsker at forblive i København, hvorfor risikoenvurderes at være begrænset.c.Sagen forelægges Finansudvalget med henblik på at sikre hjemmel til at igangsætte byggeriet af ensamlet FN-by i København.Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til, atder afgives tilsagn til indgåelse af to lejekontrakter med henholdsvis 15 års og 25 uopsigelighed, derindebærer årlige drifts- og lejeudgifter på skønnet 116,4 mio. kr. (2010-priser) i støtte til en samlet FN-by for FN-organisationerne i København. Beløbet indeksreguleres årligt med nettoprisindekset.Udgiften vil blive afholdt af de på finanslovene opførte bevillinger til § 06.36.01. De Forenede Na-tioners Udviklingsprogram (UNDP) og § 06.36.02. De Forenede Nationers Børnefond (UNICEF).Finansministeriets tilslutning foreligger.
e.
f.
København, den 2. februar 2010
ULLATØRNÆSTil Finansudvalget.