Udenrigsudvalget 2009-10
URU Alm.del Bilag 116
Offentligt
793969_0001.png
793969_0002.png
793969_0003.png
793969_0004.png
Medlemmer og stedfortrædere afUdenrigsudvalget
Dansk AfdelingGammel Torv 81457 København KTlf: 3345 6565Fax: 3345 6566www.amnesty.dk[email protected]
Den2010
19.
januar
Forud for London-konferencen om Afghanistan den 28. januar retter jeghermed opmærksomheden på den forværrede sikkerhed og de mangemenneskerettighedskrænkelser i Afghanistan og give vores anbefalinger til atrette op på dette. Selv otte år efter, at det internationale samfund hjalppræsident Hamid Karzai til magten, oplever afghanerne manglenderetssikkerhed og beskyttelse af deres menneskerettigheder samt usikkerhed,korruption og dårlig regeringsførelse.Beskyttelsen af afghanernes menneskerettigheder blev brugt sombegrundelse for, at det internationale samfund gik ind i Afghanistan i oktober2001 for at afsætte Taleban fra magten. I 2006 kom den såkaldte’Afghanistan Compact’, det internationale samfunds aftale med denafghanske regering, hvor målsætningerne er god regeringsførelse,retssikkerhed og respekt for menneskerettigheder; mål som også Danmarkhar forpligtiget sig til at støtte gennem sin indsats i Afghanistan. Amnestyopfordrer til, at der tages højde for disse forpligtelser, idet behovet for atforbedre menneskerettigheds-situationen nu er større end nogensinde.Med udgangspunkt i tre overordnede emner, giver Amnesty sine forslag tilkonkrete foranstaltninger, som kan implementeres øjeblikkeligt med detformål at forbedre regeringsførelsen, opretholde retssikkerheden ogrespekten for menneskerettighederne og vil resultere i øget sikkerhed ogstabilitet i Afghanistan. En implementering af Amnestys anbefalinger vil ikkealene kunne forbedre menneskerettighedssituationen i Afghanistan, menogså udsende det signal, at den afghanske regering og det internationalesamfund prioriterer det afghanske folk.Jeg håber, at du vil tage højde for vores anbefalinger, som er beskrevet påde følgende tre sider, og vi står gerne til rådighed med yderligereinformationer.Med venlig hilsen,
Lars Normann JørgensenGeneralsekretær

1) En forbedring af de militære sikkerhedsstyrkers ’ansvarlighed’,

hvilket både angår de afghanske og internationale sikkerhedsstyrker

Side 2Den 19. januar 2010
Set i lyset af, at USA har tilkendegivet et ønske om indsættelsen af 30.000ekstra tropper i Afghanistan, opfordrer Amnesty International deinternationale militære sikkerhedsstyrker til større ansvarlighed overforkrænkelser af den internationale humanitære folkeret og i forhold til at finderetsmidler for militæraktionernes civile ofre. Dette vil kunne sikre, attilstedeværelsen af flere internationale tropper ikke medfører yderligereskade på den afghanske civilbefolkning.Eftersom der i Afghanistan befinder sig militære sikkerhedsstyrker fra mereend 40 lande, og militære operationer udføres af medlemmer af både civileefterretningstjenester, private virksomheder og lokale militser, opfordrerAmnesty til en bedre koordinering af den internationale indsats i Afghanistanfor at klarlægge og afstemme mandater og regler vedrørendesikkerhedsstyrkernes kommandoveje. De internationale styrker bør vedtagefælles regler for deres engagement i Afghanistan og dermed sikre fuldoverholdelse af den internationale humanitære folkeret og forbedrekoordineringen med de afghanske nationale styrker for at sikre, at reglerneoverholdes.For yderligere at styrke aktørernes ansvarlighed, bør alle internationale ogafghanske militære sikkerhedsstyrker udvikle og implementere enkonsekvent, klar og troværdig mekanisme, der kan modtage klager ogundersøge påstande om civile dødsofre eller sårede som følge af militærekamphandlinger. Derudover bør der ske en retsforfølgelse af personer, derer mistænkt for at have begået krænkelser af den internationale humanitærefolkeret, og de nye muligheder bør kommunikeres ud til den afghanskebefolkning.Amnesty International har hilst oprettelsen af NATO’s såkaldte ’CivilianCasualties Tracking Cell’, der skal undersøge klager om civile ofrevelkommen. Dog finder vi det kritisabelt, at denne enhed fortsat erunderbemandet og ikke har de fornødne ressourcer til at kunne udføre densendda meget begrænsede mandat. Ydermere er der ikke nogen formelmekanisme, der kan efterforske hændelser begået af efterretningstjenestenog private virksomheder. De internationale militære styrker bør etablere enkomité, der efterforsker påstande om civile sårede og drab begået afpersonale fra de statslige aktører, der er engagerede i militære operationer iAfghanistan.

2) Forbedre behandlingen af de fanger, der er under de internationale

og afghanske myndigheders varetægt

Det øgede omfang af kamphandlinger i Afghanistan vil sandsynligvismedføre, at flere frihedsberøves af de internationale styrker og afghanskemyndigheder. Medmindre der sker en øjeblikkelig forbedring af deprocedurer, der omfatter tilbageholdelsen, frihedsberøvelsen ogretsprocedurerne, er det sandsynligt, at vi vil se en eskalering af krænkelseraf de frihedsberøvedes menneskerettigheder. Amnesty har en række
Side 3Den 19. januar 2010
anbefalinger, der stiler mod at forbedre respekten for retssikkerheden ogsikre, at frihedsberøvede, som er under mistanke for at være oprørere fraslagmarken eller involveret i terror-handlinger, får respekteret deresmenneskerettigheder:Den amerikanske regering bør øjeblikkeligt give alle frihedsberøvedei den amerikanske base i Bagram (herunder det nyåbnede anlægnær flyvevåbenbasen i Bagram) adgang til juridisk rådgivning,pårørende, læger og konsulater og give alle frihedsberøvede fraBagram adgang til de amerikanske domstole så de kan få afprøvetfrihedsberøvelsens lovlighed. På nuværende tidspunkt vedbliver deamerikanske styrker med at frihedsberøve omkring 700 afghanereuden nogen klar juridisk bemyndigelse og uden adgang til passendejuridiske processer.De internationale styrker skal fastholde deres ansvarlighed over depersoner, som de tilbageholder og ikke overføre dem til de afghanskemyndigheders egen kontrol, førend der ikke længere er risiko fortortur og anden mishandling, især i forhold til NDS (NationalDirectorate of Security). I en dansk kontekst ønsker Amnesty at fåbelyst, hvorledes den danske regering konkret følger op på de fanger,der udleveres til de britiske styrker og senere overdrages til deafghanske myndigheder.Den afghanske regering bør forbyde at NDS frihedsberøver fanger ogtillade uafhængig overvågning af alle frihedsberøvede for at belyseom deres menneskerettigheder respekteres. Herunder bør denuafhængige afghanske menneskerettighedskommission have adgangtil alle steder hvor de frihedsberøvede sidder og til allefrihedsberøvede.Den afghanske regering og det internationale samfund skal findemekanismer, der sikrer en retfærdig rettergang for alle defrihedsberøvede, herunder muligheden for ’blandede tribunaler’ for atretsforfølge de, der bliver pågrebet i oprørsbekæmpelses-operationeraf de afghanske eller internationale styrker.

3) Undersøge det kommende valgs kandidater for at højne regeringens

legitimitet

Tidligere kontroverser under præsidentvalget i august 2009 og den højererisiko for vold og politisk chikane under et parlamentsvalg generelt, markererbehovet for en bedre forberedelse af det kommende parlamentsvalg i 2010.Derfor må det afghanske samfund og de internationalt allierede styrke deresarbejde med at yde sikkerhed for valgkandidater, politiske aktører,journalister og aktivister, både før, under og efter valget.
Side 4Den 19. januar 2010
En grundig undersøgelse af alle valgdeltagere bør gennemføres for atudelukke de, der har været involverede i menneskerettighedskrænkelser,især ledere med tilknytning til bevæbnede grupper, militser ognarkohandlere. Under det seneste valg tilegnede adskillige af sådannepersoner sig ulovligt valgembede, hvilket svækkede afghanernes tillid tilderes regering og internationale tilhængere.Siden indsættelsen af den Afghanske National Forsamling i 2004, har detafghanske parlaments klagekommission modtaget tusindvis af klager. Dettetil trods er kun ét parlamentsmedlem blevet suspenderet. Samtidig er MalalaiJoyas stilling blevet suspenderet i parlamentet, idet hun udtrykte bekymringover, at nogle af parlamentsmedlemmerne var anklaget for at stå bagkrigsforbrydelser og menneskerettighedskrænkelser.Det seneste præsidentvalg blev spoleret af kandidaters manglende respektfor menneskerettighederne, samt af Talebans angreb på civile. PræsidentKarzai anklages for ikke at have gjort nok for at tage afstand til dissehandlinger, samt for at hans nye ministerium indbefatter adskilligefremtrædendeembedsmænd,somhævdesatståbagmenneskerettighedskrænkelser, korruption og kriminalitet og som beskyttesaf en åbenlys straffrihed.

Øvrige hensyn

Derudover har Amnesty en række anbefalinger til hvorledes ytringsfrihedenbedre kan beskyttes, eksempelvis ved at det internationale samfundopfordrer de afghanske myndigheder til effektivt at undersøge og retsforfølgede ansvarlige, der står bag overfald på journalister, menneskerettigheds-forkæmpere og andre, der gør krav på deres ytringsfrihed.Vi bifalder, at Danmark er den anden største bidragyder afgenopbygningsbistand per capita til Afghanistan, og håber at der også givesøkonomisk støtte til at afhjælpe situationen for de omkring 235.000 interntfordrevne i Afghanistan.Amnesty har løbende udgivet en række pressemeddelelser om Afghanistan,og vi vil gerne være behjælpelig med yderligere dokumentation ellerinformation om menneskerettighedssituationen i Afghanistan, såfremt detteharinteresse.