Udenrigsudvalget 2009-10
URU Alm.del Bilag 112
Offentligt
793699_0001.png
793699_0002.png
793699_0003.png
793699_0004.png
793699_0005.png
793699_0006.png
793699_0007.png
793699_0008.png
UdkastForslagtil
Lov om etablering af Institut for FlerpartisamarbejdeKapitel 1Etablering og formål§ 1.Med det formål at styrke den danske demokratibistand, herunder særligt støtten til udvikling afpolitiske partier og flerpartisystemer i udviklingslandene, etableres et Institut for Flerpartisamarbejde.§ 2.Institut for Flerpartisamarbejde arbejder for opfyldelsen af sit formål ved:1) at støtte partisamarbejde og opbygning af demokratiske partier i udviklingslandene,2) at støtte uafhængige medier, tænketanke og politiske, ikke-statslige organisationer iudviklingslandene, hvis formål er at fremme udvikling af en demokratisk politisk kultur ogflerpartisystemer i udviklingslandene,3) at indgå samarbejdsaftaler med lokale partnere i udviklingslandene,4) at samarbejde med internationale flerpartistøtteinstitutioner og andre internationale partnere.
§ 3.Instituttet er en selvejende institution.Stk. 2.Staten yder et årligt tilskud til instituttets drift og aktiviteter. Det årlige tilskud afholdes overUdenrigsministeriets bistandsbevillinger på finansloven.§ 4.Instituttet kan i overensstemmelse med sit formål modtage indtægter fra fonde, gaver m.v. og kandrive indtægtsdækket virksomhed og andre tilskudsfinansierede aktiviteter, herunder konsulentbistand ogrådgivning, i det omfang dette er foreneligt med varetagelsen af instituttets opgaver.Kapitel 2Instituttets ledelse§ 5.Institut for Flerpartisamarbejde ledes af en bestyrelse, der træffer afgørelse i alle væsentligespørgsmål om instituttets faglige arbejdsområde, økonomi og forvaltning.§ 6.Bestyrelsen for Institut for Flerpartisamarbejde består af 15 medlemmer, der udpeges i derespersonlige egenskab af udviklingsministeren efter indstilling.Stk. 2.Fjorten af bestyrelsens medlemmer indstilles af følgende:
1) ni medlemmer indstilles af de politiske partier, der på tidspunktet for afgivelse af indstilling errepræsenteret i Folketinget,2) to medlemmer indstilles af Dansk Ungdoms Fællesråd,3) et medlem indstilles af Rektorkollegiet,4) et medlem indstilles af NGO Forum,5) et medlem indstilles af Dansk Center for Internationale Studier og Menneskerettigheder,Stk. 3.Et medlem udpeges direkte af udviklingsministeren.Stk. 4.Bestyrelsen vælger sin formand af egen midte.§ 7.Medlemmerne af bestyrelsen udpeges for en fireårig periode og kan genudpeges for yderligere enperiode. Derefter kan de først indstilles eller udpeges på ny efter mindst fire års forløb.Stk. 2.Snarest efter lovens ikrafttræden fastsætter bestyrelsen sin forretningsorden.Stk. 3.Bestyrelsen kan efter behov nedsætte særlige udvalg.Stk. 4.De nærmere regler for instituttets virksomhed fastsættes i vedtægter for instituttet.§ 8.Instituttets daglige ledelse i faglige spørgsmål samt økonomi- og forvaltningsspørgsmål forestås af endirektør, der udnævnes af bestyrelsen efter offentligt opslag.Kapitel 3Revision, nedlæggelse, ikrafttræden§ 9.Instituttets regnskabsår er finansåret. Ved regnskabsårets afslutning udarbejdes et årsregnskab.Regnskabet skal underskrives af bestyrelsen og direktøren.Stk. 2.Udviklingsministeren fastsætter retningslinjer for udarbejdelsen af instituttets budget og forregnskabsaflæggelsen.Stk. 3.Rigsrevisor forestår revisionen af instituttets regnskaber, jf. § 2 i lov om revisionen af statensregnskaber m.m.§ 10.Instituttet kan kun nedlægges ved lov.Stk. 2.I tilfælde af, at instituttet nedlægges som selvejende institution, overgår dets formue til staten.§ 11.Loven træder i kraft den …§ 12.Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes i kraft fordisse landsdele med de afvigelser, som de særlige færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerDen danske indsats til støtte for demokrati i verdens fattigste lande har indtil nu primært været fokuseret påinddragelse af civilsamfundet samt tekniske aspekter af demokratistøtte, mens opmærksomheden på merepolitiske aspekter som styrkelse af nationale parlamenter og politiske partier har været mindre. Erfaringerviser, at forankring af demokratiet i udviklingslandene nødvendiggør fokus på udviklingen af politiskepartier og flerpartisystemer i udviklingslandene.Formålet med etablering af en institution for flerpartisamarbejde er at fremme den danske demokratibistand iudviklingslandene, herunder særligt støtte til udvikling af en demokratisk kultur og flerpartisystemer iudviklingslandene. Etablering af en institution, som specifikt beskæftiger sig med flerpartisamarbejde,muliggør en mere effektiv implementering og gennemførelse af demokratistøtte i udviklingslandene.Instituttet skal med fokus på kapacitetsopbygning støtte politiske systemer i udviklingslandene gennemsamarbejdsaftaler med lokale partnere om konkrete aktiviteter og ved at indhente inspiration og trække påerfaringer fra allerede etablerede, internationale flerpartistøtteinstitutter.Forslaget tilsigter at inddrage Folketingets partier i demokratisamarbejdet.Det nye institut foreslås kaldtInstitut for Flerpartisamarbejde.Instituttet bliver en selvejende oguafhængig institution. Instituttet vil beskæftige sig med tværpolitiske projekter og projekter med karakter afparti-til-parti støtte (søsterpartistøtte), dvs. samarbejde mellem enkelte politiske partier i Danmark og et ellerflere politiske partier i udviklingslandene. De tværpolitiske projekters samarbejdspartnere iudviklingslandene forudses at være en gruppe m.v. af politiske partier, ikke-statslige organisationer,tænketanke, medier m.v. og ikke enkelte politiske partier. Fokus i de tværpolitiske projekter vil være påudvikling af pluralistiske partisystemer.Instituttets tilskudsmidler forudses ligeligt delt mellem de to forskellige typer projekter, således at 50 % affondsmidlerne går til tværpolitiske projekter, mens de øvrige 50 % reserveres til projekter med karakter afsøsterpartistøtte. Instituttets midler, der anvendes til søsterpartistøtte, fordeles til partier i Folketinget, såledesat 1/3 fordeles som grundtilskud i lige store portioner til alle partier, og 2/3 fordeles efter mandattal iFolketinget. Midlerne til søsterpartistøtte bevilges af bestyrelsen på basis af konkrete ansøgninger. Ubrugtemidler som følge af at et eller flere partier ikke ønsker at starte projekter af denne type, kan efterfølgendesøges som en fripulje af alle politiske partier eller indgå i puljen til tværpolitiske projekter.Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser m.v.1. Økonomiske konsekvenser for det offentligeInstituttet vil modtage offentligt tilskud på de årlige finanslove. Det årlige tilskud til instituttet finansieresunder Udenrigsministeriets paragraf på finansloven (§6). Et tilsagn på 75 millioner kr. for 2010-2012 erfastsat på § 06.32.08.50 på finansloven for 2010.Forslaget skønnes ikke herudover at have økonomiske konsekvenser for det offentlige.2. Administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget skønnes ikke at have administrative konsekvenser for det offentlige.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget skønnes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.4. Miljømæssige konsekvenserForslaget skønnes ikke at have miljømæssige konsekvenser.5. Administrative konsekvenser for borgerneForslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.6. Lovforslagets forhold til EU-rettenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.7. Ligestillingsmæssige konsekvenserForslaget skønnes ikke at have ligestillingsmæssige konsekvenser.Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslagetPositive konsekvenser/mindreudgifterØkonomiske konsekvenserfor stat, kommuner ogamtskommunerAdministrativekonsekvenser for stat,kommuner ogamtskommunerØkonomiske konsekvenserfor erhvervslivetAdministrativekonsekvenser forerhvervslivetMiljømæssigekonsekvenserIngenNegative konsekvenser/MerudgifterForslaget skønnes atmedføre en udgift på i alt 75mio. kr. i perioden 2010-2012.Ingen
Ingen
IngenIngen
IngenIngen
Ingen
Ingen
Administrativekonsekvenser for borgerneForholdet til EU-rettenLigestillingsmæssigekonsekvenser
IngenIngenIngen
Ingen
Ingen
Hørte myndigheder m.v.Et udkast til lovforslaget er sendt i høring til ca. … myndigheder, organisationer m.v. og gjort tilgængeligt påUdenrigsministeriets hjemmeside og på Høringsportalen.Bemærkninger til de enkelte bestemmelserTil § 1Det overordnede formål med etablering af Institut for Flerpartisamarbejde er at skabe rammerne for enforstærket dansk indsats til støtte for demokrati i verdens fattigste lande. Instituttets fokusområde vil være atfremme demokrati gennem støtte til opbygning af demokratiske partier og flerpartisystemer iudviklingslandene.Aktiviteterne i instituttets første 3 år forventes at fokusere på en mindre kreds af Danmarks partnerlande,hvor der allerede ydes en dansk bistandsindsats. Hermed sikres, at der fra dansk side allerede er en viden omden politiske kontekst i partnerlandene, samt at der i øvrigt er oparbejdet en bistandsmæssig erfaring medlandene. Instituttets bestyrelse udvælger partnerlandene.Til § 2Til stk. 1Til nr. 1Institut for Flerpartisamarbejde har som en af sine væsentligste opgaver at støtte partisamarbejdet iudviklingslandene samt opbygge demokratiske partier i udviklingslandene. Instituttets aktiviteter omfatteremner som kvinder og unge i politik, parlamentarisk arbejde, kapacitets- og organisationsopbygning,kampagnetræning, anti-korruption, politikudvikling og udveksling samt valg- og partilovgivning. Instituttetsvedtægter forudses at beskrive aktiviteterne nærmere, og bestyrelsen vil løbende føre tilsyn medaktiviteternes gennemførelse. Bestyrelsen bør i øvrigt tage højde for udviklingen på området, således atInstituttet er i stand til at opstarte nye aktiviteter for at sikre dynamik og aktualitet i dets arbejde.Til nr. 2Udvikling af uafhængige medier, tænketanke, og politiske, ikke-statslige organisationer kan understøtteudviklingen af en demokratisk, politisk kultur og flerpartisystemer i udviklingslande. Instituttets støtte hertilkan derfor bidrage til det overordnede formål.
Til nr. 3Instituttet vil etablere et strategisk, bæredygtigt samarbejde med relevante lokale partnere i de udvalgtesamarbejdslande både baseret på en efterspørgsel fra disse og de danske partiorganisationers erfaring ogkapacitet. Det forudses, at de tværpolitiske samarbejdspartnere i udviklingslandene udgøres af en gruppem.v. af politiske partier, græsrodsorganisationer, tænketanke, medier, m.v. og ikke enkelte politiske partier.Til gengæld vil de lokale partnere i søsterpartistøtte projekterne være politiske partier. Instituttets støtteforudses at følge Paris-principperne om bistandseffektivitet, og der bør sikres demokratisk ejerskab hos delokale partnere. Det forudsættes, at der er betydelig risikovillighed fra dansk side i støtten til politiskeprocesser og partier, hvorfor der kræves et langsigtet og strategisk engagement.
Til nr. 4Instituttet forudses at hente inspiration samt drage nytte af erfaringer fra allerede etableredeflerpartistøtteinstitutioner, som f.eks. Netherlands Institute for Multiparty Democracy, National DemocraticInstitute, International Institute for Democracy and Electoral Assistance m. fl. Instituttet kan endvidere søgevejledning fra disse til bl.a. at identificere relevante partnerpartier i de udvalgte partnerlande.Til § 3Instituttet etableres som en selvejende institution, der på de årlige finanslove modtager tilskud fra staten tildækning af instituttets drift og aktiviteter. Instituttets bestyrelse har det overordnede ansvar for forvaltning aftilskudsmidlerne.Instituttets drift og projekt- og programsamarbejde finansieres af midler fra bistandsrammen. Det vil væreUdenrigsministeriets ansvar at påse, at forvaltning af de udbetalte midler sker i overensstemmelse medgældende retningslinjer for administration af dansk bistand til udviklingslandene. Der forudses indgået ensamarbejdsaftale mellem instituttet og Udenrigsministeriet, som indeholder krav til formål, finansiering,budget, ansvar og pligter, rapportering og regnskabsaflæggelse, Udenrigsministeriets tilsyn,misligholdelsesklausul og bestemmelser om opsigelse. Det vil være bestyrelsen, der godkender konkreteprojektforslag indenfor instituttets overordnede formål. Prioriteringen inden for de til enhver tid gældendefinansielle rammer, jf. de på finansloven årligt bevilgede beløb og andre indtægter, vil endvidere værebestyrelsens ansvar.Til § 4Instituttet kan modtage indtægter fra fonde, gaver m.v. og kan udføre indtægtsdækket virksomhed og andretilskudsfinansierede aktiviteter i henhold til gældende bestemmelser. Der er i loven taget højde for, atinstituttet også kan udføre konsulentopgaver, såfremt det er foreneligt med varetagelsen af instituttetskerneopgaver, som er nævnt i lovens § 2. Aftaler om indtægtsgivende aktiviteter forudsættes godkendt afbestyrelsen.Til § 5
Instituttet ledes af en bestyrelse, der træffer afgørelse i alle væsentlige spørgsmål om instituttets fagligearbejdsområde, økonomi og forvaltning.Til § 6Til stk. 1og 2Bestyrelsen for Institut for Flerpartisamarbejde består af 15 medlemmer, som skal udpeges afudviklingsministeren efter indstilling fra hhv. de politiske partier, Dansk Ungdoms Fællesråd,Rektorkollegiet, NGO Forum og Dansk Center for Internationale Studier og Menneskerettigheder.Til stk. 3Et medlem udpeges direkte af udviklingsministeren. Dette medlem forudsættes at være en internationalanerkendt ekspert med særlig viden indenfor flerpartisystemer.Til stk. 4Bestyrelsen vælger sin formand af egen midte.Til § 7Til stk. 1Ved udpegelse af medlemmer til bestyrelsen vil ligestillingslovens bestemmelser om kønssammensætningved besættelse af visse bestyrelsesposter i den statslige forvaltning m.v. være gældende.Til stk. 3Det overlades til bestyrelsen evt. at nedsætte særlige udvalg og rådgivende fora til støtte for bestyrelsen ellertil at skabe en bred faglig og folkelig kontaktflade.Til § 8Instituttets administrative og faglige ledelse forestås af en direktør, der udnævnes af bestyrelsen.Direktørstillingen besættes efter offentligt opslag. Det forudsættes, at der vil blive tale om en ansættelse foren tidsbegrænset periode.Instituttet forudsættes indledningsvist at have en stab på 4-5 medarbejdere: dels medarbejdere stillet tilrådighed af de deltagende partier i Folketinget f.eks. på rotationsbasis, men finansieret over instituttetsbudget, og dels internationalt rekrutterede specialister i partistøtte eller støtte til politiske processer.Direktøren ansætter specialisterne.Til § 9Til stk. 2
Der lægges vægt på, at udviklingsministeren fastlægger præcise retningslinjer for instituttets budgetlægning,regnskabsaflæggelse og revision.Til § 11Loven træder i kraft pr…..