Udenrigsudvalget 2009-10
URU Alm.del Bilag 111
Offentligt
793684_0001.png
793684_0002.png
793684_0003.png
Aktstykke nr.88
Folketinget 2009-10
Afgjort den 28. januar 2010

88

Udenrigsministeriet.København, den 19. januar 2010.
a.
Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2010 af-gives tilsagn på 104,0 mio. kr. i støtte til Nærområdeindsatsen til gennemførelse af nord-syd fredsaftaleni Sudan, 2010-2011.Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2010 opførte bevilling på 768,0 mio. kr. til §06.39.02. Ekstraordinære humanitære bidrag og Internationalt Humanitært Beredskab.BaggrundSudans bruttonationalindkomst pr. indbygger var i 2007 910 USD. Ca. 40 pct. af befolkningen leverfor mindre end én dollar om dagen. Indbyggertallet udgjorde ved folketællingen i 2008 39,2 millioner,og den årlige befolkningstilvækst er ca. 2,2 pct. Sudan er af FN klassificeret som tilhørende gruppenaf mindst udviklede lande og er med en gæld på 34 mia. USD højt forgældet. Menneskerettighedssi-tuationen er præget af manglende respekt for grundlæggende rettigheder og et tæt forhold mellemmagteliten og landets sikkerhedsstyrker. Den Internationale Straffedomstol har udstedt arrestordre modlandets præsident for krigsforbrydelser begået i Darfur.I 2011 udløber fredsaftalen for Sudan, som blev indgået i 2005. Der mangler mange dele i gennem-førelsen, som er afgørende for, at der i fremtiden kan opnås så stabile forhold, at social og økonomiskudvikling kan blive bæredygtig. I de kommende to år fortsætter Danmark derfor støtten til fredsaftalengennem de aktiviteter, der planlægges finansieret under nærværende aktstykke, samt gennem en side-løbende bilateral indsats (Akt 43 3/12-2009). De forskellige indsatser er planlagt under en fællesprogramramme, og de bygger i øvrigt på de erfaringer, der er indhentet bl.a. ved gennemførsel af førstefase af nærområdeindsatsen for det sydlige Sudan (2005-2009).FN anslår, at 4,6 millioner mennesker blev fordrevet under borgerkrigen i Sudan. Siden fredsaftalenblev underskrevet i 2005 formodes ca. 2,25 millioner flygtninge og internt fordrevne at være vendttilbage til det sydlige Sudan, og FN vurderer, at yderligere 1,1 million internt fordrevne og flygtningestadig kan vende tilbage inden fredsaftalens udløb. Mange hjemvendte internt fordrevne og flygtningeoplever problemer i reintegrations-processen på grund af de utilstrækkelige leveforhold i det sydligeSudan, hvor der bl.a. er udtalt mangel på skoler, vand- og sundhedsfaciliteter samt ikke mindst ind-tægtsmuligheder.
b.
AS001146
2
ProjektbeskrivelseDet overordnede formål med anden fase af Nærområdeindsatsen for det sydlige Sudan er at understøtteden fortsatte fredsproces ved at fremme beskyttelse og bæredygtig reintegration af flygtninge og interntfordrevne. Dette omfatter bl.a. støtte til retslig beskyttelse, lokal konflikthåndtering, forbedring af le-vevilkår og kapacitetsopbygning af myndigheder og civilsamfundsorganisationer. Målgruppen vilprimært være flygtninge og internt fordrevne, men også de lokalsamfund, der belastes af et højt antaltilbagevendte, samt lokale myndigheder og institutioner, der mangler de fornødne ressourcer til at un-derstøtte reintegration af tilbagevendende flygtninge og internt fordrevne. Programmet er i fuldoverensstemmelse med sydsudanesiske udviklingsprioriteter.Hvor første fase primært var rettet mod tilbagevendte flygtninge, anerkender denne anden fase i højeregrad de svære vilkår for hjemvendte internt fordrevne, der ofte diskrimineres på grund af den arabiskekulturpåvirkning, de har været udsat for i det nordlige Sudan.Programmet er planlagt gennemført af fem partnerorganisationer: FN’s Flygtningehøjkommissariatvil være ansvarlig for beskyttelsesaktiviteter for hjemvendte flygtninge. Folkekirkens Nødhjælp ogDansk Flygtningehjælp vil bistå hjemvendte flygtninge og internt fordrevne samt berørte lokalsamfundmed kombinerede integrationsindsatser, hvor adgang til uddannelse, landbrugsproduktion og indkomstsamt drikkevandsforsyning støttes. Red Barnet vil forbedre uddannelsesmulighederne og respekten forbørns rettigheder, og endelig vil Norsk Flygtningehjælp stå for forskellige aktiviteter til fremme afretslig beskyttelse. Styrkelse af lokale konflikthåndteringsmekanismer, adgang til information og lokalkapacitetsopbygning er tværgående elementer i alle indsatser.BudgetDet samlede budget andrager 104,0 mio. kr. fordelt på følgende poster:FN’s FlygtningehøjkommissariatFolkekirkens NødhjælpDansk FlygtningehjælpRed BarnetNorsk FlygtningehjælpI alt
16,0 mio. kr.28,0 mio. kr.28,0 mio. kr.17,0 mio. kr.15,0 mio. kr.104,0 mio. kr.
Tilsagnet vil blive afholdt med 104,0 mio. kr. under § 06.39.02.12. Bistand til flygtninge og interntfordrevne i nærområder. Tilsagnet vil blive udbetalt i årene 2010-2011.Væsentlige risikoelementerSituationen i det sydlige Sudan har i 2009 været karakteriseret ved gradvis forværring af den huma-nitære situation med tørke, fejlslagen høst, omfattende etniske konflikter, en skærpet politisk situationforud for valget i april 2010 samt en regering præget af begrænset kapacitet, korruption og magtmisbrug.Adgangen for humanitære organisationer til de ti delstater i det sydlige Sudan begrænses primært afdårlig infrastruktur og årlige oversvømmelser, men i 2009 er problemerne i en række tilfælde blevetforværret af etniske sammenstød. FN anslår, at mere end 350.000 mennesker blev fordrevet internt idet sydlige Sudan i 2009 sammenlignet med 187.000 i 2008.Fortsat tilbagevenden af flygtninge og internt fordrevne kombineret med en begrænset oplevelse affordelene ved fredsaftalen blandt befolkningen kan øge konfliktpotentialet i mange delstater. Tilmedbesidder mange tilbagevendte ikke identitetskort og har derfor ikke kunnet registrere sig som vælgere.At være afskåret fra at stemme ved valget i april 2010 og muligvis også ved folkeafstemningen omsydsudanesisk løsrivelse i 2011 vil forstærke en oplevelse af politisk marginalisering og kan skærpeunderliggende konflikter mellem forskellige etniske grupperinger.
3
Programmet er sammensat på en måde, hvor aktiviteterne forsøger at imødekomme de vigtigste afdisse udfordringer og risici på lokalt niveau. Der er imidlertid bred enighed om, at de sidste to år affredsprocessen med stor sandsynlighed bliver præget af stadigt mere turbulens. I det omfang den usikresituation kræver det, vil aktiviteterne derfor løbende blive tilpasset med henblik på at sikre den bedstmulige opnåelse af det fastlagte, overordnede formål. Af samme grund vil der være en tæt dialog medpartnerne baseret på den løbende monitorering.c.Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en rammebevilling, hvor totaludgiften overstiger33 mio. kr.Forslaget er tiltrådt af Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde.Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til, atder i finansåret 2010 afgives tilsagn på 104,0 mio. kr. i støtte til Nærområdeindsatsen til støtte forgennemførelse af nord-syd fredsaftalen i Sudan, 2010-2011.Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2010 opførte bevilling på 768,0 mio. kr. til §06.39.02. Ekstraordinære humanitære bidrag og Internationalt Humanitært Beredskab.Finansministeriets tilslutning foreligger.
d.e.
f.
København, den 19. januar 2010
ULLATØRNÆSTil Finansudvalget.
Tiltrådt af Finansudvalget den 28-01-2010