Udenrigsudvalget 2009-10
URU Alm.del Bilag 110
Offentligt
793673_0001.png
793673_0002.png
793673_0003.png
Aktstykke nr.87
Folketinget 2009-10
Afgjort den 28. januar 2010

87

Udenrigsministeriet.København, den 19. januar 2010.
a.
Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2010 af-gives tilsagn på 74,0 mio. kr. i støtte til Nærområdeindsatsen i Kenya, fase III, Somalia og Etiopien.Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2010 opførte bevilling på 768,0 mio. kr. til §06.39.02. Ekstraordinære humanitære bidrag og Internationalt Humanitært Beredskab.BaggrundKenyas bruttonationalindkomst pr. indbygger var i 2008 770 USD. I samme år var væksten i BNP på1,7 pct. mod 5-7 pct. i årene 2002-2007. Indbyggerantallet anslås til ca. 38,6 millioner (2008), og denårlige befolkningstilvækst er ca. 1,8 pct. (2005). Kenya er et moderat forgældet land, og den langfristedeoffentlige udenlandsgæld er 6,0 mia. USD (2008).Opdaterede økonomiske nøgletal for Somalia eksisterer ikke. Den langfristede, offentlige, udenland-ske gæld blev i 2006 skønnet til 1,9 mia. USD. Indbyggerantallet anslås til ca. 8,95 millioner mennesker(2008), og den årlige befolkningstilvækst er ca. 2,9 pct. (2008). Somalia er af FN klassificeret somtilhørende gruppen af mindst udviklede lande.Etiopiens bruttonationalindkomst pr. indbygger var for 2008 beregnet til 280 USD, og væksten var isamme år på 11,3 pct. Landet er højt forgældet og den langfristede, offentlige, udenlandske gæld blevi 2006 skønnet til 17,5 pct. af BNI. Indbyggerantallet anslås til ca. 79,1 millioner (2007), og den årligebefolkningstilvækst er ca. 2,5 pct. (2007).De humanitære udfordringer i regionen udspringer i høj grad fra den næsten 20-årige konflikt i So-malia, som i det seneste år er blevet kraftigt optrappet. Dertil kommer, at stort set alle berørte områderer hårdt ramt af tørke, som i bl.a. Kenya er afbrudt af midlertidige oversvømmelser. Resultatet er, atden humanitære situation ifølge FN nu er værre end på noget tidspunkt siden konfliktens udbrud i 1990.Kenya har siden 2007 oplevet en forøgelse af antallet af flygtninge, som i dag anslås at være tæt på330.000. Dadaab-lejrene i den nordøstlige del af landet er stærkt overbefolkede og huser nu tre gangeflere flygtninge end forudsat, da lejrene blev etableret. Etiopien har siden 2007 tilsvarende oplevet henved en tredobling af antallet af flygtninge fra Somalia og huser i dag over 45.000. Endelig skønnesantallet af internt fordrevne i Somalia at være over 1,5 millioner mennesker.
b.
AS001147
2
ProgrambeskrivelseNærværende program gennemføres i Somaliland og Puntland (i det nordvestlige og nordlige Somalia),i det sydlige Etiopien, samt i og omkring de store flygtningelejre i det nordøstlige og nordvestlige Kenya(henholdsvis Dadaab og Kakuma). Programmet bygger videre på de resultater, der siden 2005 er opnåetgennem de første faser af nærområde-indsatserne i såvel Kenya som Somalia. Den planlagte program-periode løber over årene 2010 og 2011. Indsatsen til fordel for flygtninge, internt fordrevne og berørtelokalsamfund falder inden for landenes egne prioriteringer og deres generelle strategier for økonomiskrehabilitering og fattigdomsreduktion. Den omfatter to komponenter: i) sikring af bæredygtige leve-vilkår samt ii) styrkelse af kapacitet til beskyttelse og konflikthåndtering.Sikring af bæredygtige levevilkår (62,3 mio. kr.):I Kenya vil indsatsen i lige grad fokusere på bistand til flygtninge i lejrene og til de omkringliggendelokalsamfund, som i udtalt grad har reageret mod det forhold, at flygtningene gennem mange år harmodtaget bedre ydelser inden for sundhed, skolegang, vandforsyning mv., end tilfældet har været forden ofte yderst fattige lokalbefolkning uden for lejrene. Konkret vil såvel lejr- som værtsbefolkningenbl.a. blive tilbudt forskellige former for håndværksmæssig træning, skolelegater til videreuddannelse,samt mikrolån med tilhørende træning med henblik på etablering og drift af mindre forretninger oglandbrug. Endvidere vil der blive givet støtte til bl.a. etablering af vandforsyning og affaldshåndtering.I Somaliland, Puntland og de somaliske dele af Etiopien vil indsatsen være fokuseret på områder medmange flygtninge og/eller internt fordrevne; områder hvortil mange er vendt tilbage samt områder udenfor de aktive konfliktzoner, men hvor lokale sårbarheder og humanitære problemer er særligt udtalte.Det vil bl.a. omfatte støtte til udvikling og gennemførsel af lokale udviklingsplaner samt forbedring aflokal infrastruktur.Styrkelse af kapacitet til beskyttelse og konflikthåndtering (11,7 mio. kr.):Udover at forbedre levevilkårene for flygtninge er det afgørende at forebygge lokale konflikter oggenerelt at fremme en mere positiv holdning til flygtninge i lokalområdet for herigennem at øge dengenerelle beskyttelse af flygtningene.I Kenya vil denne komponent omfatte fortalervirksomhed, myndighedstræning, juridisk rådgivning,oprettelse af fredskomiteer samt brændemærkning af kvæg langs grænseområder for at forebyggekvægtyveri og forbedre mulighederne for tilbageførelse af stjålet kvæg til rette ejere. I Somaliland ogPuntland (Somalia) arrangeres dialogmøder samt rettighedstræning med henblik på at forbedre forhol-det mellem politi og lokalsamfund samt at sikre inddragelse af borgerne i politiarbejdet. For Etiopiensvedkommende er indsatsen ny og konteksten meget statsstyret, hvorfor man i første omgang og medafsæt i de øvrige projektaktiviteter vil fremme beskyttelsen af flygtninge gennem en løbende, uformeldialog med myndighederne.Aktiviteterne i Kenya gennemføres af Dansk Flygtningehjælp, Dansk Røde Kors og FolkekirkensNødhjælp, mens Dansk Flygtningehjælp står for indsatsen i Somalia og Etiopien.BudgetDet samlede budget andrager 74,0 mio. kr. fordelt på følgende poster:Sikring af levevilkårKapacitet til beskyttelse og konflikthåndteringI alt
62,3 mio. kr.11,7 mio. kr.74,0 mio. kr.
Tilsagnet vil blive afholdt med 74,0 mio. kr. under § 06.39.02.12. Bistand til flygtninge og interntfordrevne i nærområder. Tilsagnet vil blive udbetalt i årene 2010-2011.
3
Væsentlige risikoelementerTruslen om terrorangreb og kidnapninger rettet mod udlændinge er reel på hele Afrikas Horn. Viderekan en øget radikalisering af magten i Somalia betyde at FN, NGOer samt donorer bliver forment adgangtil landet som helhed eller områder med behov for støtte. Den intensiverede konflikt i Somalia kanskabe flere flygtninge og internt fordrevne, hvorved områder som modtager disse kan overbelastes medderaf følgende negative konsekvenser for såvel de fordrevne som berørte lokalsamfund. Løbende ju-steringer af aktivitetsplaner og -budgetter gennem hele gennemførelsesfasen vil i et vist omfang kunneimødegå denne situation. Til sikring heraf vil der til stadighed være en tæt dialog med partnerne.c.Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en rammebevilling, hvor totaludgiften overstiger33 mio. kr.Forslaget er tiltrådt af Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde.Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til, atder i finansåret 2010 afgives tilsagn på 74,0 mio. kr. i støtte til Nærområdeindsatsen i Kenya, fase III,Somalia og Etiopien.Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2010 opførte bevilling på 768,0 mio. kr. til §06.39.02. Ekstraordinære humanitære bidrag og Internationalt Humanitært Beredskab.Finansministeriets tilslutning foreligger.
d.e.
f.
København, den 19. januar 2010
ULLATØRNÆSTil Finansudvalget.
Tiltrådt af Finansudvalget den 28-01-2010